Adgangskode
Fra : Jesper

Dato : 23-02-08 10:04

Hej alle.

På en af mine computere, som kører XP Home, har jeg ikke oprettet en
adgangskode for at logge på.

Hvordan gør jeg det, da jeg ønsker at alle mine computere har en brugerkode?

I forlængelse heraf vil jeg også meget gerne høre om det er muligt og i
bekræftende fald hvordan, at lave en adgangskode på en ekstern harddisk?

Det hjælper jo ikke meget at mine computere er med adgangskode, hvis en
ekstern harddisk bliver stjålet. Den kan jo blot tilsluttes hvilken som
helst pc og derved kan indholdet ses.

Mvh

Jesper

Fra : Rainman

Dato : 23-02-08 10:32

Jesper wrote:
> Hej alle.
>
> På en af mine computere, som kører XP Home, har jeg ikke oprettet en
> adgangskode for at logge på.
>
> Hvordan gør jeg det, da jeg ønsker at alle mine computere har en brugerkode?

Kontrolpanel > Brugere
> [...]
>
> Det hjælper jo ikke meget at mine computere er med adgangskode, hvis en
> ekstern harddisk bliver stjålet. Den kan jo blot tilsluttes hvilken som
Krypter hele disken med truecrypt: www.truecrypt.org
Nu kan man endda som noget nyt kryptere systemdisken

Fra : Kent Friis

Dato : 23-02-08 11:18

Den Sat, 23 Feb 2008 10:04:07 +0100 skrev Jesper:
> [...]
>
> Det hjælper jo ikke meget at mine computere er med adgangskode, hvis en
> ekstern harddisk bliver stjålet. Den kan jo blot tilsluttes hvilken som

Det samme gælder hvis de render med hele din PC. Adgangskoder hjælper
ikke hvis man har fysisk adgang.

Mvh
Kent

Fra : Rainman

Dato : 23-02-08 12:56

Kent Friis wrote:

> Det samme gælder hvis de render med hele din PC. Adgangskoder hjælper
> ikke hvis man har fysisk adgang.
>
> Mvh
> Kent
Korrekt, men jeg har eksempelvis valgt en løsning med en 2,5" ekstern HD
hvor alle mine data ligger. Denne er krypteret, og jeg har ingen
konfidentielle data liggende på andre harddiske.

Den eksterne harddisk bruger jeg både på min PC derhjemme, på min
bærbare når jeg er på farten og på mit fjernkontor. Så har jeg altid
alle mine data ved hånden, og skal ikke rode med rejsemapper, andre
broweropsætninger o.lign.

Incremental data bliver så dagligt læst op på min webserver. Så har jeg
altid adgang til mine data - og en frisk sikkerhedskopi - og
uvedkommnede har ingen adgang :)

Fra : Kent Friis

Dato : 23-02-08 13:06

Den Sat, 23 Feb 2008 12:56:07 +0100 skrev Rainman:

> Korrekt, men jeg har eksempelvis valgt en løsning med en 2,5" ekstern HD
> hvor alle mine data ligger. Denne er krypteret, og jeg har ingen
> konfidentielle data liggende på andre harddiske.

Det hjælper jo så ikke på Jespers spørgsmål.

Mvh
Kent

Fra : Rainman

Dato : 23-02-08 13:16

Kent Friis wrote:

> Det hjælper jo så ikke på Jespers spørgsmål.

Javel så. Hvis ikke en kryptering af den eksterne harddisk kan løse hans
problem, så må du lige være behjælpelig med at forklare mig hvad det
egentlig er han så vil.

Fra : Kent Friis

Dato : 23-02-08 14:15

Den Sat, 23 Feb 2008 13:16:11 +0100 skrev Rainman:

> Javel så. Hvis ikke en kryptering af den eksterne harddisk kan løse hans
> problem,

At *du* har lagt alle *dine* data på en ekstern harddisk ændrer ikke
på at Jesper bør være opmærksom på at hans Windows adgangskode ikke
beskytter mod tyveri at hans PC.

Mvh
Kent

Fra : Rainman

Dato : 24-02-08 17:13

Kent Friis wrote:

> At *du* har lagt alle *dine* data på en ekstern harddisk ændrer ikke
> på at Jesper bør være opmærksom på at hans Windows adgangskode ikke
> [...]
Nej det har du ret i, men når manden stiller dette spørgsmål: "I
forlængelse heraf vil jeg også meget gerne høre om det er muligt og i
bekræftende fald hvordan, at lave en adgangskode på en ekstern
harddisk?", så synes jeg faktisk jeg svarer på netop det spørgsmål ved
at sige at ja det kan man godt, og anviser et program (Truecrypt) til
formålet. Måske forvirrer det dig at jeg går en tak ud over spørgsmålet
og forklarer hvordan jeg har tacklet det sikkerhedsproblem omkring
datatab der vil være hvis man mister harddisken?

Fra : Kent Friis

Dato : 24-02-08 17:25

Den Sun, 24 Feb 2008 17:13:17 +0100 skrev Rainman:

> [...]
> og forklarer hvordan jeg har tacklet det sikkerhedsproblem omkring
> datatab der vil være hvis man mister harddisken?

Nej, det der "forvirrede" var at du valgte at poste svaret som et
svar til min bemærkning om at Windows adgangskode altså heller ikke
beskytter den disk der sidder i PC'en, i stedet for at svare
direkte på Jespers spørgsmål.

At kryptere den eksterne disk løser jo netop ikke problemet for
den anden disk.

Havde du i stedet postet dit som svar på Jespers spøgsmål i stedet
for som svar på min bemærkning, havde jeg overhovedet ikke blandet
mig, for forslaget var der som sådan ikke noget i vejen med. Han
skulle måske bare overveje om han har behov for at kryptere begge
diske.

Mvh
Kent

Fra : dk_sz

Dato : 26-02-08 01:18

> at sige at ja det kan man godt, og anviser et program (Truecrypt) til

Det program bruger vi også. Det let at bruge og
har virket upåklagligt. Kan varmt anbefale det.

mvh
Thomas

Fra : jama

Dato : 23-02-08 12:33

"Jesper" <christop@post1.dknet**.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det hjælper jo ikke meget at mine computere er med adgangskode, hvis en
> ekstern harddisk bliver stjålet. Den kan jo blot tilsluttes hvilken som

Mener der kan laves Password i BIOS, på selve harddisken hjælper det ikke
meget da den kan skiftes ud. Widows har også et program, hvor der oprettes
en Mappe(Privat) med Password, som følsomme dataer/filer, som andre ikke
skal se kan lægges. Kan downloades fra Deres download side, ved ikke om det
hjalp dig, men det er, hvad Jeg lige kan komme på.
Mvh.Jama

Fra : Rainman

Dato : 23-02-08 12:57

jama wrote:
> [...]
> skal se kan lægges. Kan downloades fra Deres download side, ved ikke om det
> hjalp dig, men det er, hvad Jeg lige kan komme på.

Bios password kan omgåes. Det eneste der vil hjælpe dig er en effektiv
kryptering af den/de diske hvor dine data ligger.

Fra : Jesper

Dato : 23-02-08 22:09

> [...]
>
> Det hjælper jo ikke meget at mine computere er med adgangskode, hvis en
> ekstern harddisk bliver stjålet. Den kan jo blot tilsluttes hvilken som

Tak for hjælpen.

mvh

Jesper