Helt på Podden!
Fra : Lyrik

Dato : 08-03-08 23:21

iPod Touch havde firmwareversionen 1.1.1 i starten. men som alle Apple
produkter , bliver de leveret med "håndjern". Med håndjern menes der at
Apple sætter begrænsninger for hvad man kan bruge Podden til.
Man kan som regel altid gå på iTunes! Her har Apple sin lille butik hvor
man gerne må købe rigeligt ind. Men i betragtning af at Podden er udstyret
med et mini Tiger styresystem er det en beskeden brug man kan gøre af den.
Den kan selvfølgelig spille musik og video.

Nu varede det ikke længe før open source folket havde gjort brug af den.
Den fik håndjernene af og blev udstyret med en installer der kunne
nedlaste utallige programpakker, ganske ligesom en Linuxmaskine kan gøre
det.
Mine egene favoritter er open source Chess programmet samt Othello og
e-book reader.
PÃ¥ e-bookreaderen kan man fra Project Gutenberg blandt andet have King
James oversættelsen af Bibelen.

Men det måtte Apple selvfølgelig prøve at ødelægge! Samtidig gottede de
sig over mulighederne som de fik på et sølvfad og udtænkte at her kan vi
lave penge. Vi kan lave vores egen adgangsmulighed til at lægge programmer
på både den og iPhone. Men først må vi forhindre open sourcemuligheden.
SÃ¥ derfor opgradering til 1.1.2

Open sourcefolkene var hurtigt ude og rette, så derfor opgradering til
1.1.3 og tilsidst 1.1.4

Nu skulle jeg prøve at hjælpe en her på gruppen med 1.1.4, så jeg
opgraderede og mistede min installer. Et lovende program ZiPhoneOSX
lykkedes med at lægge en installer på Podden.

Men noget drillede og jeg eksperimenterede med en gentagelse. Nu kunne det
ikke mere lade sig gøre. Jeg var låst fast med 1.1.4

Man kan genflashe iPod Touch med firmware. Man trykker de to knapper ind
og holder dem samtidig, så viser den et forbind til Pc ikon, hvorefter
iTunes tilbyder en firmwareflashning.

Man trykker OK og trykker "Gendan" samtidig med at man holder "alt"
(Option) knappen nede. Nu må man browse til firmwaren. (ellers lægger den
nyeste 1.1.4 firmware ind)

Jeg ville nedgradere til 1.1.1 og derfra tage håndjernene af den.
Men det havde Apple regnet ud! Den nægtede at tage 1.1.1 firmwaren
ind!"Sneaky Pete strikes again!" Han har flyttet mappen til
programfilerne for sådan lige at stikke en pind i hjulet.

Jeg nedgraderede så til 1.1.3, det ville den godt gå med til. Så skal man
boote op i Windows. Her kørte jeg en BAT-fil som knækkede downgradelåsen
på den. Derefter kunne jeg nedgradere til 1.1.1! Nu ville iTunes godt gøre
det!

Derefter besøges siden jailbreakme.com med Podden igennem WiFi. Denne side
har en option for at tage håndjernene af den og installere en installer.
Efter installeren installeres BSD subsystem og Open SSH. Derefter
installeres Community Sources. SÃ¥ er der tusind programmer til gratis
rådighed. Der er ikke iPhoneprogrammerne umiddelbart til rådighed kan man
berolige politiet og dets håndlangere med. Kun gratis lovlig open
sourceprogrammer! Et overflødighedshorn.

Downgrader man så mister man iPhoneprogrammerne Mail og Google Maps, hvis
man altså har købt dem.

Mit råd er:
Har du 1.1.1 så behold den!
Den er bedst til de tusindvis af programmuligheder du gratis har.
Opgradering er programdøden. Ja du kan selvfølgelig få haletudseikoner der
vrikker med halen og Google maps som surrogatplaster på alle de programmer
du aldrig ser.

Før alle de professionelle købeprogrammer kommer i juni er der ikke megen
grund til at nedgradere til 1.1.4.IMHO.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Per Jensen

Dato : 09-03-08 20:57

Lyrik skrev:

<KLIP en masse>

> Før alle de professionelle købeprogrammer kommer i juni er der ikke
> megen grund til at nedgradere til 1.1.4.IMHO.

Så ta´ da en tudekiks. Der er jo ingen der tvinger dig til at rode med
det vel.

Jeg har opgraderet min iPhone fra 1.1.2 (1.1.3 virkede ikke med
Bluetooth håndfri i bilen) til 1.1.4 via denne guide
http://iphone.vildmedmac.dk/?page_id=563

Og det virker perfekt. - Der står også hvordan du installerer "Installer"

Der er et par programmer i Installer der ikke virker p.t. men det
handler bare om at vente lidt til at programmørene tilpasser dem til 1.1.4.

// Per.