Valnødder
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 24-02-08 18:23

Vi nyder stadig en del af sidste års høst af valnødder.
Men temmelig mange er dårlige, sorte og smager muggent.
Og det på trods af, at de er blevet vaskede med sæbe, derefter badet i ret
stærk chloraminopløsning, siden tørret og opbevaret i tør kælder i de net,
man kan købe løg og deslige i.
Vi vil gerne forberede næste års høst og vil gerne lære, hvordan den mest
korrekte behandling af høstede valnødder er.
Nogen råd?
Mvh
Aksel

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-02-08 18:33

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vi vil gerne forberede næste års høst og vil gerne lære, hvordan
> den mest korrekte behandling af høstede valnødder er.

Der står om tørring og opbevaring midt på denne side.

http://www.havenyt.dk/2006/uge39/

Jeg tror at idéen med vaske dem i varmt atamonvand inden tørring, er
en rigtig god ide.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Max

Dato : 24-02-08 20:27

Hej Aksel

> Vi vil gerne forberede næste års høst og vil gerne lære, hvordan den
> mest korrekte behandling af høstede valnødder er.

Jeg har haft dem hængene i flere år i gamle nylonstrømper, de
hang tørt og lunt og det var der ingen problemer ved. Men man
kan da knække dem og smide kernerne i fryseren.

--
Mvh Max

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 25-02-08 03:14

On 24 Feb., 18:23, "Aksel Pedersen" <aks...@hotmail.com> wrote:

> Vi nyder stadig en del af sidste års høst af valnødder.
> Men temmelig mange er dårlige, sorte og smager muggent.

Hvor mange af dem var nedfaldne? Vores høst lå hurtigt på jorden
sidste år og det var den mest regnfulde periode, jeg mindes at have
oplevet. Derfor var mange nødder gennemvåde, og det er min mistanke,
at der allerede var en smule forrådnelse i nogle af dem, da vi samlede
dem ind.

Eller skulle atamonvask og tørring over fyret eller lignende være
vejen frem. Vi tørrede vores en uge på en rist.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Padmé Amidala

Dato : 25-02-08 18:32

Når vi har samlet vores (nedfaldne) valnødder sammen, kommes de i en
stor vasketøjspose og hænges til luftning i redskabsskuret. De bliver
hverken vasket i sæbe eller Atamon, og de holder sig fremragende.
Det vigtigste er jo at de luftes.

MVH

Padmé Amidala