Backup, ekstern HD
Fra : Mich Ottosen

Dato : 11-03-08 21:49

Backup til flere, separate (ikke i net) Macmaskiner, hvoraf én kun har
USB 1, derfor skal det være FW. Har søgt på edbpriser.dk, men det mest
anvendelige kræver MacOS 10.4.8 eller derover. Af de tre maskiner har
kun en enkelt Tiger. Så det dutter altså ikke.

Der er så to muligheder:

1. købe et tomt kabinet med FW og USB interface + købe en kvalitets HD
(Seagate Barracuda?) 3,5 ", 7200 rpm på 500 GB
Pro: det kan gøres billigere, Seagaten har et godt ry, og er set til ca.
kr. 700. Kabinetter koster vel omkring kr. 300,- (?).
Contra: med de gamle præ-Leopard OS skal der så tilkøbes backupsoftware
(helst til incremental backup). Mange af de tomme kabinetter, jeg har
set er decideret grimme. Jeg skal selv sætte det sammen - og så er der
måske noget med drivere å så'n, jeg skal bokse med

Mulighed 2. købe et færdigt produkt, som f.eks.Iomega UltraMax Hardrive
500GB (set på Apples store) til kr. 1.390,- incl fragt
Pro: den passer til maskinernes OS, Den kommer med Retrospect software,
som er set til $ 119,-. Den er flot, synes jeg. Spiller out-of-the-box
(præformateret)
Contra: jeg kan ikke se, hvilket drev/hvilken disk, der ligger i
kabinettet. Det kan man vist sjældent med sådanne "færdigløsninger" (?).
Kan man gå ud fra, at det er kvalitets diske? Men, OK, HD'en skal jo
ikke køre 24/7/365, men kun i korte perioder til backup.

Så jeg vil gerne høre jeres mening, for jeg er i tvivl om, hvilken
løsning, jeg skal vælge.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-03-08 22:16

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
> Kan man gå ud fra, at det er kvalitets diske? Men, OK, HD'en skal jo
> ikke køre 24/7/365, men kun i korte perioder til backup.

Applestore er ikke billig med eksterne diske.

Du kan godt ignorere hvad der står om OS krav. Bare lad være med at
installere den medfølgende software.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-03-08 23:09

> [...]

> ikke køre 24/7/365, men kun i korte perioder til backup.
>
> Så jeg vil gerne høre jeres mening, for jeg er i tvivl om, hvilken

Desværre har FireWire det med at gøre det hele en tand dyrere. Du
skriver ikke noget om, hvor meget harddisken skal rumme. Prøv evt. selv
at søge lidt på nettet. Det kan såmænd være meget sjovt at gå på
opdagelse. Jeg kiggede f.eks. lige hos Getmore.dk. Du vil vel gerne har
både FireWire og USB. Det gør harddisken lidt mere anvendelig fremover,
hvis du vil bruge den til noget andet eller sælge den. De har f.eks. en
Maxtor OneTouch 4 Plus til kr. 891,- for 500 GB og kr. 1.196,- for 750
GB.
Zitech tager kr. 199,- for en ekstern boks og kr. 799,20 for en
500 GB Seagate Barracuda. "You do the math" Jeg har engang haft et
eksternt kabinet fra Zitech, og det var noget billigt, larmende noget,
men måske er de blevet bedre.
Hvad software angår, kommer det an på, hvor avanceret, det skal
være. Retrospect er naturligvis rigtig godt, hvis man lige sætter sig
ind i det. Skal det være lidt billigere, så kan man hente to forskellige
programmer hos LaCie helt gratis. Jeg har ikke rigtig brugt dem selv,
men jeg formoder da, at de virker. Der er også andre programmer som det
meget populære SuperDuper!, der koster $27,95. Man kan bruge en
begrænset version gratis, men den mangler vist desværre incremental
backup. Der er vist også andre billige programmer, men jeg kan dem ikke
lige i hovedet.

<http://www.lacie.com/dk/products/range.htm?id=10050>
<http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-08 23:29

> [...]
> 500 GB Seagate Barracuda. "You do the math" Jeg har engang haft et
> eksternt kabinet fra Zitech, og det var noget billigt, larmende noget,

I dag er de totalt lydløse, da de er uden blæsere ... boksene indeholder
både fw400 og usb. Og så er 3,5" harddiske både større, billigere og
mere stabile end 2,5" harddiske - på de små harddiske er dataene jo lagt
lige så tæt som på en 3,5" Terabyte-harddisk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-03-08 06:54

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> mere stabile end 2,5" harddiske - på de små harddiske er dataene jo lagt
> lige så tæt som på en 3,5" Terabyte-harddisk.

Nu har jeg kun set under Zitech, som vel er ganske repræsentativ for
mulighederne. Der er kun én ekstern harddisk-boks med FireWire. Den ser
ud til at have blæser på billedet og ligner meget den billige
(kvalitetsmæssigt) eksterne boks, jeg købte samme sted for tre år siden.
Den er til 3,5" harddiske, og harddisken, jeg nævner pris på, er da også
en 3,5". Jeg ved ikke helt, hvad du vil sige med dit indlæg. Kan du
finde nogle bedre og billigere muligheder? Så må du da meget gerne nævne
dem. Eller mener du, der er noget galt med de produkter, jeg har fundet
frem?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 12-03-08 07:03

> [...]
> finde nogle bedre og billigere muligheder? Så må du da meget gerne nævne
> dem. Eller mener du, der er noget galt med de produkter, jeg har fundet

Jeg har den pågældende boks stående på skrivebords-vinklen med computer
på. Den er med såvel usb som fw400 udgang, har egen strømforsyning, og
er nærmest totalt lydløs, da den ikke har nogen blæser.

Den er sluttet til den dock, min MacBook sidder i, er forsynet med en
500 GB harddisk, og bruges af TimeMachine.

Og det drejer sig altså om denne box:

<http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=155978>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 12-03-08 07:46

> [...]
>
> Den er sluttet til den dock, min MacBook sidder i, er forsynet med en
> 500 GB harddisk, og bruges af TimeMachine.

Den boks har jeg osse stående. Men min er ikke totalt lydløs, da den har
blæser. På dit link kan blæseren tydeligt ses på billedet.

At det så er harddisken der larmer, så man ikke kan høre blæseren er en
anden sag.

Jeg har aldrig haft problemer med den, men jeg synes LaCies er pænere og
mere solidt bygget. Zitechs vil jeg beskrive som en blikdåse med harddisk i.

mvh. Mikael

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 12-03-08 10:29

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> [...]
> blæser. På dit link kan blæseren tydeligt ses på billedet.
>
> At det så er harddisken der larmer, så man ikke kan høre blæseren er en

Det er også min erfaring med 'hjemmesamlede' eksterne diske.
Kabinetterne er ofte så dårligt designet eller af så dårlig kvalitet, at
der ikke er nogen begrænsning af resonans fra disken. Det er fuldstændig
ligegyldigt, om der er blæser i boksen, hvis resonansen fra disken får
kabinettet til at stå og blafre.

> Jeg har aldrig haft problemer med den, men jeg synes LaCies er pænere og
> mere solidt bygget. Zitechs vil jeg beskrive som en blikdåse med harddisk i.

Der er mange her i gruppen der stejler, når LaCie nævnes. Jeg har selv
haft en, men den døde efter 5 måneder :( Pæn - ja. God - nej.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-03-08 10:31

> [...]
> der ikke er nogen begrænsning af resonans fra disken. Det er fuldstændig
> ligegyldigt, om der er blæser i boksen, hvis resonansen fra disken får

Prøv wiebetechs "ToughTech" kabinetter næste gang .. der er ikke noget
der blaffrer på dem.

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 12-03-08 10:45

Thomas von Hassel wrote:

> Prøv wiebetechs "ToughTech" kabinetter næste gang .. der er ikke noget
> der blaffrer på dem.

Mmmh. De ser lækre ud. Masser af interfaces, ingen blæsere og det er
lige præcis dimser som deres FlexMount system, der æder resonansen fra
diskene.

Har du selv en ToughTech XE/FS? Er det DEN jeg skal have?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-03-08 10:51

> [...]
> diskene.
>
> Har du selv en ToughTech XE/FS? Er det DEN jeg skal have?

Jeg har en XE og en FS, men den eneste forskel er at den ene har FW800
mens den anden kun har FW 400

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 12-03-08 11:03

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg har en XE og en FS, men den eneste forskel er at den ene har FW800
> mens den anden kun har FW 400

Mmmh - det kan jeg se ;)

Jeg synes dog ik' rigtig, at strømstyring nævnes på sitet. Kan
kabinetterne selv finde ud af at slukke disken når den ikke bruges eller
er det full throttle så længe der er strøm på?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-03-08 11:25

> Mmmh - det kan jeg se ;)
>
> Jeg synes dog ik' rigtig, at strømstyring nævnes på sitet. Kan
> kabinetterne selv finde ud af at slukke disken når den ikke bruges eller
> er det full throttle så længe der er strøm på?

de spinner ned afhængig af hvad du har sat under strømstyring

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 12-03-08 11:29

Thomas von Hassel wrote:

> de spinner ned afhængig af hvad du har sat under strømstyring

Strømstyring i OS X? Altså 'Put the hard disk(s)to sleep when possible'
eller noget helt andet?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-03-08 11:49

> Strømstyring i OS X? Altså 'Put the hard disk(s)to sleep when possible'
> eller noget helt andet?

nej, nemlig den, jeg kan ikke lige huske hvad den pref. pane hedder på
dansk..

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 12-03-08 14:24

Thomas von Hassel wrote:

> nej, nemlig den, jeg kan ikke lige huske hvad den pref. pane hedder på
> dansk..

Engelsk er også helt fint ;)

Kender du en dansk forhandler eller må jeg bide porto fra england i mig?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-03-08 14:35

> Engelsk er også helt fint ;)
>
> Kender du en dansk forhandler eller må jeg bide porto fra england i mig?

Jeg kender en dansk forhandler ... hvis kun hvis du køber igennem firma

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 12-03-08 14:38

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg kender en dansk forhandler ... hvis kun hvis du køber igennem firma

Det er tip top. Ville være fint, hvis du kan sende mig kontaktinfo -
mail er fint, hvis det er 'hemmeligt' ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-03-08 14:05

> Jeg har den pågældende boks stående på skrivebords-vinklen med computer
> på. Den er med såvel usb som fw400 udgang, har egen strømforsyning, og
> er nærmest totalt lydløs, da den ikke har nogen blæser.

Jamen er det ikke en blæser, der sidder bag de runde sprækker foroven?

> Den er sluttet til den dock, min MacBook sidder i, er forsynet med en
> 500 GB harddisk, og bruges af TimeMachine.

Den er da også til 3,5" harddiske. Hvorfor taler du så om 2,5"

> Og det drejer sig altså om denne box:
>
> <http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=155978>

Jep, det er den. Mener du virkelig, den er lydsvag og i god kvalitet?
Jeg syntes, det var noget billigt skrammel, og både harddisk og blæser
larmede. Tror du ikke, blæseren er i stykker i din? OK, det kan
selvfølgelig godt være, den er blevet forbedret f.eks. med
termostatstyret blæser, siden jeg havde min.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 12-03-08 16:34

> Jamen er det ikke en blæser, der sidder bag de runde sprækker foroven?

Ikke som jeg husker det - der er i hvert fald ikke strøm til den, så den
vil aldrig 'snurre rundt'.

> Den er da også til 3,5" harddiske. Hvorfor taler du så om 2,5"

2,5" bruges til laptops og MacMini, og nogle kan også lide at bruge dem
til eksterne usb-harddisks, noget jeg gerne vil fraråde, medmindre man
har en overtallig harddisk.

> Jep, det er den. Mener du virkelig, den er lydsvag og i god kvalitet?
> Jeg syntes, det var noget billigt skrammel, og både harddisk og blæser
> larmede.

Ikke hos mig - og i modsætning til min LaCie MiniHUB, som ganske simpelt
/larmer/.

> Tror du ikke, blæseren er i stykker i din? OK, det kan
> selvfølgelig godt være, den er blevet forbedret f.eks. med
> termostatstyret blæser, siden jeg havde min.

Jeg kan i hvert fald ikke konstatere at den blæser, og svjh er der slet
ikke strømkabel ført til enheden. Men det er jo også lang tid siden at
jeg samlede den ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 12-03-08 23:08

> Jeg kan i hvert fald ikke konstatere at den blæser, og svjh er der slet
> ikke strømkabel ført til enheden. Men det er jo også lang tid siden at
> jeg samlede den ...

Du har nok glemt at du klippede ledningen over.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-03-08 04:19

> Du har nok glemt at du klippede ledningen over.

Jeg klippede skam ingen ledning over ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-08 23:29

> [...]

> ikke køre 24/7/365, men kun i korte perioder til backup.
>
> Så jeg vil gerne høre jeres mening, for jeg er i tvivl om, hvilken

Kører du TimeMachine så er den 1. løsning den bedstte; vil du gerne køre
med Retrospect den sidste.

Personligt har jeg en 500 GB harddisk til TimeMachine på alle mine tre
Mac'er. Derudover laver jeg Retrospect-backup af alle maskiner til en
netværksharddisk af /Users, og tilsvarende på Windows. De to muligheder
udelukker altså ikke hinanden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 12-03-08 14:27

Per Rønne wrote:

> Kører du TimeMachine så er den 1. løsning den bedstte; vil du gerne køre
> med Retrospect den sidste.

Det er vel udelukkende fordi Retrospect er inkluderet i den sidste
løsning? Ellers forstår jeg det ikke.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 12-03-08 16:34

> Det er vel udelukkende fordi Retrospect er inkluderet i den sidste
> løsning? Ellers forstår jeg det ikke.

Jep, jeg ville køre Retrospect op til en netværksharddisk - som jeg
allerede gør.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk