/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Portforwarding til WOL via internet
Fra : Rainman


Dato : 28-02-08 15:45

Jeg kan godt starte min PC over LAN med et program der danner den
magiske pakke og med disse parametre: wol.exe "Mac-adresse"
255.255.255.255 255.255.255.255. Det viser at WOL funktionaliteten på
mit net-/bundkort fungerer

Men det virker ikke over internettet når det skal en tur igennem
routeren (wol.exe "Mac-adresse" "Routers ip-adresse" "port 7"). I
routerens NAS har jeg forwardet port 7 til 10.0.0.255, som burde sende
en broadcast til alle ip-adresser 10.0.0.0 - 10.0.0.254 såvidt jeg har
forstået. Men der sker ingenting.

Mit router (Zyxel P-2602HW-D1A) er sat op med ip-adresse 10.0.0.1 og
subnet 255.255.255.0, med en dhcp pool startende fra 10.0.0.2 og med
pool-size på 32.

Håber nogen kan forklare mig hvad jeg gør galt i opsætningen af port
forwardingen.

 
 
Michael Rasmussen (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 28-02-08 17:12

On Thu, 28 Feb 2008 15:45:20 +0100, Rainman <rainman@rainman.dk>
wrote:

>Jeg kan godt starte min PC over LAN med et program der danner den
>magiske pakke og med disse parametre: wol.exe "Mac-adresse"
>255.255.255.255 255.255.255.255. Det viser at WOL funktionaliteten på
>mit net-/bundkort fungerer

Du er helt sikker på MAC-adressen 255:255:255.... ?!

>Men det virker ikke over internettet når det skal en tur igennem
>routeren (wol.exe "Mac-adresse" "Routers ip-adresse" "port 7"). I
>routerens NAS har jeg forwardet port 7 til 10.0.0.255, som burde sende
>en broadcast til alle ip-adresser 10.0.0.0 - 10.0.0.254 såvidt jeg har
>forstået. Men der sker ingenting.

Du er i et klasse A netværk, så broadcast adressen er vel retteligt
10.255.255.255

Er du sikker på port 7 - Jeg har set både port 0 og port 9 anvendt til
WOL.

Endelig kan du prøve med et alternativt WOL-program, f.eks PowerOff
(sic !) http://users.pandora.be/jbosman/poweroff/poweroff.htm


<mlr>

Rainman (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Rainman


Dato : 28-02-08 17:18

Michael Rasmussen wrote:
> On Thu, 28 Feb 2008 15:45:20 +0100, Rainman <rainman@rainman.dk>
> wrote:
>
>> Jeg kan godt starte min PC over LAN med et program der danner den
>> magiske pakke og med disse parametre: wol.exe "Mac-adresse"
>> 255.255.255.255 255.255.255.255. Det viser at WOL funktionaliteten på
>> mit net-/bundkort fungerer
>
> Du er helt sikker på MAC-adressen 255:255:255.... ?!
Ja, men jeg har nok skrevet det misvisende. Ingen problemer med syntaksen.
>
>> Men det virker ikke over internettet når det skal en tur igennem
>> routeren (wol.exe "Mac-adresse" "Routers ip-adresse" "port 7"). I
>> routerens NAS har jeg forwardet port 7 til 10.0.0.255, som burde sende
>> en broadcast til alle ip-adresser 10.0.0.0 - 10.0.0.254 såvidt jeg har
>> forstået. Men der sker ingenting.
>
> Du er i et klasse A netværk, så broadcast adressen er vel retteligt
> 10.255.255.255
Tak, det vil jeg prøve. Det er nok der hunden ligger begravet!
>
> Er du sikker på port 7 - Jeg har set både port 0 og port 9 anvendt til
> WOL.
Man kan bruge enhver ledig port. 7 og 9 er de oftest benyttede, men som
sagt kan enhver anvendes.
>
> Endelig kan du prøve med et alternativt WOL-program, f.eks PowerOff
> (sic !) http://users.pandora.be/jbosman/poweroff/poweroff.htm
>
>
> <mlr>

Andreas Plesner Jaco~ (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Andreas Plesner Jaco~


Dato : 28-02-08 17:24

On 2008-02-28, Michael Rasmussen <michael@invalid> wrote:
>
>>Men det virker ikke over internettet når det skal en tur igennem
>>routeren (wol.exe "Mac-adresse" "Routers ip-adresse" "port 7"). I
>>routerens NAS har jeg forwardet port 7 til 10.0.0.255, som burde sende
>>en broadcast til alle ip-adresser 10.0.0.0 - 10.0.0.254 såvidt jeg har
>>forstået. Men der sker ingenting.
>
> Du er i et klasse A netværk, så broadcast adressen er vel retteligt
> 10.255.255.255

Klasser er døde. Det kommer forhåbentlig an på hvad netmasken er sat til
på det pågældende udstyr. Ellers er det på tide at smide det ud. Og
trampe på det så ingen andre finder på at bruge det.

--
Andreas

Michael Rasmussen (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 28-02-08 17:25

On Thu, 28 Feb 2008 17:12:17 +0100, Michael Rasmussen
<michael@invalid> wrote:

>>Men det virker ikke over internettet når det skal en tur igennem
>>routeren (wol.exe "Mac-adresse" "Routers ip-adresse" "port 7"). I
>>routerens NAS har jeg forwardet port 7 til 10.0.0.255, som burde sende
>>en broadcast til alle ip-adresser 10.0.0.0 - 10.0.0.254 såvidt jeg har
>>forstået. Men der sker ingenting.
>
>Du er i et klasse A netværk, så broadcast adressen er vel retteligt
>10.255.255.255

Ups, jeg vrøvler: På det tidpunkt du WOL'er er netkortet uden
ip-adresse / netmaske.

Så broadcast adressen må være 255.255.255.255

Men det er muligt at du ikke kan indtaste den adresse i routerens
port-forward opsætning....

<mlr>

Andreas Plesner Jaco~ (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Andreas Plesner Jaco~


Dato : 28-02-08 17:31

On 2008-02-28, Michael Rasmussen <michael@invalid> wrote:
>
>>>Men det virker ikke over internettet når det skal en tur igennem
>>>routeren (wol.exe "Mac-adresse" "Routers ip-adresse" "port 7"). I
>>>routerens NAS har jeg forwardet port 7 til 10.0.0.255, som burde sende
>>>en broadcast til alle ip-adresser 10.0.0.0 - 10.0.0.254 såvidt jeg har
>>>forstået. Men der sker ingenting.
>>
>>Du er i et klasse A netværk, så broadcast adressen er vel retteligt
>>10.255.255.255
>
> Ups, jeg vrøvler: På det tidpunkt du WOL'er er netkortet uden
> ip-adresse / netmaske.
>
> Så broadcast adressen må være 255.255.255.255

Hvis maskinen overholder WoL-standarden burde den være fuldstændig
ligeglad med IP-adressen, den kigger blot på om der er et mønster (som
udgangspunkt: dens mac-adresse gentaget 16 gange) i den ethernet-frame
den modtager. UDP er blot en transport-form, der er nem at få igennem
routeres NAT.

--
Andreas

Asbjorn Hojmark (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 28-02-08 17:35

On Thu, 28 Feb 2008 17:25:18 +0100, Michael Rasmussen
<michael@invalid> wrote:

> På det tidpunkt du WOL'er er netkortet uden
> ip-adresse / netmaske.

Ja, men det er ligegyldigt, for det er routeren, der skal lave
broadcastet.

> Så broadcast adressen må være 255.255.255.255

Routeren skal tage en pakke til 10.0.0.255 og 'folde ud' som et lokalt
broadcast.

-A
--
Hvis du bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert
eneste indlæg, ser jeg ikke dine indlæg. Jeg filtrerer dem bort.

Rainman (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Rainman


Dato : 28-02-08 19:50

Michael Rasmussen wrote:
> On Thu, 28 Feb 2008 17:12:17 +0100, Michael Rasmussen
> <michael@invalid> wrote:
>
>>> Men det virker ikke over internettet når det skal en tur igennem
>>> routeren (wol.exe "Mac-adresse" "Routers ip-adresse" "port 7"). I
>>> routerens NAS har jeg forwardet port 7 til 10.0.0.255, som burde sende
>>> en broadcast til alle ip-adresser 10.0.0.0 - 10.0.0.254 såvidt jeg har
>>> forstået. Men der sker ingenting.
>> Du er i et klasse A netværk, så broadcast adressen er vel retteligt
>> 10.255.255.255
>
> Ups, jeg vrøvler: På det tidpunkt du WOL'er er netkortet uden
> ip-adresse / netmaske.
>
> Så broadcast adressen må være 255.255.255.255
>
> Men det er muligt at du ikke kan indtaste den adresse i routerens
> port-forward opsætning....
>
> <mlr>
Nu har jeg prøvet med 255.255.255.255, 255.255.255.0, 10.0.0.255,
10.255.255.255 og et par kombinationer jeg ikke kan huske, og lige lidt
hjælper det.

Jeg har brugt denne WOL magic pakke generator før med min gamle router,
og der kunne jeg starte over internettet. Så et eller andet må gøre at
routeren ikke broadcaster pakken.

Nu skriver Asbjørn at portnummeret er uden betydning, men jeg har dog
valgt port 7 både i kaldet fra pakkegeneratoren, og lagt en
portforwarding ind på port 7. Så burde dette vel være o.k.

Jeg har sågar prøvet at forwarde til min egen PC's ip-adresse uden
resultat, men det har vel den logiske årsag at ip-adressen ikke er
tildelt på en slukket PC :)

Stadigvæk kan jeg uden problemer starte PC'en via WOL generatoren med
"255.255.255.255 255.255.255.255 7" som parametre efter mac adressen.

Asbjorn Hojmark (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 28-02-08 17:29

On Thu, 28 Feb 2008 17:12:17 +0100, Michael Rasmussen
<michael@invalid> wrote:

> Du er helt sikker på MAC-adressen 255:255:255.... ?!

Han skrev ikke, at det var MAC-adressen.

> Du er i et klasse A netværk, så broadcast adressen er vel retteligt
> 10.255.255.255

Han er i et /24 (255.255.255.0) så directed broadcast er 10.0.0.255,
mens et lokalt selvfølgelig er 255.255.255.255.

> Er du sikker på port 7 - Jeg har set både port 0 og port 9 anvendt til
> WOL.

Portnummer er faktisk ligegyldigt for WoL.

-A
--
Hvis du bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert
eneste indlæg, ser jeg ikke dine indlæg. Jeg filtrerer dem bort.

Asbjorn Hojmark (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 28-02-08 17:31

On Thu, 28 Feb 2008 15:45:20 +0100, Rainman <rainman@rainman.dk>
wrote:

> Men det virker ikke over internettet når det skal en tur igennem
> routeren (wol.exe "Mac-adresse" "Routers ip-adresse" "port 7"). I
> routerens NAS har jeg forwardet port 7 til 10.0.0.255, som burde sende
> en broadcast til alle ip-adresser 10.0.0.0 - 10.0.0.254 såvidt jeg har
> forstået. Men der sker ingenting.

Du skal sikre dig, at du har slået loopback til i routeren, hvis du
vil sende en pakke til en intern IP-adresse fra en intern IP-adresse.
Ellers skal du sende pakken udefra.

Men i øvrigt er det ikke alle routere, der kan finde ud af at lave et
såkaldt directed broadcast ifm. NAT.

-A
--
Hvis du bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert
eneste indlæg, ser jeg ikke dine indlæg. Jeg filtrerer dem bort.

Rainman (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Rainman


Dato : 28-02-08 19:54

Asbjorn Hojmark wrote:
> On Thu, 28 Feb 2008 15:45:20 +0100, Rainman <rainman@rainman.dk>
> wrote:
>
>> Men det virker ikke over internettet når det skal en tur igennem
>> routeren (wol.exe "Mac-adresse" "Routers ip-adresse" "port 7"). I
>> routerens NAS har jeg forwardet port 7 til 10.0.0.255, som burde sende
>> en broadcast til alle ip-adresser 10.0.0.0 - 10.0.0.254 såvidt jeg har
>> forstået. Men der sker ingenting.
>
> Du skal sikre dig, at du har slået loopback til i routeren, hvis du
> vil sende en pakke til en intern IP-adresse fra en intern IP-adresse.
> Ellers skal du sende pakken udefra.
>
Nu kommer pakken faktisk udefra, eller retter det er det jeg ønsker.
Indefra virker det fint, men udefra ikke. Det eneste der står i manualen
omkring Loopback er i forbindelse med ATM test.
> Men i øvrigt er det ikke alle routere, der kan finde ud af at lave et
> såkaldt directed broadcast ifm. NAT.
Der er en feature "enable sip alg", kan det evt. have betydning at slå
denne til? Så vidt jeg umiddelbart kan se har det primært noget med voip
at gøre.

>
> -A

Asbjorn Hojmark (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 28-02-08 21:25

On Thu, 28 Feb 2008 19:53:51 +0100, Rainman <rainman@rainman.dk>
wrote:

>> Du skal sikre dig, at du har slået loopback til i routeren, hvis du
>> vil sende en pakke til en intern IP-adresse fra en intern IP-adresse.
>> Ellers skal du sende pakken udefra.

> Nu kommer pakken faktisk udefra, eller retter det er det jeg ønsker.

Ja, men du skrev, at du testede det indefra menb til yderside-adressen
(sådan forstod jeg det i hvert fald), og det kan man ikke, hvis man
ikke slår loopback til i routeren.

>> Men i øvrigt er det ikke alle routere, der kan finde ud af at lave et
>> såkaldt directed broadcast ifm. NAT.

> Der er en feature "enable sip alg", kan det evt. have betydning at slå
> denne til?

Nej.

-A
--
Hvis du bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert
eneste indlæg, ser jeg ikke dine indlæg. Jeg filtrerer dem bort.

Rainman (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Rainman


Dato : 28-02-08 21:35

Asbjorn Hojmark wrote:
>
> Ja, men du skrev, at du testede det indefra menb til yderside-adressen
> (sådan forstod jeg det i hvert fald), og det kan man ikke, hvis man
> ikke slår loopback til i routeren.
Så er jeg med! Faktisk tester jeg udefra idet jeg også har en webadresse
som sender fra en ekstern ip-adresse således at jeg ved hvordan det
ville have virket såfremt jeg sad ude på det store net.

brian (29-02-2008)
Kommentar
Fra : brian


Dato : 29-02-08 08:36

On Thu, 28 Feb 2008 15:45:20 +0100, Rainman <rainman@rainman.dk>
wrote:

>Jeg kan godt starte min PC over LAN med et program der danner den
>magiske pakke og med disse parametre: wol.exe "Mac-adresse"
>255.255.255.255 255.255.255.255. Det viser at WOL funktionaliteten på
>mit net-/bundkort fungerer
>
>Men det virker ikke over internettet når det skal en tur igennem
>routeren (wol.exe "Mac-adresse" "Routers ip-adresse" "port 7"). I
>routerens NAS har jeg forwardet port 7 til 10.0.0.255, som burde sende
>en broadcast til alle ip-adresser 10.0.0.0 - 10.0.0.254 såvidt jeg har
>forstået. Men der sker ingenting.

Check lige om den NAT er blevet accepteret af routeren, min netgear
nægter konsekvent at lave NAT til x.x.x.255

En anden ting check din net maske på wan siden min egen ligger i
255.255.255.240


Brian

Rainman (01-03-2008)
Kommentar
Fra : Rainman


Dato : 01-03-08 15:53

Rainman wrote:
> Jeg kan godt starte min PC over LAN med et program der danner den
> magiske pakke og med disse parametre: wol.exe "Mac-adresse"
> 255.255.255.255 255.255.255.255. Det viser at WOL funktionaliteten på
> mit net-/bundkort fungerer
>
> Men det virker ikke over internettet når det skal en tur igennem
> routeren (wol.exe "Mac-adresse" "Routers ip-adresse" "port 7"). I
> routerens NAS har jeg forwardet port 7 til 10.0.0.255, som burde sende
> en broadcast til alle ip-adresser 10.0.0.0 - 10.0.0.254 såvidt jeg har
> forstået. Men der sker ingenting.
>
> Mit router (Zyxel P-2602HW-D1A) er sat op med ip-adresse 10.0.0.1 og
> subnet 255.255.255.0, med en dhcp pool startende fra 10.0.0.2 og med
> pool-size på 32.
>
> Håber nogen kan forklare mig hvad jeg gør galt i opsætningen af port
> forwardingen.
Har fået dette svar fra Zyxel support:

"Det er ikke muligt at lave en port forward til en broadcast adresse.
Du kan kun forwarde til en enkelt ip-adresse."

Kan det virkelig passe at routeren så er ubrugelig til WOL? Sådan noget
er jo noget nær håbløst at undersøge får man køber en router (og som
jeg reelt ikke selv har valgt idet den leveres via cybercity.

Det jeg ikke forstår i det her er at den magiske pakke overhovedet skal
have en adresse til et ip-nr, idet PC'en der ønskes startet vel ikke
er tildelt et ip-nr når den er slukket?

fix (01-03-2008)
Kommentar
Fra : fix


Dato : 01-03-08 17:10


> "Det er ikke muligt at lave en port forward til en broadcast adresse.
> Du kan kun forwarde til en enkelt ip-adresse."
>
> Kan det virkelig passe at routeren så er ubrugelig til WOL? Sådan noget er
> jo noget nær håbløst at undersøge får man køber en router (og som jeg
> reelt ikke selv har valgt idet den leveres via cybercity.
>
Måske kan du snyde routeren?
- eller mere korrekt routerens webinterface!!

Jeg kan ikke skrive broadcastadresserne ind i min linksys("invalid adresse")
Så slår jeg Javascript fra i min browser. Derefter indtaster jeg
broadcastadressen, slår javascript til igen og taster "opdater"
JS scriptet aktiveres ved at forlade feltet

finn



Asbjorn Hojmark (01-03-2008)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 01-03-08 21:48

On Sat, 01 Mar 2008 15:53:12 +0100, Rainman <rainman@rainman.dk>
wrote:

> "Det er ikke muligt at lave en port forward til en broadcast adresse.
> Du kan kun forwarde til en enkelt ip-adresse."

Tja, jeg skrev jo, at det ikke var alle routere, der kan det.

> Kan det virkelig passe at routeren så er ubrugelig til WOL?

Kort sagt ja.

Principielt kan WoL være en hvilken som helst type pakke (unicast,
broadcast eller multicast). Det eneste afgørende er at få pakken forbi
den maskine, der skal vækkes.

Problemet er er, at det kan være svært at få unicast hen til en
maskine, der ikke har en IP-adresse (der er ingen adresse at sende
pakken til) og det kan være svært at få multicast hen til en maskine,
der ikke har bedt om det (normalt skal man 'joine' en multicast-
strøm).

Directed broadcast (som du har forsøgt) er ofte den nemmeste måde, men
det er som sagt langtfra alt udstyr der kan det.

-A
--
Hvis du bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert
eneste indlæg, ser jeg ikke dine indlæg. Jeg filtrerer dem bort.

Rainman (02-03-2008)
Kommentar
Fra : Rainman


Dato : 02-03-08 10:38

Asbjorn Hojmark wrote:
>
> Principielt kan WoL være en hvilken som helst type pakke (unicast,
> broadcast eller multicast). Det eneste afgørende er at få pakken forbi
> den maskine, der skal vækkes.
>
> Problemet er er, at det kan være svært at få unicast hen til en
> maskine, der ikke har en IP-adresse (der er ingen adresse at sende
> pakken til) og det kan være svært at få multicast hen til en maskine,
> der ikke har bedt om det (normalt skal man 'joine' en multicast-
> strøm).
>
> Directed broadcast (som du har forsøgt) er ofte den nemmeste måde, men
> det er som sagt langtfra alt udstyr der kan det.
>
> -A
Træls :(
Men er det så alternativt muligt at sætte en anden router på en ledig
port, og så få kaldet sendt til denne og herfra udsende pakken? Jeg
råder over en gammel linksys WRT54G som pt blot ligger og samler støv.

Ukendt (01-03-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-03-08 23:19

.."
>
>Kan det virkelig passe at routeren så er ubrugelig til WOL? Sådan noget
> er jo noget nær håbløst at undersøge får man køber en router (og som
>jeg reelt ikke selv har valgt idet den leveres via cybercity.

Der er vist en meget god forklaring til at standarden siger at man
ikke skal risikere at sende en masse trafik til broardcast adressen.
Men der skal en af Hajerne i netværk ind med en forklaring på hvorfor
det er uhensigtsmæssigt, jeg tror blot at vide at standarden for
routere siger at man ikke må forwarde til broardcast adressen.

>
>Det jeg ikke forstår i det her er at den magiske pakke overhovedet skal
> have en adresse til et ip-nr, idet PC'en der ønskes startet vel ikke
>er tildelt et ip-nr når den er slukket?

Det skal den da du sidder på routerens yderside og skal have din magic
pack send til broardcast adresse på inderside.

Men kan se at Asbjørn har skrevet og jeg har en fornemmelse at han er
en af dem der kan give en forklaring på at hvorfor det er sådan.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408921
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste