Afrundet overgang mellem gulv og væg
Fra : Jens K

Dato : 23-02-08 22:26

Hej Gruppe,

min bror har planlagt at lægge fliser på gulvet i et kælderrum.Gulvet har
tidligere blot været malet beton.

Problemet er, at der er lavet en form for afrunding, så gulv og væg ikke
ender i en vinkel på 90 grader. Istedet er der en afrunding, der på
gældergulvet starter ca 5 cm fra væggen og stopper ca 5 cm oppe af væggen.
Afrundingen er lavet af samme beton son kældergulvet, så det er ikke lige
til at fjerne.
Brormand vil imidlertid have den væk, så han ikke bliver nødt til at have en
5 cm bred fuge hele vejen rundt om fliserne.

Hvordan får han det væk, så der skal mindst muligt efterfølgende reparation?
Tager han det med en vinkelsliber, må han på grund af vinklen ved gulv og
væg, lave en hel del efter-reparation. Det samme, hvis han tager en
borehammer og går løs på det afrundede stykke. Omkredsen af kældergulvet er
ca. 18 meter, så der er tale om et større projekt.

Nogle ideer til at få fjernet det afrundede stykke - og dermed ende med den
normale 90 graders vinkel - uden samtidigt at 'smadre' både gulv og væg, så
der skal bruges alt for meget tid på reparationer? Findes der måske værktøj
specielt beregnet til dette?

--
Jens

Fra : Benny Andersen

Dato : 24-02-08 01:53

On 23 Feb., 22:26, "Jens K" <j...@FJERNtdc.dk> wrote:
> [...]
> der skal bruges alt for meget tid på reparationer? Findes der måske værktøj

Jeg tror der skal bruges en kombination af rille og borthugning med
elhammer. En vikelsliber støver for meget - sigtbarheden nedsættes
lynhurtigt til få centimeter under brug - jeg ville forsøge med
betonskærer der skærer vådt
Det sviner stadig gevaldigt!

Fra : Martin Petersen

Dato : 24-02-08 13:42

"Jens K" <jkah@FJERNtdc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en 5 cm bred fuge hele vejen rundt om fliserne.
>
> Hvordan får han det væk, så der skal mindst muligt efterfølgende

Betonhammer på... Reparationen behøves ikke, da han blot bruger mere
fliseklæb i hjørnerne.

- Martin

Fra : Den Længste

Dato : 25-02-08 14:18

"Jens K" <jkah@FJERNtdc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe,

> Hvordan får han det væk, så der skal mindst muligt efterfølgende
> reparation?

En elhammer( borschhammer) og skralder hulningen væk. derefter pudses der
efter med mørtel op ad væg og med beton på gulv

Hilsen Brian

Murer

Fra : Jens K

Dato : 26-02-08 17:03

> [...]
> væg, så der skal bruges alt for meget tid på reparationer? Findes der
> måske værktøj specielt beregnet til dette?

Tak for svarene - han må i gang med arbejdet!

--
Jens

Fra : Morten Strandgaard

Dato : 01-03-08 07:47

"Jens K" <jkah@FJERNtdc.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> væg, så der skal bruges alt for meget tid på reparationer? Findes der
> måske værktøj specielt beregnet til dette?

Der findes en maskine der kaldes en "betonhøvl". Det ser ud som en
overfræser med en diamant kop på.
Se en her:
http://www.billigvvs.dk/Vaerktoej-El-vaerktoej-Diverse-el-vaerktoej--Makita-betonhoevl-1020W-196326.html
Der er også den mulighed at købe en diamant kop til din vinkelsliber og
bruge den til at fjerne hulkien med.
Jeg ved godt der er meget dyr, men den kan lejes forskellige steder.

Det er en sådan høvl jeg vil bruge hvis jeg skulle lave det, men jeg har
også adgang til den på arbejdet.
Med for f... hvor det sviner.

Med venlig hilsen

Morten strandgaard