Er virtuelle maskiner i to forskellige Fus~
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 25-02-08 10:14

Hej,

Jeg har en Vista (OEM) installeret i en virtuel maskine under Fusion. På
sigt vil jeg gerne flytte den virtuelle maskine til en anden Mac (når
Mini kommer i en version der understøtter 4GB RAM).

Vil de to virtuelle maskiner være identiske? Jeg tænker selvfølgelig på,
om Vista vil 'opdage', at den reelt er flyttet til en anden fysisk maskine.

Har nogen erfaring med den slags?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-02-08 10:15

> [...]
> om Vista vil 'opdage', at den reelt er flyttet til en anden fysisk maskine.

Umiddelbart vil windows maskinen ikke opdage at den er blevet flyttet
.... XP gør ihvertfald ikke.

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 25-02-08 10:24

Thomas von Hassel wrote:

> Umiddelbart vil windows maskinen ikke opdage at den er blevet flyttet
> ... XP gør ihvertfald ikke.

Sweet. Jeg forestiller mig også, at det eneste, der umiddelbart ændres
er CPU'en.

Desværre ved jeg alt for lidt om, hvad der skal til førend Vista
begynder at overveje, om der er tale om en ny maskine.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-02-08 23:56

Peter Farsinsen skrev:

> [...]
>
> Desværre ved jeg alt for lidt om, hvad der skal til førend Vista
> begynder at overveje, om der er tale om en ny maskine.

Vista vil gerne reaktiveres hvis du ændrer 2 eller flere hardware-enheder.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-02-08 10:24

Frank E. N. Stein wrote:

> Vista vil gerne reaktiveres hvis du ændrer 2 eller flere hardware-enheder.

Tak for oplysningen.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 25-02-08 10:17

Peter Farsinsen wrote:

> Vil de to virtuelle maskiner være identiske? Jeg tænker selvfølgelig på,
> om Vista vil 'opdage', at den reelt er flyttet til en anden fysisk maskine.

Bonusinfo...

Fusion/Vista er pt. installeret på en MBP. Den fysiske maskine, har
altså ikke identisk hardware. ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-02-08 23:50

Peter Farsinsen skrev:

> Bonusinfo...
>
> Fusion/Vista er pt. installeret på en MBP. Den fysiske maskine, har
> altså ikke identisk hardware. ;)

Vista kan ikke se den fysiske hardware.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-02-08 08:29

Frank E. N. Stein wrote:

> Vista kan ikke se den fysiske hardware.

Heller ikke CPU'en?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-02-08 18:33

Peter Farsinsen skrev:

> Heller ikke CPU'en?

Nej.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-02-08 19:16

Frank E. N. Stein skrev den 27-02-2008 18:32:

> Nej.

Så opfører fusion sig anderledes end PC-udgaverne. CPU'en er
forskellig, men det i sig selv er ikke nok.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-02-08 19:59

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Så opfører fusion sig anderledes end PC-udgaverne.

Mig bekendt er der et virtualiseringslag og et fremmed OS mellem gæst og
hardware, herunder CPU'en.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-02-08 21:37

Frank E. N. Stein skrev den 27-02-2008 19:59:

> Mig bekendt er der et virtualiseringslag og et fremmed OS mellem gæst og
> hardware, herunder CPU'en.

vmware workstation rapporterer den cpu maskinen faktisk har (men man kan
selv vælge om den skal vise en eller to kerner).

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-02-08 21:56

> vmware workstation rapporterer den cpu maskinen faktisk har (men man kan
> selv vælge om den skal vise en eller to kerner).

Når jeg kigger under "Egenskaber for system" i XP under Fusion, står der
intet om CPU'en. Så vidt jeg ved er man heller ikke nødt til at rode med
HAL'en når man flytter en virtuel maskine mellem processor-platforme.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-02-08 22:05

Frank E. N. Stein wrote:

> Når jeg kigger under "Egenskaber for system" i XP under Fusion, står der
> intet om CPU'en. Så vidt jeg ved er man heller ikke nødt til at rode med
> HAL'en når man flytter en virtuel maskine mellem processor-platforme.

Vista under Fusion viser CPU'en: 'Intel(R) Core(TM)2 CUP T7600 @ 2.33
GHz 2.33 GHz'

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-02-08 23:05

Peter Farsinsen skrev:

> Vista under Fusion viser CPU'en: 'Intel(R) Core(TM)2 CUP T7600 @ 2.33
> GHz 2.33 GHz'

Under Vista viser den at min er en Intel Xeon 5150 @2,66GHz. Det er
såmænd rigtigt nok men sådan en CPU har 2 kerner, så der er faktisk kun
en halv CPU den viser.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-02-08 23:22

Frank E. N. Stein wrote:

> Under Vista viser den at min er en Intel Xeon 5150 @2,66GHz. Det er
> såmænd rigtigt nok men sådan en CPU har 2 kerner, så der er faktisk kun
> en halv CPU den viser.

Mmmh, men du har formentlig selv valgt ikke at ændre i indstillingerne
for din VM, så den har to kerner ;) Fusion sætter i udgangspunktet VM'en
til kun at have én kerne, men det kan du formentlig ændre, så den får
lov til at bruge begge.

Jeg har prøvet at give XP lov til at bruge begge kerner - det kørte
rigtig skidt.
--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-02-08 23:37

Peter Farsinsen skrev:

> Mmmh, men du har formentlig selv valgt ikke at ændre i indstillingerne
> for din VM, så den har to kerner ;)

Man kan vælge mellem 1 eller 2 virtuelle processorer, ikke kerner.

> [...]
> lov til at bruge begge.
>
> Jeg har prøvet at give XP lov til at bruge begge kerner - det kørte

Du har så også kun 2 kerner. Det kører helt fint med 2 virtuelle
processorer når man har 4 kerner at dele ud af.

Jeg har på arbejdet flyttet virtuelle maskiner mellem AMD og Intel
CPU'er og det har ikke givet noget bøvl med HAL'en, hvilket det burde
hvis OS'et havde direkte fat i CPU'en.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-02-08 00:26

Frank E. N. Stein wrote:

> Man kan vælge mellem 1 eller 2 virtuelle processorer, ikke kerner.

Arh ok. Der slipper min viden op. Jeg troede faktisk bare, at
processorer betød kerner.

> Du har så også kun 2 kerner. Det kører helt fint med 2 virtuelle
> processorer når man har 4 kerner at dele ud af.

Ok.

> Jeg har på arbejdet flyttet virtuelle maskiner mellem AMD og Intel
> CPU'er og det har ikke givet noget bøvl med HAL'en, hvilket det burde
> hvis OS'et havde direkte fat i CPU'en.

Jeg har lige prøvet at flytte Ubuntu 7.10 Server og Vista fra Fusion
(Intel Core2Duo) til VMWare Server ß2.0 (AMD <et eller andet>). Ubuntu
bootede lige ud af boksen, men Vista brokker sig over et eller andet,
som jeg ikke kan læse fordi konsollen i betaen er bugget out, så jeg kan
desværre ikke (umiddelbart) selv få syn for sagen ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-08 00:16

Frank E. N. Stein skrev den 27-02-2008 21:55:

> Når jeg kigger under "Egenskaber for system" i XP under Fusion, står der
> intet om CPU'en. Så vidt jeg ved er man heller ikke nødt til at rode med
> HAL'en når man flytter en virtuel maskine mellem processor-platforme.

Tror vi taler forbi hinanden.

Ud fra mine erfaringer med vmware workstation på en PC vil jeg mene at
CPU'en som den virtuelle maskine ser, er den som maskinen faktisk er i
besiddelse af. Altså hastighed, stepping osv og udvidelser (MMX osv).
Jeg kan specificere om systemet kan se en eller to kerner. Det er ud
fra hvad jeg har bemærket under specielt Linux.

Hvad rapporterer din XP for cpu (Windows+Pause/Break tast)?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-02-08 20:39

> [...]
> fra hvad jeg har bemærket under specielt Linux.
>
> Hvad rapporterer din XP for cpu (Windows+Pause/Break tast)?

Nu tog jeg i stedet for og forsøgte mig med CPU-Z og den identificerer
CPU'en korrekt. Alligevel er der en performance-forringelse når man
kører virtualiseret.
Jeg tvivler derfor på at CPU-informationerne er tilgængelige for kernen
på en måde der har betydning under opstarten, hvor WGA-tjekket sker. Det
ville også give mening med hensyn til HAL'en og flytning mellem Intel og
AMD.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-02-08 19:53

Peter Farsinsen skrev: