Problemer med at macpro hænger i ti sek.
Fra : Thomas Askgaard Jør~

Dato : 25-02-08 18:47

Hej.

Jeg har et problem, som er ved at være grund til stor frustration.
Min macpro hænger nogle gange i omkring ti sek, og så kører den videre. Der
kommer nogle gange badebold mens det sker. Der er ingen fejlmeldinger eller
lign. Det der er problemet er, at når den gør det under videoimport. Så dør
importen, og der kommer hakker i den video jeg er ved at importere.
Hvor kan jeg se, hvad det er der er skyld i problemet? Tænker på, om det
fremgår af en eller anden form for log eller lign...
Eller om der er nogle der har et forslag til, hvad f..... der kan være galt.

Mvh Thomas.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-08 00:20

Thomas Askgaard Jørgensen <taj@mail.dk.invalid> wrote:

> [...]
> fremgår af en eller anden form for log eller lign...
> Eller om der er nogle der har et forslag til, hvad f..... der kan være galt.

diskfejl ... check system log efter I/O fejl

/thomas

Fra : Thomas Askgaard Jør~

Dato : 26-02-08 20:56

Thomas von Hassel wrote:

> diskfejl ... check system log efter I/O fejl
>
> /thomas

Der kommmer ingenting frem, om disk fejl eller lign. Desværre.

/Thomas.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 26-02-08 22:10

Thomas Askgaard Jørgensen wrote:

> Der kommmer ingenting frem, om disk fejl eller lign. Desværre.

Hm, hvilke harddiskmærker / -modeller har du i din MacPro - Seagate,
WesternDigital SE / PE, Hitachi? - Jeg véd, der har været en enkelt
serie i Seagage SATA-II 'AS' modellen, hvor der har været fejl i
chippen, så den blev ustabil.

Prøv evt. at checke 'Aktivitetsovervågning'. Programmet ligger i
Programmer -> Hjælpeprogrammer. Lad den køre i et stykke tid og hold øje
med, hvad og hvornår det sker.

Jeg havde et lignende problem på min egen MacPro kort efter, jeg havde
fået den. - Her viste det sig, at det var en forkert monteret disk. -
Jeg har to forskellige diske med to forskellige systemer - disk 1 med
10.4.11 (sat til 300mb/sek.), som af og til hang, og disk 2 (sat til
150mb/sek.) med en klonet 10.4.11, der blev opg. med en Leopard for at
undgå at skulle geninstallere både det ene og det andet. Vi byttede så
rundt på diskene og satte begge til 300mb/sek.. Den nye disk 2 med
10.4.11 blev ved at hænge, så jeg valgte at omformattere den og
geninstallere fra de medleverede medier, så den igen står med en ren
10.4.11. Aktivitetsovervågning viste, at MACH kernen havde en
uforholdsvis høj aktivitet hele tiden, og at flere udvidelser også trak
ret hårdt på systemet - bl.a. både CoreGraphics og CoreAudio udvidelserne.

Og lige nu har jeg fået problemet på min QuickSilver Dual G4/1,8ghz. -
Her er det et rimeligt hårdt pumpet 10.4.11, der også hænger. - Igen er
det MACH kernen og CoreGraphics + CoreAudio, der er 'synderne', - så den
skal snart have den store tur med ominstallering af både 10.4.x og OS
9.2.2, inden jeg monterer mit M-Audio lydkort...

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-02-08 23:38

> [...]

> fremgår af en eller anden form for log eller lign...
> Eller om der er nogle der har et forslag til, hvad f..... der kan være galt.

Du har udelukket at det er et ressourceproblem?
Fx hvis Mail er ved at tjekke post, eller du har en browser kørende i
baggrunden med en buggy java-aplet eller andet der gerne vil få det hele
til at crashe? Jeg oplever tit at Firefox chrasher. Måske samtidigt med,
og den er godt nok slem til at tage ressourcer, spotlight-index
opdateres, især på flere diske. Har du flere eksterne diske kan du
oprette et badeland.
Indtil videre stop postafhentning, og luk browsere med flimmersider.
Afvent at indexering er færdig.
Er det altid ti sekunder så se lige efter om den leder efter nogle
netværk eller lignende.

Flemming Rubini