Underligt grafikproblem
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-02-08 22:41

Hm, jeg har i et par dage været ude hos nogle venner for at sætte en ny
mac op for dem. Det indebar bl.a., at jeg skulle have flyttet nogle
mailarkiver fra en ældre PM 9600 til en dual G4 med SeaMonkey som std.
program. oS X 10.4.11 vil mod forventning ikke tage den Mozillamappe,
der lå på den gamle, så jeg måtte oprette helt nye opsætninger... så
langt så godt.....

Jeg tog så herhjemme nogle screenshots af de gamle indstillinger. De
blev gemt i det originale QT .pict format, - flyttede det hele over på
en USB stick og tog det med derud i eftermiddags. - En vis info på
filerne viser, at de har en skjult '.pic' endelse. Men Finder viser dem
kun som et Unix arkiv, der ikke kan åbnes. - Ingen af deres programmer
eller Billedfremviser i OS X vil kendes ved formatet, _før_ jeg manuelt
havde tilføjet '.jpg' som endelse, så åbnes de og viser korrekt indhold.

Kan det virkelig passe, at man ikke kan åbne ganske alm. PIC/PICT filer
på OS X?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 25-02-08 22:57

On 2008-02-25 22:41:12 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Kan det virkelig passe, at man ikke kan åbne ganske alm. PIC/PICT filer
> på OS X?

Hvad med at prøve JPG i stedet? PIC/PICT er vist ikke normen nogen steder.

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-02-08 23:39

Thomas Schreiber wrote:

> Hvad med at prøve JPG i stedet? PIC/PICT er vist ikke normen nogen steder.

Det var jo også det, jeg gjorde. - Men den gamle 9600 står jo kun med
en OS 9.2.2, og jeg var jo nødt til at starte Mozilla 1.7.2 op for at
kunne tage de snapshots, nu når nyere Mozilla programmer ikke vil
vedkende sig Mozilla mappen og de opr. Mozilla indstillinger...

PICT formatet er det normale på Os 9.x til snapshots, og OS X kan da
også se, at det er et PICT format, men ikke åbne dem. - I øvrigt er der
både AppleWorks 6.x, MacPaint, GraphicConverter 3.4.8 og Photoshop 5.0.1
på deres maskine. - Alle 4 programmer har PIC/PCX og PICT som std.
arkiveringsformater... - Men jeg kommer til at tænke på, om det kan have
noget at gøre med, at min USB stick (Sony 2gb) er DOs/FAT32 formatteret
for at kunne bruges på både Win, OS 9.x og OS X....

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-08 23:15

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> havde tilføjet '.jpg' som endelse, så åbnes de og viser korrekt indhold.
>
> Kan det virkelig passe, at man ikke kan åbne ganske alm. PIC/PICT filer

Næ, du åbnede dem jo.

pict er depreciated da det lægger en del informationer i resurce
gaflen. jvf. Apple skal data i resucegaffelen dø.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 26-02-08 06:23

Erik Richard Sørensen skrev:

> Kan det virkelig passe, at man ikke kan åbne ganske alm. PIC/PICT filer
> på OS X?
>
> mvh. Erik Richard

Jeg har også lige prøvet, og det kan det ikke...
Så løsningen må være at de konverteres til .jpg inden man flytter dem.
Som du selv skriver kan de omdøbes og virker så fint nok, men ja, er jo
mere bøvlet...

Henry