Mug på vægge
Fra : John

Dato : 19-02-08 19:40

Hej,

Vi har fornyligt købt et ældre 60'er parcelhus som er i en rimmelig stand.
Vi døjer dog med et problem vedr. mug, særligt på vores ydre vægge.

Hvis vi feks. har en flyttekasse stående op ad væggen (eller tæt opad
væggen, da vi har fodpaneler) kommer der mug en 20-30 cm op af væggen.
Vi har også en stor skænk stående op af væggen og jeg kan se at der er
tæmmelig meget mug inde bagved allerede.

Mine spørgsmål er:
1. Hvordan får vi bugt med muggen? vi har brugt rodanol til at fjerne det
med, men det kommer altså igen.

2. Burde dette blive dækket af en forsikring så som ejerskifte eller hus,
indbo?

Jeg ved godt at det sidste spørgsmål burde høre til under jura eller lign,
men det kunne jo være at der er nogen som har erfaring med det her.

Håber at der er nogen derude som kan give nogle gode råd mht til
ovenstående.

Mvh,
John

Fra : Carsten

Dato : 19-02-08 20:56

"John" <prozak@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har fornyligt købt et ældre 60'er parcelhus som er i en rimmelig stand.
> Vi døjer dog med et problem vedr. mug, særligt på vores ydre vægge.

I har sandsynligvis et isoleringsproblem - formentlig er der slet ingen
isolering i jeres vægge (hulmursisolering f.eks.). Derved trænger kulden
udefra ind igennem murstenene og når så den varme luft inde møder kulden på
væggen så kondenserer den og det skaber grobund for mug.

> 2. Burde dette blive dækket af en forsikring så som ejerskifte eller hus,
> indbo?

Sandsynligvis ikke... manglende isolering er ikke en "skade". Hvad siger
energirapporten for huset (omkring isolering) ?

Hilsen
Carsten

Fra : John

Dato : 19-02-08 22:05

Hej Carsten,

Tak for dit svar.

Helt korrekt, der er ikke hulmursisoleret.

Som jeg forstår af dit svar er at en hulmursisolering kunne få bugt med
muggen?
og hvis det er det der skal til kan jeg godt se at der ikke er en forsikring
der dækker dette (står også i tilstands raporten at der ikke er udført
hulmurs isolering)

Mvh,
John

Fra : Carsten

Dato : 20-02-08 08:27

> Helt korrekt, der er ikke hulmursisoleret.
> Som jeg forstår af dit svar er at en hulmursisolering kunne få bugt med
> muggen?

Hej John

Jeg er ikke fagmand så jeg skal ikke kunne sige om jeres problem helt vil
forsvinde ved en hulmursisolering, men det vil under alle omstændigheder
mindskes kraftigt - alt efter hvor stort hulrummet er. Prøv at søge lidt
hist og pist efter hulmursisolering og kontakt nogle af de professionelle
indenfor den branche. De vil helt sikkert kunne give nogle bud på pris og
"effekt".

Carsten

Fra : Gainsbourg

Dato : 20-02-08 09:23

Skimmel og mug kan kun vokse hvor der er fugtigt. De kommer fordi varm og
fugtholdig luft kommer i berøring med koldere overflader hvor fugten i
luften fortættes til dråber. Jeres bolig er for fugtig og så længe den
bliver ved med at være det, ligeså længe vil der være grobund for skadelig
mug og skimmel. Det første I skal gøre, er at indføre nogle gode
indeklimavaner. I kan også overveje at hulmursisolere, men mængden af fugt i
jeres bolig skal ned uanset hvad.

1) Luft ud - 5 minutter mindst 3 gange hver dag med gennemtræk og helt åbne
vinduer. HVER DAG - især i fyringssæsonen.
2) Tænd emhætten på fuld knald _før_ maden begynder at dampe og lad den være
tændt til I er færdige med at lave mad.
3) Lad være med at tørre tøj indendøre.
4) Luk døren til badeværelset når I bader og luft grundigt ud bagefter.
5) En menneskekrop afgiver ca. 30 g fugt i timen døgnet rundt gennem sved og
udåndingsluft - det bliver til en hel del med en familie på 4 + eventuelle
kæledyr. Luft ekstra ud der hvor I er meget og især i soveværelset hver
morgen.
6) Køb evt. en affugter og brug den hvor der er behov. Den kan også hjælpe
jer til at gøre opmærksom på hvor og hvornår den relative luftfugtighed
bliver for høj i jeres bolig.
7) Sørg for at holde rent - støvsug og tør støv af ofte.
8) Undlad at stille store møbler op ad ydervægge/kolde vægge.
9) Efterse huset for skader på tag, tagrender, forkert fald ind mod huset og
rørskader og få udbedret evt. skader med det samme.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Christian

Dato : 20-02-08 15:38

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 9) Efterse huset for skader på tag, tagrender, forkert fald ind mod huset
> og rørskader og få udbedret evt. skader med det samme.

Se det var et relevant og konstruktivt svar........ sådan!

Christian.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-02-08 16:53

> Se det var et relevant og konstruktivt svar........ sådan!

Jeg opfattede det sjovt nok anderledes - i min verden er det basal viden,
som man ikke behøver komme med. Især ikke når problemet jo tydeligvis
handler om manglende isolering.

Mvh Maria

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-02-08 17:50

Maria Frederiksen wrote:

> Jeg opfattede det sjovt nok anderledes - i min verden er det basal
> viden, som man ikke behøver komme med. Især ikke når problemet jo
> tydeligvis handler om manglende isolering.

Problemet er tydeligvis for høj fugtighed i indeluften.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-02-08 19:01

> Problemet er tydeligvis for høj fugtighed i indeluften.

Kun i forhold til kolde ydervægge. Vi har en luftfugtighed på under 30, men
på kolde overflader danner der sig alligevel dug/fugt.

Mvh Maria

Fra : Christian

Dato : 20-02-08 23:23

> Jeg opfattede det sjovt nok anderledes - i min verden er det basal viden,
> som man ikke behøver komme med. Især ikke når problemet jo tydeligvis
> handler om manglende isolering.
>
> Mvh Maria

også i min verden, men da både den manglende hulmursisolering og et fugtige
indemiljø er medvirkende til den nævnte problemstilling syntes jeg at rådene
var supernemme for spørgeren at gå ud fra, primært for at nedbringe
problemet, men også til forbedring af den almene sundhed for ham og hans
familie....

Christian.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 20-02-08 16:07

John wrote:
> [...]
> med, men det kommer altså igen.
>
> 2. Burde dette blive dækket af en forsikring så som ejerskifte eller hus,

Jeg har samme problem. Det løses ved at sikre en passende ventilation op
ad ydervæggene så kondens undgås og ved at holde en rimelig
"stue-temperatur" og ved at lufte ud i rummet så luftfugtigheden holdes
nede.

Jeg ved ikke hvor egnet rodalon er til indendørsbrug
(allergifremkaldende eller det der er værre?) ud over at vaske væggen
med det, men jeg kunne selv finde på at pensle med Atamon eller røre det
i tapetklister og maling inden der tapetseres/males.

/Lars

Fra : John

Dato : 21-02-08 00:09

Tusind tak for alle jeres svar og gode råd.

Selvom at det burde være almen viden hvordan man begær sig med fugt/mug så
er det ikke hos os.

Vi lufter ud, men nok ikke så meget som vi burde gøre, desuden er yder
væggene kolde, rigtig kolde, især den seneste tid hvor det har været koldt
uden for.

Vi vil prøve at følge rådene og samtidig kontakte en profesional mht.
isolering.

Tak endnu engang!

Mvh,
John

Fra : Max

Dato : 21-02-08 00:19

Hej John

> Vi lufter ud, men nok ikke så meget som vi burde gøre, desuden er yder
> væggene kolde, rigtig kolde, især den seneste tid hvor det har været
> koldt uden for.

Har du tænkt på hvordan dit hus ville være hvis vi fik vinter, forestil dig
22 graders frost og en stiv kuling, sådan en vinter fik vi da jeg lige havde
købt mit første hus, så vidste man hvad varmeregningen kunne løbe
op i :(

--
Mvh Max

Fra : John

Dato : 21-02-08 00:23

Sjovt nok at du nævne varme regning.

Vores varme reging har de sidste 6 måneder været på 2 x 5500.- kr altså
11000.- for et halv år.
Vi har naturgasfyr så varmen er både til vand og radiatorer.

Jeg har så efterisoleret vores loft med rockwhool for to uger siden og ved
ikke hvor meget det har hjulpet på varme regningen endnu, men det tyder på
at varme udslippet ikke kun har været via loftet men også væggene.

Mvh,
John

Fra : Klaus-E. Jensen

Dato : 21-02-08 09:21

Hej John.

Alt det med udluftning er fuldstændig rigtigt, men isolering i væggene er
alfa og omega.

Du kan da ringe til mig, så kan det være at jeg kan hjælpe dig, om ikke
andet, så med prof. råd, da jeg arbejder med alle former for isolering.

Mit tlfnr. er 2177-7793

Hilsen

K-E. Jensen..

mti@tdcadsl.dk