/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Det kan bare ikke passe!
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 27-02-08 10:34

nov. 2000: Min første Mac, en G4 dual 500mhz, hvor jeg fik skiftet
logic board, fordi den frøs hele tiden. Det hjalp lidt, men den frøs
stadig ofte, så jeg besluttede at sælge Mac'en, og jeg købte derfor en
PC i stedet.

aprl. 2007: Købte en MacBook. Batteriet døde, og jeg fik et nyt.

jan. 2008: Købte en 23" ACD, den begyndte at flimre, og jeg fik den
ombyttet. Den anden skærm gjorde det samme, bare meget værre.

feb. 2008: Solgte min MacBook og købte en iMac 24". Jeg har haft den i
2 dage, og nu er skærmen begyndt at stå og blinke!!! Ikke flimre, men
direkte blink!!!

Er jeg bare max uheldig, eller skal man bare forvente at Apple's
hardware er smuk på ydersiden, men grim på indersiden? Jeg fatter det
simpelthen ikke. Hvad i alverden kan skabe at skærmen bare sådan
blinker? Den gør det ca. hvert 30-90sek, uden nogen form for mønster.
Jeg opgiver snart, og køber en PC igen. Virus andre og angreb kan jeg
leve med, men jeg aldrig nogensinde oplevet noget defekt HW på en PC.
HJÆLP! Hvis jeg havde haft noget hår, havde jeg for længst revet det ud
af mit hoved!

Er der nogen venlige Mac nørder i Århus der har tid og lyst til en kop
kaffe eller lign. og har lyst til at komme forbi og se om det er mig
der er total idiot, eller om jeg bare er ualmindelig uheldig?

Jeg bor i risskov og kan kontaktes på 26272818.

--
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
http://thsch.com


 
 
Jesper Mehlsen (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Mehlsen


Dato : 27-02-08 14:03

Thomas Schreiber skrev:
> nov. 2000: Min første Mac, en G4 dual 500mhz, hvor jeg fik skiftet logic
> board, fordi den frøs hele tiden. Det hjalp lidt, men den frøs stadig
> ofte, så jeg besluttede at sælge Mac'en, og jeg købte derfor en PC i
> stedet.
>
> aprl. 2007: Købte en MacBook. Batteriet døde, og jeg fik et nyt.
>
> jan. 2008: Købte en 23" ACD, den begyndte at flimre, og jeg fik den
> ombyttet. Den anden skærm gjorde det samme, bare meget værre.
>
> feb. 2008: Solgte min MacBook og købte en iMac 24". Jeg har haft den i 2
> dage, og nu er skærmen begyndt at stå og blinke!!! Ikke flimre, men
> direkte blink!!!
>
> Er jeg bare max uheldig, eller skal man bare forvente at Apple's
> hardware er smuk på ydersiden, men grim på indersiden? Jeg fatter det
> simpelthen ikke. Hvad i alverden kan skabe at skærmen bare sådan
> blinker? Den gør det ca. hvert 30-90sek, uden nogen form for mønster.
> Jeg opgiver snart, og køber en PC igen. Virus andre og angreb kan jeg
> leve med, men jeg aldrig nogensinde oplevet noget defekt HW på en PC.
> HJÆLP! Hvis jeg havde haft noget hår, havde jeg for længst revet det ud
> af mit hoved!
>

Hej Thomas

Jeg har selv haft lidt bøvl og har denne historie.

Brugte Mac LC475 i gymnasiet i starten af 90'erne. Den virkede
upåklageligt men begyndte efter 3 år at være svær at tænde. Den skulle
startes 2-3 gange før den gik i gang, når den først var i gang så kørte
det dog helt stabilt.

Efter Mac gik jeg over til PC fra 97-06, primært fordi jeg ikke kendte
ret mange med mac og fordi det var umuligt at udveksle filer med andre,
disketter (brugte man dengang) kunne ikke bruges umiddelbart på begge
platforme, programmer var svære at skaffe og afprøve når man ikke kendte
nogen der havde dem.

Jeg købte så en Macbook sommer 2006 og har generelt være uhyre tilfreds
med design og funktionalitet. Med internettets store udbredelse er mac
virkelig lækkert og man behøver nu ikke kende en masse mennesker for at
få software eller bare input. Tilgengæld har jeg haft nogen hardware
defekter

1) Batteriet gik død efter kun 11 måneders brug - fik nyt fra Apple.
2) Harddisk crash efter 10 måneders brug. Fik ny fra Apple. Det har
senere vist sig at visse serier af deres harddiske ofte crasher, men de
har ikke kaldet dem hjem - (Kilde mediamac.dk). Den ny HDD jeg har fået
har samme serienummer som den serie der skulle crashe ofte. Nu tager jeg
backup meget jævnligt.
3) Heatsinken skiftet grundet "Random Shutdown syndrome" -
garantireparation.

Så som du ser lidt knas - og faktisk har jeg heller aldrig oplevet
defekt Hardware på nogle af de 4-5 windows PC'ere jeg har haft med tiden.

Jeg vælger at fortsætte med mac, ikke fordi jeg er loyal men fordi jeg
godt kan lide deres styresystem og dets funktionalitet.

/Jesper

Tonny (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Tonny


Dato : 28-02-08 03:01

[snip]

ƒ Brugte Mac LC475 i gymnasiet i starten af 90'erne. Den virkede
ƒ upåklageligt men begyndte efter 3 år at være svær at tænde. Den skulle
ƒ startes 2-3 gange før den gik i gang, når den først var i gang så kørte
ƒ det dog helt stabilt.

Det var helt normalt for 475'eren. P.gr.a. en designfejl på bundkortet
brugte den backup-batteriet til at huske indstillingerne i
Parameter-RAM'en (dato, klokkeslet, musens hastighed, etc.), også når
den var slukket, så efter 2-3 år var batteriet fladt, og maskinen ville
ikke starte. Eneste anden ulempe ved maskinen var, at den skulle tændes
og slukkes med en vippeafbryder, så man ikke kunne slukke den via
tastaturet eller software (f.eks. AppleScript).

Dog kunne man, som Mehlsen beskriver, starte den op nogle gange,
hvorefter den virkede igen. Formodentlig fik den smidt tilstrækkelig
med strøm ind på batteriet, til at den i det mindste kunne boote. Man
skulle såmænd bare sætte et nyt backup-batteri i den, så forsvandt
problemerne. Jeg har stadig min 475'er og sætter den op engang imellem
for at spille nogle af de gamle spil, som kører alt for hurtigt på en
hurtigere maskine. jeg fik den iøvrigt processoropgraderet med en
Qudra-processor (d.v.s. med en FPU), 4 GByte harddisk og et netkort, så
den virkelig sparkede r.. Den kan stadig gå på nettet, men der findes
idag næppe en hjemmeside, som de gode gamle browsere kan fordøje. Men
den virker stadigvæk upåklageligt til email.

[snip]

Efter at have været igennem to LC'ere, to PowerBook Duo'er og en
Performa 6200 har jeg p.t. en PowerBook G4 12'' og to G4 400 MHz
PowerMac's. Den ene PowerMac blev købt som ny i efteråret 2001 og har
kørt stort set uafbrudt (15-20.000 timer), indtil blæseren i
strømforsyningen begyndte at knurre, sandsynligvis p.gr.a. slitage i
motoren. Skægt nok opstår problemet oftest, når den skal emulere
68K-programmer. Derfor købte jeg fornylig den anden G4 PowerMac brugt
og billigt, smed de to harddiske og DVD-brænderen fra den første over i
den nye og kører videre derudad, foreløbig uden problemer. Så den
holder nok fem år mere.

Jeg kender ikke så meget til Apples nye hardware, men den håndfuld af
mine bekendte, som har Mac, har aldrig oplevet noget, som bare
tilnærmelsesvis ligner Schreibers tilfælde. Til gengæld har jeg hele to
gange skullet bytte en sprit-ny NAD-forstærker, fordi de to første gik
i udu, første gang jeg statte dem på stand-by (ifølge HiFi-klubben
drejede det sig om kolde lodninger). Nummer tre har dog spillet
upåklageligt siden 2001.

Hvis jeg skal give Schreiber et råd, inden han forsvinder tilbage over
i Win-world, så køb en brugt PowerMac G4 eller en MiniMac G4. De fås
fra ca. en tusse og opefter.
Så kan han ganske vist ikke køre Windows som på Intel-Mac'erne, og
Virtual PC's kvaliteter er vist forlængst uddebateret,men han finder
næppe makiner, som kan vise bedre statistik m.h.t. oppe-tid. Og så kan
nogle af de ældre G4 PowerMac's enda boote i verdens bedste
styresystem, nemlig Mac OS9

Tonny

Stig Leerbeck (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 28-02-08 09:02

Tonny <tonny@hjemme.hus> wrote:

> Hvis jeg skal give Schreiber et råd, inden han forsvinder tilbage over
> i Win-world, så køb en brugt PowerMac G4 eller en MiniMac G4. De fås
> fra ca. en tusse og opefter.

Jeg synes det er et dårligt råd. Jeg har set masser af G4'ere der er
ustabile, sandsynligvis pga. fejl i bundkortet og sandsynligvis
forårsaget af overspænding i forb. med f.eks. tordenvejr.

Sandsynligheden for at ramme sådan een - der ved første øjekast virker
OK - når man køber brugt, er stor.

Efterfølgende vil Thomas bare have fået endnu en Apple-Sucks-oplevelse.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Jakob (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 28-02-08 18:22

In article <280220080301049359%tonny@hjemme.hus>, tonny@hjemme.hus
says...
> nogle af de ældre G4 PowerMac's enda boote i verdens bedste
> styresystem, nemlig Mac OS9

wow det var vist en tilsnigelse. Det er nok et af de få styresystemer
jeg har prøvet som var væssentligt mere ustabilt end windows.

Venlig hilsen

Jakob

Erik Richard Sørense~ (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 28-02-08 19:30


Jakob wrote:
> In article <280220080301049359%tonny@hjemme.hus>, tonny@hjemme.hus
> says...
>> nogle af de ældre G4 PowerMac's enda boote i verdens bedste
>> styresystem, nemlig Mac OS9
>
> wow det var vist en tilsnigelse. Det er nok et af de få styresystemer
> jeg har prøvet som var væssentligt mere ustabilt end windows.

Så har du rodet godt og grundigt med den.... Jeg har nu haft en PM
9600/350mhz med 9.2.2 kørende siden 2001. Den har aldrig haft et 'freeze
up' eller 'hangs' af nogen art. - Eller hvad med en Beige G3/1133mhz AV
(CPU opg. fra en 300mhz), der har kørt med samme Os 9.2.2 siden 2001? -
Også uden at fryse eller hænge.... - Og jeg skal lige hilse og sige, at
mine 4 Os 9.2.2 systemer (2x DK og 2x US) absolut ikke er 'clean
installs' - tværtimod, - så er de faktisk rimeligt hårdt pumpet med både
skrifter og udvidelser. Ingen af dem fylder under 725mb i systemmappen,
og ingen af dem bruger under 100mb RAM til selve systemet...

- Men hvis du kun har kørt med 9.0.0 eller 9.0.2, så var der en del
problemer med de to. Men fra og med ver. 9.0.4 var Os 9 ganske stabil. -
Og jeg hører altså til dem, der stadig bruger OS 9.x næsten daglig...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jakob (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 28-02-08 22:14

In article <47c6fd8c$0$5032$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,
NOSPAM@NOSPAM.dk says...
> - Men hvis du kun har kørt med 9.0.0 eller 9.0.2, så var der en del
> problemer med de to. Men fra og med ver. 9.0.4 var Os 9 ganske stabil. -
> Og jeg hører altså til dem, der stadig bruger OS 9.x næsten daglig....

Kan ikke huske præcis hvilke jeg kørte men det var 8 og 9 versioner på
en 4400. Og jeg var ikke vild med det. Som jeg så det var det i den
periode hvor der ikke rigtigt var hold i den der med at mac var mere
stabilt end windows.

Det blev det så senere :0), men jeg er godt klar over helligbrøden i at
påstå det. Men det gjorde jeg nu også dengang ;0)


Hygge

Jakob

Erik Richard Sørense~ (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 28-02-08 22:30


Jakob wrote:
> Erik Richard sørensen says...
>> - Men hvis du kun har kørt med 9.0.0 eller 9.0.2, så var der en del
>> problemer med de to. Men fra og med ver. 9.0.4 var Os 9 ganske stabil. -
>> Og jeg hører altså til dem, der stadig bruger OS 9.x næsten daglig...
>
> Kan ikke huske præcis hvilke jeg kørte men det var 8 og 9 versioner på
> en 4400. Og jeg var ikke vild med det. Som jeg så det var det i den
> periode hvor der ikke rigtigt var hold i den der med at mac var mere
> stabilt end windows.

Jeg vil nu vove den påstand, at selv en 4400 med en 9.0.4 eller 9.1 var
betydeligt mere stabil end både windows 3.1, 3.1.1 og 95sr1 og 98sr2. -
Men bortset fra det, så var PM 4400 nok den ringeste af de powerMac,
Apple sendte på markedet...

> Det blev det så senere :0), men jeg er godt klar over helligbrøden i at
> påstå det. Men det gjorde jeg nu også dengang ;0)

Helligbrøde eller ikke... Når hardwaren ikke er det bedste, så er det jo
nærmest komplet ligegyldig, hvordan systemet arbejder. - Det eneste af
Apples styresystemer, jeg vil kalde for decideret dårlig var system
7.5.0 og tildels også OS 8.0.1. - Faktisk var 8.0 bedre...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Morten Lind (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 28-02-08 19:52

Jakob <nonsense@invalid.invalid> wrote:

> > nogle af de ældre G4 PowerMac's enda boote i verdens bedste
> > styresystem, nemlig Mac OS9
>
> wow det var vist en tilsnigelse. Det er nok et af de få styresystemer
> jeg har prøvet som var væssentligt mere ustabilt end windows.
>
> Venlig hilsen
>
> Jakob

Jeg er ikke enig. Jeg er heller ikke enig i det tidligere udsagn, men
det handler måske om forskelligheder - eller forskellige oplevelser med
de forskellige styresystemer?

Jeg synes ikke, det tidligere Mac OS var ustabilt. Siden Mac OS 8.1 og
til og med Mac OS 9.2.2 har jeg haft under fem systemnedbrud, og under
Mac OS 9.2.2 absolut ingen nedbrud overhovedet. (Windows 95-tiden).

Mac OS X, 10.0 til 10.1 gav mig én kernelpanik. (Windows 98-tiden).

Mac OS 7.1 til 7.6(?) var der en smule bøvl med, men ikke værre, end en
genstart m.m. kunne klare. (Windows 3.1-tiden?????, aner det ikke).

Mac OS X, 10.2 til 10.4.11 har /aldrig/ haft ét eneste nedbrud - har
/aldrig/ svigtet, og har kun /en/ gang måttet tvangslukke p.gr.a. et
hængende program, der drillede Finder.

Måske handler det om, hvordan man behandler sine styresystemer, men mit
Mac OS 9.1/9.2/9.2.2 var betydeligt mere stabilt end min daværende
hustrus Windows 95/98.

Retfærdighedsvis skal det siges, at Windows 98SE (1999/2000(?)) var/er
/meget/ stabilt.

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Lyrik (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 27-02-08 14:02

Den 27.02.2008 kl. 10:34 skrev Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk>:

> nov. 2000: Min første Mac, en G4 dual 500mhz, hvor jeg fik skiftet logic
> board, fordi den frøs hele tiden. Det hjalp lidt, men den frøs stadig
> ofte, så jeg besluttede at sælge Mac'en, og jeg købte derfor en PC i
> stedet.
>
> aprl. 2007: Købte en MacBook. Batteriet døde, og jeg fik et nyt.
>
> jan. 2008: Købte en 23" ACD, den begyndte at flimre, og jeg fik den
> ombyttet. Den anden skærm gjorde det samme, bare meget værre.
>
> feb. 2008: Solgte min MacBook og købte en iMac 24". Jeg har haft den i 2
> dage, og nu er skærmen begyndt at stå og blinke!!! Ikke flimre, men
> direkte blink!!!
>
> Er jeg bare max uheldig, eller skal man bare forvente at Apple's
> hardware er smuk på ydersiden, men grim på indersiden? Jeg fatter det
> simpelthen ikke. Hvad i alverden kan skabe at skærmen bare sådan
> blinker? Den gør det ca. hvert 30-90sek, uden nogen form for mønster.
> Jeg opgiver snart, og køber en PC igen. Virus andre og angreb kan jeg
> leve med, men jeg aldrig nogensinde oplevet noget defekt HW på en PC.
> HJÆLP! Hvis jeg havde haft noget hår, havde jeg for længst revet det ud
> af mit hoved!
>
> Er der nogen venlige Mac nørder i Århus der har tid og lyst til en kop
> kaffe eller lign. og har lyst til at komme forbi og se om det er mig der
> er total idiot, eller om jeg bare er ualmindelig uheldig?
>
> Jeg bor i risskov og kan kontaktes på 26272818.
...........................
Du er simpelt hen max uheldig! Du aspirerer til titlen "Ulykkesfugl!"
Det er helt hen i vejret det du fortæller. Nu går du ned og bytter den 24"
til en der virker! Jeg har tre Mac og ingen af dem har haft det mindste
problem. 2 bekendte har også Mac. Ingen af dem har haft problemer år ud og
år ind!

Man kan blive helt overtroisk når man læser hvad du skriver. Ordet
"hjemsøgt" dukker flashende op på sindets "lystavle." "Lad os alle
bede" for dig. Måske hjælper det?



--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Lyrik (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 27-02-08 14:06

Den 27.02.2008 kl. 10:34 skrev Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk>:

> nov. 2000: Min første Mac, en G4 dual 500mhz, hvor jeg fik skiftet logic
> board, fordi den frøs hele tiden. Det hjalp lidt, men den frøs stadig
> ofte, så jeg besluttede at sælge Mac'en, og jeg købte derfor en PC i
> stedet.
>
> aprl. 2007: Købte en MacBook. Batteriet døde, og jeg fik et nyt.
>
> jan. 2008: Købte en 23" ACD, den begyndte at flimre, og jeg fik den
> ombyttet. Den anden skærm gjorde det samme, bare meget værre.
>
> feb. 2008: Solgte min MacBook og købte en iMac 24". Jeg har haft den i 2
> dage, og nu er skærmen begyndt at stå og blinke!!! Ikke flimre, men
> direkte blink!!!
>
> Er jeg bare max uheldig, eller skal man bare forvente at Apple's
> hardware er smuk på ydersiden, men grim på indersiden? Jeg fatter det
> simpelthen ikke. Hvad i alverden kan skabe at skærmen bare sådan
> blinker? Den gør det ca. hvert 30-90sek, uden nogen form for mønster.
> Jeg opgiver snart, og køber en PC igen. Virus andre og angreb kan jeg
> leve med, men jeg aldrig nogensinde oplevet noget defekt HW på en PC.
> HJÆLP! Hvis jeg havde haft noget hår, havde jeg for længst revet det ud
> af mit hoved!
>
> Er der nogen venlige Mac nørder i Århus der har tid og lyst til en kop
> kaffe eller lign. og har lyst til at komme forbi og se om det er mig der
> er total idiot, eller om jeg bare er ualmindelig uheldig?
>
> Jeg bor i risskov og kan kontaktes på 26272818.
.............................
Kom til at tænke på om du har checket strømforsyningen? Prøv at skifte
stik eller til anden kontakt. Du har jo 2 flimre-blinke skærme. Det er vel
ikke en løs strømfrobindelse?



--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Peter Farsinsen (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Peter Farsinsen


Dato : 27-02-08 14:33

Lyrik wrote:

>> Er jeg bare max uheldig, eller skal man bare forvente at Apple's
>> hardware er smuk på ydersiden, men grim på indersiden? Jeg fatter det
>> simpelthen ikke. Hvad i alverden kan skabe at skærmen bare sådan
>> blinker? Den gør det ca. hvert 30-90sek, uden nogen form for mønster.

>> Jeg bor i risskov og kan kontaktes på 26272818.

> Kom til at tænke på om du har checket strømforsyningen? Prøv at skifte
> stik eller til anden kontakt. Du har jo 2 flimre-blinke skærme. Det er
> vel ikke en løs strømfrobindelse?

Jeg tænkte faktisk lidt det samme.

Har du boet det samme sted, mens problemerne har stået på? Tilsluttes
dit gear altid det samme strømudtag? Er der jord i strømudtaget? Kan det
være en (gammel og syg) ekstern dims, der gør dine Mac's syge?

Jeg ved, at det er 'long shots', men jeg kan ikke nikke genkendende til
din historie med dårlig hardware fra Apple, men jeg ved, at en gammel
USB hub gav mig en masse uforklarlige problemer...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Thomas von Hassel (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 27-02-08 14:35

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Lyrik wrote:
>
> >> Er jeg bare max uheldig, eller skal man bare forvente at Apple's
> >> hardware er smuk på ydersiden, men grim på indersiden? Jeg fatter det
> >> simpelthen ikke. Hvad i alverden kan skabe at skærmen bare sådan
> >> blinker? Den gør det ca. hvert 30-90sek, uden nogen form for mønster.
>
> >> Jeg bor i risskov og kan kontaktes på 26272818.
>
> > Kom til at tænke på om du har checket strømforsyningen? Prøv at skifte
> > stik eller til anden kontakt. Du har jo 2 flimre-blinke skærme. Det er
> > vel ikke en løs strømfrobindelse?
>
> Jeg tænkte faktisk lidt det samme.
>
> Har du boet det samme sted, mens problemerne har stået på? Tilsluttes
> dit gear altid det samme strømudtag? Er der jord i strømudtaget? Kan det
> være en (gammel og syg) ekstern dims, der gør dine Mac's syge?
>
> Jeg ved, at det er 'long shots', men jeg kan ikke nikke genkendende til
> din historie med dårlig hardware fra Apple, men jeg ved, at en gammel
> USB hub gav mig en masse uforklarlige problemer...

hvis det er "dårlig strøm" så vil jeg tror at det ikke bare var display
der opførte sig underligt, så vil maskinen som sådan brage ned for et
godt ord ... det har jeg set før.

/thomas

Thomas Schreiber (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 27-02-08 15:39

On 2008-02-27 14:35:06 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> hvis det er "dårlig strøm" så vil jeg tror at det ikke bare var display
> der opførte sig underligt, så vil maskinen som sådan brage ned for et
> godt ord ... det har jeg set før.

Det var også min tanke.

--
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
http://thsch.com


Henry Lerche Madsen (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Henry Lerche Madsen


Dato : 27-02-08 15:51

Thomas Schreiber skrev:
> On 2008-02-27 14:35:06 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:
>
>> hvis det er "dårlig strøm" så vil jeg tror at det ikke bare var display
>> der opførte sig underligt, så vil maskinen som sådan brage ned for et
>> godt ord ... det har jeg set før.
>
> Det var også min tanke.
>



Prøv for en sikkerheds skyld at måle din netspænding

Henry Lerche Madsen (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Henry Lerche Madsen


Dato : 27-02-08 15:46

Thomas von Hassel skrev:

> hvis det er "dårlig strøm" så vil jeg tror at det ikke bare var display
> der opførte sig underligt, så vil maskinen som sådan brage ned for et
> godt ord ... det har jeg set før.
>
> /thomas
Prøv for en sikkerheds skyld at måle din netspænding alligevel

Thomas Schreiber (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 27-02-08 15:49

On 2008-02-27 15:45:54 +0100, Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> said:
> Prøv for en sikkerheds skyld at måle din netspænding alligevel

Hvorfor? Min kæreste aldrig problemer med sin Laptop PC, og da jeg
testede en 24" Samsung skærm, var der intet i vejen.


--
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
http://thsch.com


Henry Lerche Madsen (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Henry Lerche Madsen


Dato : 27-02-08 15:54

Thomas Schreiber skrev:
> On 2008-02-27 15:45:54 +0100, Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk>
> said:
>> Prøv for en sikkerheds skyld at måle din netspænding alligevel
>
> Hvorfor? Min kæreste aldrig problemer med sin Laptop PC, og da jeg
> testede en 24" Samsung skærm, var der intet i vejen.
>
>

Men det siger stadig intet om hvad din netspænding og om den ligger
inden for hvad dit hardware kan klare... både for lav og høj spænding
kan være et problem... DERFOR


Thomas Schreiber (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 27-02-08 16:12

On 2008-02-27 15:53:56 +0100, Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> said:

> Thomas Schreiber skrev:
>> On 2008-02-27 15:45:54 +0100, Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> said:
>>> Prøv for en sikkerheds skyld at måle din netspænding alligevel
>>
>> Hvorfor? Min kæreste aldrig problemer med sin Laptop PC, og da jeg
>> testede en 24" Samsung skærm, var der intet i vejen.
>>
>>
>
> Men det siger stadig intet om hvad din netspænding og om den ligger
> inden for hvad dit hardware kan klare... både for lav og høj spænding
> kan være et problem... DERFOR

Pk, jeg har intet at måle med, så det kan jeg ikke gøre. Men når
problemet er det samme et andet sted i en anden by, så er det vel
usandsynligt at det er strømmen den er gal med? Og hvis det var, hvad
så? Mit el selskab er nko ret ligeglade om spændingen er lidt udenfor
normalen.

--
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
http://thsch.com


Henry Lerche Madsen (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Henry Lerche Madsen


Dato : 27-02-08 16:25

Thomas Schreiber skrev:
> On 2008-02-27 15:53:56 +0100, Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk>
> said:
>
>> Thomas Schreiber skrev:
>>> On 2008-02-27 15:45:54 +0100, Henry Lerche Madsen
>>> <lerche@aarstiden.dk> said:
>>>> Prøv for en sikkerheds skyld at måle din netspænding alligevel
>>>
>>> Hvorfor? Min kæreste aldrig problemer med sin Laptop PC, og da jeg
>>> testede en 24" Samsung skærm, var der intet i vejen.
>>>
>>>
>>
>> Men det siger stadig intet om hvad din netspænding og om den ligger
>> inden for hvad dit hardware kan klare... både for lav og høj spænding
>> kan være et problem... DERFOR
>
> Pk, jeg har intet at måle med, så det kan jeg ikke gøre. Men når
> problemet er det samme et andet sted i en anden by, så er det vel
> usandsynligt at det er strømmen den er gal med?

Ja, men ikke umuligt.
Apple's iMac er mærket 110 - 240 og jeg ser da ofte spændinger der er
over 240V i mit daglige job som elektriker.
Jeg siger jo ikke at det er det som er problemet, men det er et sted at
starte....


Og hvis det var, hvad
> så? Mit el selskab er nko ret ligeglade om spændingen er lidt udenfor
> normalen.
>


Før ville de garentere en forsyningsspænding på + - 10% hvilket jo
kunne give 207 - 253V

Det er muligt at stabilisere spændingen...





Thomas Schreiber (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 27-02-08 17:29

On 2008-02-27 16:25:27 +0100, Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> said:

> Ja, men ikke umuligt.
> Apple's iMac er mærket 110 - 240 og jeg ser da ofte spændinger der er
> over 240V i mit daglige job som elektriker.
> Jeg siger jo ikke at det er det som er problemet, men det er et sted at
> starte....

Ok, men jeg kan ikke måle det.

> Og hvis det var, hvad
>> så? Mit el selskab er nko ret ligeglade om spændingen er lidt udenfor normalen.
>>
>
>
> Før ville de garentere en forsyningsspænding på + - 10% hvilket jo
> kunne give 207 - 253V
>
> Det er muligt at stabilisere spændingen...

Det mærkelige er, at jeg har samme problem et andet sted i byen.

--
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
http://thsch.com


Henry Lerche Madsen (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Henry Lerche Madsen


Dato : 27-02-08 20:19

Thomas Schreiber skrev:

>> Det er muligt at stabilisere spændingen...
>
> Det mærkelige er, at jeg har samme problem et andet sted i byen.
>


Enig, men selv om sandsynligheden for at det er det der ligger til
grund, bør det undersøges !

Erik Richard Sørense~ (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 27-02-08 20:49


Henry Lerche Madsen wrote:
> Thomas Schreiber skrev:
>>> Det er muligt at stabilisere spændingen...
>>
>> Det mærkelige er, at jeg har samme problem et andet sted i byen.
>
> Enig, men selv om sandsynligheden for at det er det der ligger til
> grund, bør det undersøges !

Det er også noget af det, jeg har snakket med Thomas om pr. tlf., - at
især i etagebyggeri kan der være meget store udsving i den normale
el-spænding. - Dér, hvor jeg boede før, kunne det variere fra ca. 208v i
spidsbelastningsperioder omk. spisetider og til over 245v i de perioder,
hvor der ikke var den store belastning på nettet. - Dér kunne jeg heller
ikke have en alm. el-pære i mere end en måned.

Noget andet, vi også snakkede om, var, atder i nogle af iMac serierne er
et kendt problem med tænd/sluk relæet, der bevirker, at relæet 'hænger'
en smule, så holdespændingen aftager jævnt og relæet til skærmen vil så
slå fra under en given spænding, og igen slå til, når spændingen er væk.
- Man kan godt sige, det er en slags 'sygdom', der er forårsaget af
meget store udsving i den alm. netspænding.... - Det blev faktisk værre,
da vi gik over til 230v istedet for 220v - især på produkter, der kun
kunne stilles til enten 220v eller 240v og ikke 220-240v. En del 220v's
apparater brændte simpelthen af, andre fik problemer med relæstyret
tænd/sluk, mens nogle sat til 240v ikke kunne levere den nødvendige
spænding til at kunne holde relæet, så de slog fra/til i periodiske
intervaller som her på Thomas' iMac.

Er der så en 'halv fejl' i fx. tænd/sluk relæet, kan den både
fremprovokeres og forstærkes. og på et tidspunkt vil det udarte som en
regulær fejl, og tændsluk relæet skal udskiftes. - Jeg har set samme
fejl i flere andre former for elektronik - især forstærkere og
båndoptagere, der også kan gå i sleep mode som en computer. Og jeg havde
selv et lignende problem netop med en forstærker, der pludselig slukkede
af sig selv.

Apple har i nogle af deres iMac serier haft et problem med netop
tænd/sluk relæet. Det var galt i 'lampefoden' i en bestemt serie, (sjvh.
prod. serie 2 eller 3), - igen i 17" iMac, 20" iMac og nu også i nogle
24" iMac. - Jeg har set det beskrevet bl.a. i comp.sys.mac.hardware,
comp.sys.mac.apps + et par steder mere, som jeg ikke har bookmarked. -
Og jeg mener at huske, det også har været nævnt på MacWorld online
siderne...

Det eneste middel, jeg kender til, der kan løse problemet er en UPS med
spændingsstabilisator, så spændingen ikke varierer mere end +/-5v på
noget tidspunkt,

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Lyrik (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 27-02-08 18:28

Den 27.02.2008 kl. 16:11 skrev Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk>:


> Pk, jeg har intet at måle med, så det kan jeg ikke gøre. Men når
> problemet er det samme et andet sted i en anden by, så er det vel
> usandsynligt at det er strømmen den er gal med? Og hvis det var, hvad
> så? Mit el selskab er nko ret ligeglade om spændingen er lidt udenfor
> normalen.
.........................................
Se nu begynder jeg at få en anden mistanke som følge af det du siger! Sluk
din mobiltelefon!!
Den har du med fra computer til computer! Det kan være den der er
synderen!))

Eller går du med Crock træsko? De er kendt for at oplade folk med statisk
elektricitet! Det er noget omkring din person siden problemet følger dig
med rundt!


--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Flemming Rubini (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 27-02-08 21:58

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Den 27.02.2008 kl. 16:11 skrev Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk>:
>
>
> > Pk, jeg har intet at måle med, så det kan jeg ikke gøre. Men når
> > problemet er det samme et andet sted i en anden by, så er det vel
> > usandsynligt at det er strømmen den er gal med? Og hvis det var, hvad
> > så? Mit el selskab er nko ret ligeglade om spændingen er lidt udenfor
> > normalen.
> ........................................
> Se nu begynder jeg at få en anden mistanke som følge af det du siger! Sluk
> din mobiltelefon!!
> Den har du med fra computer til computer! Det kan være den der er
> synderen!))
>
> Eller går du med Crock træsko? De er kendt for at oplade folk med statisk
> elektricitet! Det er noget omkring din person siden problemet følger dig
> med rundt!

Jeg vil holde på at han skal sætte et spejl op foran tingene i 40 cm
afstand. Så kan de lære det, ka' de. Man skal ikke kaste med æbler når
man selv er et skrog! Basta.

--
Med venlig hilsen
Flemming Rubini

E-post: brug reply for at få korrekt adresse.

Thomas Schreiber (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 27-02-08 15:38

On 2008-02-27 14:33:02 +0100, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> said:

> Har du boet det samme sted, mens problemerne har stået på?

Ja, med skærmene har jeg.

> Tilsluttes dit gear altid det samme strømudtag?

Ja, men nu sidder der kun mit hæve/sænkebord, en ekstern WD USB disk og
min iMac. Og lige for at gøre det klart, har ejg prøvet at tage
strømmen fra mit bord - altså ingen ledning i stikdåsen og det er det
samme, så det har jeg ligesom udelukket.

> Er der jord i strømudtaget?

Nej, men samme stikdåse har været brugt tidligere med PC'er uden nogen
form for problemer.

> Kan det være en (gammel og syg) ekstern dims, der gør dine Mac's syge?

Som hvad? Det sidder kun mit bord, en USB disk udover min Mac.

> Jeg ved, at det er 'long shots', men jeg kan ikke nikke genkendende til
> din historie med dårlig hardware fra Apple, men jeg ved, at en gammel
> USB hub gav mig en masse uforklarlige problemer...

Jeg ved ikke rigtig hvad det kunne være, udover at der er total dårlig
karma i den bebyggelse jeg bor, hvorfor vi flytter i marts

--
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
http://thsch.com


Thomas Schreiber (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 27-02-08 15:34

On 2008-02-27 14:05:33 +0100, Lyrik <lyrik@heaven.dk> said:

> Kom til at tænke på om du har checket strømforsyningen?

Strømforsyningen? Den sidder indeni en iMac.

> Prøv at skifte stik eller til anden kontakt.

Har jeg prøvet.

> Du har jo 2 flimre-blinke skærme. Det er vel ikke en løs strømfrobindelse?

Løs strømforbindelse? Hvis strømme røg, ville iMac'en lukke ned med det
samme. Jeg har prøvet den sidste skærm hos en ven 20km fra hvor jeg
bor, og det var det samme.


--
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
http://thsch.com


Thomas von Hassel (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 27-02-08 14:15

Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> wrote:

> nov. 2000: Min første Mac, en G4 dual 500mhz, hvor jeg fik skiftet
> logic board, fordi den frøs hele tiden. Det hjalp lidt, men den frøs
> stadig ofte, så jeg besluttede at sælge Mac'en, og jeg købte derfor en
> PC i stedet.
>
> aprl. 2007: Købte en MacBook. Batteriet døde, og jeg fik et nyt.
>
> jan. 2008: Købte en 23" ACD, den begyndte at flimre, og jeg fik den
> ombyttet. Den anden skærm gjorde det samme, bare meget værre.
>
> feb. 2008: Solgte min MacBook og købte en iMac 24". Jeg har haft den i
> 2 dage, og nu er skærmen begyndt at stå og blinke!!! Ikke flimre, men
> direkte blink!!!
>
> Er jeg bare max uheldig, eller skal man bare forvente at Apple's
> hardware er smuk på ydersiden, men grim på indersiden? Jeg fatter det
> simpelthen ikke. Hvad i alverden kan skabe at skærmen bare sådan
> blinker? Den gør det ca. hvert 30-90sek, uden nogen form for mønster.
> Jeg opgiver snart, og køber en PC igen. Virus andre og angreb kan jeg
> leve med, men jeg aldrig nogensinde oplevet noget defekt HW på en PC.
> HJÆLP! Hvis jeg havde haft noget hår, havde jeg for længst revet det ud
> af mit hoved!
>
> Er der nogen venlige Mac nørder i Århus der har tid og lyst til en kop
> kaffe eller lign. og har lyst til at komme forbi og se om det er mig
> der er total idiot, eller om jeg bare er ualmindelig uheldig?

Du er uanmindelig uheldig. Apple's QA er godt nok gået ned af bakke med
tiden, men så slemt er det generelt ikke. Den 24" du har bøvl med .. er
der gået 14 dage ?

/thomas

Thomas Schreiber (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 27-02-08 15:40

On 2008-02-27 14:15:06 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Du er uanmindelig uheldig. Apple's QA er godt nok gået ned af bakke med
> tiden, men så slemt er det generelt ikke. Den 24" du har bøvl med .. er
> der gået 14 dage ?

Købte den i mandags, så nej. Men det er efterhånden lidt "pinligt" at
komme med 3. produkt indenfor kort tid, hvor alle er defekte.

--
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
http://thsch.com


Thomas von Hassel (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 27-02-08 15:46

Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> wrote:

> On 2008-02-27 14:15:06 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:
>
> > Du er uanmindelig uheldig. Apple's QA er godt nok gået ned af bakke med
> > tiden, men så slemt er det generelt ikke. Den 24" du har bøvl med .. er
> > der gået 14 dage ?
>
> Købte den i mandags, så nej. Men det er efterhånden lidt "pinligt" at
> komme med 3. produkt indenfor kort tid, hvor alle er defekte.

nej, hvis det er inden 14 dage så er det en DOA sag, dead on arrival, så
det er bare at bytte lortet.

/thomas

Thomas Schreiber (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 27-02-08 15:48

On 2008-02-27 15:45:52 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> wrote:
>
>> On 2008-02-27 14:15:06 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:
>>
>>> Du er uanmindelig uheldig. Apple's QA er godt nok gået ned af bakke med
>>> tiden, men så slemt er det generelt ikke. Den 24" du har bøvl med .. er
>>> der gået 14 dage ?
>>
>> Købte den i mandags, så nej. Men det er efterhånden lidt "pinligt" at
>> komme med 3. produkt indenfor kort tid, hvor alle er defekte.
>
> nej, hvis det er inden 14 dage så er det en DOA sag, dead on arrival, så
> det er bare at bytte lortet.
>
> /thomas

De har også bestilt, men de havde den ikke på lager. Men de ville gerne
lige se maskinen inden jeg fik en ny. Vi aftalte at jeg optog skærmen
der blinker i god kvalitet, så jeg ikke behøver slæbe min maskine ned i
Fona, og lade alle mulige pille ved den.

--
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
http://thsch.com


Franz Berliner (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Franz Berliner


Dato : 27-02-08 17:40

Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> wrote:

> De har også bestilt, men de havde den ikke på lager. Men de ville gerne
> lige se maskinen inden jeg fik en ny. Vi aftalte at jeg optog skærmen
> der blinker i god kvalitet, så jeg ikke behøver slæbe min maskine ned i
> Fona, og lade alle mulige pille ved den.

Det var da altid noget. Jeg synes det værste ved alt det her defekte
elektronik man får ind af døren er, at man skal bruge oceaner af tid på
at pakke ud, teste, pakke ned igen, gå på posthuset, vente på pakkebude
osv. osv.


--
Franz : http://www.berliner.dk

jakob (27-02-2008)
Kommentar
Fra : jakob


Dato : 27-02-08 15:58


> Købte den i mandags, så nej. Men det er efterhånden lidt "pinligt" at
> komme med 3. produkt indenfor kort tid, hvor alle er defekte.

Det er bare med at udnytte den FEDE forbruger beskyttelse i postordre.
Returner den og køb en ny. Det er garanteret mindre bøvlet end at gå
gennem noget garanti reperation. Surt at miste penge på forsendelse men
det er vel det bedste at gøre.

Men vent lige med at returnere den til jeg har fået den jeg lige har
bestilt ;0)

Hygge

Jakob

Thomas Schreiber (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 27-02-08 16:14

On 2008-02-27 15:58:21 +0100, none@none.invalid (jakob) said:

> Det er bare med at udnytte den FEDE forbruger beskyttelse i postordre.

Det tvivler jeg på Fona er enig i

> Returner den og køb en ny. Det er garanteret mindre bøvlet end at gå
> gennem noget garanti reperation. Surt at miste penge på forsendelse men
> det er vel det bedste at gøre.

Den er købt i en fysisk butik på "strøget" i Århus.

> Men vent lige med at returnere den til jeg har fået den jeg lige har
> bestilt ;0)

Du får den næppe, da cpu'erne ikke er ens.


--
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
http://thsch.com


jakob (27-02-2008)
Kommentar
Fra : jakob


Dato : 27-02-08 18:00

Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> wrote:

> > Det er bare med at udnytte den FEDE forbruger beskyttelse i postordre.
>
> Det tvivler jeg på Fona er enig i

UHA Fona ......... ;0), har lige hørt en MEGET lidt flatterende
radioindslag om deres service. Rekord i klagesager men det kan være at
det er perfekt timing. Hele kæden har sikkert fået at vide at de skal
være servicemindede i et par uger ;0)

Venlig hilsen

Jakob

Thomas von Hassel (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 27-02-08 18:25

jakob <none@none.invalid> wrote:

> Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> wrote:
>
> > > Det er bare med at udnytte den FEDE forbruger beskyttelse i postordre.
> >
> > Det tvivler jeg på Fona er enig i
>
> UHA Fona ......... ;0), har lige hørt en MEGET lidt flatterende
> radioindslag om deres service. Rekord i klagesager men det kan være at
> det er perfekt timing. Hele kæden har sikkert fået at vide at de skal
> være servicemindede i et par uger ;0)
>

det er _meget_ afhængigt af hvilken butik du går i. Jeg kan derfor kun
anbefale f.eks. Fona i Østergade i Århus .... ingen problemer der mht.
service og betjening.

/thomas

Erik Richard Sørense~ (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 27-02-08 18:26



jakob wrote:
> Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> wrote:
>
>>> Det er bare med at udnytte den FEDE forbruger beskyttelse i postordre.
>> Det tvivler jeg på Fona er enig i
>
> UHA Fona ......... ;0), har lige hørt en MEGET lidt flatterende
> radioindslag om deres service. Rekord i klagesager men det kan være at
> det er perfekt timing. Hele kæden har sikkert fået at vide at de skal
> være servicemindede i et par uger ;0)

Ja, det er Fona som kæde betragtet. Men nu har Thomas købt i afd. i
Østergade her i Århus. Det er klart et rigtig godt sted at handle, og en
af de Fona butikker, hvor man også får en rigtig god service. - Jeg har
selv handlet dér mange gange og altid været tilfreds med både betjening
og efterfølgende service!

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas Schreiber (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 27-02-08 22:08

On 2008-02-27 17:59:38 +0100, none@none.invalid (jakob) said:

> Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> wrote:
>
>>> Det er bare med at udnytte den FEDE forbruger beskyttelse i postordre.
>>
>> Det tvivler jeg på Fona er enig i
>
> UHA Fona ......... ;0), har lige hørt en MEGET lidt flatterende
> radioindslag om deres service. Rekord i klagesager men det kan være at
> det er perfekt timing. Hele kæden har sikkert fået at vide at de skal
> være servicemindede i et par uger ;0)

Fona i Østergade i Århus har superb service og viden. Langt bedre end
Humac i Århus imho.

--
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
http://thsch.com


Jakob (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 27-02-08 23:50

In article <47c5d12b$0$90270$14726298@news.sunsite.dk>,
fornavn@macfly.dk says...
> Fona i Østergade i Århus har superb service og viden. Langt bedre end
> Humac i Århus imho.

Jamen så er det jo perfekt :0)

Venlig hilsen

Jakob

Jesper Haaber Gyllin~ (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Haaber Gyllin~


Dato : 27-02-08 14:24

Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> wrote:

> nov. 2000: Min første Mac, en G4 dual 500mhz, hvor jeg fik skiftet
> logic board, fordi den frøs hele tiden. Det hjalp lidt, men den frøs
> stadig ofte, så jeg besluttede at sælge Mac'en, og jeg købte derfor en
> PC i stedet.
>
> aprl. 2007: Købte en MacBook. Batteriet døde, og jeg fik et nyt.
>
> jan. 2008: Købte en 23" ACD, den begyndte at flimre, og jeg fik den
> ombyttet. Den anden skærm gjorde det samme, bare meget værre.
>
> feb. 2008: Solgte min MacBook og købte en iMac 24". Jeg har haft den i
> 2 dage, og nu er skærmen begyndt at stå og blinke!!! Ikke flimre, men
> direkte blink!!!
>
> Er jeg bare max uheldig, eller skal man bare forvente at Apple's
> hardware er smuk på ydersiden, men grim på indersiden? Jeg fatter det
> simpelthen ikke. Hvad i alverden kan skabe at skærmen bare sådan
> blinker? Den gør det ca. hvert 30-90sek, uden nogen form for mønster.
> Jeg opgiver snart, og køber en PC igen. Virus andre og angreb kan jeg
> leve med, men jeg aldrig nogensinde oplevet noget defekt HW på en PC.
> HJÆLP! Hvis jeg havde haft noget hår, havde jeg for længst revet det ud
> af mit hoved!
>
> Er der nogen venlige Mac nørder i Århus der har tid og lyst til en kop
> kaffe eller lign. og har lyst til at komme forbi og se om det er mig
> der er total idiot, eller om jeg bare er ualmindelig uheldig?
>
> Jeg bor i risskov og kan kontaktes på 26272818.

Du er uheldig.

Med det antal Mac'er jeg har mellem hænderne, er det altså sjældent at
der er bøvl.

Men det er rigtigt at Apple kvalitetstjeck/niveau er blevet ringere -
men er det ikke vores egen fejl? Jeg mener folk vil jo ikke betale det
kvalitet koster!

Prøv at tænke på at man kan få en bærbar til under 10.000,-

Den skal designes, testes, produceres, pakkes, sendes, distribueres, på
lager, demonstreres, sælges og hvergang skal der fortjeneste
på...............

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/
AIM/iChat: macnerd1965 & MSN: jesper@gylling.net
Skype: jesperhaabergylling

Flemming Rubini (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 27-02-08 19:37

Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> wrote:

> der er total idiot, eller om jeg bare er ualmindelig uheldig?

Jeg ser ikke noget usædvanligt i din historie, som tidligere indkøber af
PC og Apple udstyr i stor scala.

Eksempelvis var vi uheldige med Compaq computer serie, så den fik
kælenavnet scumbag.

Når den var gal med Apple produkterne, så var det indkøberen der fik
kælenavne


--
Med venlig hilsen
Flemming Rubini

E-post: brug reply for at få korrekt adresse.

Stig Leerbeck (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 28-02-08 09:02

Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> wrote:

> nov. 2000: Min første Mac, en G4 dual 500mhz, hvor jeg fik skiftet
> logic board, fordi den frøs hele tiden. Det hjalp lidt, men den frøs
> stadig ofte, så jeg besluttede at sælge Mac'en, og jeg købte derfor en
> PC i stedet.
>
> aprl. 2007: Købte en MacBook. Batteriet døde, og jeg fik et nyt.
>
> jan. 2008: Købte en 23" ACD, den begyndte at flimre, og jeg fik den
> ombyttet. Den anden skærm gjorde det samme, bare meget værre.
>
> feb. 2008: Solgte min MacBook og købte en iMac 24". Jeg har haft den i
> 2 dage, og nu er skærmen begyndt at stå og blinke!!! Ikke flimre, men
> direkte blink!!!
>
> Er jeg bare max uheldig, eller skal man bare forvente at Apple's
> hardware er smuk på ydersiden, men grim på indersiden? Jeg fatter det
> simpelthen ikke. Hvad i alverden kan skabe at skærmen bare sådan
> blinker? Den gør det ca. hvert 30-90sek, uden nogen form for mønster.
> Jeg opgiver snart, og køber en PC igen. Virus andre og angreb kan jeg
> leve med, men jeg aldrig nogensinde oplevet noget defekt HW på en PC.
> HJÆLP! Hvis jeg havde haft noget hår, havde jeg for længst revet det ud
> af mit hoved!
>
> Er der nogen venlige Mac nørder i Århus der har tid og lyst til en kop
> kaffe eller lign. og har lyst til at komme forbi og se om det er mig
> der er total idiot, eller om jeg bare er ualmindelig uheldig?
>
> Jeg bor i risskov og kan kontaktes på 26272818.

Heej Thomas - det er meget enkelt - byt den! Hvis den laver det nummer
med 30-90 sekundeers interval, så sæt den til nede i forretningen, tænd
dyret og få ekspedientens underskrift på at han har set det samme som
du!

Jeg har handlet med hardware af snart alle slags i mange år. DER ER
UHYGGELIGT MANGE FEJL på stort set al slags hardware. Ingen mærkevarer
er indtil nu gået fri.

Det er grufuldt tidskrævende for både kunder og sælgere at håndtere
disse fejl. I en tid hvor præsentation af nye funktioner kan være et
spørgsmål om overlevelse for producenterne, tror jeg at det er
u-undgåeligt.

Forskellen ligger ikke i om der kan opstå fejl eller ej.

Forskellen ligger dels i hvordan sælger og producent håndterer klager og
dels i hvordan udstyret kører NÅR det kører.

Her er min nøgle til ansvarsfordeling (fuldstændigt uden relation til
den specifikke sag):

KUNDEN skal vide at han sædvanligvis får hvad han betaler for. Forstået
på den måde, at hvis budgettet lyder på lavpris og ambitionen på
high-tech, så vil hans køb utvivlsomt blive utilfredsstillende.
Han skal også vide at køb af brugt udstyr kan være risiko-betonet og at
eventuelle fejl ikke nødvendigvis skyldes producenten.

SÆLGEREN skal tage et personligt ansvar for de produkter han sælger og
ikke bare indlevere udstyr hovedløst til et værksted og unddrage sig
ansvaret hvis værkstedet ikke kan finde fejl på udstyret.

PRODUCENTEN skal sørge for en god support, helst lokal dansk, incl.
veludbygget hjemmeside med adgang til selv-hjælp og software.
Som minimum skal han have DOA-ordninger og han skal reflektere de
almindelige forbrugerbestemmelser, således at hans salgskanaler ikke
bliver klemt mellem købeloven som gælder for privatkøb og almindelige
handelsbetingelser som gælder mellem firmaer.


Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Thomas von Hassel (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-02-08 09:30

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

>
> SÆLGEREN skal tage et personligt ansvar for de produkter han sælger og
> ikke bare indlevere udstyr hovedløst til et værksted og unddrage sig
> ansvaret hvis værkstedet ikke kan finde fejl på udstyret.

Problemet eller hvad man nu skal kalde det, er at sælger har så hårtynde
marginer på hans salg af f.eks. hardware at hvis han bare bruger en
halvt ime UB på noget så er hans overskud væk. En del af problemet er at
vi altid kigger på prisen, alt skal være så billigt som muligt, dvs. der
bliver skåret hjører når det bliver produceret, der bliver skåret i
service og support etc. etc. og det ender i sidste ende med at
produkterne er noget skrammel som ikke kan blive serviceret ordenligt.


/thomas





Stig Leerbeck (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 28-02-08 20:09

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:
>
> >
> > SÆLGEREN skal tage et personligt ansvar for de produkter han sælger og
> > ikke bare indlevere udstyr hovedløst til et værksted og unddrage sig
> > ansvaret hvis værkstedet ikke kan finde fejl på udstyret.
>
> Problemet eller hvad man nu skal kalde det, er at sælger har så hårtynde
> marginer på hans salg af f.eks. hardware at hvis han bare bruger en
> halvt ime UB på noget så er hans overskud væk. En del af problemet er at
> vi altid kigger på prisen, alt skal være så billigt som muligt, dvs. der
> bliver skåret hjører når det bliver produceret, der bliver skåret i
> service og support etc. etc. og det ender i sidste ende med at
> produkterne er noget skrammel som ikke kan blive serviceret ordenligt.
>
>
> /thomas

Det er vi jo fuldstændigt enige om. Men selvom f.eks. Apple kun lader
mig beholde 5% når jeg sælger en Mac er det jo alligevel mit ansvar -
ellers skal jeg lade være med at sælge Mac!

Apple på sin side kalkulerer med 25% fortjeneste på sin hardware, så når
de ikke under forhandlerleddet mere end 3-6% (eller fordi de ønsker at
styre markedet), så kan man med rimelighed forlange at deres support og
service er tip-top.

Det synes jeg forøvrigt også at den som regel er. En sjælden gang får
jeg dog rynker i panden!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Thomas von Hassel (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-02-08 21:16

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:
> >
> > >
> > > SÆLGEREN skal tage et personligt ansvar for de produkter han sælger og
> > > ikke bare indlevere udstyr hovedløst til et værksted og unddrage sig
> > > ansvaret hvis værkstedet ikke kan finde fejl på udstyret.
> >
> > Problemet eller hvad man nu skal kalde det, er at sælger har så hårtynde
> > marginer på hans salg af f.eks. hardware at hvis han bare bruger en
> > halvt ime UB på noget så er hans overskud væk. En del af problemet er at
> > vi altid kigger på prisen, alt skal være så billigt som muligt, dvs. der
> > bliver skåret hjører når det bliver produceret, der bliver skåret i
> > service og support etc. etc. og det ender i sidste ende med at
> > produkterne er noget skrammel som ikke kan blive serviceret ordenligt.
> >
> >
> > /thomas
>
> Det er vi jo fuldstændigt enige om. Men selvom f.eks. Apple kun lader
> mig beholde 5% når jeg sælger en Mac er det jo alligevel mit ansvar -
> ellers skal jeg lade være med at sælge Mac!
>
> Apple på sin side kalkulerer med 25% fortjeneste på sin hardware, så når
> de ikke under forhandlerleddet mere end 3-6% (eller fordi de ønsker at
> styre markedet), så kan man med rimelighed forlange at deres support og
> service er tip-top.
>
> Det synes jeg forøvrigt også at den som regel er. En sjælden gang får
> jeg dog rynker i panden!

Apple har altid melet deres egen kage først, så de vil jo helst at
maskiner sælges via Apple Store .. online i Danmark eller fysisk der
hvor de har fysiske stores. I USA især har de små uafhængige forhandlere
mærket det også mht. hvornår de kan få leveret f.eks. nye produkter.

Ang. service så er apple som regel i den gode ende, men de kan være lidt
tunge at danse med til tider ..

/thomas

Morten Reippuert Knu~ (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 28-02-08 21:40

Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> wrote:
> nov. 2000: Min første Mac, en G4 dual 500mhz, hvor jeg fik skiftet
> logic board, fordi den frøs hele tiden. Det hjalp lidt, men den frøs
> stadig ofte, så jeg besluttede at sælge Mac'en, og jeg købte derfor en
> PC i stedet.
>
> aprl. 2007: Købte en MacBook. Batteriet døde, og jeg fik et nyt.
>
> jan. 2008: Købte en 23" ACD, den begyndte at flimre, og jeg fik den
> ombyttet. Den anden skærm gjorde det samme, bare meget værre.
>
> feb. 2008: Solgte min MacBook og købte en iMac 24". Jeg har haft den i
> 2 dage, og nu er skærmen begyndt at stå og blinke!!! Ikke flimre, men
> direkte blink!!!

Du er sikker på at det ikke er et stykke software?

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.

Thomas Schreiber (29-02-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 29-02-08 14:46

On 2008-02-28 21:40:18 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> Du er sikker på at det ikke er et stykke software?

I alle maskiner?

I den nye iMac ved jeg ikke rigtig hvad det skulle være. Jeg kunne
naturligvis prøve at installe Leopard fra bunden af, og se om der er
for skel, men det er ikke logisk at skærmen begynder at blinke fordi
jeg har installeret noget software?

--
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
http://thsch.com


Flemming Rubini (29-02-2008)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 29-02-08 16:35

Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> wrote:

> On 2008-02-28 21:40:18 +0100, Morten Reippuert Knudsen
> <spam@reippuert.dk> said:
>
> > Du er sikker på at det ikke er et stykke software?
>
> I alle maskiner?
>
> I den nye iMac ved jeg ikke rigtig hvad det skulle være. Jeg kunne
> naturligvis prøve at installe Leopard fra bunden af, og se om der er
> for skel, men det er ikke logisk at skærmen begynder at blinke fordi
> jeg har installeret noget software?

Ah ha, det er altså en vigtig del af afprøvningen, at du prøver at
starte fra CD'en. Du behøver ikke at installere noget som helst. Bare
lad den stå og se hvad der sker.

--
Med venlig hilsen
Flemming Rubini

E-post: brug reply for at få korrekt adresse.

Thomas Schreiber (29-02-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 29-02-08 18:20

On 2008-02-29 16:35:19 +0100, flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) said:

> Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> wrote:
>
>> On 2008-02-28 21:40:18 +0100, Morten Reippuert Knudsen
>> <spam@reippuert.dk> said:
>>
>>> Du er sikker på at det ikke er et stykke software?
>>
>> I alle maskiner?
>>
>> I den nye iMac ved jeg ikke rigtig hvad det skulle være. Jeg kunne
>> naturligvis prøve at installe Leopard fra bunden af, og se om der er
>> for skel, men det er ikke logisk at skærmen begynder at blinke fordi
>> jeg har installeret noget software?
>
> Ah ha, det er altså en vigtig del af afprøvningen, at du prøver at
> starte fra CD'en. Du behøver ikke at installere noget som helst. Bare
> lad den stå og se hvad der sker.

Ok, det vil jeg prøve.

--
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
http://thsch.com


Morten Reippuert Knu~ (29-02-2008)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 29-02-08 22:07

Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> wrote:
> On 2008-02-28 21:40:18 +0100, Morten Reippuert Knudsen
> <spam@reippuert.dk> said:
>
>> Du er sikker på at det ikke er et stykke software?
>
> I alle maskiner?
>
> I den nye iMac ved jeg ikke rigtig hvad det skulle være. Jeg kunne
> naturligvis prøve at installe Leopard fra bunden af, og se om der er
> for skel, men det er ikke logisk at skærmen begynder at blinke fordi
> jeg har installeret noget software?

Visuelle alarmer. Det kan flere applikationer (også visse af apples)
godt hitte ud af at lave.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408532
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste