Hjælp til en gips-newbee
Fra : Milla

Dato : 09-02-08 20:32

Hej med jer!

Nu er gemalen ved at være rigtig langt med at sætte gipsplader op på
vores 1. sal, og jeg havde en idé om, at jeg snart skal igang med at
spartle lidt.
Manden regner med at bestille stenuld hos www.byggestore.dk, og i den
forbindelse har jeg så kigget lidt på hvad der skal til.

Hvad er jeres bud? Har fået lidt forskelligt at vide. Denne
spartelmasse, er den god nok?
http://www.byggestore.dk/pi/Dana_letspartel_fin_10_L_64316_.aspx
Så slap jeg nemlig for at flytte min ret gravide krop ned i et
byggemarked hihi

Jeg er jo en rigtig kvinde, og jeg nægter altså at spørge manden om alt.
Men jeg kan også bruge alt for lang tid på at finde ud af en ting ved at
surfe rundt på nettet.
Men sandspartel, som de f.eks. har i Jem og fix, der hedder H eller M,
er det det samme som det der letspartel? Indvi mig i spartelmassens
univers, tak, jeg elsker at vide hvad jeg snakker om

Jeg har tidligere brugt acrylfugemasse til indvendige hjørner, men nogle
steder har det en tendens til at "give sig", er det et spørgsmål om
mængde eller hvad?

Håber der sidder nogle kloge hoveder, der kan hjælpe mig

Mvh Milla

Fra : Martin Bak

Dato : 09-02-08 23:45

"Milla" <milla@SOMEHERE.ID> skrev i en meddelelse
> [...]
> Manden regner med at bestille stenuld hos www.byggestore.dk, og i den
> forbindelse har jeg så kigget lidt på hvad der skal til.

Hvis jeg var ham ville jeg isolere inden jeg satte gips på. Det må være en
hel del nemmere

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Milla

Dato : 10-02-08 08:21

Martin Bak skrev:
> "Milla" <milla@SOMEHERE.ID> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg var ham ville jeg isolere inden jeg satte gips på. Det må være en
> hel del nemmere

Blaaa, godt nok er jeg en kvinde, meeen

Han er færdig med den ene side, og el er næsten trukket færdigt

Mvh Milla

Fra : Martin Bak

Dato : 09-02-08 23:53

> [...]

> http://www.byggestore.dk/pi/Dana_letspartel_fin_10_L_64316_.aspx
> Så slap jeg nemlig for at flytte min ret gravide krop ned i et byggemarked

Den er helt fin. Kombinér den med papirstrimler til samlingerne, så bliver
det helt fint. Første lag er tyndt hvor du presser strimlen op i
spartelkanten. Andet lag dækker hele spartelkanten. 3. lag lidt ud over.
Efterfølgende slibning med en lang klods eller maskine.
Skruehuller kan med fordel fyldes med spartelmasse der ikke synker. ellers
skal du over det alt for mange gange.

> [...]
> det det samme som det der letspartel? Indvi mig i spartelmassens univers,
> tak, jeg elsker at vide hvad jeg snakker om

Det ved jeg desværre ikke.

> Jeg har tidligere brugt acrylfugemasse til indvendige hjørner, men nogle
> steder har det en tendens til at "give sig", er det et spørgsmål om mængde
> eller hvad?

Acryl er fint til invendige hjørner. Jeg har gerne brugt at fylde med acryl,
men levne plads til lidt letspartelmasse udenpå, så det kan blive helt
jævnt. Om en maler ville gøre sådan ved jeg ikke.
> Håber der sidder nogle kloge hoveder, der kan hjælpe mig

Måske der gør...

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Milla

Dato : 10-02-08 08:21

Martin Bak skrev:
> [...]
> men levne plads til lidt letspartelmasse udenpå, så det kan blive helt
> jævnt. Om en maler ville gøre sådan ved jeg ikke.

Tak for svaret

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-02-08 17:23

> [...]
> spartelkanten. Andet lag dækker hele spartelkanten. 3. lag lidt ud over.
> Efterfølgende slibning med en lang klods eller maskine.

Jeg kommer net i, som "males med lim". Tørrer et døgn og så spartler jeg.
Mindst 4-5 gange og aldrig for højt. Jeg bliver hundesyg af at slibe, så det
skal kun være en meget let hånd tilsidst for lige at tage evt. spor.

> Skruehuller kan med fordel fyldes med spartelmasse der ikke synker. ellers
> skal du over det alt for mange gange.

Det er meget, meget nemmere at sparte 4 gange end at slibe en. Jeg lader det
tørre mindst et døgn mellem hver spartling og helst mere.

Mvh Maria

Fra : Stig Johansen

Dato : 11-02-08 05:08

Maria Frederiksen wrote:

> Jeg kommer net i, som "males med lim".

Ditto, hvis det er glasfiber strimmel du snakker om.
Jeg bruger hessian klæber, og med en tilpas spartel, kan man 'spartle' lim
fra oversiden.
Så behøver man ikke pensel - hvis du med 'male' mener pensel.

Stig Johansen

Fra : Keld Nygaard

Dato : 11-02-08 13:06

> Den er helt fin. Kombinér den med papirstrimler til samlingerne, så bliver
> det helt fint. Første lag er tyndt hvor du presser strimlen op i
> spartelkanten.

Der findes armeringstape til formålet... Det er noget fint net med lim på
den ene side - lige som alm. pakke tape m.m. Man sætter det direkte på
gipssamlingen uden brug af noget klisterværk, og kan spartle umiddelbart
efter.

Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : Milla

Dato : 16-02-08 15:27

Keld Nygaard skrev:

> [...]
> den ene side - lige som alm. pakke tape m.m. Man sætter det direkte på
> gipssamlingen uden brug af noget klisterværk, og kan spartle umiddelbart

Jeg har købt noget sparteltape, som man skal spartle ind i massen. Har
en veninde på visit, hun ser ud til at være ret god til det

Har så på Gyprocs hjemmeside fundet en beskrivelse, og der bruger de
også tape til de indadgående hjørner - nogle erfaringer med det?

http://www.gyproc.dk/gyproc/content.nsf/docLinks/71592E1C2A4C51BFC2256DC6002F4ED6?OpenDocument&m=mjmdmb

Mvh Milla

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-02-08 01:31

On Feb 9, 8:32 pm, Milla <mi...@SOMEHERE.ID> wrote:
> Så slap jeg nemlig for at flytte min ret gravide krop ned i et
> byggemarked hihi

Pas på med slibebevægelserne

> [...]
> er det det samme som det der letspartel? Indvi mig i spartelmassens
> univers, tak, jeg elsker at vide hvad jeg snakker om

Jeg har brugt Jem og Fix sandspartil M, den er imo rigtigt god.
Men hvis der skal glasfilt på skal den måske være finere.

> Jeg har tidligere brugt acrylfugemasse til indvendige hjørner, men nogle
> steder har det en tendens til at "give sig", er det et spørgsmål om
> mængde eller hvad?

Det er acrylfuge jeg har brugt. Jem og Fix er meget nem at glatte ud.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hvorfor og hvad nytter det at jeg sætter sparepærer i, betaler til

Fra : Milla

Dato : 16-02-08 15:30

Christian B. Andresen skrev:

> Pas på med slibebevægelserne

Har købt en girafsliber, så den får han æren af

> Jeg har brugt Jem og Fix sandspartil M, den er imo rigtigt god.
> Men hvis der skal glasfilt på skal den måske være finere.

Indtil videre går det fint med M'eren

> Det er acrylfuge jeg har brugt. Jem og Fix er meget nem at glatte ud.

Der er indkøbt!

Tak for svar

Mvh Milla

Fra : Christian

Dato : 11-02-08 23:13

Milla wrote:
> [...]
> http://www.byggestore.dk/pi/Dana_letspartel_fin_10_L_64316_.aspx
> Så slap jeg nemlig for at flytte min ret gravide krop ned i et
..
snip...
..
> Jeg har tidligere brugt acrylfugemasse til indvendige hjørner, men
> nogle steder har det en tendens til at "give sig", er det et

med fare for at blive flamet helt vildt, vil jeg kort kommentere på noget
der er _totalt_ individuelt: - alt afhængig af hvor fussy du er med
eksponering overfor potentielt hormonforstyrrende stoffer (qua din
graviditet), kunne du overveje at lade din kære husbond spartle og anvende
acrylfugemassen, da nogle af disse er under mistanke for at indeholde
diverse skumle stoffer.

Netop spartelmasse og fugemasserne er i modsætning til maling ret
uudforsket, men der er da begyndt at komme undersøgelser af bl.a.
Informationscenter For Miljø og Sundhed
http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=5856

Christian.

Fra : Milla

Dato : 16-02-08 15:33

Christian skrev:

> [...]
> graviditet), kunne du overveje at lade din kære husbond spartle og anvende
> acrylfugemassen, da nogle af disse er under mistanke for at indeholde

Ja, du har egentlig ret. Det hjælper ikke jeg har smidt alle de cremer
med hormonforstyrrende stoffer ud, hvis jeg så fiser op og eksponerer
mig for alt muligt andet skidt. Jeg har også læst, at man som gravid
skal passe på med åndedrætsværn, da ilttilførslen bliver formindsket.
Jeg har så heller ikke ret meget vejr i forvejen hihi

Men tak for det, jeg synes det er dejligt du gjorde mig opmærksom på det!

> Netop spartelmasse og fugemasserne er i modsætning til maling ret
> uudforsket, men der er da begyndt at komme undersøgelser af bl.a.
> [...]

Tak for linket!

Mvh Milla