Mos i plænen
Fra : Henrik N

Dato : 15-02-08 15:35

Hej

Hvornår er det smartest at lufte plænen? ... har desværre fået en del mos i
græsplænen...

Henrik

Fra : Holst

Dato : 15-02-08 15:44

Henrik N wrote:

> Hvornår er det smartest at lufte plænen? ... har desværre fået en del mos i
> græsplænen...

Jeg har kæmpet mod mos i flere år - ja, faktisk al den tid, jeg har boet
her. Og jeg har da også stort set kunnet holde det rimeligt nede.

Men denne vinter har det da totalt taget overhånd ...

Jeg lytter med.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-02-08 16:12

On Fri, 15 Feb 2008 15:35:15 +0100, "Henrik N"
<henrik@ingen.mails.her.dk> wrote:

>Hvornår er det smartest at lufte plænen? ... har desværre fået en del mos i
>græsplænen...

Hvis jorden er for våd, kan det være besværligt, men ellers kan du gøre
det så snart du har tid og lyst til det.
Nu har vi haft tørvejr i en uges tid og det lader itl at holde ved - så
mon ikke det snart kunne gøres.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Leonard

Dato : 15-02-08 16:55

On Fri, 15 Feb 2008 15:35:15 +0100, Henrik N wrote:

> Hvornår er det smartest at lufte plænen?

Lige inden den tisser på gulvtæppet
- undskyld.
--
Leonard

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-02-08 17:00

Henrik N wrote:
Hvornår er det smartest at lufte plænen? ... har desværre fået en del
> mos i græsplænen...

Det skyldes sikkert den den milde vinter. Hvis du har en velgødet plæne,
behøver du ikke at gøre noget. Det forsvinder når solen kommer højere på
himlen og græsset begynder at gro. Slå den evt. lidt højt den første måned.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-02-08 18:18

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev
Slå den evt. lidt højt den første måned.

Hver gang jeg slår mit, bliver det lavere !?
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 21:24

Henrik N wrote:

> Hvornår er det smartest at lufte plænen? ... har desværre fået en del
> mos i græsplænen...

Så er du heldig. Mine forældre døjer med en smule græs i mosset.

--
Michael

Brugt pige- og drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/boernetoej
25% rabat på tøjbestillinger over kr. 300.-

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-02-08 21:38

> Hvornår er det smartest at lufte plænen? ... har desværre fået en del mos
> i græsplænen...

Gødning. Mos kan ikke gro hvor der er gødning i jorden, så masser af
gødning. Lige nu kan du ikke regne med, men når vi kommer til slutningen af
marts, så gød plænen. Vi giver 2 kg pr 100 kvm 2 gange, begge gange i april,
men kun hvor der er mos. Resten får kun det halve og kun en gang. Så går der
et par år inden vi gøder igen - medmindre der stadg er mos.

Mvh Maria

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 18-02-08 16:03

"Henrik N" <henrik@ingen.mails.her.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvornår er det smartest at lufte plænen? ... har desværre fået en del mos
> i græsplænen...

Hej Henrik

Har god erfaring med Vertigazon fra http://www.osmo.dk/ (se under Produkter
> Plænepleje > første produkt).
Produktet har været på markedet længe, men er først for nogen år siden
frigivet til privat brug. Har vist svjv før kun været til golfbaner.
Det svider mossets rødder, men efterlader det i død tilstand på/i plænen så
det også er med det at gøde plænen.
Eneste ulempe er, at det er lidt halvdyrt (mener jeg gav godt 300 kr sidste
år for 20 kg), men det er bestemt pengene værd.
Doseringen er 15 kg/100m2 men har snydt lidt, og kun brugt det hvor det var
allerværst, og det har hjulpet særdeles meget.
Ud med det her i foråret, og vent en 3 ugers tid. Så kan du se gule pletter
hvor det "tager fat", men de forsvinder ret hurtigt igen.

Ole Gaarde Kristensen