Alternativ til iPhoto
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-03-08 20:51

En af mine bekendte fotografer mange billeder, og p.t. organiserer han
dem i iPhoto, men efterhånden som hans fotoarkiv er vokset, så er det
blevet temmelig problematisk.

Så vidt jeg kan se, så har iPhoto nogle begrænsninger, det kan ikke
håndtere rigtig mange store billeder, og det kan tilsyneladne ikke li' at
jeg har lagt iPhoto Library over på en extern harddisk, men han var løbet
tør for plads på harddisken, så det var den eneste mulighed.

Findes der et fornuftigt og billigt program, som han kan bruge til at
browse i billederne og som også vise et slideshow, og som I kan anbefale.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-08 20:53

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>
> Findes der et fornuftigt og billigt program, som han kan bruge til at
> browse i billederne og som også vise et slideshow, og som I kan anbefale.

Adobe Lightroom
Apple Aperture

De er måske ikke billige .. men det er de beste to alternativer når man
er vokset fra iPhoto.

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-03-08 22:04

Thomas von Hassel wrote:

> Adobe Lightroom
> Apple Aperture
>
> De er måske ikke billige .. men det er de beste to alternativer når man
> er vokset fra iPhoto.

De er begge nogle halvdyre løsninger, og hvis han selv organiserer
billederne i nogle directory's, så behøver han jo ikke et program der
primært er bygget til at organisere et katalog.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 09-03-08 22:21

> [...]

> billederne i nogle directory's, så behøver han jo ikke et program der
> primært er bygget til at organisere et katalog.

GraphicConverter <www.lemkesoft.com> - ¤29.95 - dyrere og mere indviklet
behøver det ikke at være.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-08 22:22

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> GraphicConverter <www.lemkesoft.com> - ¤29.95 - dyrere og mere indviklet
> behøver det ikke at være.

Hvis det bare er at se og gennem se sine billeder så er Finder og
Preview vel nok ? .. sidstnævnte kan enda lave slideshows ...

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-03-08 23:05

Thomas von Hassel wrote:

> Hvis det bare er at se og gennem se sine billeder så er Finder og
> Preview vel nok ? .. sidstnævnte kan enda lave slideshows ...

Jeg kan ikke finde et program der hedder "Preview"...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-08 23:11

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Jeg kan ikke finde et program der hedder "Preview"...

arh .. Billedfremviser tror jeg den hedder på dansk ..

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-03-08 23:42

Thomas von Hassel wrote:

> arh .. Billedfremviser tror jeg den hedder på dansk ..

Ja det kan jeg godt se, den har dog en mangel, man kan ikke hoppe rundt
mellem mapper i et direktory...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : N/A

Dato : 10-03-08 09:36

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-03-08 23:07

Mogens Thyregod wrote:

> GraphicConverter <www.lemkesoft.com> - ¤29.95 - dyrere og mere indviklet
> behøver det ikke at være.

Jeg tjekker lige GraphicConverter, den har jeg prøvet på Classic Mac, og
den kører stabilt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : N/A

Dato : 10-03-08 09:36

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-03-08 22:24

> [...]

> billederne i nogle directory's, så behøver han jo ikke et program der
> primært er bygget til at organisere et katalog.

har han photoshop cs2 eller cs3 ? .. for så kan han jo bruge Bridge ?

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-03-08 23:18

Thomas von Hassel wrote:

> har han photoshop cs2 eller cs3 ? .. for så kan han jo bruge Bridge ?

Nej... det drejer sig om en ældre herre på 72 år, og han vil slet ikke
bruge tid på at billedbehandle, han gemmer kun de billeder der står 100%
perfekt i optagelsen.

Jeg har forsøgt at vise ham hvad man kan med RAW-konvertering og
PhotoShop, men han synes det er nemmere, at ta' et billede om, hvis det
ikke står helt perfekt i optagelsen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-03-08 23:03

> [...]

> billederne i nogle directory's, så behøver han jo ikke et program der
> primært er bygget til at organisere et katalog.

Måske var det ligefrem billigere for ham at købe en større harddisk. De
koster jo ikke alverden. På mange måder er det jo nemmere bare at have
en intern harddisk.
Hvilke begrænsninger er han løbet ind i med iPhoto? Hvordan er
mange billeder "problematisk"? Hvordan kan iPhoto "ikke lide", at
biblioteket ligger på en anden harddisk? Er det en gammel version? Det
er jo ikke dyrt at købe den nye version i forhold til prisen på andre
programmer. Nyeste version fra iLife '08 kan jo gruppere billederne i
begivenheder. Det er alle tiders måde at gøre det på, hvis man har mange
billeder.
Man kan også have flere iPhoto-biblioteker, som man starter
efter behov. Det er fint, hvis man arbejder med helt separate grupper af
billeder, eller man har billeder, man ikke bruger ret ofte. Man kan
holde Alt nede, når man starter iPhoto, for at vælge bibliotek eller
oprette et nyt bibliotek.
Jeg kan godt lide iPhoto, og hvis din ven er godt tilfreds med
det, så synes jeg da, I skal sikre jer, at mulighederne i iPhoto er
udtømte, før han skifter til et andet program. Jeg ved ikke, om
ovenstående er nogen hjælp, eller I har prøvet mine forslag.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-03-08 23:59

Henrik Münster wrote:

> Måske var det ligefrem billigere for ham at købe en større harddisk. De
> koster jo ikke alverden. På mange måder er det jo nemmere bare at have
> en intern harddisk.

Han har en MacBook Pro, og der er grænser for hvor store 2,5" harddiske
man få, derfor har jeg anbefalet en extern 500 Gb harddisk.

> [...]
> programmer. Nyeste version fra iLife '08 kan jo gruppere billederne i
> begivenheder. Det er alle tiders måde at gøre det på, hvis man har mange

iPhoto vil som default ha' iPhoto Library liggende i mappen Fotos på den
interne harddisk, og hvis han kommer til at starte iPhoto, hvor han har
glemt at tænde/tilslutte den externe harddisk, så opretter iPhoto et
Library på den interne harddisk, og så kan det ikke se det Library der
ligger på den externe harddisk.

> [...]
> billeder, eller man har billeder, man ikke bruger ret ofte. Man kan
> holde Alt nede, når man starter iPhoto, for at vælge bibliotek eller

Ja men man kan ikke ha' flere iPhoto-biblioteker fordelt på forskellige
harddiske.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-03-08 00:03

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Ja men man kan ikke ha' flere iPhoto-biblioteker fordelt på forskellige
> harddiske.

jo faktisk ... hold ALT nede når du starter iPhoto .. så får du mulighed
for at vælge et nyt bibliotek eller oprette et nyt.

/thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 10-03-08 16:53

Thomas von Hassel skrev:

> jo faktisk ... hold ALT nede når du starter iPhoto .. så får du mulighed
> for at vælge et nyt bibliotek eller oprette et nyt.

nemlig, det fik jeg også lært ,.) virker fint, og man kan således have
sit bibliotek liggende på en "fælles" maskine/server så man ikke har det
på lokalt på f.eks den bærbare.... iPhoto er jo så udemærket til at
browse filerne.... og åbne dem !

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-03-08 00:15

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Han har en MacBook Pro, og der er grænser for hvor store 2,5" harddiske
> man få, derfor har jeg anbefalet en extern 500 Gb harddisk.

Og så er det endda ikke så ligetil at skifte harddisken. Man kan nu få
harddiske på 250 GB. Det er formentlig en del mere, end han har nu. Hvis
han lige er løbet tør, er der vel et stykke vej op til de 250 GB. På den
anden side forstår jeg godt, at han ikke vil til at rode med det
indvendige i en MacBook Pro.

> [...]
> glemt at tænde/tilslutte den externe harddisk, så opretter iPhoto et
> Library på den interne harddisk, og så kan det ikke se det Library der

Ja, det er da klart. Og hvad så? Så indser man, at man har været
klodset. Det nummer laver vi vel alle med jævne mellemrum. Jeg gør i
hvert fald tit. Det er da bare at lukke iPhoto, slutte den eksterne
harddisk til og tænde iPhoto igen. Det gør vel ikke noget, at iPhoto
laver et tomt bibliotek. Det fylder jo ikke noget på harddisken, så det
kan man jo bare lade være.

> Ja men man kan ikke ha' flere iPhoto-biblioteker fordelt på forskellige
> harddiske.

Nu har Thomas fået svaret før mig. Som han skriver, skulle man sagtens
kunne gøre det. Det var også derfor, jeg spurgte, hvad du mente med, at
iPhoto ikke kan "lide" at have biblioteket på en anden harddisk. Jeg har
ikke selv erfaring med det, men iflg. manualen kan man sagtens gøre det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-03-08 09:51

Henrik Münster wrote:

> [...]
> han lige er løbet tør, er der vel et stykke vej op til de 250 GB. På den
> anden side forstår jeg godt, at han ikke vil til at rode med det

Der sidder en 160 Gb harddisk i hans MacBook, og da han laver store
fordrag i Keynote, hvor han kombinerer billeder og videofilm, så har han
brug for meget arbejdsplads, og derfor nytter det ikke noget, at han
fylder harddisken med hans billedarkiv.

Og så er det mit klare indtryk, at iPhoto er et lille program til
husbehov, det kan slet ikke være med til proff. brug, og derfor står
Apple jo også klar med Aparature til de proff. fotografer.

Personligt har jeg dog den holdning, at man ikke skal putte for mange
funktioner ind i et program, og Aparature har en masse
billedbehandlingsfunktioner, og den slags vil jeg hellere lave i
PhotoShop, det har jeg nemlig arbejdet med siden ver. 1.0

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : nilsba@gmail.com

Dato : 09-03-08 16:50

On 9 Mar., 23:41, Niels Riis Ebbesen <i...@niels-ebbesen.net> wrote:

> Ja det kan jeg godt se, den har dog en mangel, man kan ikke hoppe rundt
> mellem mapper i et direktory...
>
> --
>               Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
>    http://www.niels-ebbesen.net- grafiker, fotograf & webdesigner
>    http://www.photo-gallery.dk- Skandinaviens største fotoarkivhttp://home3.inet.tele.dk/elgo- Links til alverdens søgemaskiner

Phoenix Slides
http://www.macupdate.com/info.php/id/18735

fotostation
https://www.fotoware.com:443/Shop/Default.aspx

nils

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-03-08 09:36

nilsba@gmail.com wrote:

> Phoenix Slides
> http://www.macupdate.com/info.php/id/18735

Tak for linket, jeg har testet Phoenix Slides, og så vidt jeg kan se, så
kan den alt som Jørn har brug for, og den er ikke overlæsset med en masse
unødige funktioner.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-03-08 09:39

> [...]

> kan den alt som Jørn har brug for, og den er ikke overlæsset med en masse

et andet alternativ er at bruge det software som følger med kameraet ...
men det er ofte noget ikke helt gennembagt men måske ok til hans formål.

/thomas

Fra : N/A

Dato : 10-03-08 09:36

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-03-08 23:08

On Sun, 9 Mar 2008 23:03:06 +0100, Henrik wrote:

> Hvilke begrænsninger er han løbet ind i med iPhoto?

Jeg har en ven der klager over at det er laaangsomt at starte iPhoto så
snart man først har nogle tusinde billeder lagt ind.

Er der en måde at komme uden om det på?

Mvh.

--
"I'm not sure it never causes any harm to all users." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-03-08 00:07

Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:

> Jeg har en ven der klager over at det er laaangsomt at starte iPhoto så
> snart man først har nogle tusinde billeder lagt ind.
>
> Er der en måde at komme uden om det på?

He, lad være med at slukke det hele tiden Mange går meget op i,
hvor lang tid det tager at tænde computeren eller starte et program. Der
er kun en grund til, at man skal gøre disse ting, og det er, at man har
lukket dem. En moderne Mac går på vågeblus uden at bruge ret meget
strøm. Vil man være miljøvenlig kan man slukke om natten, men der er
ingen grund til at tænde og slukke i løbet af dagen. Det samme gælder
programmer. Sørger man for at have RAM nok, er det ikke noget problem at
have flere programmer åbnede. Jeg har f.eks. altid e-mail, browser,
kalender og andre kørende i baggrunden. Bruger man jævnligt iPhoto, kan
man lige så godt lade det være åbent, indtil man slutter af for dagen.
Men OK, jeg kan godt se, at har man en langsom computer med lidt for
lidt RAM, så kan det måske være relevant ikke at have for mange åbne
programmer.
Det var lidt af et sidespor. Helt konkret kan man dele sine
billeder ind i flere biblioteker. Man kan kun åbne et bibliotek ad
gangen i iPhoto, og det er selvfølgelig en begrænsning. Vil man skifte
bibliotek, skal man slutte iPhoto og åbne med et andet bibliotek. Det
kan f.eks. gøres ved at holde Alt-tasten nede, når man starter iPhoto.
Hvis man f.eks. ikke bruger sine ældre billeder, kan man lave et
bibliotek med ældre billeder. Man kan også lave et for hvert årstal. Det
er en god løsning, hvis biblioteket er for stort. Jeg har selv 2.715
billeder i min iPhoto, og den åbner på et par sekunder. Jeg ved ikke, om
det er mange. Min Mac er også ret ny. Hvis man har en ældre Mac, vil den
nok være mere langsom.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 10-03-08 09:26

Hej Niels,

Jeg har præcis samme problem, iPhoto er langsom og er begyndt at gå ned.
Har cirka 15GB billeder i den.

Min løsning bliver (Venter lige på min Time Capsul kommer i dag!) at jeg
resizer alle billeder til 1024x768 og så ligger jeg originalerne ud på
min Time Capsul samt DVD'er.
Så fylder det en del mindre og det håber jeg løser problemet.

Hvis man naturligvis har brug for at have sine billeder i større
opløsning eller RAW format, så er ovenstående naturligvis ikke en
mulighed...

/Thomas

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 11-03-08 01:52

Hej

On 9 Mar., 20:50, Niels Riis Ebbesen <i...@niels-ebbesen.net> wrote:
> Findes der et fornuftigt og billigt program, som han kan bruge til at
> browse i billederne og som også vise et slideshow, og som I kan anbefale..

Hvad med

http://www.kavasoft.com/Shoebox/

--
Jesper