Time Capsule - første indtryk
Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 06-03-08 12:21

Hej

Jeg har lige fået min Time Capsule her for et par timer siden. Udover at
komme i den sædvanlige lækre indpakning der kendetegner Apple så godt,
så mødte der min næse en duft nærmest som af ny bil da pakken blev
åbnet. Det var lidt sjovt :)

Opsætning af den har været smertefri. I med installations-CD'en, køre
Airport utility, navngive Time Capsule og så ellers starte Time Machine
op. Time Machine detekterer drevet med det samme og nu står den så og
kører første backup. Jeg har ikke voldsomt mange data, men 50Gb og det
kommer til at tage nogle timer. Tilgengæld kan jeg slet ikke mærke på
mit system at det kører så det er fint nok. Når backup proceduren er
overstået vil jeg have Time Capsule tilsluttet min gamle HP laserprinter
så jeg kan komme i gang med trådløs printning. Det bliver en fornøjelse :)

Eneste anke jeg kan se lige nu, er at der ikke er en powerswicth på Time
Capsule. Når den sættes til strøm kører den hele tiden. Efter nogle
minutter laver den spindown for at spare strøm, men den udgør altså
endnu en standby-strømsluger her i huset. Jeg kommer nok til at sætte
den i samme strømskinne som min Windows PC og så kun have den tændt nu
og da - selvom den så kun tager backup et par gange om dagen så går det
jo nok endda.

/Jesper

Fra : Henrik

Dato : 06-03-08 13:54

"Jesper Mehlsen" <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> wrote in message
> [...]
> samme strømskinne som min Windows PC og så kun have den tændt nu og da -
> selvom den så kun tager backup et par gange om dagen så går det jo nok

Da det jo også er en trådløs router, så er det vel meget naturligt at der
ikke er power switch på den?? Eller slukekr i jeres trådløse routere om
natten??????? Ja det ville nok være en god ide.

Henrik

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 06-03-08 14:26

Henrik skrev:

> [...]
> der ikke er power switch på den?? Eller slukekr i jeres trådløse routere
> om natten??????? Ja det ville nok være en god ide.

Hej Henrik

Ja - Vores trådløse router bliver slukket når vi ikke er i huset. Den
står i køkkenet og det er blevet en vane altid at slukke den når vi går
på arbejde eller går i seng. Tænker ikke mere over det. Vi slukker også
TV strømskinnen i stuen når vi forlader huset osv.

Man kan jo diskutere om man gider bøvlet. Der har været en del fokus på
standby-forbrug de sidste mange år. Det er ikke så meget pengene man
sparer ved at slukke strømmen, men nu hvor der fokuseres mere og mere på
CO2 udledning så har vi bare gjort det til en vane (og nej, vi er ikke
specialt hellige her i huset hehe).

Jesper

Fra : Claus Sikora

Dato : 06-03-08 14:48

Jesper Mehlsen skrev:

> [...]
> sparer ved at slukke strømmen, men nu hvor der fokuseres mere og mere på
> CO2 udledning så har vi bare gjort det til en vane (og nej, vi er ikke

Det er faktisk en rigtig fin ide som vi alle burde tage til
efterretning. Vi gjorde det også i en periode men kom af en eller anden
grund væk fra det igen. Hvis alle bare slukkede for det ville det
virkeligt gøre en forskel der kunne mærkes....

/Claus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-03-08 00:28

Claus Sikora skrev den 06-03-2008 14:48:

> [...]
> grund væk fra det igen. Hvis alle bare slukkede for det ville det
> virkeligt gøre en forskel der kunne mærkes....

Om dagen skal bittorrentklienten da køre så man kan dele ud af diverse
ISO'er man har hentet. Ubuntu og Solaris og den slags :)

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 07-03-08 09:38

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Om dagen skal bittorrentklienten da køre så man kan dele ud af diverse
> ISO'er man har hentet. Ubuntu og Solaris og den slags :)

Hej thorbjørn

Dem jeg kender der kører bittorent bruger det til ulovlige formål, såsom
at hente copyrighted film, TV-serier, musik og computerspil. Ubuntu og
Solaris er jo en anden sag, men jeg mener nok principielt ikke det er
nødvendigt at folk kan tilgå mine filer når jeg ikke er hjemme. Det må
de nøjes med når jeg selv er online c^^)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-03-08 10:03

Jesper Mehlsen skrev den 07-03-2008 09:38:

> [...]
> nødvendigt at folk kan tilgå mine filer når jeg ikke er hjemme. Det må
> de nøjes med når jeg selv er online c^^)

Jeg er begyndt en produktion af hjemmevideoer der skal distribueres ud
til familien, og med 50 kb/s upload tager det sin tid. Bittorrent har
den fordel at det er meget robust mod udfald, så det er oplagt at bruge det.

Derfor :)

Fra : KentBM

Dato : 08-03-08 00:10

Jesper Mehlsen skrev:
> [...]
> på arbejde eller går i seng. Tænker ikke mere over det. Vi slukker også
> TV strømskinnen i stuen når vi forlader huset osv.
Jeg bor i en to-værelses og min Airport står i soveværelset. Sådan nogle
små lamper kan lyse helt enormt op, så det er kun min ZyXel-modem, som
hele tiden er tændt og det er af hensyn til telefonen, som virker over
nettet (Fullrate).

Så alt andet slukkes på kontakten efter brug, så diverse
strømforsyninger til højttalere, printere, scanner og diverse
tilsluttede ladere ikke bruger strøm.

--

Kent

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 08-03-08 16:28

Jesper Mehlsen skrev:
> [...]
> den i samme strømskinne som min Windows PC og så kun have den tændt nu
> og da - selvom den så kun tager backup et par gange om dagen så går det

Nå - nu har jeg haft et par dage til at teste den lille ny. Opsætning af
netværksprinter var problemfrit og det kører fint fra både min Macbook
og vores windows laptop. Det er skønt at kunne sidde i eet rum og printe
og så bare gå ind og hente printet. Før skulle vi slæbe computeren
indtil printeren og sætte USB-stikket i, før der kunne printes.

Den første backup af alle data varede en nats tid. Jeg satte maskinen
til om aftenen før vi gik i seng, og næste morgen var de 50GB
synkroniseret. Nu kører den bare et par minutter ad gangen et par gange
om dagen og synkroniserer de forandringer der er foretaget siden sidst.
Man mærker intet til processen. Rigtig fint synes jeg. Her har Apple
virkelig fået produceret et godt produkt synes jeg.

/Jesper

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-03-08 22:24

> [...]

> Man mærker intet til processen. Rigtig fint synes jeg. Her har Apple
> virkelig fået produceret et godt produkt synes jeg.

Du lyder næsten helt overrasket Jeg synes såmænd heller ikke, der
er det store bøvl med Time Machine, men jeg har godt nok ikke fået en
Time Capsule endnu, men princippet er jo det samme. Hver backup tager
ikke lang tid, og jeg kan såmænd dårligt mærke, at det går ud over
computerens ydelse. I praksis synes jeg heller ikke, den tager backup så
tit, men jeg går også lidt til og fra min computer, så den nogle gange
går på vågeblus. Jeg er ofte forbløffet over, så få backup der er taget
i løbet af en dag. Men det gør jo ikke noget. Normalt tager man jo højst
backup en gang om dagen.
Jeg brugte i øvrigt Time Machine forleden. Pludselig var en
e-mail væk, og den lå ikke i papirkurven eller nogen andre mapper. Jeg
må jo på en eller anden måde have slettet den eller trukket den væk. Jeg
ved ikke, hvad der skete. Heldigvis kunne jeg gå tilbage i Time Machine
og finde den. Det var helt problemløst (og en stor lettelse).
Tak for dine erfaringer. Jeg skal bestemt også have en Time
Capsule, men først skal jeg have lavet en hylde til den, hvor vores
gamle runde AirPort Extreme hænger. Og det bliver nok først efter påske.
--
Henrik Münster
Esbjerg