Isolering, hvor meget
Fra : LH

Dato : 14-02-08 23:04

Jeg bor i et 1.plans hus fra 1975, 180m2. På loftet har jeg kun 100mm,
måske det var en ide at få noget mere på.
Hvor meget skal der på, og hvad er bedst at efter isolere med. ruller
eller stykker.

Fra : Bjarne K.

Dato : 15-02-08 02:05

"LH" <lhj26@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg bor i et 1.plans hus fra 1975, 180m2. På loftet har jeg kun 100mm,
> måske det var en ide at få noget mere på.
> Hvor meget skal der på, og hvad er bedst at efter isolere med. ruller
> eller stykker.

Det der er billigst. Mindst 200mm

Se eventuelt http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2004/20051005105733.htm

Bjarne K.

Fra : Carsten

Dato : 15-02-08 11:56

> [...]
> måske det var en ide at få noget mere på.
> Hvor meget skal der på, og hvad er bedst at efter isolere med. ruller

Hvis du har lange frie flader på loftet (på tværs af huset mellem spær
f.eks) så er det nemmest at "rulle" .. hvis du har lægter på kryds og tværs
(som på mit loft) så er det nemmest at skære batts til så de passer. Jeg vil
foreslå at du efterisolerer med 200mm - over 300mm så er det småting der
yderligere spares...

Husk at checke om du har en fugt/dampspærre og at den er intakt.

Carsten

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 17-02-08 18:50

Carsten skrev:

> Husk at checke om du har en fugt/dampspærre og at den er intakt.

Jeg havde ingen dampspærre under mine 100 mm inden jeg lagde yderligere 100
mm på, og min isolatør mente ikke at det var nødvendigt at lægge noget på
overhovedet (selvom jeg havde købt noget)

Det er mange år siden jeg efterisolerede, og der er ingen skader nu.
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/

Fra : Carsten

Dato : 18-02-08 09:37

> [...]
> på overhovedet (selvom jeg havde købt noget)
> Det er mange år siden jeg efterisolerede, og der er ingen skader nu.

Hej Hans

Jeg er ikke fagmand så jeg skal ikke gøre mig klog på hvor meget der skal
til førend der bliver et problem, men prøv måske følgende...

Lidt efter konen har været i en af hendes timelange bade så går du op
på loftet (lige over badevær) og stikker den ene hånd ned lige imellem
isoleringen og et af husets tværbjælker. Hvis der her er "vand" så kan du
have et problem idet det vand ikke bare lige slipper væk derfra (det er jo
klemt inde mellem isolering og bjælken). Det "vand" der måtte ligge ovenpå
isolering, bjælker, spær mv. er ikke noget problem idet udluftningen på
loftet hurtigt vil tørre det ud.

Lidt om dampspærre...
http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=137&a=545
http://www.rockwool.dk/sw64457.asp

Carsten

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-02-08 10:49

Carsten skrev:

> Jeg er ikke fagmand

Bare kort:

Jeg er heller ikke fagmand, så jeg støttede mig bare til hvad isolatøren
sagde