/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Skift af olie på forgaffel
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 24-02-08 22:45


Jeg mindes der var en eller anden der her spurgte om hvorfor der ikke
skulle den samme mængde olie på højre og venstre gaffelben. Jeg har så
erfaret at det skal der heller ikke på min k1100lt. Efter en del kiggen
og undren om hvorfor der skal 50ml mere på højre end venstre blev jeg
ikke klogere. Nå, men jeg pillede skidtet fra hinanden og erfarede at
den venstre støddæmper var afgået ved døden. Der var ingen dæmpning i
den. Højre virkede fint. Et kig i værkstedsbogen afslørede at der slet
ikke skal være dæmpning på venstre ben. Og derfor skal der være mindre
olie på. Er der andre der har gjort samme erfaring på andre mærker?. Det
virker som noget discountguf.



--
MVH

Ib Jakobsen

 
 
Ukendt (25-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-02-08 08:47


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:47c1e565$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Jeg mindes der var en eller anden der her spurgte om hvorfor der ikke
> skulle den samme mængde olie på højre og venstre gaffelben. Jeg har så
> erfaret at det skal der heller ikke på min k1100lt. Efter en del kiggen og
> undren om hvorfor der skal 50ml mere på højre end venstre blev jeg ikke
> klogere. Nå, men jeg pillede skidtet fra hinanden og erfarede at den
> venstre støddæmper var afgået ved døden. Der var ingen dæmpning i den.
> Højre virkede fint. Et kig i værkstedsbogen afslørede at der slet ikke
> skal være dæmpning på venstre ben. Og derfor skal der være mindre olie på.
> Er der andre der har gjort samme erfaring på andre mærker?. Det virker som
> noget discountguf.

Den venstre virker sikkert fint, den dæmper ved sammen presning og den højre
dæmper når der trækkes i den.
Da de virker modsat af henanden, er det sikkert årsag til at de ikke skal
have lige meget olie, så pas på ikke at bytte rundt på dem.
Den kunstruktion, har jeg også en ide om er årsag til at nogle K1100 slider
deres fordæk skæve.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk



p.jarnbak (25-02-2008)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 25-02-08 16:37



> Den venstre virker sikkert fint, den dæmper ved sammen presning og den
> højre dæmper når der trækkes i den.
> Da de virker modsat af henanden, er det sikkert årsag til at de ikke skal
> have lige meget olie, så pas på ikke at bytte rundt på dem.
> Den kunstruktion, har jeg også en ide om er årsag til at nogle K1100
> slider deres fordæk skæve.
>
> Venlig hilsen
> Flemming Disc

Hvis en k1100rs slider dækker lidt skævt er det ikke så mærkeligt.Baghjulet
er
off-set fra forhjul da der ellers ikke er plads til 160 bagdæk.Jeg har set
en k1100lt
(normalt med 140 bag)monteret med rs fælge.Der kan man se bagdækker være
forskudt 1-1.5 cm mod venstre i forhold til bagskærm.Det stoppede mine
drømme
om rs fælge til min gamle k11lt.
M.v.h. Palle.



Ib Jakobsen (25-02-2008)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 25-02-08 22:13

p.jarnbak skrev:

>
> Hvis en k1100rs slider dækker lidt skævt er det ikke så mærkeligt.Baghjulet
> er off-set fra forhjul da der ellers ikke er plads til 160 bagdæk.Jeg har set
> en k1100lt (normalt med 140 bag)monteret med rs fælge.Der kan man se bagdækker være
> forskudt 1-1.5 cm mod venstre i forhold til bagskærm.Det stoppede mine
> drømme om rs fælge til min gamle k11lt.


Har du haft din gaffel adskilt?. Og bemærket om der er noget om snakken.
Noget andet er om du har erfaring med udlæsning af fejlkoder på
motorstyring?. Det er modellen med katalysator.

--
MVH

Ib Jakobsen

Ukendt (26-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-02-08 16:45

On Mon, 25 Feb 2008 22:12:56 +0100, Ib Jakobsen wrote:

> Noget andet er om du har erfaring med udlæsning af fejlkoder på
> motorstyring?. Det er modellen med katalysator.

Se her: http://www.hexcode.co.za/ Stephan svarer gerne på spørgsmål.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-1-2008

Ib Jakobsen (26-02-2008)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 26-02-08 20:37

Orla Pedersen skrev:
> On Mon, 25 Feb 2008 22:12:56 +0100, Ib Jakobsen wrote:
>
>> Noget andet er om du har erfaring med udlæsning af fejlkoder på
>> motorstyring?. Det er modellen med katalysator.
>
> Se her: http://www.hexcode.co.za/ Stephan svarer gerne på spørgsmål.

Det ser spændende ud. Jeg har været lidt rundt på siden. Desværre
understøtter de ikke K- R1100 modeller fordi de kører med et andet type
stik. Jeg tænkte mere på om det var muligt at blinke koderne ud. Jeg har
såmænd ikke umiddelbart ikke brug for et fint interface. Noget tyder på
det ikke er umuligt da netopmin kører med samme styreboks som R-modellerne.



--
MVH

Ib Jakobsen

p.jarnbak (26-02-2008)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 26-02-08 21:41

>
> Har du haft din gaffel adskilt?. Og bemærket om der er noget om snakken.
> Noget andet er om du har erfaring med udlæsning af fejlkoder på
> motorstyring?. Det er modellen med katalysator.
>

Ja der er noget om det.Det så ud som om der kun var dæmpning i det ene ben
da jeg havde min adskilt.
Det ene ser ud til kun at være et rør med huller i.
Med hensyn til fejlkoder kan du nok udlæse dem hvis du har et 3 benet stik
under sædet med en blå
hætte på. du kan prøve at læse lidt her.
http://www.k11og.org/forum/viewtopic.php?t=2110&highlight=fault+codes
M.v.h
Palle.



Ib Jakobsen (26-02-2008)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 26-02-08 22:47

p.jarnbak skrev:

>
> Ja der er noget om det.Det så ud som om der kun var dæmpning i det ene ben
> da jeg havde min adskilt.

Den venstre er en Fake-støddæmper, hvis formål mest af alt kun er for at
benet ikke skal falde af hvis man fjerner skærm og hjul.


> Det ene ser ud til kun at være et rør med huller i.

Lige præcis

> Med hensyn til fejlkoder kan du nok udlæse dem hvis du har et 3 benet stik
> under sædet med en blå
> hætte på. du kan prøve at læse lidt her.
> http://www.k11og.org/forum/viewtopic.php?t=2110&highlight=fault+codes


Jeps, det var lige sådan noget jeg var ude i. Så vidt jeg husker er det
en Motronic identisk med enten en der sidder på en Opel eller BMW-bil.
Jeg mener der er noget med man kan sætte en Boschtester på. Det kræver
dog at man piller det store stik af og sætter en adapter imellem. Og
derved mister den spændingen og fejlkoder. Gad vide om sådan en har et
nødprogram?. Grunden til min undren er den ikke løber mere end 16-17km/l
og jeg havde den på rullefelt. Den lå på godt 82hk omregnet til krumtap.
Den gamle k100 lå på 88hk.




--
MVH

Ib Jakobsen

p.jarnbak (27-02-2008)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 27-02-08 17:45

> Jeps, det var lige sådan noget jeg var ude i. Så vidt jeg husker er det en
> Motronic identisk med enten en der sidder på en Opel eller BMW-bil. Jeg
> mener der er noget med man kan sætte en Boschtester på. Det kræver dog at
> man piller det store stik af og sætter en adapter imellem. Og derved
> mister den spændingen og fejlkoder. Gad vide om sådan en har et
> nødprogram?. Grunden til min undren er den ikke løber mere end 16-17km/l
> og jeg havde den på rullefelt. Den lå på godt 82hk omregnet til krumtap.
> Den gamle k100 lå på 88hk.

Det er en noget høj værdi med 88 hk på 90 hk k100.Hvis din k11 er med
abs 2 og kat, har den motronic 2,2 og 98 hk.(de gamle uden kat 100hk).
Det er vigtigt at der ikke er justeret på skruerne i mellem gasspjældne og
den skrue der virker ligesom tomgangs stoppet på en kaburator mc.Der skal
gerne være blå lak på de skruer.Hvis der er justeret på dem vil du kunne få
en forkert blanding,selv om spjældsensoren er justret efter bogen,og dermed
kan
det give for lav ydelse.Der må kun justeres på messing skruerne og
spjældsensor.
Hvis du ikke har en værstedsbog og har nogle spørgsmål kan du ringe til mig.
M.v.h
Palle.



Ib Jakobsen (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 27-02-08 20:54

p.jarnbak skrev:

>
> Det er en noget høj værdi med 88 hk på 90 hk k100.

Ja, er det det?. Den var i godt trim, og om det har haft nogen
indflydelse at der sad en Sebring potte på den ved jeg ikke. Rulle
feltet er forholdsvist nyt og værdierne er sammenlignet med resultaterne
fra andre felter. Selvfølgelig kan der være en vist unøjagtighed med at
omregne fra baghjulshk til motorhk.





> Hvis din k11 er med abs 2 og kat, har den motronic 2,2 og 98 hk.(de gamle uden kat 100hk).

Der er lidt usikkerhed om hvor mange hk den har. Nogen steder står at de
har 102 andre 100, og et tredie sted 98. Der skulle eksistere to typer
luftfiltre. Det ene skulle give 98, det andet 102. Det er til at blive
rundforvirret af. Men for mig er det sådan set også ligegyldigt. Jeg
under mig bare over den bruger mere benzin end en k100. Jeg fulgtes til
sydfrankrig med en sådan. Jeg tankede cirka 1,5 liter mere hver gang vi
tankede.



> Det er vigtigt at der ikke er justeret på skruerne i mellem gasspjældne og
> den skrue der virker ligesom tomgangs stoppet på en kaburator mc.Der skal
> gerne være blå lak på de skruer.

Det ser ud som nyt. Men jeg kommer lige i tanker jeg har hørt rygter om
der ikke rigtigt er nogen der kan grundjustere dem. Jeg har en bekendt
der har en flowbænk. Kunne være man lige skulle kontrollere om de er
synkroniseret.

Hvis der er justeret på dem vil du kunne få
> en forkert blanding,selv om spjældsensoren er justret efter bogen,og dermed
> kan
> det give for lav ydelse.Der må kun justeres på messing skruerne og
> spjældsensor.
> Hvis du ikke har en værstedsbog og har nogle spørgsmål kan du ringe til mig.

Hvis du skulle have lidt måleværdier kølevandstemperatursensor og den
slags ville det være fint. Eller du ligefrem havde den værkstedsbog der
findes om motorstyring. Jeg har den mekaniske del på 364 sider.



--
MVH

Ib Jakobsen

p.jarnbak (28-02-2008)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 28-02-08 06:00


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
news:47c5bff0$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> p.jarnbak skrev:
>
>>
>> Det er en noget høj værdi med 88 hk på 90 hk k100.
>
> Ja, er det det?. Den var i godt trim, og om det har haft nogen indflydelse
> at der sad en Sebring potte på den ved jeg ikke. Rulle feltet er
> forholdsvist nyt og værdierne er sammenlignet med resultaterne fra andre
> felter. Selvfølgelig kan der være en vist unøjagtighed med at omregne fra
> baghjulshk til motorhk.

Min fejl.Jeg sov i timen og tænkte på baghjuls hk.
M.v.h.
Palle.



Ib Jakobsen (25-02-2008)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 25-02-08 22:10

Flemming Disc skrev:

>
> Den venstre virker sikkert fint, den dæmper ved sammen presning og den
> højre dæmper når der trækkes i den.

Der er ingen ting inden i røret. Hverken ventiler eller noget. Det
skulle da så bare lige være en plade der plasker ned i olien. Ret primitivt.



--
MVH

Ib Jakobsen

Ukendt (26-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-02-08 10:11


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:47c32ea0$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Flemming Disc skrev:
>
>>
>> Den venstre virker sikkert fint, den dæmper ved sammen presning og den
>> højre dæmper når der trækkes i den.
>
> Der er ingen ting inden i røret. Hverken ventiler eller noget. Det skulle
> da så bare lige være en plade der plasker ned i olien. Ret primitivt.

Der er en i hver ben, på dem jeg har haft fat i, ikke adskildt en LT
forgaffel, men en 1100RS mange gange og det skulle være samme gaffelben.
Jeg tror der må mangle noget :-|

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408942
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste