Apple købte Apple....:-)
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-03-08 19:01

Iflg. DR Radioavisen P1 kl. 18:00 har Apple Inc. som den eneste online
musikbutik - iTunesStore - købt retten til at sælge udgivelser, der
udsendes på plademærket Apple Records Ltd..

Dermed er Apple det eneste sted, man online kan købe samtlige
indspilninger med The Beatles og andre - bl.a. Marian Faithful, - der
har udsendt musik på Apple Records.

Prisen for rettighederne skulle iflg. DR være ca. 2 mia. danske kroner.

Prisen for at købe enkeltnumre skulle blive omk. 10Dkr. pr. stk....

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Petter Nenseth

Dato : 10-03-08 20:26

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
>
> Dermed er Apple det eneste sted, man online kan købe samtlige
> indspilninger med The Beatles og andre - bl.a. Marian Faithful, - der

Akkurat det siste skulle jeg gjerne sett en link til.
--
Livet går videre

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-03-08 20:31

Hans Petter Nenseth <hp@nenseth.no> wrote:

> Akkurat det siste skulle jeg gjerne sett en link til.

det bliver svært eftersom det ikke er sket og kun er på rygte planet.
Det samme rygte har været ind og ude de sidste 2 år ...

/thomas

Fra : Hans Petter Nenseth

Dato : 10-03-08 20:38

Thomas von Hassel skrev:

> det bliver svært eftersom det ikke er sket og kun er på rygte planet.
> Det samme rygte har været ind og ude de sidste 2 år ...

At Apple inc. gjør musikk fra Apple Records tilgjengelig er jo greit,
det er vel noe man venter på.

Det jeg stusset på var at Marianne Faitfull skulle ha gitt ut noe på den
labelen, noe slikt er totalt ukjent for meg. Jeg stusser fordi jeg er
platesamler, med Beatles som spesialfelt, og jeg hadde vel nærmest
komplett det som var gitt ut på Apple for noen år tilbake.
--
Livet går videre

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-03-08 21:19

Hans Petter Nenseth wrote:

> [...]
> platesamler, med Beatles som spesialfelt, og jeg hadde vel nærmest
> komplett det som var gitt ut på Apple for noen år tilbake.

LP'en "Mariann Faithful - As Tears Goes By" fra 1967 er genudgivet på
EMI Apple Records i 1973 under titlen "Que C'era - Her Greatest Hits +
More...". - Det, der er det 'sjove' her, er jo, at det faktisk ikke var
The Beatles, der opdagede hende, men derimod Mick Jagger... - Jeg har
LP'en stående her sammen med ca. 4000 andre.

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Petter Nenseth

Dato : 10-03-08 21:45

> [...]

> The Beatles, der opdagede hende, men derimod Mick Jagger... - Jeg har
> LP'en stående her sammen med ca. 4000 andre.

Du er sikker på at du ikke blander henne med Mary Hopkin? Hun ga jo ut
den sangen på Apple. Hva slags utgivelsesland og platenummer er det?

Det jeg har samlet på er engelske og skandinaviske utgivelser, men jeg
vet at det finnes merkelig utgivelser fra mellom/sydeuropa og i og for
seg resten av verden. Så ingenting er umulig.

--
Livet går videre

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-03-08 22:11

Hans Petter Nenseth wrote:

> Du er sikker på at du ikke blander henne med Mary Hopkin? Hun ga jo ut
> den sangen på Apple. Hva slags utgivelsesland og platenummer er det?

Ja, jeg kan ikke fordrage Mary Hopkins... - Udgivelsesland og nummer har
jeg ikke her, da der er et enormt rod i min opstilling. - Det er næste
trin i mine planer - at få sorteret dem op og katalogiseret...

> Det jeg har samlet på er engelske og skandinaviske utgivelser, men jeg
> vet at det finnes merkelig utgivelser fra mellom/sydeuropa og i og for
> seg resten av verden. Så ingenting er umulig.

Det kan meget vel være en italiensk. - Jeg har flere andre ting
dernedefra, som ellers ikke er til at få - bl.a. et MC bånd med Tony
Sheridan & The Beatbrothers (indspillet i Hamburg) og et par Louis
Armstrong ting...

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Petter Nenseth

Dato : 10-03-08 22:21

> [...]

> jeg ikke her, da der er et enormt rod i min opstilling. - Det er næste
> trin i mine planer - at få sorteret dem op og katalogiseret...

OK, du tar det etter hukommelsen. Trodde du satt med plata foran deg.

> Det kan meget vel være en italiensk. - Jeg har flere andre ting
> dernedefra, som ellers ikke er til at få - bl.a. et MC bånd med Tony
> Sheridan & The Beatbrothers (indspillet i Hamburg)

Disse Hamburginnspillingene har vært utgitt på verdensbasis siden midt
på 60tallet, selv om de ikke har vært like tilgjengelige hele tiden.
Tony Sheridans plater fra Hamburg ble spillt inn med flere folk/band,
inkludert Beatles, under samlenavnet Beat Brothers. Mest kjent er vel My
Bonnie, som faktisk fikk Brian Epstein interessert i Beatles når de var
tilbake i Liverpool og fans begynte å spørre etter plata i hans platebutikk.

--
Livet går videre

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-03-08 23:02

Hans Petter Nenseth wrote:

> OK, du tar det etter hukommelsen. Trodde du satt med plata foran deg.

Ja, og den plejer at være rimelig god, hvad angår mine plader.

> [...]
> Tony Sheridans plater fra Hamburg ble spillt inn med flere folk/band,
> inkludert Beatles, under samlenavnet Beat Brothers.

Jep, jeg har et par stykker mere dernedefra - bl.a. også en indspilning,
hvor de direkte hedder "Tony Sheridan With The Beatles"...

> Mest kjent er vel My Bonnie, som faktisk fikk Brian Epstein
> interessert i Beatles når de var tilbake i Liverpool og fans
> begynte å spørre etter plata i hans platebutikk.

Jeg er så heldig, jeg har deres allerførste studie indsplning af 'My
Bonnie' og 'Sweet Georgia Brown' under navnet 'Tony Shreridan & The
Beatles' - indspillet 1961 i mono og på tysk! og udgivet på Polydor. Den
blev senere genindspillet i England med engelsk tekst og 'When The
Saints' på B-siden denne gang i stereo...

Jeg har købt den i varehuset KEPA, Holsteinstraße i Kiel i 1962 i en
'Top 20' kasse... - i øvrigt sammen med 'Ali Cat' med 'Bent Fabric'
alias Bent Fabricius Bjerre. - Og nej, jeg vil ikke sælge Beatles pladen..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Petter Nenseth

Dato : 10-03-08 23:39

> [...]

> blev senere genindspillet i England med engelsk tekst og 'When The
> Saints' på B-siden denne gang i stereo...

My Bonnie ble spilt inn i Hamburg 22-23. juni 61, en med langsom tysk
intro, en med langsom engelsk intro. Selve sangen synges på engelsk.
Begge er gitt ut originalt under navnet Tony Sheridan and The Beat Brothers.
Produsent var Bert Kaempfert (visstnok broren til James Last...)
Begge versjonene ble utgitt først i Tyskland med "The Saints" på side
to. De har samme platenummer (Polydor NH 24673) og ble gitt ut
henholdsvis ca august 61 og januar 62.

For å cashe inn på Beatles suksess ble den gitt ut igjen i mars 64 uten
noen langsom intro og med samme bakside, under navnet The Beatles and
Tony Sheridan.

My Bonnie ble gitt ut i England første gang januar 62 med engelsk intro
og The Saints bak. (Polydor NH 66833)

Koplingen du nevner, My Bonnie/Sweet Georgia Brown finner jeg ingen
henvisninger til, det kan være en senere utgivelse.
Alt dette er godt dokumentert, med protokoller fra plateselskaper osv. i
boken nevnt under.

Kilde:
"Beatles from Cavern to Star Club, discography 57-62"
Hans Olof Gottfridsson

Nå er vel ikke lenger bare en smule OT... :)

--

Livet går videre

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-03-08 20:49

> det bliver svært eftersom det ikke er sket og kun er på rygte planet.
> Det samme rygte har været ind og ude de sidste 2 år ...

Jeg ved ikke, hvor sikkert det er, men det omtales mange steder:

<http://gizmodo.com/365630/paul-mccartney-signs-400-million-itunes-deal-
for-the-beatles-catalog>
<http://www.mirror.co.uk/showbiz/2008/03/08/online-beatles-songs-will-he
lp-pay-for-sir-paul-mccartney-s-divorce-89520-20344082/>
<http://www.marketwatch.com/News/Story/Story.aspx?guid=%7bDDC2C623-829A-
44E5-A606-CAA3DA7FF80D%7d&siteid=yhoo&dist=yhoo>
<http://www.foxbusiness.com/markets/industries/media/article/apple-repor
tedly-near-deal-sell-beatles-songs-itunes_513358_15.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-03-08 21:05

Thomas von Hassel wrote:

> det bliver svært eftersom det ikke er sket og kun er på rygte planet.
> Det samme rygte har været ind og ude de sidste 2 år ...

bortset fra, det her var en officel pressemeddelelse fra Reuters Bureau
udsendt i fællesskab mellem EMI og Apple...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-03-08 21:24

> bortset fra, det her var en officel pressemeddelelse fra Reuters Bureau
> udsendt i fællesskab mellem EMI og Apple...

Hvorfor er den så ikke her:

<http://www.apple.com/pr/>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-03-08 21:29

Thomas von Hassel wrote:

> Hvorfor er den så ikke her:
> <http://www.apple.com/pr/>

Hvor i alverden skulle jeg vide det fra? - Men det kunne måske have
noget at gøre med en 7-timers tidsforskel mellem London og Cupertino...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-03-08 21:34

> Hvor i alverden skulle jeg vide det fra? - Men det kunne måske have
> noget at gøre med en 7-timers tidsforskel mellem London og Cupertino...

Jeg vil gerne have et link til den Reuters historie ... for jeg kan ikke
finde den ..?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-03-08 22:00

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg vil gerne have et link til den Reuters historie ... for jeg kan ikke
> finde den ..?

Undskyld mig Thomas, men jeg er sgu ikke tjener for en bydreng.! -
Hvis du ikke tror på det, så kontakt DR på 35203040-3-2 og bed dem om at
verificere det!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-08 07:23

> Undskyld mig Thomas, men jeg er sgu ikke tjener for en bydreng.! -
> Hvis du ikke tror på det, så kontakt DR på 35203040-3-2 og bed dem om at
> verificere det!

Det irriterer mig bare at de her ting kommer op at vende som "nyheder"
hver 3-6 mdr. Og i det her tilfælde er der stadig ingen officielle
udmeldinger, kun rygter og spekulationer.

Derudover undrer det mig til stadighed at "The Beatles på iTunes" er så
stor en historie som det er ... alle "rigtige" Beatles fans har allerede
alting på hhv. LP og CD og gu' ved hvad ellers, og vil slet ikke affinde
sig med 128kb/sec AAC med DRM ...

/thomas

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-03-08 14:19

Thomas von Hassel wrote:

> Det irriterer mig bare at de her ting kommer op at vende som "nyheder"
> hver 3-6 mdr. Og i det her tilfælde er der stadig ingen officielle
> udmeldinger, kun rygter og spekulationer.

Det er første gang, det er kommet via et officielt pressebureau. Alle
andre gange har været gennem div. rygte-sider. - DR sagde Reuters, men
du har fået et link til UPI, og om det så var kommet fra Ritzau, ville
det have været et fedt, da det i bund og grund nu er samme selskab...

> [...]
> stor en historie som det er ... alle "rigtige" Beatles fans har allerede
> alting på hhv. LP og CD og gu' ved hvad ellers, og vil slet ikke affinde

Det er vi enige om. Men det er ikke det, der er tilfældet her. The
Beatles, Elvis presley og nogle ganske få andre kan sælge hvad som
helst, når som helst og hvor som helst. - Og med nutidens unges hang til
dårlig kvalitet i form af downloaded mp3 filer, - så er det da rimeligt,
de også får adgang til noget af det bedste inden for popmusikkens
kulturområde.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-08 14:28

> [...]
> du har fået et link til UPI, og om det så var kommet fra Ritzau, ville
> det have været et fedt, da det i bund og grund nu er samme selskab...

Hvis du læser UPI's notiz så siger de der "according to the Daily Mail
.... " dvs. de viderebringer blot rygtet. Men det viser jo hvor lidt
"fact checking" der er i medierne i dag.

/thomas

Fra : Snorre Berg

Dato : 11-03-08 23:17

On 11-03-08 07:22, in article 1idmn1q.1019hq819sxc04N%thomas@elements.dk,
"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> wrote:

> [...]
> stor en historie som det er ... alle "rigtige" Beatles fans har allerede
> alting på hhv. LP og CD og gu' ved hvad ellers, og vil slet ikke affinde

Jeg er kanskje ikke «rigtig fan», men jeg vil gjerne kjøpe Beatles som AAC.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-03-08 23:25

Snorre Berg <snorrebergFJERN@mac.com> wrote:

> [...]

Det kunne nu godt virke som om, der er ved at være lidt kød på nyheden
nu.

> Jeg er kanskje ikke «rigtig fan», men jeg vil gjerne kjøpe Beatles som AAC.

Det vil jeg nu også gerne. Jeg er lidt for ung til at have været med, da
Beatles var store (rart at der stadig er noget, man er for ung til). De
få plader jeg havde, blev stjålet ved et indbrud i 1990. Jeg kunne da
sagtens finde på at købe en del Beatles-musik. Jeg nægter at tro, at der
ikke er masser af andre, der ikke har det på samme måde.
Jeg tror, der er masser af lidt ældre, som har eller har haft
Beatles-plader på LP, men som efterhånden har udfaset pladespilleren og
vænnet sig til at have musikken digitalt. Mange af dem vil hellere købe
musikken igen end at have besværet med at digitalisere deres plader.
Noget som trods alt kræver en vis teknisk indsigt og det rette udstyr.
Det sidste betyder jo også en udgift, hvis man ikke har udstyret. Deres
plader har måske samlet støv i kælderen i årevis, og nu får de chancen
for at genoplive minderne fra deres ungdom bare ved et museklik på
iTunes Music Store. Jeg kan garantere, at det vil blive en succes.
Det undrer mig ærligt talt, at Thomas ikke kan se, at det er så
stor en historie. Selvfølgelig findes der nogle ganske få og uddøende
nørder, der skal høre Beatles på en optræksgrammofon, men 98% af os
andre kan altså ikke høre, at der er noget galt med AAC og de andre
digitale formater. Vi kan derimod høre, at der ikke er støv og ridser,
og at pick-uppen aldrig kører i samme rille. Og vi gider ikke have
besværet med at rense plader, justere pick-up, være forsigtige i
omgangen med plader og pick-up og alt det andet bøvl. Vi vil bare trykke
på en knap og så i øvrigt have titusindvis af stykker musik i en
afspiller på størrelse med en pakker spillekort (det er vel politisk
ukorrekt at sige en pakke cigaretter). Lad os se om et år, hvem der fik
ret.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-03-08 09:52

> [...]
> afspiller på størrelse med en pakker spillekort (det er vel politisk
> ukorrekt at sige en pakke cigaretter). Lad os se om et år, hvem der fik

Jeg kan se det er en stor historier NÅR det sker ... ikke nu hvor det
bare er løse rygter.

Og ang. download af musik, så er der nok ingen der vil kalde mig for
gammeldags, men jeg køber stadig 99% af min musik på CD .. jeg vil gerne
selv bestemme hvordan min musik bliver rippet ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-03-08 13:57

> Jeg kan se det er en stor historier NÅR det sker ... ikke nu hvor det
> bare er løse rygter.

Historien har vel den størrelse, historien har. Derfor reagerer
medierne, som de gør. At det så bagefter viser sig at være et rygte, kan
jo ikke ændre på de første reaktioner. Hvis jeg var redaktør på en avis,
ville jeg sandelig heller ikke læne mig tilbage og lade alle de andre
skrive historien blot fordi, de jo kan vise sig blot at være et rygte.

> Og ang. download af musik, så er der nok ingen der vil kalde mig for
> gammeldags, men jeg køber stadig 99% af min musik på CD .. jeg vil gerne
> selv bestemme hvordan min musik bliver rippet ...

OK. Så kan vi kalde dig nørd, fanatiker eller entusiast. Almindeligt er
det i hvert fald ikke at gå så meget op i lydkvaliteten. De fleste kan
ikke høre forskel og ser mere på, hvilket medie de vil have musikken på.
De vælger, hvad der er mest praktisk ud fra, hvilket udstyr de vil høre
musikken på.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-03-08 14:13

> [...]
> skrive historien blot fordi, de jo kan vise sig blot at være et rygte.

> OK. Så kan vi kalde dig nørd, fanatiker eller entusiast.

ja jeg vil gerne skrive under på alle 3 ting :)

> [...]
> ikke høre forskel og ser mere på, hvilket medie de vil have musikken på.
> De vælger, hvad der er mest praktisk ud fra, hvilket udstyr de vil høre

Det koster mig måske 5 minutter extra at rippe cd'en. Og jeg køber som
regel cd'erne fra enten CDON eller Amazon så det er ikke fordi jeg skal
ud i den virkelige verden for at få min musik. Det eneste jeg går glip
af er "instant gratification" .. og så utålmodig er jeg heller ikke.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-03-08 19:34

Thomas von Hassel skrev den 12-03-2008 09:52:

> Og ang. download af musik, så er der nok ingen der vil kalde mig for
> gammeldags, men jeg køber stadig 99% af min musik på CD .. jeg vil gerne
> selv bestemme hvordan min musik bliver rippet ...

Var du gammeldags så rippede du i 96 kHz fra din superduper
remtræksgrammofon, så næh - du er ikke gammeldags.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-03-08 19:45

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Var du gammeldags så rippede du i 96 kHz fra din superduper
> remtræksgrammofon, så næh - du er ikke gammeldags.

alt er vist relativt ;)

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-08 12:01

> Undskyld mig Thomas, men jeg er sgu ikke tjener for en bydreng.! -
> Hvis du ikke tror på det, så kontakt DR på 35203040-3-2 og bed dem om at
> verificere det!

<http://www.macnn.com/articles/08/03/10/apple.and.emi.deny.beatles/>

"The parties involved in the allegedly close Beatles deal for iTunes
have all denied its taking place, according to news from Billboard. The
music chart makers warn that Apple Inc. has flatly denied the rumors as
"unsubstantiated speculation," while the Beatles' own label Apple Corps
as well as its parent company EMI have both refused comment on the
matter, seemingly putting an end to claims by British newspapers made
over the weekend."

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-03-08 14:50

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> as well as its parent company EMI have both refused comment on the
> matter, seemingly putting an end to claims by British newspapers made

Læg lige mærke til "...warn that Apple Inc. has flatly denied..." - en
særdeles vag formulering på amerikansk, som oftest betyder, at der dog
er noget om snakken. - Apple Inc. er just heller ikke kendt for at være
særligt åbne mht. pressemeddelelser... - Og "...Apple Corps as well as
its parent company EMI have both refused comment..." - typisk engelsk
for, at de endnu ikke vil kommentere en indgået aftale.

Jeg mindes, der var de samme rygter og afvisninger af samme, da EMI i
sin tid overtog det kriseramte Apple Records Ltd., som er det korrekte
navn for det, de kalder 'Apple Corps'*). EMI blev dengang hårdnakket ved
med at benægte noget som helst, lige indtil det var en kendsgerning på
børsen i London...

*) Apple Corps er et rent holdingselskab - eller, hvad man skal kalde
det. Det er det selskab, der ejer ophavsrettighederne til tekst og
musik, og som ejes i fællesskab af de tilbageværende Beatles medlemmer
og de andres arvinger. - Altså et rent 'papirselskab' - forstået på den
måde, at de har ingen produktioner på labellen Apple Records. Det er
EMI, der 100% bestemme hvad, der kan og må komme på det mærke nu.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-08 15:56

> [...]
> its parent company EMI have both refused comment..." - typisk engelsk
> for, at de endnu ikke vil kommentere en indgået aftale.

Det er da klart .. sådan har det altid været. Og der er formodentlig
forhandlinger i gang, men ikke noget der har fortjent denne tråd ...
endnu ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-03-08 22:15

> [...]
> måde, at de har ingen produktioner på labellen Apple Records. Det er
> EMI, der 100% bestemme hvad, der kan og må komme på det mærke nu.

Et holding selskab plejer altså at være et selskab der ejer et selskab
som ejer rettigheder.

Fra : Hans Petter Nenseth

Dato : 10-03-08 20:48

Erik Richard Sørensen skrev:

> Iflg. DR Radioavisen P1 kl. 18:00 har Apple Inc. som den eneste online
> musikbutik - iTunesStore - købt retten til at sælge udgivelser, der
> udsendes på plademærket Apple Records Ltd..

Kanskje greit å minne om denne:
http://www.youtube.com/watch?v=jcVS9ssNYVQ&feature=related

--
Livet går videre

Fra : Søren Christensen

Dato : 10-03-08 21:47

On Mon, 10 Mar 2008 21:33:47 +0100, Thomas von Hassel wrote:

> Jeg vil gerne have et link til den Reuters historie ... for jeg kan ikke
> finde den ..?
>
> /thomas

Er dette tilstrækkeligt?

http://www.upi.com/NewsTrack/Entertainment/2008/03/08/mccartney_cashes_in_on_beatles_catalog