Ophugning af betongulv i garage
Fra : carsten.rasmussen@gm~

Dato : 09-02-08 14:59

Jeg har en muret garage på 35 m2 med helstøbt fundament / betongulv,
som jeg ønsker at ophugge, da vi skal have lagt gulvvarme. Hele gulvet
skal ophugges i en dybde af 35 cm. I den forbindelse har jeg et
spørgsmål, som jeg håber I kan være med til at svare på.

Jeg vil leje en vinkelsliber på 230 mm. Men mit spørgsmål i den
forbindelse er : Er det nok at kunne lave en rille på 230 mm / 2 = ca.
12 cm's dybde i betongulvet langs alle vægge, og bagefter ophugge
betongulvet med en opbrydningshammer, uden at rystelserne "sætter
sig" / "går" i væggene. Væggene er opbygget at mursten på ydersiden og
letbeton klodser på indersiden. Jeg tænker på, om jeg ikke skal
"gennembryde" HELE fundamentets dybde med en rille inden jeg går i
gang.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-02-08 23:26

<carsten.rasmussen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Nej, det er helt unødvendigt at skære. Bare spyt i næven og få sving i en
hammer. Ofte skal der ikke meget til at smadre et gulv, og en lufthammer er
unødvendig.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : SB

Dato : 10-02-08 08:35

> [...]
> letbeton klodser på indersiden. Jeg tænker på, om jeg ikke skal
> "gennembryde" HELE fundamentets dybde med en rille inden jeg går i

OG skulle det være nødvendig, selv om jeg heller ikke tror det, så er 27
meter gulv ret langt at skære med en vinkelsliber
Lej hellere en betonskærer, ligner lidt dem de bruger til asfalt, men bare
med betonklinge på i stedet. den kan duu gå oprejst bagved i stedet for at
kravle rundt på knæ, og den kan skære væsentlig dybere.

Søren

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-02-08 09:27

On Sat, 9 Feb 2008 23:25:59 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Nej, det er helt unødvendigt at skære. Bare spyt i næven og få sving i en
>hammer. Ofte skal der ikke meget til at smadre et gulv, og en lufthammer er
>unødvendig.

Det sværeste er formentlig at få hul - når først der er et hul i gulvet,
hele vejen igennem, så kan resten formentlig ret nemt fjernes med en god
tung forhammer.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 10-02-08 09:52

carsten.rasmussen@gmail.com wrote:
> [...]
> letbeton klodser på indersiden. Jeg tænker på, om jeg ikke skal
> "gennembryde" HELE fundamentets dybde med en rille inden jeg går i

Et tilsvarende projekt har lige været behandlet "Gør det selv" bladet og
de gav nogle gode tips til at undgå ærgelser.

- Gennembryd gulvet helt langs murene med en betonskærer - så
vibrationerne fra "Tryklufthammeren" ikke slår revner i fundament og væg
(Lej det stykke værktøj)
- Lej ligeledes en stor tung elektromejsel (Elektrisk tryklufthammer)
der har kræfterne til at hugge gulvet op i en fart - en der er beregnet
til den slags arbejde. Glem alt om borehammeren i byggemarkedet eller
det er lidt større. Det er det "store" der anbefales.

/Lars

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-02-08 10:06

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev
> [...]
> til den slags arbejde. Glem alt om borehammeren i byggemarkedet eller
> det er lidt større. Det er det "store" der anbefales.

Må være anbefalet af en maskinudlejer.
Et byggefirma ville nok mene at det er rigtigst at bygge nyt.

Jeg ville da starte med at hugge op under alle omstændigheder, for at se
hvordan det slipper ved kanten.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 10-02-08 10:22

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev

> Må være anbefalet af en maskinudlejer.

Det kommer selvfølgelig an på hvor tykt eller stærkt gulvet er og hvor
lang tid man vil bruge på det.
En håndværker ville nok også bruge det tunge skyts hvis det forkorter
arbejdstiden væsentligt og sparer ham for hårdt fysisk arbejde.

/Lars.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-02-08 17:27

> Må være anbefalet af en maskinudlejer.

Jeg har banket 90 kvm betongulv op, og ikke om jeg ville nøjes med en
borehammer - jeg ville jo aldrig blive færdig. Tung skyts til tunge opgaver.
Vi lånte i øvrigt sådan en lille dameting på 10 kg, og den duede ikke.

Mvh Maria

Fra : Calle.

Dato : 10-02-08 17:10

<carsten.rasmussen@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Unødigt arbejde. Der er vel sokkel rodt ved muren, så gulvet vil aut. slippe
kanten

--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : SEJ

Dato : 14-02-08 22:38

Jeg spøgerr bare, gulvvarme i en garage ...
Er i derude på bare fødder eller skal i derud for at ryge ?

Når jeg er derude arbejder jeg og har fornuftigt tøj på, tænker også lidt på
energi og sådan, men undrede mig bare

mvh

Sven

Fra : Calle.

Dato : 16-02-08 19:55

"SEJ" <sejprv@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Jeg spøgerr bare, gulvvarme i en garage ...
> Er i derude på bare fødder eller skal i derud for at ryge ?

det er da dumt at lade være når slagen ikke koster mere end den gør. Så kan
man f.eks også bruge garagen til gildesal, hvis den er stor

--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : Anders Majland

Dato : 19-02-08 17:16

> Jeg spøgerr bare, gulvvarme i en garage ...
> Er i derude på bare fødder eller skal i derud for at ryge ?
>
> Når jeg er derude arbejder jeg og har fornuftigt tøj på, tænker også lidt
> på energi og sådan, men undrede mig bare

Jeg synes ikke det er den store fornøjelse at skrue på denne årstid.
Værktøjet er for koldt at holde på og fingrene får også meget nemmere
skrammer når de er kolde...

Mine planer er dog mere beskedne - Lave forsatsruder i plexiglas og sætte en
brændeovn op ... Ruderne så det ikke blæser ind af staldvinduerne og
brændeovnen kan da sørge for at værktøjet for en fornuftig temperatur ...

/A

Fra : carsten.rasmussen@gm~

Dato : 11-02-08 02:19

On 10 Feb., 09:51, Lars Peter Larsen
<lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> wrote:

> [...]
> til den slags arbejde. Glem alt om borehammeren i byggemarkedet eller
> det er lidt større. Det er det "store" der anbefales.

Hej Lars,

Den artikel i "Gør det selv" har jeg set, jeg var blot i tvivl om
hvorvidt jeg skulle helt igennem betongulvet, inden jeg begyndte at
hakke det op. Fik i øvrigt målt tykkelsen på betonen, og det er 20 cm.
tykt. Så planen er, at leje en betonskærer til at gennembryde gulvet
langs væggene, og så bruge en tryklufthammer til opbrydning af selve
gulvet.

Tusind tak for svaret.

Fra : carsten.rasmussen@gm~

Dato : 19-02-08 13:37

On 19 Feb., 11:16, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
> brændeovn op ... Ruderne så det ikke blæser ind af staldvinduerne og
> brændeovnen kan da sørge for at værktøjet for en fornuftig temperatur ...

Jeg vil give Calle og Anders ret, det er altså ikke særlig behageligt
at rende rundt ude i garagen, som vi i øvrigt bruger til bryggers med
vaskemaskine/tørretumbler etc. samt et værksted...

Det er jo ikke fordi at der skal være 25 grader derude, blot en 18-20
grader, således at det er behageligt. Og som Calle han skriver så
koster det ikke alverden og få lagt gulvvarme ind. Jeg har købt
materialer for ca. 10.000,- og langt det meste arbejde kan man gøre
selv. Er der i øvrigt nogle som ved hvad en vvs'er ca. tager for at
tilslutte slangerne fra gulvvarmen (vand), til en varmtvandbeholder ?
Jeg påtænker også at få en murer til at støbe gulvet i ca. 10 cm,
ovenpå slangerne til gulvvarmen, hvad mon det koster ???

/Carsten