Ideer til ombygning af garage
Fra : Fidolinux.dk

Dato : 10-02-08 02:02

Hej gruppe

Står for at ville lave om på min garage så den kan bruges til helårlig
værksted, uden fugt og lign.
Den er muret på de tre af ydervæggene, dog ikke på den med port i. Der er
fladt tag med tagpap på, som snart skal renoveres (skal dette gøres før jeg
laver andet ?)

Jeg vil gerne have sat noget bræddeloft op, men hvordan med isolering ?
Bjælkerne der er der idag ser sådan her ude:
http://badsector.dk/view_photo.php?set_albumName=garage&id=DSC01309
http://badsector.dk/view_photo.php?set_albumName=garage&id=DSC01300

Mit største kuldeproblem som det er idag, er dette:
http://badsector.dk/view_photo.php?set_albumName=garage&id=DSC01306
Som man kan se, kan der ses direkte op til luftbjælkerne udefra = det blæser
koldt ind (man kan også ane det på det allerførste billede)
Hvordan får jeg det lavet tæt og ordentlig ?

Dernæst kommer gulvet.
Det skal males, eller på anden måde gøres glat, så man kan feje det. Idag
ser det sådan her ud:
http://badsector.dk/view_photo.php?set_albumName=garage&id=DSC01308
Altså bare rå beton.
Jeg har ikke lyst til at hugge det op for at lave varme i, selvom det kunne
være rart ;) Men satser på at jeg kan holde varmen derude alligevel om
vinteren (temperatur på over 15 grader er ok ;))

Jeg tror det var alt for nu, måske der kommer flere spørgsmål ;)

--
www.fidolinux.dk
UIN: 44387189

Fra : SB

Dato : 10-02-08 08:49

> [...]
> om vinteren (temperatur på over 15 grader er ok ;))
>
> Jeg tror det var alt for nu, måske der kommer flere spørgsmål ;)

Har endnu ikke oplevet noget betonmaling der holder i det lange løb, var det
mig ville jeg nok finde nogen slidstærke og billige fliser og smide dem på
gulvet i stedet for

Søren

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 10-02-08 13:00

> [...]
> det
> mig ville jeg nok finde nogen slidstærke og billige fliser og smide dem på

Hvad med epoxy ? Er det ikke slidstærkt ?

Fra : SB

Dato : 10-02-08 20:14

"Fidolinux.dk" <fidolinux@FJERNMIGfidolinux.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med epoxy ? Er det ikke slidstærkt ?

Hjalp engang en kammerat der havde en campingplads, der blev betongulvet i
en toiletbygning malet med epoxy, 4 mdr efter var det så småt ved at være
slidt igennem, folk vader jo ind med sand på skoene, og det samme vil man
nok i et værksted, kender ikke mange der tørre fødderne af når de går ind i
garagen

Søren

Fra : Armand

Dato : 10-02-08 20:56

Fidolinux.dk skrev:

> Hvad med epoxy ? Er det ikke slidstærkt ?

Måske nok mere end alm. maling, men det er så dyrt at
byggemarkeds-tilbud på gulvklinker kan konkurrere!

De garageguvle med jeg har oplevet med keramik har alle været
imponerende p.g.a. glansens virkning på lyset i lokalet!

--
Armand.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 10-02-08 10:17

Fidolinux.dk wrote:
> [...]
> blæser koldt ind (man kan også ane det på det allerførste billede)
> Hvordan får jeg det lavet tæt og ordentlig ?

Hvis du lægger nyt tag på med nye spær kan du isolere med det samme.
Hvis du restaurerer det gamle tag kan du lægge isolering op imellem
spærene men sørg for at have ca 7 cm luft fra isolering til
krydsfiner-plade så der kan luftes helt ud.
Hvis der bliver for lidt isolering må du sænke loftet de nødvendige
centimeter.

Isoleringen skal gå så langt ud til yderkanten af muren som muligt, så
du skal have sat en kant op imellem spærene der flugter med ydersiden af
muren til at holde isoleringen på plads og som tillader frisk luft at
passere henover isoleringen. Det kan laves af brædder - eller af pap!
(Så det med pappet i Gør Det Selv i novemner 2007)

Og så er det nok en ide at sætte fluenet hen over resten af åbningen til
at forhindre f.eks humlebier og hvepse i at bygge rede i isoleringen.

/Lars

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 10-02-08 13:03

> Hvis du lægger nyt tag på med nye spær kan du isolere med det samme.

Der kommer ikke nyt tag på, der vil blot blive lagt et lag tagpap ovenpå, da
den gamle er lidt slidt i det.

> [...]
> krydsfiner-plade så der kan luftes helt ud.
> Hvis der bliver for lidt isolering må du sænke loftet de nødvendige

Ok, dvs bare isolering op imellem mine brædder til loftet, og så det
eksisterende tag.
Hvorfor lige 7 cm ?
Hvad med dampspærre, er det nødvendigt ?

> [...]
> passere henover isoleringen. Det kan laves af brædder - eller af pap! (Så
> det med pappet i Gør Det Selv i novemner 2007)

Ok, det er ingen problem, da jeg regner med at lave nyt udhæng (det trænger
til udskiftning ;P)
Skal jeg også have de 7 cm her, eller kan mindre gøre det ?

> Og så er det nok en ide at sætte fluenet hen over resten af åbningen til
> at forhindre f.eks humlebier og hvepse i at bygge rede i isoleringen.

Se det var et rigtig godt tip ;) Det vil jeg tage til mig og huske på ;)

Fra : Armand

Dato : 10-02-08 13:18

Fidolinux.dk skrev:

> Der kommer ikke nyt tag på, der vil blot blive lagt et lag tagpap
> ovenpå, da den gamle er lidt slidt i det.

Så benyt lejligheden til at isolere ovenpå(!) det gamle pap, få lidt
fald på v.h.a. kileformede batts!

> .... jeg regner med at lave nyt udhæng (det trænger til udskiftning ;P)

Hvilket passer fint med et forhøjet (á udv. isolering) tag!

--
Armand.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 10-02-08 15:10

Fidolinux.dk wrote:

> Ok, dvs bare isolering op imellem mine brædder til loftet, og så det
> eksisterende tag.
> Hvorfor lige 7 cm ?

Jeg mener jeg har set det anbefalet i Rockwools "Den lille lune" og
vistnok også i henhold til det nye bygningsreglement for at få
tilstrækkelig ventilation mellem isolering og tagdækning.
Da din garage ikke er beboelse kan du sikkert klare dig med mindre - men
det er helt op til dig selv. Der skal bare være luftcirkulation for at
hindre kondens.

> Hvad med dampspærre, er det nødvendigt ?

Fisk.
Jeg vil sige ikke strengt nødvendig til dit formål men nok en god ide.

> Ok, det er ingen problem, da jeg regner med at lave nyt udhæng (det
> trænger til udskiftning ;P)
> Skal jeg også have de 7 cm her, eller kan mindre gøre det ?

Ja - så vidt muligt samme åbning som mellem tag og isolering.

/Lars

Fra : Ole V Jensen

Dato : 11-02-08 00:17

Fidolinux.dk <fidolinux@FJERNMIGfidolinux.dk> wrote:

Jeg skriver lige et svar, som blev bragt den 25. januar her i gruppen
med hensyn til brug af maling på gulvet.

----

Der findes 2 gængse epoxy produkter til gulv. Der er den vandige som er
difusions åben, dvs. kan bruges på uisolerte gulve men er knap så stærk
som
en 2 eller 3 lags epoxy SLS belægnig som typisk er primet og drysset op
med
kvartssand. Den sidste er absolut at foretrække og giver pæneste
overflade
(og stærkeste).

MGJ

----