Online back up
Fra : Jesper

Dato : 02-03-08 18:54

Hej.

Jeg sidder og overvejer om jeg skal lave en "online backup af en masse
fotos".

I dag tager jeg backup på en ekstern harddisk, som efterfølgende placeres
uden for mit hjem ( af hensyn til brand- og tyveririsiko).

Men sådan en harddisk kan jo også gå i stykker.

Hvis I bruger "online back up" - hvilke bruger I så?

Jeg tænker på, at det er jo heller ikke 100% sikkert for hvis nu firmaget
bag en given tjeneste lukker, så forsvinder ens backup vel også?

Er meget spænde på at høre jeres inputs.

Mvh

Jesper

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 02-03-08 18:57

"Jesper" <christop@post1.dknet**.dk> writes:

>Hvis I bruger "online back up" - hvilke bruger I så?

>Jeg tænker på, at det er jo heller ikke 100% sikkert for hvis nu firmaget
>bag en given tjeneste lukker, så forsvinder ens backup vel også?

Det er også vigtigt at sikre sig, at firmaet ikke har i deres
forretningsbetingelser, at de må bruge ens data. For eksempel
sælge eller på anden måde bruge ens billeder.

Personligt har jeg alle mine data på to harddiske (placeret på
hver sin lokation) samt på DVD'er, der er på en 3. lokation.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-03-08 19:10

Den Sun, 2 Mar 2008 18:54:07 +0100 skrev Jesper:

> Jeg tænker på, at det er jo heller ikke 100% sikkert for hvis nu firmaget
> bag en given tjeneste lukker, så forsvinder ens backup vel også?

Det er nok den jeg ville bekymre mig mest om. Du slipper nok ikke
for den fysiske disk alligevel.

Det er ligesom alle de gange man har oprettet en ISP-uafhængig
e-mail adresse, for at slippe for at skulle skifte adresse hvergang
man skifter ISP.

Efter et par gange finder man så ud af at den slags tjenester lukker
oftere end man skifter ISP - eller det gjorde jeg i hvert fald.

(Nu overvejer jeg så om jeg skal have en gmail - men den forsvinder
vel lige så hurtigt som min gamle altavista-mail adresse).

Mvh
Kent

Fra : Ham selv

Dato : 02-03-08 21:11

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> They were even scarier than what Microsoft call features"
> - C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

der har for en måneds tid siden været en lang diskussion i fotogruppen.

den medførte at jeg har tegnet abb. hos mozy.com og det virker som om det er
ganske godt.

mht om mozy så går ned, så har jeg stadig en ext. hd-backup. Så har jeg den
også lige ved hånden hvis jeg skulle få brug for den og skal ikke downloade
den.

men der er flere muligheder og de er skruet forskelligt sammen, så læs
grundigt på de forskelliges hjemmesider

idrive.com

mozy.com

og så var der nogle flere, men kig evt i fotogruppen

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-03-08 07:32

Jesper wrote:

> Er meget spænde på at høre jeres inputs.

Inden for finansverdenen lejer man en bankboks til den slags.
Du kunne tjekke prisen hos din egen bank, og se om det er en mulighed.

Stig Johansen

Fra : Ham selv

Dato : 03-03-08 16:00

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Inden for finansverdenen lejer man en bankboks til den slags.
> Du kunne tjekke prisen hos din egen bank, og se om det er en mulighed.

> [...]

Det er da fandens til renderi når man nu kan få puteren til at gøre det hver
morgen eller endda flere gange om dagen

- og tro mig, det ender med at men ikke kommer i banken

Fra : molped

Dato : 03-03-08 04:09

On 2 Mar., 18:54, "Jesper" <chris...@post1.dknet**.dk> wrote:
> [...]
> bag en given tjeneste lukker, så forsvinder ens backup vel også?
>
> Er meget spænde på at høre jeres inputs.

Hej!

Jeg har brugt www.carbonite.com det sidste år uden problemer.
Har foreløbigt backup af ca. 50 GB liggende hos dem.
Koster ca. 50$ /år.
Supplerer dog stadig med backup på DVD.

Fra : Flot Heino

Dato : 05-03-08 19:22

"Jesper" <christop@post1.dknet**.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men sådan en harddisk kan jo også gå i stykker.
>
> Hvis I bruger "online back up" - hvilke bruger I så?

Jeg bruger adrive.com
50 gb gratis.

Jeg har valgt at kryptere alle mine billeder med 256 bit AES

Thomas

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 25-03-08 23:19

> Jeg har valgt at kryptere alle mine billeder med 256 bit AES

Hvordan gør du det?

Jeg har selv lige reg. mig hos Adrive.com med det primære formål at sikre
familiens fotos. Med to drenge på 4+8 år, og billeder der går tilbage til
2000, er der jo naturligvis en del fotos imellem, der kunne "tænde" nogle
syge mennesker.

Så det kunne da være rart, at disse billeder ikke pludselig dukker op på
nettet!

Men spørgsmålet er vel, om man ikke burde lade helt være med at uploade
private billeder og filer i almindelighed? Jeg kender ikke noget til det,
men man kunne jo nemt forestille sig, at en kryptering som 256 bit AES er
ufattelig nem at cracke med en normal pc med det rette software om et år?
Jeg går ud fra, at den kryptering man anså for at være ubrydelig for to år
siden, kan brydes på 10 min. nu om dage?

Mvh

Jasper