Lave stauder
Fra : H. Olesen

Dato : 16-07-01 14:16

Jeg har et lille bed, hvortil jeg søger nogle lave stauder (1) med
lang blomstringstid (2) og farver på (3).

1. Lav = op til ca 50 cm

2. Indenfor perioden juni-september

3. Hvid er også en farve, det skal bare være noget der lyser op.

Nogen gode forslag?

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-07-01 15:06

On Mon, 16 Jul 2001 15:15:45 +0200, H. Olesen
<helle@fjernhavesiden.dk> wrote:

> [...]
>
>1. Lav = op til ca 50 cm
>
>2. Indenfor perioden juni-september
>
>3. Hvid er også en farve, det skal bare være noget der lyser op.

Storkenæb, især den som hedder 'Rose Clair'. Mine Rose Clair har
blomstret i omkring en måned nu. De ser efterhånden en lille smule
triste ud, men så klipper jeg toppen af dem og i løbet af 2-3 uger
står de frodige og flotte igen klar til endnu en blomstring.

Aks-ærenpris, den findes både i en sort med blå blomster og sølvgrå
blade eller en rosa/rød form med grønne blade. Blomstrer nu og et par
måneder frem.

Katteurt (Nepeta) også blå med blågrønne blade, bladene dufter og den
blomster næsten helt til frosten kommer.

Bjergmynte (Calamintha) dufter af mynte har lyseblå blomster som kan
være næsten helt hen i det hvide.

Studenternelliker.

http://www.gartneriet.dk

Fra : H. Olesen

Dato : 16-07-01 20:27

On Mon, 16 Jul 2001 16:06:24 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Storkenæb, især den som hedder 'Rose Clair'.
>Aks-ærenpris,
>Katteurt (Nepeta)
>Bjergmynte (Calamintha)
>Studenternelliker.

Mads, du er min helt
Men jeg vil da gerne have flere forslag, hvis DU (bruger af
hus-og-have) har et eller flere, så jeg har mere at vælge imellem.

Det eneste gartneren på planteskolen kunne finde på til samme
spørgsmål var en nellike, som han kaldte Pudenellike. Det viste sig
dog da jeg kom hjem, at det var en Bakkenellike, men pyt være med det,
jeg kan godt lide den.

Og så har jeg fundet ud af, at jeg meget godt kan lide Ærenpris i alle
mulige afskygninger. Selv den type, der vokser i græsplænen, som andre
folk kalder ukrudt

Hvad med en plante såsom Scutellaria alpina Arcobaleno? Det er en jeg
har fundet i Jelittos katalog og som tiltaler mig ud fra billedet og
beskrivelsen, ca 25 cm høj, blomstrer juli-septemper. Er det en der er
almindelig i Danmark? Gartneren kunne ikke finde den i hans
opslagsværk, kun en anden type Scutellaria som Jelitto også har, men
det skal ikke være den, når det nu er Arcobaleno jeg har set mig lun
på og på billederne ser de meget forskellige ud. Hvad hedder
Scutellaria iøvrigt på dansk, hvis den da har et dansk navn?

Det ender nok med, at jeg bestiller frø hos Jelitto. Kan du/I iøvrigt
anbefale andre frøkataloger, helst med mange billeder, da jeg ligesom
bliver nødt til at starte udfra billederne, da jeg endnu ikke kender
mange sorts/arts-navne.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-07-01 21:29

On Mon, 16 Jul 2001 21:26:49 +0200, H. Olesen
<helle@fjernhavesiden.dk> wrote:

>Mads, du er min helt

Jotak

> [...]
>spørgsmål var en nellike, som han kaldte Pudenellike. Det viste sig
>dog da jeg kom hjem, at det var en Bakkenellike, men pyt være med det,

De er også ret flotte.
Der er andre arter af storkenæb som sikkert også kan bruges.
Skønhedsøje, den som hedder 'Sunray' (Coreopsis grandiflora 'Sunray')
den er også rigtig flot.
Eller rosenmynte (Calamintha grandiflora)
Pudeasters (Aster dumosus), de blomstrer fra august til frost, nogle
sorter begynder først i september. De fåes i både rødlige, hvide og
blålige farver. Jeg er især glad for den som hedder 'Herbsgruss von
Bresserhof'. De kan nok ikke fås som frø, men køb en enkelt plante, de
kan meget hurtigt deles til flere. De ser bedst ud når de står 3-5
sammen.
Kokardeblomst (Gaillardia aristata 'Kobold'). Sørg endelig for at det
er 'Kobold', de fleste andre bliver noget højere.
Alunrod (Heuchera sanguinea) har røde blomster og flot grønt løv.
Stenurt (Sedum) findes der en del af. De fåes med både gule, røde og
hvide blomster, og med rødlige, grønne eller hvidbrogede blade. De er
gode i sol og tørke. De formeres også bedst ved stiklinger.

>Og så har jeg fundet ud af, at jeg meget godt kan lide Ærenpris i alle
>mulige afskygninger. Selv den type, der vokser i græsplænen, som andre
>folk kalder ukrudt

De former som fåes i planteskolen er flotte. Rigtig flotte. Den som
ukrudt er.. tjaa.. også lidt flot. Men ikke så flot at jeg vil have
den. Men der er jo også flere slags af dem vi kalder ukrudt. Dem jeg
har har irriterende. Heldigvis er mine ved at være væk for i år.

> [...]
>på og på billederne ser de meget forskellige ud. Hvad hedder
>Scutellaria iøvrigt på dansk, hvis den da har et dansk navn?

På dansk hedder den Skjolddrager.
Jeg har aldrig hverken set eller hørt om den før.
Men den du er lun på, Scuttellaria alpina er en plante til stenbedet.
Den vokser vildt i spanien, på balkan og sibirien. Jeg tror ikke der
er noget i vejen for at den kan gro her i landet, bare den får
stenbeds-betingelser, dvs. tør jord som heller ikke bliver for våd om
vinteren.

> [...]
>anbefale andre frøkataloger, helst med mange billeder, da jeg ligesom
>bliver nødt til at starte udfra billederne, da jeg endnu ikke kender

De fleste engelske frøfirmaer har masser af billeder i deres
kataloger. Især Thomson & Morgans er fyldt med billeder og der er også
en del staudefrø deri. Adresserne findes på min hjemmeside. Der kan du
forresten også finde billeder af nogle af de stauder jeg har nævnt.
(En af dem i hvert fald, storkenæb 'Rose Clair')

http://www.gartneriet.dk