Anbefal højttalere uden seperat volumenkon~
Fra : Henrik

Dato : 07-03-08 12:28

Jeg skal have fat i et par gode højttalere til min iMac - jeg synes de
indbyggede er lidt for 'vage'.

To satellitter + woofer. Men jeg vil gerne have højttalere uden den
dims hvor man styrer volumen på. Jeg synes det er nok med ét sted hvor
man styrer volumen (genvejstasterne på mac'en).

Men jeg synes ikke jeg kan finde nogen, har i nogle forslag ?

Fra : Henrik

Dato : 15-03-08 03:01

On 7 Mar., 20:27, Henrik <hschy...@mail.dk> wrote:
> [...]
> man styrer volumen (genvejstasterne på mac'en).
>
> Men jeg synes ikke jeg kan finde nogen, har i nogle forslag ?

Det var ikke mange forslag... var det for svært af finde højttalere
uden fjernbetjening?

Alternativt, hvilke højttalere bruger i ?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-03-08 11:17

Henrik <hschytte@mail.dk> wrote:

> Det var ikke mange forslag... var det for svært af finde højttalere
> uden fjernbetjening?
>
> Alternativt, hvilke højttalere bruger i ?

Et par Creature II fra JBL ... det er ikke fantastisk lyd, men ok ...

Jeg har dog lagt billet ind på en Zepelin fra B&W når den kan fåes i
danmark ...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 15-03-08 12:10

Thomas von Hassel wrote:

> Et par Creature II fra JBL ... det er ikke fantastisk lyd, men ok ...

Dem har jeg også, og jeg er heller ikke helt tosset med lyden. De kan
dog spille relativt højt og ret dybt, men mellemtonen kan jeg ikke
rigtig finde. Hvis man 'bare' vil ha' meget lyd, er de et fint køb.

Jeg har hørt at Creative Gigaworks T40(?!) sku' være et fint køb. Har
dog ikke selv tjekket dem. Designet er vist heller ikke specielt Apple'ish.

> Jeg har dog lagt billet ind på en Zepelin fra B&W når den kan fåes i
> danmark ...

Er det ikke sådan et iPhone-alter? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-03-08 12:17

> Er det ikke sådan et iPhone-alter? ;)

jo, netop, men hvad jeg har hørt så giver de en fantastisk lyd ... og så
er jeg B&W fan i forvejen ;)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 16-03-08 05:14

> og så
> er jeg B&W fan i forvejen ;)
>
> /thomas

Fornuftig mand

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-03-08 17:35

Peter Farsinsen wrote:

> Dem har jeg også, og jeg er heller ikke helt tosset med lyden. De kan
> dog spille relativt højt og ret dybt, men mellemtonen kan jeg ikke
> rigtig finde. Hvis man 'bare' vil ha' meget lyd, er de et fint køb.

Creature - både I og II er typiske JBL, så enten kan man li' lyden,
eller også kan man ikke.

> Jeg har hørt at Creative Gigaworks T40(?!) sku' være et fint køb. Har
> dog ikke selv tjekket dem. Designet er vist heller ikke specielt Apple'ish.

Det er der nogen, der siger, men jeg bryder mig ikke om lyden. - Den er
ualmindelig 'flad', 'kedelig' og 'tynd'.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-03-08 13:16

Henrik <hschytte@mail.dk> wrote:

> Alternativt, hvilke højttalere bruger i ?

Jeg har selv overvejet et sæt Audioengine A5 eller A2

http://www.hifi-hammeren.dk/index.php?cPath=185_36_151&osCsid=d052939eb3
048de1d6c63afce317495e

De har fået gode anmeldelser. Læs bl.a:

http://www.stereophile.com/budgetcomponents/1207ae/index.html

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-03-08 17:25

Hej henrik

Henrik wrote:

> Det var ikke mange forslag... var det for svært af finde højttalere
> uden fjernbetjening?

- Der findes nok ikke ret mange, hvor der ikke er både volumen-
bas-/diskantkontrol på. - Jeg kender ihvertfald ingen, - og jeg kender
da ellers til en hel del modeller...

> Alternativt, hvilke højttalere bruger i ?

Hm, faktisk bruger jeg et forholdsvis billigt sæt Medion 2.1 fra ALDI.
De er forbavsende gode i forhold til en pris på 249kr.. Består af 2
satellitter med 2 enheder - diskant + øvre mellemtone - i hver + en
sub/forstærker på 2x30w RMS med en 6,5" bas-/mellemtone enhed, - så de
kan altså spille ret godt til. På den her model sidder volumenkontrol på
ledningen, så den har jeg sat til max. og styrer ellers resten fra
computeren. Satellitterne er i sort/sølv og er ca. 22x7x7cm (HxBxD).
Sub/forstærker er ca. 20x28x18cm (BxHxD) med en ca. 8cm refleksport.
Sub/forstærker er i ægte trækabinet. sættet er beregnet til at stå i
samme højde, så ikke noget med, at sub'en skal puttes væk. - Rent
faktisk har jeg 2 sæt koblet til min MacPro via en stereo-splitter. -
Det lyder altså ikke helt tosset..-)

Pt. har ALDI et andet sæt 5.1 system, - det er ikke samme grundmodel,
men en noget billigere udgave, der ikke er helt så god. - de får
jævnligt det her 2.1 system - ca. hver anden/tredie måned.

Vil du over i den endnu bedre afdeling, så vil et sæt JBL creature II
være et godt valg. fås både som 2.1 og 4.1 system fra ca. 650kr. til ca.
1000kr. for 4.1 udgaven. Grundsættet består af 2 satellitter på ca.
10x10x10cm og en sub/forstærker på ca. 22x22x22cm. Designet er ret
futuristisk - nærmest som keglestubbe. fås i hvid, bordeaux, sølv og
sort. - men igen, - volumen sidder på sub/forstærker, så sæt den bare på
max. og styr det hele fra computerens volumenkontrol. - JBL sættet er
også beregnet til at stå i samme niveau - altså ikke putte
sub/forstærker væk...

Har du fx. en hvid iMac, vil et sæt hvide Creature II være et flot
supplement...

For begge sæts vedkommende giver de en rimelig kraftig bas, så man bør
sætte basreguleringen til noget nær neutralt position og evt. styre EQ
fra itunes equalizeren.

Der findes mange andre - også gode sæt fra fx. Logitech til priser fra
omk. 450kr. og op. - Men igen - alle har volumenkontrol... - Jeg synes
dog, bas og nedre mellemtone er for tynd i lyden i forhold til både
Medion og JBL.

Og så er der jo det sæt JBL, som laves specielt til både MacPro og iMac.
De fås i hvid og sort. Det er 2 seperate højttalere med forstærker i
hver. God lyd - rigtig god endda! - men de koster altså også 1195kr.
(set i Humac). De har bl.a. digital tilslutning, så det var måske noget.
Str. er ca. 14x14x20cm...

Går vi længere op, så er der jo Bose til priser fra 2995kr. til 7995kr..
Alle har bl.a. også digital SPDIF tilslutning til MacPro, iMac, MacBook,
MacBook Pro....

Håber, det kan bruges til noget...
mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-08 18:03

Hej Henrik,

> Alternativt, hvilke højttalere bruger i ?

Jeg bruger et par Genelec 8020A højttalere:

http://www.genelec.com/products/2-way-monitors/8020a/

Jeg har sat en permanent volumen-indstilling på højttalerne, og benytter
så blot lydstyrkeindstillingen på computeren.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-08 19:34

On 2008-03-15 10:00:45 +0100, Henrik <hschytte@mail.dk> said:

> Det var ikke mange forslag... var det for svært af finde højttalere
> uden fjernbetjening?
>
> Alternativt, hvilke højttalere bruger i ?

du kan i princippet købe alle aktive højtalere.
Altså højtalere der har egen forstærker.
I princippet kan du også bruge passive højtalere + forstærker.
Så styrer du bare lyden på din egen maskine.
Nu helt uden fjernbetjening.
Du spørger hvad "vi" bruger:
NS10 + 2x475W Mission 1400i
Fostex pm 0,5 aktive 80+80W
Tannoy s800 + obelix 2x150w

Du kan lede efter alt fra firewire højtalere, ( der skulle findes flere
der er til at holde ud til at høre på)
til de nye tjekkede genelec, der er kommet i en tjekket hvid version (
blev vist frem på US Audio NAB ) så de kommer sikkert her til landet på
et tidspunk.
husk at skrue ned for din mac, hvis du kører med fast indstilling af
niveau på de aktive højtalere du vælger