Male elsparepærer
Fra : Jakob Griffel

Dato : 16-02-08 11:48

Hej

Jeg har nu flere gange forsøgt mig med at investere i sparepærer til nogle
af mine lamper. Men indtil videre er der ikke lykkedes mig at fremskaffe
nogen, der lyser på en måde der bare minder om den konventionelle pære. Nu
kom jeg til at tænke på man da ikke bare kan gi dem en gang sprøjtemaling
med en varm gul farve? Det dæmper dem selvfølgelig noget, men mit problem er
for det meste kun i de små lamper, der bare laver hyggebelysning, og da
elsparepærerne alligevel næsten altid er for stærke efter min smag, gør det
jo ikke noget.

Hvad gør i? Har i fundet nogen der lyser som de gammeldags pærer?

--
Hilsen Jakob

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 16-02-08 12:05

Jakob Griffel wrote:

> Hvad gør i? Har i fundet nogen der lyser som de gammeldags pærer?

Min første tanke var: Indirekte belysning. At vælge lamper hvor pæren ikke
er direkte synlig, og så justere farven på lyset med farven på
reflektorerne.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Lars

Dato : 16-02-08 15:29

Jakob Griffel skrev:
> [...]
> jo ikke noget.
>
> Hvad gør i? Har i fundet nogen der lyser som de gammeldags pærer?

Lyset fra en sparepære er generelt koldere end en glødepære - og de helt
billige sparepærer har næsten lige så koldt lys som et alm. lysstofrør.

Men køber du en god kvalitet kan du komme tæt på glødepærernes
farvetemperatur (og dermed farvegengivelse). Philips Softtone og flere
af pærerne fra Tero kommer tæt på glødepærer.

Tjek evt. listerne fra Elsparefonden - der kan du se farvetemperatur for
en hel del pærer.

Fra : Holst

Dato : 16-02-08 15:40

Jakob Griffel wrote:

> Hvad gør i? Har i fundet nogen der lyser som de gammeldags pærer?

I "gamle dage" var jeg ikke vild med elsparepærer, eftersom de netop gav
et "forkert" lys.

Men de to seneste lamper, jeg har købt, er pudsigt nok begge købt i
IKEA, og i den forbindelse blev der hver gang også købt elsparepærer i
IKEA til lamperne. Og de lyser fint, synes jeg.

Jeg synes ikke, der i dag er den generende forskel, som der var for 15
år eller så siden.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-02-08 15:42

Jakob Griffel wrote:

> Nu kom jeg til at tænke på man da ikke bare kan
> gi dem en gang sprøjtemaling med en varm gul farve?

Det vil give en reduktion i det afgivne lys med en faktor 5 eller mere.

> og da elsparepærerne alligevel
> næsten altid er for stærke efter min smag, gør det jo ikke noget.

Det er da et spørgsmål om at købe den rigtige størrelse (i afgivet effekt).
Hvis man køber for kraftige pærer og så dæmper dem med en gang maling, er
det svært at få øje på formålet med overhovedet at købe sparepærer.

> Hvad gør i? Har i fundet nogen der lyser som de gammeldags pærer?

Undlader at handle hos Onkel Harald og lignende steder. Køb dine sparepærer
et sted, hvor du kan se dem med lys i før du handler.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 16-02-08 21:20

Erik Ginnerskov wrote:

> Undlader at handle hos Onkel Harald og lignende steder. Køb dine sparepærer
> et sted, hvor du kan se dem med lys i før du handler.

Megaman er pi... dyre men angiver farvetemperatur på pakningen.
Jeg har købt et par stykekr fordi jeg skulle bruge nogle der var lige så
korte som en alm 60W glødepære. Min erfaring er at de giver et rigtigt
kraftigt lys i forhold til effektmærkningen.
De billigste Megaman jeg har fundet er Centerbyg (XL-byg) ved
Rosengårdscenteret og de næstbilligste hos Harald Nyborg.

/Lars

PS Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan lysudbytte og spektrum
varierer over pærenes angivne levetid på op imod 15.000 timer. Hvis
lysudbyttet er halveret efter hver 3.000 timer som ved Lysstofrør giver
jeg ikke meget for en extralang levetid.

Fra : Ivar

Dato : 16-02-08 22:07

Jakob Griffel skrev:

> Nu kom jeg til at tænke på man da ikke bare kan gi dem en gang sprøjtemaling
> med en varm gul farve?

Det dur ikke. Lyset virker koldt, fordi der er mest lys i det blå
spekter. Der bliver ikke mere i det røde ved at male pærerne, man
kan højst fjerne noget af det blå, men så er der ikke meget lys
tilbage.

Farven på lyset er afhængig af hvilket materiale, der er brugt på
indersiden af røret. Som andre skriver - køb nogle andre pærer.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Preben Andersen

Dato : 17-02-08 09:23

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad gør i? Har i fundet nogen der lyser som de gammeldags pærer?

Philips Softtone giver, som en anden også har skrevet, et lys, der
ligger meget tæt op ad en traditionel pære. Jeg bruger dem bl.a. i et
par PH5-lamper (16 Watt) med et rigtigt godt resultat. De er købt i
Jem&Fix, og jeg mener, jeg gav ca. kr. 60,- pr. stk.

mvh/Preben