Georginer
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-03-08 18:06

Hej

Jeg har lige købt nogle georgineknolde til krukker. Men skal de ligges
i krukkerne nu og stå i skuret indtil der er frostfrit udenfor eller
skal de bare ligge tørt og frostfrit eller hvad skal de for at få det
bedste resultat?

I skuret kan de stå mørkt eller lyst i et sydvendt vindue og der er
altid frostfrit.

De knolde jeg tog op sidste år ligger i en flamingokasse inderst hvor
der er lidt lyst, men ikke i direkte lys.

Mvh Trine

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-03-08 18:26

Trine Kornum Christiansen wrote:

> De knolde jeg tog op sidste år ligger i en flamingokasse inderst hvor
> der er lidt lyst, men ikke i direkte lys.

Mine knolde ligger tørt, frostfrit og forholdsvis mørkt og der bliver de
liggende indtil ca. midt i april, hvorefter de kommer i jorden. Inden de som
stikker næsen op skulle risikoen for nattefrost være drevet over.

Men ellers kan de lægges til forspiring i fugtig sphagnum indtil de skal
sættes ud. Det giver hurtigere brlomstring. Det er vist bare ikke tid til
det endnu.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-03-08 19:14

Små Dahlia er hurtigere i blomst end de større. Derfor er der absolut ingen
grund til hastværk, og skal du lave dem tidligt skal du kunne give dem fuld
sol og frostfri helt til midt/sidst i maj (eller være villig til at bære dem
ind ved frost). De tåler ikke 0,1 grad frost.

Tidlig start indbefatter også fare for svampeangreb. Derfor er det ret
problematisk. Hvis du vil tage stiklinger, kan du dække dem halvt med ikke
for våd sphagnum og lade dem skyde ved 16-20 grader. Det kan nås hvis du
starter om 2 til 4 uger men også senere. De udvikler jo knopper alligevel,
alt efter sort og temperatur, og jo senere de bliver sat til forspiring, jo
hurtigere går det. Stiklinger skal ikke ud før efter 1.juni, når der er 10
grader døgnet rundt. Indtil da kan det være problematisk at give dem rette
vækstforhold hvis man starter for tidligt. Når de har 4 gode blade kan man
dæmpe dem lidt ved at tage topskuddet, det sikrer også en busket vækst, men
er ikke et must.

Jeg ville ikke starte små Dahlia inde før i april, de blomstrer også af før,
hvis man starter dem tidligt. Lys som sådan har ingen betydning for selve
knoldene, men da det kan give en ukontrolleret og måske for tidlig
opvarmning (sol), skal det undgås.

Eneste gode grund til at sætte noget tidligt til forspiring er, at man kan
forsøge at redde dem der er ved at udtørre, på den måde. God fornøjelse.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-03-08 20:54

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> writes:

> [...]
> hvis man starter dem tidligt. Lys som sådan har ingen betydning for selve
> knoldene, men da det kan give en ukontrolleret og måske for tidlig

Så tager jeg det helt med ro halvanden måneds tid endnu. :)

Mvh Trine

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-03-08 22:55

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Så tager jeg det helt med ro halvanden måneds tid endnu. :)

Dine georginer vil kvittere for det med en overdådig blomstring.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-03-08 10:47

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> writes:

> Dine georginer vil kvittere for det med en overdådig blomstring.

Herligt at blive belønnet for at tage den med ro. :) Kunne køkkenhaven
ikke også reagere sådan? Den skal vist graves her en af de nærmeste
dage. Jeg håber jeg kan nå det inden jeg skal føde... (termin på
søndag)

Mvh Trine

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-03-08 12:45

> [...]
> køkkenhaven ikke også reagere sådan? Den skal vist graves her en
> af de nærmeste dage. Jeg håber jeg kan nå det inden jeg skal

Det er da vist ikke én af de smarteste ting at gøre så tæt på
fødslen. Har du ikke en mand der kan tage sig af det grove ?

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-03-08 12:49

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> writes:

> Det er da vist ikke én af de smarteste ting at gøre så tæt på fødslen.
> Har du ikke en mand der kan tage sig af det grove ?

Joe, men haven er nu engang mit domæne. Han tager sig af rengøring,
opvaske og den slags kedeligheder. Så hygger jeg mig med madlavning og
haven. Fin ordning, hvis du spørger mig.

Og hvad kan der ske? Fødslen kan gå i gang, men om det sker i dag
eller i morgen gør ikke helt den store forskel mere. Og jeg er led og
ked af at hvile mig! Så sjovt er det godt nok heller ikke at være på
barsel. Godt jeg ikke gik fra 8 uger før fødslen, så ville jeg da være
blevet vanvittig!

Mvh Trine

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-03-08 13:40

> [...]

> led og ked af at hvile mig! Så sjovt er det godt nok heller ikke
> at være på barsel. Godt jeg ikke gik fra 8 uger før fødslen, så

LOL Hvad skal man sige ? Frisk pige.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-03-08 20:05

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev
> Har du ikke en mand der kan tage sig af det grove ?

Det er jo netop det han har gjort

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-03-08 08:17

Trine Kornum Christiansen wrote:

>Jeg håber jeg kan nå det inden jeg skal føde... (termin på
> søndag)

Min umiddelbare reaktion ville være, at var du min kone, ville jeg forbyde
den slags i din situation, men så læste jeg dit svar til Tove.

Du er sgu en gæv pige. Godt gået.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk