Spørgsmål fra en havebegynder
Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 11-03-08 04:54

Nu er første sæson vde at være godt i gang, og som ny haveejer har jeg
en masse spørgsmål. Her kommer et, der trænger sig på i disse dage:

Jeg skal til at anlægge køkkenhave i en haveafdeling, der nu er græs.
Er det nok bare at fræse græsplænen, eller skal græsset graves væk?
Skal der fræses kompost ned eller skal det spredes ud over til sidst
eller skal jeg helt holde mig fra komposten?

Det virker helt sikkert som dumme spørgsmål, men sådan må det være..

Så er hele græsplænen i øvrigt invaderet af mos, der er mere mos end
græs. Virker sådan en elektrisk mosfjerner til 500? Hvad kan jeg
ellers gøre? jeg har ikke noget imod, at plænen ligner noget der er
løgn i en periode.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Ole Christiansen

Dato : 11-03-08 12:44

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Alt det kan du få svar på bl. a. her:

http://www.havenyt.dk/

Mvh Ole

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-03-08 19:53

> [...]

>græs. Virker sådan en elektrisk mosfjerner til 500? Hvad kan jeg
>ellers gøre? jeg har ikke noget imod, at plænen ligner noget der er

Giv den 2 kg gødning pr 100 kvm nu og igen om 2-3 uger. Hvis det ikke helt
er nok, så igen om 6 uger (fra nu). Så har du ikke noget mos - og hvem gider
mere arbejde end højst nødvendigt?

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-03-08 20:46

On Tue, 11 Mar 2008 03:54:18 -0700 (PDT), edelvang@gmail.com wrote:

> [...]
>Skal der fræses kompost ned eller skal det spredes ud over til sidst
>eller skal jeg helt holde mig fra komposten?

Jeg ville lave en dobbelt gravning - grav en rende, læg jorden til
siden. Grav endnu et spadestik ned i bunden af renden. Næste rende, ved
siden af, ligger du græstørven i den netop gravede rende. Og graver
endnu et spadestik ned så du får græstørven i bunden, dækket med det
jord som var i bunden før .... hvis du forstår
Det vil være synd bare at køre græstørven væk, den er værdifuld for
jorden. På den anden side vil du nemt få problemer med den hvis du kun
vender et enkelt spadestik.

Fræsning er også en mulighed, men hvis du kan overkomme at grave det med
en spade, så gør det.

Kompost ville jeg i første omgnag ikke bruge - medmindre du selv har en
bunke liggende. Det fornemmer jeg at du ikek har, siden du ikke har
dyrket haven før?

>Det virker helt sikkert som dumme spørgsmål, men sådan må det være.

Hellere spørge sig lidt for, en gøre en hel masse forkert.
Jeg bor herude på landet og har altid gjort det. Min far har altid
dyrket køkkenhaven så jeg har altid vist hvordan tingene gøres. Og jeg
mindes stadig en gang i 2. eller 3. klasse da en pige spurgte om
kartofler var en busk - hun var tilflytter fra københavn

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 11-03-08 14:27

On 11 Mar., 20:45, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:
> [...]

> endnu et spadestik ned så du får græstørven i bunden, dækket med det
> jord som var i bunden før .... hvis du forstår

Det lyder effektivt, men jeg døjer en smule med ryggen og kan lige se
det for mig med tre dages sengeligning bagefter :)

Men hvis man gør det skal græsset altså to spadestik ned og så med
toppen nedad?

> Fræsning er også en mulighed, men hvis du kan overkomme at grave det med
> en spade, så gør det.

Hvorledes adskiller slutresultatet sig med gravning i forhold til
fræsning?

> Kompost ville jeg i første omgnag ikke bruge - medmindre du selv har en
> bunke liggende. Det fornemmer jeg at du ikek har, siden du ikke har
> dyrket haven før?

Jo, jeg har faktisk forholdsvis meget komposteret kompost. Det hedder
vel humus, altså primært græs, men også hækafklip og alt andet godt
fra haven og køkkenet, der nu er blevet til "jord". Jeg har været i
haven i en sæsons penge nu, men vi flyttede ind i juni, så jeg
startede ingen projekter sidste år. Dog er jeg gået lidt op i
komposten, som jeg jævnligt har vendt med en greb osv, og det ser
rigtig godt ud, der er kun et lag på omkring 20 cm øverst, der ikke er
komposteret færdigt og så er der ellers et par kubikmeter "færdig"
kompost. Hvor og hvordan bruger jeg den slags?

> [...]
> mindes stadig en gang i 2. eller 3. klasse da en pige spurgte om
> kartofler var en busk - hun var tilflytter fra københavn

Hehe, helt så dum er jeg ikke. Jeg går ret så meget op i mit køkken,
så råvarekendskab er en stærk side her. Det er også derfor, min store
have (som var helt uden spiselige momenter bortset fra en gammel,
dejlig ribsbusk) nu er ved at blive omdannet til spisekammer med
æbletræer, stikkelsbær, hindbær og køkkenhave. Men jeg er glad for at
blive mødt med forstående tålmodighed :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-03-08 08:03

On Tue, 11 Mar 2008 13:27:00 -0700 (PDT), edelvang@gmail.com wrote:

> [...]
>det for mig med tre dages sengeligning bagefter :)
>
>Men hvis man gør det skal græsset altså to spadestik ned og så med

Næh, græsset nedad.
Det er lidt svært at forklare metoden i ord, men en tegning var meget
nemmere. Jeg kan bare ikke tegne.

Jeg syntes ikke selv det er hårdt for ryggen at grave - jorden skal ikke
løftes ret langt, næsten kun vippes til siden i en drejende bevægelse.
Og på et fladt stykke kan man også bedre holde en god arbedsstilling.
Jeg syntes også at Fiskars ergonomiske spader er ret gode til
havegravning.

Det kommer jo også an på hvor stort et stykke du skal i gang med ....

>Hvorledes adskiller slutresultatet sig med gravning i forhold til
>fræsning?

Fræseren nærmest smadrer små og større totter græstørv rundt i jorden,
så der skla rives rigtig meget for at få dem alle væk. Fræseren går
heller ikke så dybt ned.

> [...]
>komposteret færdigt og så er der ellers et par kubikmeter "færdig"
>kompost. Hvor og hvordan bruger jeg den slags?

Den helt formuldede kompost ville jeg fordele over jorden - efter
gravning/fræsning. Og så fræse eller kultivere den ned i det øverste
lag.
Det som kun er halvt omsat, det kan du bruge til at dække jorden med
under f.eks kålplanter - hvis du vil have sådan nogle.

> [...]

>have (som var helt uden spiselige momenter bortset fra en gammel,
>dejlig ribsbusk) nu er ved at blive omdannet til spisekammer med

Friske råvarer er også det bedste - jeg kunne selv aldrig drømme om at
købe en pose grønne ærter ved vejsiden. Selv om de er plukket samme
morgen, så er de altså ikke nær så gode som en friskplukket håndfuld ude
fra haven.
Det er også sjovt at dyrke en køkkenhave, man kan tilmed få den rigtig
flot ved at have nogle få rækker med blomster ind i mellem det hele.

>æbletræer, stikkelsbær, hindbær og køkkenhave. Men jeg er glad for at
>blive mødt med forstående tålmodighed :)

Vi er meget tålmodige i denne gruppe .-)

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-03-08 10:37

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> Jeg syntes også at Fiskars ergonomiske spader er ret gode til
> havegravning.

Jeg har gravet køkkenhave det sidste stykke tid, altså i mindre
portioner af gangen, og jeg kan IKKE anbefale en almindelig havespade.
Der skal altså et længere greb på. En almindelig spade er for kort til
mig og jeg er altså kun 168! Så hvis du ikke har en ordentlig en, så
er det med at få købt en. Det kan godt svare sig.

God fornøjelse, vi flyttede ind i marts sidste år, så jeg nåede lige
at få sommeren med. Men der skal vist ske noget mere i år - hvis tiden
er til det...

Mvh Trine

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-03-08 17:37

On Wed, 12 Mar 2008 10:36:48 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>mig og jeg er altså kun 168! Så hvis du ikke har en ordentlig en, så
>er det med at få købt en. Det kan godt svare sig.

Lysbros spader fås både med kort (almindeligt) og langt skaft. Jeg
bruger altid den med ddet lange.
Fiskars ergonomiske er lidt længere i skaftet end lysbros de lange, så
vidt jeg husker.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 11-03-08 14:28

On 11 Mar., 19:53, "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote:

> Giv den 2 kg gødning pr 100 kvm nu og igen om 2-3 uger. Hvis det ikke helt
> er nok, så igen om 6 uger (fra nu). Så har du ikke noget mos - og hvem gider
> mere arbejde end højst nødvendigt?

Det lyder dyrt, men overskueligt. Det vil jeg helt sikkert gøre. Man
hører også om at plæner skal kalkes... Er det også nødvendigt?

Tak for hjælpen.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-03-08 19:56

>Det lyder dyrt, men overskueligt. Det vil jeg helt sikkert gøre.

Køb billigste gødning - det er fint nok til formålet. Og en plænerens uanset
om det er maskine eller kemikalier koster en krig.

>Man
>hører også om at plæner skal kalkes... Er det også nødvendigt?

Kun hvis jorden er sur, og det er som regel ikke.

Mvh Maria

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 12-03-08 12:51

On 12 Mar., 08:03, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> Næh, græsset nedad.
> Det er lidt svært at forklare metoden i ord, men en tegning var meget
> nemmere. Jeg kan bare ikke tegne.

Jeg fattede godt, hvad ud mente. Der var et mas med at grave den
første rende, men resten går så slag i slag. Blev dog afbrudt efter to
render af et skybrud, og vupti, så var det mørkt. Men nu ved jeg da,
hvad jeg skal efter job de næste par dage, hvis vejret bare er
nogenlunde.

> Jeg syntes ikke selv det er hårdt for ryggen at grave - jorden skal ikke
> løftes ret langt, næsten kun vippes til siden i en drejende bevægelse.
> Og på et fladt stykke kan man også bedre holde en god arbedsstilling.

Du har faktisk ret, det var ikke spor hårdt for ryggen. Mest for
armene, og de har jo godt af at bestille noget.

> Jeg syntes også at Fiskars ergonomiske spader er ret gode til
> havegravning.

Sådan en må jeg have mig.

> Det kommer jo også an på hvor stort et stykke du skal i gang med ....

Indtil videre har jeg gravet render af en bredde på ca. 8-10 meter.
Regner så med at tage nogenlunde det samme på den anden led. Har
aldrig haft køkkenhave, så jeg aner ikke, hvor meget det strækker til.
Jeg har indtil videre købt til løg, persille, rødkål, blomkål,
brocoli, skorzoner og et par stykker mere, da jeg lige kunne læse mig
til, at de skulle ud tidligt eller forspires ca. fra nu af. Regner
også med at skulle have ærter (evt. et andet sted) og grønkål samt en
del rodfrugter. Men det stykke, jeg har taget af haven nu, kan udvides
på begge leder. Så hvis der ikke er plads nok, udvider jeg næste år.
Jeg håber de her sager er nogenlunde til at holde.

Min køkkenhave får ikke helt jævnt ligemeget sol. Hvilke ting står
bedst i fuld sol og hvilke i skygge en del af dagen?

> [...]
> Det som kun er halvt omsat, det kan du bruge til at dække jorden med
> under f.eks kålplanter - hvis du vil have sådan nogle.

Det lyder godt.

> Det er også sjovt at dyrke en køkkenhave, man kan tilmed få den rigtig
> flot ved at have nogle få rækker med blomster ind i mellem det hele.

Hvilke blomster egner sig?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-03-08 09:30

On Wed, 12 Mar 2008 11:50:49 -0700 (PDT), edelvang@gmail.com wrote:

> [...]
>render af et skybrud, og vupti, så var det mørkt. Men nu ved jeg da,
>hvad jeg skal efter job de næste par dage, hvis vejret bare er

Det er lidt træls at det bliver så tidligt mørkt.

>Du har faktisk ret, det var ikke spor hårdt for ryggen. Mest for
>armene, og de har jo godt af at bestille noget.

Ja, det er et arbejde man kommer til at svede af, men det er heller
ingen skade til.

> [...]
>på begge leder. Så hvis der ikke er plads nok, udvider jeg næste år.
>Jeg håber de her sager er nogenlunde til at holde.

Der er nok at gå i gang med kan jeg høre.
Hvis du har mulighed for at så kålene indendøre alerede, vil det klart
være en fordel. Jorden ude i haven er stadig lige kold nok til at der
vil ske noget.

Pas på ikke at lave for stor køkkenhave - den kræver en del arbejde
(pasning). Jeg har set det lidt for tit, at nye haveejere laver en kæmpe
køkkenhave, men ikke magte at passe den og efter bare et år eller to
giver de helt op. Det er synd. Så hellere starte i det små, med de ting
som smager bedst når de er fuldstændig nyhøstede.

>Min køkkenhave får ikke helt jævnt ligemeget sol. Hvilke ting står
>bedst i fuld sol og hvilke i skygge en del af dagen?

Kartofler behøver ikke så meget sol. Ud over det ved jeg ikke hvilke der
kan klare knap så meget sol. Men hvis bare du har sol i køkkenhaven
mindst halvdelen af dagen skal det nok gå.

>Hvilke blomster egner sig?

Morgenfruer, mamelukærmer (bliver lidt høje) og sommerasters er oplagte.
De er alle ret gode at plukke buketter af.

Forresten kan jeg kraftigt anbefale den bog der hedder 'Køkkenhaven' af
Helge Petersen. Vist nok udgivet på politikens forlag. Den har både
nogle afsnit om jorden, og så alle køkkenhavens afgrøder præsenteret på
en eller to sider hver, med pasning, opbevaring osv.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-03-08 11:26

> Morgenfruer, mamelukærmer (bliver lidt høje) og sommerasters er oplagte.
> De er alle ret gode at plukke buketter af.

Hjulkrone er flot, blå og spiselig. Men nu har jeg også et eller andet
for blå blomster. :)

Tallerkensmækker/blomsterkarse/nasturtium er flot i gule og orange
farver og også spiselig. Men de har det med at brede sig en smule.

Tagetes/fløjlsblomst kan jeg også godt lide og de skulle eftersigende
være gode at plante op af gulerødderne, fordi de forvirrer
gulerodsfluen som ellers giver orm i gulerødderne.

Og så har jeg kornblomster, bare fordi jeg godt kan lide den blå
farve. Til vores bryllup var der kornblomster i kirken, i
brudebuketten, på bordene og i mit hår. Graveren havde været ude og
hente nogle af dem i marken overfor kirken, for sådan nogle har
blomsterhandlere åbenbart ikke. :)

Mvh Trine

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 13-03-08 05:12

On 13 Mar., 11:25, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:

> Hjulkrone er flot, blå og spiselig. Men nu har jeg også et eller andet
> for blå blomster. :)

Tak til jer begge for gode råd. Jeg laver haven en smule mindre i år
og kan så udvide den til næste år, hvis jeg ikke har haft bøvl nok med
den. Jeg glæder mig til blomsterne også.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang