Vand-gulvvarme - så faldt som muligt.
Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 13-03-08 11:10

Hejsa

Jeg skal have snakket med min VVS-mand, men kunne også godt bruge nogle
indspark fra gruppen her.

Vi har et lille badeværelse (ca. 3 x 1,7 meter) som skal renoveres, og
der skal enten gulvarme i - eller ingenting.
Der er kælder under, så vi kan ikke grave nedad, og dermed opstår
problemet, idet isolering og et passende betonlag med varmerør i jo
fylder en del i højden, og dermed kommer vores badeværelses gulv til at
være højere end gulve i gangen udenfor. Det kan accepteres til en vis
grad, men vi vil gerne minimere højden, og finde et godt kompromis
mellem gulvvarmens effektivitet og fordeling af varme, i forhold til
gulvhøjden.

Så derfor er vi fremme ved følgende overvejelser:

- Hvor tyndt lag isolering (flamingo?) kan vi nøjes med at lægge på
betondækket, som har leca-kerne?
- Hvor tynde slanger kan man få til gulvvarme?
- Hvor tyndt et lagt beton kan vi nøjes med at støbe?
- Et tyndere betonlag giver dårligere fordeling, kan man kompensere
for dette ved at lægge slangerne tættere - og hvor tæt?

Erfaringer, forslag til løsninger, og kendskab/henvisning til produkter
modtages meget gerne!

Om ikke andet så tak til gruppen fordi i læste så langt som hertil

Mvh. Finn

Fra : Jakob Griffel

Dato : 13-03-08 21:18

> Erfaringer, forslag til løsninger, og kendskab/henvisning til produkter
> modtages meget gerne!

Hvis det skal være _meget_ fladt, så er der vel kun en elvarmemåtte at
snakke om. Den er vel også billigere og nemmere at installere.

--
Hilsen Jakob

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 13-03-08 23:21

Jakob Griffel wrote:

> Hvis det skal være _meget_ fladt, så er der vel kun en elvarmemåtte at
> snakke om. Den er vel også billigere og nemmere at installere.

billigere - det må du lige forklare - set over en 20 årig periode...

Rasmus

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 14-03-08 11:27

> [...]

Hvis det skal være _meget_ fladt, så er der vel kun en elvarmemåtte at
snakke om. Den er vel også billigere og nemmere at installere.

Nej, det er kun vandbåren gulvvarme jeg er interesseret i (vi skal have
installeret jordvarme inden sommer) - og derfor kun produkter eller
teknikker, der kan reducere den samlede tykkelse af gulvvarme
"ingredienserne" - dvs isolering, slanger og betonlag.

- Det kunne f.eks. være forslag til det mest effektive isolerings
materiale, der dermed også må kunne give det tyndeste lag.

- Og de tyndeste slanger til vandvarme, som så skal ligge noget
tættere - men hvilke, og hvor tæt?

- Og hvor tyndt et betonlag kan man nøjes med - både styrke mæssigt og
varmefordelings mæssigt?

- Kan man indstøbe et gitter med tættere masker end rionet for at
styrke betonlaget og øge varmefordelingen - begge dele vil vel medvirke
til et tyndere betonlag?

Jeg ved godt det er håndværker spørgsmål, men jeg håber så at der måske
er håndværkere her i gruppen, der kunne bidrage med forslag, min egen
murer og min vvs'er har nemlig ikke så megen viden om netop denne
problemstilling.

Med håb om gode forslag

Mvh. Finn

Fra : Carsten Keller

Dato : 14-03-08 12:00

"Finn Hybjerg Hansen" <fhh@kom.aau.dk> wrote in message
> [...]
> - Et tyndere betonlag giver dårligere fordeling, kan man kompensere for
> dette ved at lægge slangerne tættere - og hvor tæt?

Skal det nødvendigvis være et betongulv? Prøv at søge lidt efter
varmefordelingsplader. Med sådan en fætter kan du slippe for det tykke
betonlag og i stedet lægge det ud på et almindelig pladegulv.

Jeg har ikke selv nogen erfaringer med det, men det kommer jævnligt op i
gruppen.

Keller

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 14-03-08 15:26

Carsten Keller wrote:
> [...]
> betonlag og i stedet lægge det ud på et almindelig pladegulv.
>
> Jeg har ikke selv nogen erfaringer med det, men det kommer jævnligt op i

Jeg kender godt lidt til denne løsning, men vi skal have fliser på
gulvet, og så tror jeg et støbt gulv er bedst.
Jeg har i hvert fald ikke hørt at man kan lægge fliser på disse plader....?

/Finn

Fra : nasip

Dato : 15-03-08 13:50

On 13 Mar., 11:09, Finn Hybjerg Hansen <f...@kom.aau.dk> wrote:
> [...]
> modtages meget gerne!
>
> Om ikke andet så tak til gruppen fordi i læste så langt som hertil

Hej Finn

Vi har brugt et tysk system med vandvarme i meget tynde ledninger, kun
få mm., der ligger fast i en måtte. Måtten lagde vi oven på litex
plader og direkte ovenpå fliseklæb og fliser. jeg kan ikke lige huske
navnet på firmaet. Jeg skal prøve at kigge efter det i morgen. Noget a
la 'jolly heat'.

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 17-03-08 08:38

> [...]
> plader og direkte ovenpå fliseklæb og fliser. jeg kan ikke lige huske
> navnet på firmaet. Jeg skal prøve at kigge efter det i morgen. Noget a

Tak, det lyder som noget der lige skal kigges på, jeg prøver at finde
noget på google, hvis du finder noget så skriv lige her igen, der er
sikker andre interesserede også. Mange tak for indsatsen!

Mvh. Finn

Fra : nasip

Dato : 18-03-08 04:02

On 17 Mar., 08:37, Finn Hybjerg Hansen <f...@kom.aau.dk> wrote:

> [...]
> noget på google, hvis du finder noget så skriv lige her igen, der er
> sikker andre interesserede også. Mange tak for indsatsen!

Hej igen

Jeg fandt lige en adresse til dig. Firmaet hedder Jollytherm og ligger
Gewerbepark Klinkentahl 23 i 66578 Schiffweiler, Tyskland. Håber du
kan bruge systemet. Vi er meget tilfredse med resultatet.

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 18-03-08 13:27

> Jeg fandt lige en adresse til dig. Firmaet hedder Jollytherm og ligger
> Gewerbepark Klinkentahl 23 i 66578 Schiffweiler, Tyskland. Håber du
> kan bruge systemet. Vi er meget tilfredse med resultatet.

Super, mange tak!
/Finn

Fra : N/A

Dato : 18-03-08 13:27

Fra : Erik Andersen

Dato : 15-03-08 20:50

> [...]
> modtages meget gerne!
>
> Om ikke andet så tak til gruppen fordi i læste så langt som hertil

Jeg har selv lige lavet badeværelse med gulvvarme (vand) og havde samme
problematik. 3 x 1,9 meter.
Jeg måtte sløjfe isoleringen, og dermed kommer jeg til at varme noget af
kælderloftet lidt op, men det må jeg så finde mig i. Jeg fandt en opskrift
med 12 mm PEX-rør, som jeg skruede fast med kabelbøjler og 12,5 cm afstand.
Der var så plads til lidt mere beton over + fliser.
Jeg var så nødsaget til at købe 100 m rør og kun bruge 30, så hvis du bor i
nærheden (3660), så har jeg knap 70 meter i overskud, som kan handles.
Opskriften hedder: Uponor Gulvvarmesystem 12 og vejledningen kan hentes på
nettet fra Uponor.
Mvh Erik

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 17-03-08 11:32

Erik Andersen wrote:
> [...]
> nærheden (3660), så har jeg knap 70 meter i overskud, som kan handles.
> Opskriften hedder: Uponor Gulvvarmesystem 12 og vejledningen kan hentes på

Mange tak Erik, det lyder som noget jeg godt kunne bruge også.
Jeg bor i Himmerland (9520), så det er lidt lang væk, og jeg skal som
sagt også have min VVS'er i tale før jeg ved hvilken løsning det ender
med - jeg skal nok have dine 70 meter slange i tankerne, men hvis du
finder en køber skal du bare sælge
Mange tak for svar!

Mvh Finn

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 18-03-08 14:39

Hejsa

Tak for mange bidrag til løsninger for et vandbårent gulvvarmesystem med
lav byggehøjde. For andre interesserede kan jeg opsummere hvad jeg fandt
brugbart til videre snak med min VVS mand:

Jolly-Aquaheat: http://www.jollytherm.com/
Uponor Gulvvarmesystem 12: http://www.uponor.dk

Inspireret derfra fandt jeg også selv frem til
NeoTherm® gulvvarme: http://www.phj.dk/Default.aspx?ID=321

....så må vi se hvad min VVS mand siger til det, og hvad priserne er for
systemerne.