Mærkelige tegn i Thunderbird
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 08-03-08 16:25

Hej, jeg bruger Thunderbird som newsreader, men nogle personers indlæg
bliver formatteret mærkeligt hos mig.

eksempel fra et indlæg fra Jens "Lyrik":

Største hurdle ser ud til at være det med opladeren tilsidst. Den skal
måske have lidt strøm til at komme igang.

Jeg er sikker på det nok er en reginal setting i min ende der fejler, da
det lader til at være noget æ-ø-å stads der spøger.

Under skrifttyper, står Thunderbird til Vestlig, bør jeg smide den til
central europæsik for at slippe for disse problemer ?

Mvh

Kim

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-08 16:37

Kim Jørgensen wrote:

> [...]
>
> Under skrifttyper, står Thunderbird til Vestlig, bør jeg smide den til
> central europæsik for at slippe for disse problemer ?

Nej, den bør stå til 'Western (ISO-8859-1)'.

Det, du får ind er højst sandsynlig skrevet i Unicode UTF-8 eller
UTF-16. - Du kan godt ændre det ved at vælge Unicode i 'character
Encoding', når du har markeret indlægget, så skulle den gerne vise det
korrekt igen.

Når/hvis du så vil svare på indlægget, klikker du bare 'Reply', skriver
hvad du vil skrive, og inden du så sender dit svar, går du i 'Tools' ->
'Character Encoding' og vælger 'western(ISO-8859-1)', så sender du både
dit eget svar og det, du svarer på i korrekt ISO-8859-1 format. - Lidt
bøvlet, men det fungerer.

Det er ikke bare Thunderbird, der nogle gange laver det nummer, - det
gør SeaMonkey også, - så når jeg ser de 'skæve' indlæg, vælger jeg altid
Unicode UTF-8, så vises det korrekt og jeg følger så ovenstående, hvis
jeg vil svare på indlægget...

mvh. Erik Richard

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 08-03-08 16:42

Erik Richard Sørensen skrev:

> Nej, den bør stå til 'Western (ISO-8859-1)'.

Det gør min også, både på ind- og udgående beskeder.

> [...]
> UTF-16. - Du kan godt ændre det ved at vælge Unicode i 'character
> Encoding', når du har markeret indlægget, så skulle den gerne vise det

Ok, dvs. det er ikke i min ende der er en fejl ? det troede jeg.

> [...]
> gør SeaMonkey også, - så når jeg ser de 'skæve' indlæg, vælger jeg altid
> Unicode UTF-8, så vises det korrekt og jeg følger så ovenstående, hvis

Ok, er det fordi f.eks. Jens (som lige bliver udstillet her *S*) bruger
en anden news klient end mig ?

Mvh

Kim, der i mit tidligere PC liv brugte outlook express, og der synes jeg
ikke at huske der var disse problemer.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-08 17:04

Kim Jørgensen wrote:

> Det gør min også, både på ind- og udgående beskeder.

> Ok, dvs. det er ikke i min ende der er en fejl ? det troede jeg.

Nej, det er som regel hos afsender, men kan også godt ske på nogle servere.

> Ok, er det fordi f.eks. Jens (som lige bliver udstillet her *S*) bruger
> en anden news klient end mig ?

Ja, enten det, eller også at hans klient ikke kan finde ud af at skelne
mellem forskellige encoding formater.

> Mvh
> Kim, der i mit tidligere PC liv brugte outlook express, og der synes jeg
> ikke at huske der var disse problemer.

- Da er OE da ellers kendt for ikke at kunne skelne mellem
forskellige encoding typer, når man sender fra en PC til fx. en Mac,
hvis den er sat til 'Windows 1252-Latin-1'. - Vælger man derimod at den
skal bruge ISO-8859-1, så plejer den som regel at kunne klare det.... -
Et andet program, der heller ikke altid kan finde ud af det på
PC-fronten, er ForteAgent i gratisudgaven. Den kan godt finde på at lave
det samme...

mvh. Erik Richard

Fra : Carl Drud

Dato : 08-03-08 17:29

Kim Jørgensen <k7@get2net.invalid> writes:

> Det gør min også, både på ind- og udgående beskeder.

Har du også et hak i "Apply the default character encoding to all
incoming messages"?

Prøv at fjerne det.

--
Carl

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-03-08 22:43

Kim Jørgensen skrev den 08-03-2008 16:24:

> [...]
>

> Jeg er sikker på det nok er en reginal setting i min ende der fejler, da
> det lader til at være noget æ-ø-å stads der spøger.

Du skal helst lade den selv bestemme hvordan. Dvs auto.

Ovenstående er UTF-8 indkodning (Ã starter en flertegnssekvens der
modsvarer et tegn) vist som ISO-Latin-1.

Det er mindre vigtigt hvilket tegnsæt du sender i, men ISO-Latin-1
(Western) er velset, og evt UTF-8. I vore dage er det kun de mest
inkarnerede brugere af gammelt software der har problemer med den slags.

Fra : Lyrik

Dato : 08-03-08 22:40

Den 08.03.2008 kl. 16:24 skrev Kim Jørgensen <k7@get2net.invalid>:

> [...]
>
> Under skrifttyper, står Thunderbird til Vestlig, bør jeg smide den til
> central europæsik for at slippe for disse problemer ?
Jeg har i min opsætning newsprogrammet til at sende i UTF-8. Det er dagens
standard og jeg har fået at vide fra en ven som er
programmeringsingeniør,at det er det nutidigt korrekte.

PÃ¥ en DVD-gruppe var der en eneste som havde det samme problem som du. Det
viste sig at han kørte med forældet software som ikke kunne svare på UTF-8.
Han var jyde og nægtede at ændre på sin software selv om hele gruppen
opfordrede ham til at gøre det!-Nej! Det var Jens der skulle ændre! Basta!

I hans håbløse tilfæld ændrede jeg indlæggene til iso-8859-1, som er den
forældede danske opsætning, efter hvad jeg har fået fortalt. Da han ikke
mere var inde i billedet ændrede jeg det tilbage igen.

Jeg har også spurgt min ingeniør og programmørven hvad fordelen er ved
UTF-8? Han siger at fordelen er at den indretter korrekte tegngengivelser
på internationalt plan. Altså uanset om du skriver indlæg i Kina eller
Usbekistan, den skulle være global.

Så med mindre du er en stædig vestjyde der ikke er til at hugge og stikke
i vil jeg opfordre dig til at modernisere din software!

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-08 00:36

Lyrik wrote:

> Jeg har i min opsætning newsprogrammet til at sende i UTF-8. Det er
> dagens standard og jeg har fået at vide fra en ven som er
> programmeringsingeniør,at det er det nutidigt korrekte.

Sikke dog noget ævl Jens.! - Der er ikke nogen 'dagens standard'
udover ISO-8859-1 her i Vesteuropa. - Alene det lille 'ISO' foran siger,
det _er en standard... - At der så er en flok IT nørder og mere eller
mindre forskruede Windows folk, der hellere så UTF-8 - UTF-16 ville være
endnu bedre - som det 'eneste rigtige', er så en helt anden sag. - Men
du vil kunne finde lige så mange meninger om den sag, som der er
encoding typer.

> På en DVD-gruppe var der en eneste som havde det samme problem som du.
> Det viste sig at han kørte med forældet software som ikke kunne svare på
> UTF-8.

Hvis du nu satte dig ned og læste, hvad der anbefales at bruge til
usenet, så vil du meget hurtigt finde ud af, at UTF - om ikke bandlyst,
så dog er ilde set, - ligesom det at sende indlæg i HTML heller ikke er
velset på usenet.

> Han var jyde og nægtede at ændre på sin software selv om hele gruppen
> opfordrede ham til at gøre det!-Nej! Det var Jens der skulle ændre! Basta!

Ja, ja... Hellere en stædig jyde end en flywsk kjøwenhavner, der bare
løber med vinden.

> I hans håbløse tilfæld ændrede jeg indlæggene til iso-8859-1, som er den
> forældede danske opsætning, efter hvad jeg har fået fortalt. Da han ikke
> mere var inde i billedet ændrede jeg det tilbage igen.

- Så kan jeg bedre forstå, hvorfor dine indlæg sommetider dukker op som
ren volapyk, og at de altid er i ArialUnicode.ttf 16p - 3p større end
normalt. - Og jeg kører ellers med noget af det nyeste i IT software med
både autodetecting af dit og dat. - Jeg har tit måttet rette både det
ene og andet, før det var muligt at forstå, hvad du skrev...

> [...]
> tegngengivelser på internationalt plan. Altså uanset om du skriver
> indlæg i Kina eller Usbekistan, den skulle være global.

Det har han for såvidt ret i, men det hjælper jo ikke en dyt, hvis ikke
man har Unicode skrifter til rådighed, eller har Unicode skrifter, som
man kan holde ud at kigge på. - Det hjælper jo heller ikke, at man fx.
bruger en Geneva som skrift med klienten sat til UTF-8/16, hvis nu ikke
Geneva er enten i Unicode eller OTF.

Og det undrer mig, at din 'programmørven' vil anbefale det, når an nu
véd, at fx. MS stærkt anbefaler brugen af Times og/eller georgia i serif
og Andale som monospaced skrift. - Ingen af dem, der følger med hverken
OS X eller Windows er Unicode savvy. - Dvs., at de alligevel ikke kan
bruges medmindre, du har samtlige varianter af de skrifter installeret...

> Så med mindre du er en stædig vestjyde der ikke er til at hugge og
> stikke i vil jeg opfordre dig til at modernisere din software!

Om Kim er en stædig jyde eller ej, véd jeg ikke noget om, men hvad
encoding settings angår, så er jeg nok endnu mere stædig - værre at
hugge i end Bornholmsk granit...

mvh. Erik Richard

Fra : Carl Drud

Dato : 09-03-08 10:02

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Hvis du nu satte dig ned og læste, hvad der anbefales at bruge til
> usenet, så vil du meget hurtigt finde ud af, at UTF - om ikke
> bandlyst, så dog er ilde set,

Det anbefales også at man undlader at sende i Quoted Printable.

--
Carl

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-03-08 14:28

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

Erik du er næppe den største autoritet mht netikette jvf din mange
årrige insisteren på at sende qouted printable. Mht din indsigt i
standarter hvad angår tegnsæt og hvad et tegnsæt er for en størrelse
samt text kontra formateret text står det ikke bedre til hvad du
tydelige illustrerer i dit indlæg her.

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-08 00:57

Lyrik skrev den 08-03-2008 22:39:

> Jeg har i min opsætning newsprogrammet til at sende i UTF-8. Det er
> dagens standard og jeg har fået at vide fra en ven som er
> programmeringsingeniør,at det er det nutidigt korrekte.

Det er et godt råd. Verden går mod at alle gerne vil kunne se hinandens
ting uden det tegnsæthelvede som plager 8-bit verdenen, og UTF-8
indkodningen (som er en af mange foldning af 16-bit tegn ned i en
bytestrøm, betragt det som en slags zipfil)

Mængden af usenetprogrammer der ikke forstår UTF-8 er heldigvis stærkt
svindende.

> [...]
> tegngengivelser på internationalt plan. Altså uanset om du skriver
> indlæg i Kina eller Usbekistan, den skulle være global.

Det er korrekt. Du kan se alle tegnene der har en tegnværdi på
http://www.unicode.org/charts/

ISO-Latin-1 dækkes af "Basic Latin" og "Latin-1".

> Så med mindre du er en stædig vestjyde der ikke er til at hugge og
> stikke i vil jeg opfordre dig til at modernisere din software!

Lige præcis stædige jyder er vi nogen stykker af (selvom jeg fx er
tilflytter). Jeg har fx lige stået på hovedet for at få noget
Unixtamtam til at fungere på den gamle Unix-fællesnævner (så jeg kan
bruge det på pinden) og det er REN stædighed :)

Fra : Lyrik

Dato : 09-03-08 12:58

Den 09.03.2008 kl. 00:56 skrev Thorbjørn Ravn Andersen
<thunderaxiom@gmail.com>:

> [...]
> Unixtamtam til at fungere på den gamle Unix-fællesnævner (så jeg kan
> bruge det på pinden) og det er REN stædighed :)
Tak for kommentaren.
Jeg bruger som sagt Opera version 9.26 og den skulle kunne alt i tegnsæt.
Jeg lader den selv vælge på "Automatik". Såfremt der er resson i at
justere på noget i tekstopsætningen, gør jeg det gerne.
Der var en der anklagede mig for noget med en forkert skrifttype? Eller
har jeg misforstået det?

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-08 13:30

Lyrik skrev den 09-03-2008 12:57:

> Jeg bruger som sagt Opera version 9.26 og den skulle kunne alt i
> tegnsæt. Jeg lader den selv vælge på "Automatik". Såfremt der er resson
> i at justere på noget i tekstopsætningen, gør jeg det gerne.

Ikke med mindre der er nogen der har problemer med dine indlæg. Er der
stadig det, må vi finde det svage led.

> Der var en der anklagede mig for noget med en forkert skrifttype? Eller
> har jeg misforstået det?

Jeg tror det er en misforståelse. Man kan sagtens bruge et
Unicodetegnsæt uden at kunne se alle Unicodetegnene på skærmen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-03-08 14:21

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> justere på noget i tekstopsætningen, gør jeg det gerne.
> Der var en der anklagede mig for noget med en forkert skrifttype? Eller

Nej. anklagen om skriftype er grundløs - det er anklager der ikke har
styr på hvad text er.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 09-03-08 16:31

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> UTF-8 indkodningen (som er en af mange foldning af 16-bit tegn ned i en
> bytestrøm, betragt det som en slags zipfil)

O.k., det er virkelig en petitesse, men altså: UTF-8 kan skam også
inkludere tegn på mere end 16 bit. Et eksempel er de byzantinske
musiksymboler i området 1D000-1D0FF.
http://www.unicode.org/charts/PDF/U1D000.pdf

UTF-8-indkodningen kan ifølge Wikipedia bruges til tegn af 1, 2, 3 og 4
bytes længde, svarende til 8, 16, 24 og 32 bit.
http://en.wikipedia.org/wiki/UTF-8

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-03-08 17:17

Jesper Juellund Jensen skrev den 09-03-2008 16:31:

> O.k., det er virkelig en petitesse, men altså: UTF-8 kan skam også
> inkludere tegn på mere end 16 bit. Et eksempel er de byzantinske
> musiksymboler i området 1D000-1D0FF.
> http://www.unicode.org/charts/PDF/U1D000.pdf

Nåja, jeg glemte lige at verden har bevæget sig i forhold til hvordan
den så ud da JEG var ung, og før den gik af lave og alting.

I min dagligdag er et tegn 16 bit :)

> UTF-8-indkodningen kan ifølge Wikipedia bruges til tegn af 1, 2, 3 og 4
> bytes længde, svarende til 8, 16, 24 og 32 bit.
> http://en.wikipedia.org/wiki/UTF-8

Jojo, tretegns har jeg set med japanske og kinesiske XML-dokumenter, men
ikke fire-tegns.

Det er en meget elegang måde at klare mange-tegns problematikken på mens
man forbliver kompatibel med US ASCII (hvilket amerikanerne er ret
interesserede i).

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-03-08 20:35

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Nåja, jeg glemte lige at verden har bevæget sig i forhold til hvordan
> den så ud da JEG var ung, og før den gik af lave og alting.

Jeg nægter altså at tro på, at du er så gammel, at de byzantinske
musiksymboler ikke eksisterede, da du var ung.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-03-08 21:37

Henrik Münster skrev den 09-03-2008 20:35:

> Jeg nægter altså at tro på, at du er så gammel, at de byzantinske
> musiksymboler ikke eksisterede, da du var ung.

Nogen morgener kan jeg tvivle stærkt, men sædvanligvis har du ret.

Næh, det skyldes nu at Unicode standarden har udvidet sig efterhånden
som man fandt på flere ting der ubetinget MÅTTE med - byzantinske
musiksymboler er faktisk et særdeles velvalgt eksempel på noget af det
mere eksotiske. Dengang var 16 bit rigeligt, det er det ikke mere.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 09-03-08 01:02

Lyrik skrev:

> Så med mindre du er en stædig vestjyde der ikke er til at hugge og
> stikke i vil jeg opfordre dig til at modernisere din software!

Jeg er nu Kjøvenhavner

Det er nu den seneste udgave af Thunderbird, ihvertfald netop
installeret igår på min Macbook Air.

Så jeg antager at softwaren er opdateret, så det handler nok om jeg bare
skal justere den så den er moderniseret.

Nu var der en anden der foreslog jeg skulle slå fra at Thunderbird læste
som standard instillingen, og dit indlæg ser ihvertfald rigtigt ud hos
mig nu.

At det lige var et af dine indlæg der blev "hængt" ud, var ikke
planlagt, men du virker som en der "ka' ta' det"

Mvh

Kim

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-03-08 01:48

On Sun, 09 Mar 2008 00:36:08 +0100, Erik wrote:

> - Alene det lille 'ISO' foran siger, det _er en standard...

At noget er en standard betyder ikke at det er kurant.

I øvrigt er Unicode og UTF-8 skam også en standard (ISO-10646), se:

http://www.unicode.org/faq/basic_q.html#d
http://www.unicode.org/faq/unicode_iso.html
http://www.unicode.org/faq/utf_bom.html#2

> - At der så er en flok IT nørder og mere eller mindre forskruede
> Windows folk, der hellere så UTF-8 - UTF-16 ville være endnu bedre -
> som det 'eneste rigtige', er så en helt anden sag.

Ptjah, Apple bruger Unicode i OS X såmænd (som alle andre nyere
systemer i øvrigt):

'String objects are implemented by the CFString opaque type. A CFString
"object" represents a string as an array of Unicode characters;'

http://developer.apple.com/documentation/CoreFoundation/Conceptual/CFStrings/Articles/about.html#//apple_ref/doc/uid/20001177-CJBEJBHH

'NSString is implemented to represent an array of Unicode characters
(in other words, a text string).'

http://developer.apple.com/documentation/Cocoa/Reference/Foundation/Classes/NSString_Class/Reference/NSString.html#//apple_ref/occ/cl/NSString

For mere om strenge i Cocoa, se:

http://developer.apple.com/documentation/Cocoa/Conceptual/Strings/Articles/Strings.html#//apple_ref/doc/uid/20000145

Mvh.

--
"If you don't run, you rust." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk