Et godt råd
Fra : Henrik Münster

Dato : 08-03-08 00:30

Nu har jeg jo brugt Mac i mange år og har efterhånden opbygget en del
erfaring. Jeg synes derfor, jeg er ved at være i en position, hvor jeg
kan give gode råd til mere uerfarne brugere. Så her er et rigtig godt
råd:
Lad være med at hælde varm cacao i et trådløst Apple-tastatur.
Det giver nogle ret uforudsigelige følger.
Heraf følger et andet godt råd: Brug eksternt tastatur til den
bærbare derhjemme, og sæt gerne den bærbare op på et stativ. Det er
noget bedre at spilde i et tastatur til kr. 400,- end en MacBook Pro til
kr. 18.000,-.
Det giver mig desværre et ret stort problem. Og det her er helt
tys-tys og mellem os. Min officielle holdning er, at Apples produkter
altid er fuldstændig gennemtænkte, brugervenlige og funktionelle. Det
vil jeg stå fast på til min dødsdag, og hvis nogen spørger, har jeg
aldrig sagt det her. Problemet er, at jeg gerne vil have et trådløst
tastatur, og jeg vil også gerne have numerisk tastatur, da jeg laver
lidt regnskab på computeren. Desværre kan man ikke få begge dele med
Apples nuværende tastaturer. Derfor var jeg så glad for, at jeg havde et
af de gamle hvide trådløse tastaturer med numerisk tastatur.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-08 02:21

Henrik Münster wrote:
> [...]
> råd:
> Lad være med at hælde varm cacao i et trådløst Apple-tastatur.
> Det giver nogle ret uforudsigelige følger.

Et endnu bedre råd... Bandlys alt, hvad der hedder kaffe-, te-,
kakaokrus, sodavands- og mælkeglas samt andre beholdere til 'l'løse'
drikkebeholdere i nærheden af et tastatur. - Sådanne 'løse missiler' er
bandlyste her hos mig...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-03-08 09:38

> [...]
> kakaokrus, sodavands- og mælkeglas samt andre beholdere til 'l'løse'
> drikkebeholdere i nærheden af et tastatur. - Sådanne 'løse missiler' er

så vil dem af hos der tilbringer så mange timer foran skærmen hverda dø
af dehydrering ... :)

/thomas

Fra : Marcus Marcusson

Dato : 08-03-08 14:03

> Et endnu bedre råd... Bandlys alt, hvad der hedder kaffe-, te-,
> kakaokrus, sodavands- og mælkeglas samt andre beholdere til 'l'løse'
> drikkebeholdere i nærheden af et tastatur.

Jag brukar upplysa mina elever om att det *egentligen* är förbjudet med
dryck vid datorn - men att i mitt klassrum är det förbjudet att spilla
och att om man i alla fall spiller får man köpa en ny dator... Brukar
resultera i försiktighet.

Men visst, i ett helt annat sammanhang, för en vecka sedan på café,
knuffar någon antagligen till bordet jag sitter vid och har lämnat
tillfälligtvis - och dränker min powerbook med mitt eget kaffe... Nytt
tangentbord och ny hårddisk :(

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://www.abc.se/~m10901/

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-03-08 15:17

> [...]
> Apples nuværende tastaturer. Derfor var jeg så glad for, at jeg havde et
> af de gamle hvide trådløse tastaturer med numerisk tastatur.

Hvis man har brug for en bærbar computer (MBP), er det nærliggende at
slutte den til en ekstern skærm, når man arbejder hjemme. Og så følger
det af sig selv, at man må have et eksternt tastatur, når skærmen på den
bærbare lukkes ned. Det beskytter ganske rigtigt selve computeren mod
megen overlast og ødelæggende risikosituationer.

Min gamle Powerbook nåede at blive en del ridset og afskallet.

Jeg har heldigvis været forskånet for at spilde mad og drikke ud over
udstyret. Men et andet faremoment kan gøre mig nervøs. I det trange
arbejdsværelse står computeropstillingen neden for den reol, hvor jeg
opbevarer diverse ekstra effekter, som jeg er bange for at vælte ned
over de ædlere dele - altså tastatur, skærm og scanner.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : David Blangstrup

Dato : 08-03-08 20:51

On 2008-03-08 15:17:07 +0100, ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:

> [...]
> opbevarer diverse ekstra effekter, som jeg er bange for at vælte ned
> over de ædlere dele - altså tastatur, skærm og scanner.

For at beskytte den bærbare mest muligt mod våde varer er det bedst at
have et eksternt keyboard, en ekstern skærm og en ekstern
computer—helst også en ekstern (indsæt xxx)...
- David
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-03-08 22:24

David Blangstrup <no@no.no> wrote:

> For at beskytte den bærbare mest muligt mod våde varer er det bedst at
> have et eksternt keyboard, en ekstern skærm og en ekstern
> computer-helst også en ekstern (indsæt xxx)...

Man behøver ikke beskytte mest muligt, men man skal finde et rimeligt
kompromis mellem sikkerhed, ulemper, omkostninger og konsekvenser. Jeg
kunne også vælge at holde mad og drikke helt ude fra rummet, men det
gider jeg altså ikke. Jeg vil kunne sidde ved computeren med min kaffe
og kage. Så er et tastatur trods alt ikke så dyrt, hvis man ødelægger
det. Det er første gang, jeg nogensinde har ødelagt et tastatur. Jeg
prøvede i øvrigt at vaske det i forgårs, så nu er det helt dødt. Bortset
fra den grønne lampe. Den lyser fint. Jeg ved ikke, om jeg burde have
taget batterierne ud, før jeg vaskede tastaturet.

P.S. Et gammelt Bondi-blå iMac tastatur virker fint med en MacBook Pro.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 09-03-08 04:32

On 2008-03-08 22:24:16 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> taget batterierne ud, før jeg vaskede tastaturet.
>
> P.S. Et gammelt Bondi-blå iMac tastatur virker fint med en MacBook Pro.

Det var nu også bare for sjov; men går noget af det fikse ved en
MacBook ikke af, når man klamper alle de ekstra ting på? Okay, det er
selvfølgelig bedre end en ødelagt MacBook, kan jeg godt se. ;)
- David
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-03-08 10:47

> [...]

> MacBook ikke af, når man klamper alle de ekstra ting på? Okay, det er
> selvfølgelig bedre end en ødelagt MacBook, kan jeg godt se. ;)

Jeg kunne selvfølgelig som alternativ have både en bærbar og en
stationær computer. Jeg har valgt kun at have en bærbar, da det trods
alt også er besværligt at skulle synkronisere data mellem to computere,
holde dem opdaterede osv. Nu har jeg det hele på én computer. Til
gengæld laver jeg den så om til en hjemmearbejdsplads, når jeg er
hjemme. Jeg sætter den op på en stand, sætter en ekstra skærm til og
bruger eksternt tastatur og mus. Det er mere behageligt, når man skal
sidde længe ved computeren. På den måde får jeg det bedste af begge
verdener. Det er da rigtigt, at det er lidt besværligt med ledningerne.
Det er derfor, jeg gerne vil have trådløst tastatur og mus. Så slipper
jeg da for lidt ledninger der.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 09-03-08 11:03

> [...]
> fra den grønne lampe. Den lyser fint. Jeg ved ikke, om jeg burde have
> taget batterierne ud, før jeg vaskede tastaturet.

Det er nok bare ikke tørt endnu.

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-03-08 11:58

> Det er nok bare ikke tørt endnu.

Jeg venter tålmodigt. Det har ligget på et lunkent varmeapparat i to
dage, og nu har det stået lodret yderligere en nat. Der er intet vand at
se i det mere, men det virker stadig ikke. Hvis de er en central del
f.eks. i Bluetooth-senderen, der har taget skade, så er det hele jo i
stykker. Det virker ikke som om, computeren får forbindelse.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-03-08 22:32

Henrik Münster skrev den 08-03-2008 00:30:
> [...]
> Apples nuværende tastaturer. Derfor var jeg så glad for, at jeg havde et
> af de gamle hvide trådløse tastaturer med numerisk tastatur.

Man kan jo få tastaturer der er sikret mod at man spilder og man kan få
løse numeriske tastaturer. Tror du ikke det er muligt at få et produkt
der opfylder ALLE dine krav og ønsker?

Evt kan man vel have to seperate tastaturer?

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-03-08 22:50

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> [...]
> der opfylder ALLE dine krav og ønsker?
>
> Evt kan man vel have to seperate tastaturer?

Vi fik faktiske nye "Spillseal" tastaturer på arbejdet for nylig. Jeg
går ud fra, at de gamle bare blev stillet til side. Jeg tænkte i mit
stille sind, at det nok havde været meget billigere at lade os beholde
de gamle tastaturer og løbende skifte de meget få, der blev spildt i.
Jeg var lige en tur gennem Merlin i dag. Jeg vil jo ikke bare
have et trådløst tastatur, jeg vil have et Bluetooth-tastatur. Dem synes
det ikke at vrimle med. De har næsten alle sammen en lille USB-sender.
Hvis jeg skal tage en sender ind og ud og have en USB-port optaget af
den, så synes jeg, fidusen ved et trådløst tastaur til en bærbar
computer ryger. Jeg vil jo også helst have et Apple-tastatur, da
Æble-tast og den slags så virker korrekt, selv om æblet godt nok er
forsvundet på de nyeste.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lars Jacobsen

Dato : 10-03-08 20:49

""Henrik Münster"" <henrik@muenster.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Apples nuværende tastaturer. Derfor var jeg så glad for, at jeg havde et
> af de gamle hvide trådløse tastaturer med numerisk tastatur.

Har/Havde også et af de gamle bluetooth tastaturer som knægten desværre
hældte saftevand i.
Det kunne jeg dog skille helt ad og skylle/rense - imponerende så lidt der
egentlig er i sådan et tastatur.
Men desværre hjalp det ikke. Der var stadig et "segment" (en del af
tasterne) der stadig ikke virkede, men det kan anbefales at skille det helt
ad for del ligger sandsynligvis vædske mellem folierne. Det kræver dog en
meget lille torx skruetrækker.
Nu måtte jeg så på jagt efter et andet. Kikkede på Logitech, men de var jo
alt for dyre. Apples "gamle" kunne/kan dog stadig leveres hos udvalgte
leverandører (check www.edbpriser.dk), men jeg blev forelsket i det nye og
har købt det.
Kan godt leve uden det nummeriske tastatur, men savner "delete" tasten en
hel del.
Nå, men det var mine erfaringer med Apple bluetooth tastaturer, so far....

mvh
Lars

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-03-08 00:32

Lars Jacobsen <lars-jacobsen_nospam_@newmail.dk> wrote:

> [...]
> ad for del ligger sandsynligvis vædske mellem folierne. Det kræver dog en

Hvis det alligevel ender med ikke at virke, så gider jeg altså ikke. Mit
tastatur ser ud til slet ikke at få forbindelse med computeren, så det
er nok Bluetooth-forbindelsen, der er røget.

> Nu måtte jeg så på jagt efter et andet. Kikkede på Logitech, men de var jo
> alt for dyre. Apples "gamle" kunne/kan dog stadig leveres hos udvalgte
> [...]

He-he. Hvis jeg går ind på edbpriser.dk og søger på tastatur fra Apple
uden andre kriterier, så dukker der to op: Et trådløst, hvidt på russisk
og et ældre Apple Pro med ledning på tysk.
Men det var nu ellers en god idé, du gav mig, for jeg gik ind på
de enkelte butikker, og det ser faktisk ud til, at Getmore.dk har det
gamle bluetooth tastatur og på dansk endda. Det koster yderligere kun
kr. 275,-. Det er næsten for godt til at være sandt. Getmore har faktisk
mange sjove gamle ting. De har også Mac OS X 10.4 og iWork '05 for at
nævne et par eksempler.

> Kan godt leve uden det nummeriske tastatur, men savner "delete" tasten en
> hel del.

Da jeg startede på Mac med en Performa 475 og System 7 i 1995, var
delete-tasten ikke særligt anvendelig. Den duede kun i nogle programmer,
så jeg vænnede mig mig til slet ikke at bruge den. Fra min barndoms
skrivemaskiner kendte jeg jo også kun "slet bagud". Jeg var så
forundret, da jeg mange år senere hørte, at nogle savnede den på f.eks.
bærbare computere. Siden har jeg godt nok vænnet mig til at bruge den,
men det er jo mest en vanesag.

> Nå, men det var mine erfaringer med Apple bluetooth tastaturer, so far....

Skynd dig ind på Getmore.dk og køb et
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-03-08 01:38

> [...]
> kr. 275,-. Det er næsten for godt til at være sandt. Getmore har faktisk
> mange sjove gamle ting. De har også Mac OS X 10.4 og iWork '05 for at

Og nu har jeg fået mit nye "gamle" hvide Apple Wireless Keyboard. Det er
meget sjovt at åbne en forseglet pakke, der står "2003" på. Pakken var
forseglet, men den så lidt slidt ud, så den har nok ligget længe på et
lager. Det påvirker heldigvis ikke tastaturet, der er som nyt og
fungerer perfekt.
Det er selvfølgeligt lidt dyrt procentvis med gebyr og
forsendelse, når man kun køber en enkelt ting. Tastaturet har i alt
kostet mig kr. 325,-, men det synes jeg trods alt ikke er galt. Jeg gav
selv kr. 599,- for det gamle tastatur af samme slags i 2004. Apples nye
trådløse tastatur koster også kr. 599,-.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lars Jacobsen

Dato : 16-03-08 11:27

> [...]
> selv kr. 599,- for det gamle tastatur af samme slags i 2004. Apples nye
> trådløse tastatur koster også kr. 599,-.

Ja det er nærmest som et eventyr og man fristes næsten til at sige:
snip, snap, snude, så er den historie ude.
Og så håbe at i lever lykkeligt til tastaturets dages ende

/Lars

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-03-08 12:59

> [...]

> snip, snap, snude, så er den historie ude.
> Og så håbe at i lever lykkeligt til tastaturets dages ende

Jeg er i hvert fald begyndt at have min kop stående lidt længere væk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-08 14:02

Henrik Münster skrev:

> Jeg er i hvert fald begyndt at have min kop stående lidt længere væk.

Du kan eventuelt også investere i en med låg og to hanke. I har måske
en eller flere stående på fjernlageret fra tidligere :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-03-08 15:12

> Du kan eventuelt også investere i en med låg og to hanke. I har måske
> en eller flere stående på fjernlageret fra tidligere :)

Ha-ha. Ja det var da en idé. Kan man få dem med Apple-logo?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-08 15:37

Henrik Münster skrev:

> Ha-ha. Ja det var da en idé. Kan man få dem med Apple-logo?

Jeg kiggede lige men cafepress.com har ikke modellen i sortimentet.

Måske en af de lokale trykkerier kan overføre til en til formålet
medbragt tudekop?

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 25-03-08 19:11

> Jeg kiggede lige men cafepress.com har ikke modellen i sortimentet.
>
> Måske en af de lokale trykkerier kan overføre til en til formålet
> medbragt tudekop?

Enhver garvet Apple kunde har da masser af klistermærker.

Fra : Morten Lind

Dato : 25-03-08 19:47

> Enhver garvet Apple kunde har da masser af klistermærker.

Yep - regnbuer og hvide - jeg har kun to hvide tilbage, resten er
klistret på scootere, biler, barnevogne og postkasser

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-03-08 19:58

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Yep - regnbuer og hvide - jeg har kun to hvide tilbage, resten er
> klistret på scootere, biler, barnevogne og postkasser

Min yngste søn har endda et på sin Nintendo DS. Han har faktisk selv sat
det på. Jeg tror, han fik det fra sin iPod. Jeg har også nogle gange
mødt vores gamle bil, som har et Apple-mærke på. Utroligt, at det
holder. Jeg satte engang et på en anden bil for mange år siden, men det
blev slidt af efter 2-3 gange vask. Jeg tror, de er blevet bedre til at
holde. Om de kan holde til opvaskemaskine, når de sidder på en tudekop,
tvivler jeg dog lidt på. Jeg må tilstå, at jeg faktisk ikke har sat et
Apple-mærke på vores nuværende bil. På en måde synes jeg også, det er
lidt fjollet. Det er jo lidt af en balancegang den slags. Det er det
samme med ønskenummerplader.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-08 07:42

Morten Lind skrev:

> Yep - regnbuer og hvide - jeg har kun to hvide tilbage, resten er
> klistret på scootere, biler, barnevogne og postkasser

Har du overvejet at klistre en på en tudekop og sende den til Henriks
arbejdsplads?

Fra : Morten Lind

Dato : 26-03-08 19:29

> Har du overvejet at klistre en på en tudekop og sende den til Henriks
> arbejdsplads?

Naeh......Henrik har dem jo selv, og jeg ved jo ikke, hvor Henrik
arbejder? Farter han ikke rundt i landet? Så sku´ han istedet han en
rejsekop, tjaeh...

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-03-08 01:23

> Naeh......Henrik har dem jo selv, og jeg ved jo ikke, hvor Henrik
> arbejder? Farter han ikke rundt i landet? Så sku´ han istedet han en
> rejsekop, tjaeh...

Jeg farter nu ikke så meget rundt. Faktisk sidder jeg ret fast her i
Esbjerg. Men det er da rigtigt, at jeg i 2005 var et år i Herlev for at
arbejde. Det er jo rart at se noget ny en gang imellem.
For tiden bruger jeg et krus fra EfB på mit arbejde. Jeg købte
det faktisk, da jeg var i Herlev, for derovre var det lidt eksotisk at
reklamere for en jysk fodboldklub. Egentlig er jeg ikke den store
fodboldfan, men mine sønner spiller i EfB, og så er man jo nødt til at
følge med. Faktisk er jeg begyndt at nyde at tage med på stadion til
kamp. De har nemlig nogle meget store fadøl! Hvad der sker nede på
græsset fatter jeg ikke så meget af, men jeg prøver at følge de andres
tilråb og klapsalver.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-03-08 22:06

Henrik Münster skrev:
> [...]
> kamp. De har nemlig nogle meget store fadøl! Hvad der sker nede på
> græsset fatter jeg ikke så meget af, men jeg prøver at følge de andres

Jeg kan anbefale dig at anskaffe et passende fodboldspil til hjemmet,
FIFA eller Lego Fodbold, hvor man kan få en vis forståelse for spillets
finere finesser.

Der skal man nok undgå de store fadbamser, for ikke at få læstelige tæsk.

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-03-08 00:08

> Jeg kan anbefale dig at anskaffe et passende fodboldspil til hjemmet,
> FIFA eller Lego Fodbold, hvor man kan få en vis forståelse for spillets
> finere finesser.

Vi køber mindst tre fodboldspil om året. Der kommer jo nyt hvert år, der
er flere versioner og til flere spillemaskiner. Men du mener måske, at
jeg skal spille det? Jeg har kun prøvet det en smule, og det er ikke
særligt sjovt.

> Der skal man nok undgå de store fadbamser, for ikke at få læstelige tæsk.

Så længe det foregår her i huset, er der ikke den store risiko for, at
der kommer en stor fadøl i vejen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-03-08 07:13

Henrik Münster skrev:

> [...]
> er flere versioner og til flere spillemaskiner. Men du mener måske, at
> jeg skal spille det? Jeg har kun prøvet det en smule, og det er ikke

Jovist, det var det jeg mente. Du skal naturligvis spille sammen med
dine unger, og du vil finde det sjovere når du har lært de grundlæggende
manøvrer og fået en vis forståelse for hvad der foregår.

> Så længe det foregår her i huset, er der ikke den store risiko for, at
> der kommer en stor fadøl i vejen.

Det er ikke sådan når man er fagskadet. Albani havde engang sårn nogen
små fadølsanlæg - de må være gode til havestuen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-03-08 21:51

> Jovist, det var det jeg mente. Du skal naturligvis spille sammen med
> dine unger, og du vil finde det sjovere når du har lært de grundlæggende
> manøvrer og fået en vis forståelse for hvad der foregår.

Jamen jeg fatter ikke en dyt af det. Hver gang jeg har fået nogenlunde
styr på en spiller, er det pludselig en af de andre spillere, jeg
styrer, og så løber han selvfølgelig helt forkert, fordi den manøvre,
der var hensigtsmæssig for den forrige spiller, bestemt ikke er det for
den nye. Det minder mig alt for meget om min barndom, hvor vi blev
tvunget til at spille fodbold i skolen.

> Det er ikke sådan når man er fagskadet. Albani havde engang sårn nogen
> små fadølsanlæg - de må være gode til havestuen.

Der er da for nylig kommet nogle på markedet bl.a. fra OBH, hvor man
køber et lille fad på vist nok tre liter og sætter i. De ligner bare en
lidt smart kaffemaskine og kan lige stå på køkkenbordet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-03-08 08:34

Henrik Münster skrev:

> [...]
> der var hensigtsmæssig for den forrige spiller, bestemt ikke er det for
> den nye. Det minder mig alt for meget om min barndom, hvor vi blev

Det er jo fordi du ikke kender spillet godt nok. Du kan jo heller ikke
køre i trafikken førend du både kan styre og bremse samtidig.

Øvelse gør mester!

> Der er da for nylig kommet nogle på markedet bl.a. fra OBH, hvor man
> køber et lille fad på vist nok tre liter og sætter i. De ligner bare en
> lidt smart kaffemaskine og kan lige stå på køkkenbordet.

Fikst. Og så slipper du for at svigermor spørger om du er blevet
drukfældig, men bare spørger om du vil lave en kop kaffe. Det er en
vigtig sidegevinst.