Flytte en ISO-fil fra Windovs til Mac
Fra : Jørgen Flink

Dato : 24-02-08 15:51

Hvordan flytter jeg en iso-fil fra Windows XP over på min MacBook hvor
den skal brændes bed på en DVD ??

Hilsen Jørgen Flink

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-02-08 16:49

Jørgen Flink wrote:
> Hvordan flytter jeg en iso-fil fra Windows XP over på min MacBook hvor
> den skal brændes bed på en DVD ??

Det nemmeste er at smide de to maskiner i 'netværk' med et alm. RJ45
kabel og så oprette forbindelse mellem de to maskiner - enten fra din
MacBook eller fra windows maskinen.

Men hvis det er for at få en bootbar DVD, så kan Mac ikke boote fra en
ISO CD/DVD. - Se mit andet svar til dig...

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Flink

Dato : 24-02-08 17:00

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev:

>Det nemmeste er at smide de to
>maskiner i 'netværk' med et alm. RJ45
>kabel og så oprette forbindelse
>mellem de to maskiner - enten fra din
>MacBook eller fra windows maskinen.
>
>Men hvis det er for at få en
>bootbar DVD, så kan Mac ikke boote fra en
>ISO CD/DVD. - Se mit andet svar til dig...

> [...]

Hej Erik

Jeg vil meget gerne have min MacBook på netværket, men den er
desværre ikke oppe at køre

Hilsen Jørgen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-02-08 18:40

Erik Richard Sørensen skrev den 24-02-2008 16:49:

> Men hvis det er for at få en bootbar DVD, så kan Mac ikke boote fra en
> ISO CD/DVD. - Se mit andet svar til dig...

ISO er lidt ligesom en ZIP-fil, nemlig en indpakning af "noget andet",
her den bytestrøm der placeres på skiven. Den bytestrøm skal
naturligvis være spisbar for den maskine der skal starte bruge den.

Jeg mindes fx at en af BSD-unix installations CD'erne kunne bootes på en
10-15 forskellige maskintyper, men jeg kan ikke lige hitte
dokumentationen. Oh well.

Men for at summere, en ISO er en slags zipfil for en CD eller DVD.
DMG'ere kan også lege harddiske.

Fra : Jesper

Dato : 24-02-08 17:09

Jørgen Flink <flink@tdcspace.dk> wrote:

> Hvordan flytter jeg en iso-fil fra Windows XP over på min MacBook hvor
> den skal brændes bed på en DVD ??
>
> Hilsen Jørgen Flink

Du brænder den ned på DVD på din windåse.
--
Jesper
On the 7th day, God rested.... Chuck Norris took over.

Fra : Jørgen Flink

Dato : 24-02-08 19:27

spambuster@users.toughguy.net (Jesper) skrev:

>Du brænder den ned på DVD på din windåse.
> [...]

Hej Jesper

Jeg har brændt ISO-filen på min Windovs-PC men det er ikke et
format som min MacBook kan boote op på.

Er det lige meget om man brænder OS X 10.5 på en DVD-R eller en
DVD+R ??

Jeg er meget i tvivl om formatet jeg skal brænde en boot-DVD i
Windows som kan bruget i min MacBook

Hilsen Jørgen Flink

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-02-08 17:14

Jørgen Flink skrev den 24-02-2008 15:50:
> Hvordan flytter jeg en iso-fil fra Windows XP over på min MacBook hvor
> den skal brændes bed på en DVD ??

Som alle andre filer - via et medie begge maskiner kan forstå. Ekstern
USB-harddisk, direkte forbindelse med kabel, lagring på ekstern server.

Hvilke muligheder har du?

Fra : Jørgen Flink

Dato : 24-02-08 19:31

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> skrev:

>Som alle andre filer - via et medie
> [...]

Hej Thorbjørn

Jeg har ISO-filen liggende på min Windows PC, og kan brænde den
ned på en DVD, jeg har også en USB-harddisk (100 GB), mit
problem er egentlig at jeg ikke har en Mac der er oppe at køre,
havde håbet jeg kunne brænde en Bootable DVD med OS X 10.5 på
min Windows computer, men det kan min MacBook ikke læse ;-(

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-02-08 19:47

Jørgen Flink skrev den 24-02-2008 19:30:

> problem er egentlig at jeg ikke har en Mac der er oppe at køre,
> havde håbet jeg kunne brænde en Bootable DVD med OS X 10.5 på
> min Windows computer, men det kan min MacBook ikke læse ;-(

Mindre morsomt. Hvis de medier du ikke har fået med ved salget ikke
duer, vil jeg anbefale dig at brokke dig til sælger. Det er meget svært
at se hvad der er galt ud fra dine gengivelser, så hvis der er en i
nærheden der kan hjælpe er det nok det bedste.

> Jeg har brændt ISO-filen på min Windovs-PC men det er ikke et
> format som min MacBook kan boote op på.

Prøv at se på den fra Windows. Hvis der kun ligger en ISO-fil på når du
åbner skiven, har du brændt den forkert. Den skal svjv være komplet
ulæselig i Windows.

> Jeg er meget i tvivl om formatet jeg skal brænde en boot-DVD i
> Windows som kan bruget i min MacBook

Det er desværre heller ikke begynderstof. Hvad med en 10.4 - er der
ikke en af den slags i nærheden? Så kan du opgradere senere.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-08 18:04

Jørgen Flink <flink@tdcspace.dk> wrote:
> Hvordan flytter jeg en iso-fil fra Windows XP over på min MacBook hvor
> den skal brændes bed på en DVD ??

Det er ikke et spørgsmål om at flytte den. Koncentrer dig hellere om
at generere en iso fil der indeholder /hele/dit medie.

Hvorfor bruge så meget krudt på det. Hiv fat i sælge og bed om det
rigtige originalmedie.

Fra : Jørgen Flink

Dato : 24-02-08 19:33

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> skrev:

>Det er ikke et spørgsmål om at
>flytte den. Koncentrer dig hellere om
>at generere en iso fil der
>indeholder /hele/dit medie.
>
>Hvorfor bruge så meget krudt på
>det. Hiv fat i sælge og bed om det
>rigtige originalmedie.
>
>--
>Morten Reippuert Knudsen
> <http://blog.reippuert.dk>
>
>Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo
>Chorus 2007.

Hej Morten,

Det har jeg gjort. Nu har jeg Mac OS X 10.5 Install Disc 1 samt
2 og Mac OS X 10.4.6 men resultatet er det samme, "Kan ikke
installeres på denne computer" ;-(

Hilsen Jørgen Flink

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-02-08 19:48

Jørgen Flink skrev den 24-02-2008 19:33:
2 og Mac OS X 10.4.6 men resultatet er det samme, "Kan ikke
> installeres på denne computer" ;-(

Hvis du når SÅ langt, er medierne rigtige men passer ikke til. Fat i
sælger igen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-08 20:42

Jørgen Flink <flink@tdcspace.dk> wrote:

> Det har jeg gjort. Nu har jeg Mac OS X 10.5 Install Disc 1 samt
> 2 og Mac OS X 10.4.6 men resultatet er det samme, "Kan ikke
> installeres på denne computer" ;-(

10.4.6 er med garanti for gammel til din computer. Det er ikke end
gang sikkert det er en intel version du står med. Som nævnt andet
steds: pisk sælger.

Fra : Jørgen Flink

Dato : 25-02-08 00:01

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> skrev:

> [...]

Hej Morten - igen igen

Jeg har talt med Mac-Supporten, de mente, ud fra serienummeret,
at den var leveret med enten 10.4.8 eller 10.4.11, men de var
ikke helt sikker

Hilsen Jørgen Flink

Fra : Jørgen Flink

Dato : 25-02-08 00:47

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> skrev:

> [...]

hej Igen Morten

Det er lidt af en videnskab

Fra : Esben

Dato : 24-02-08 19:56

Jørgen Flink <flink@tdcspace.dk> wrote:

> Hvordan flytter jeg en iso-fil fra Windows XP over på min MacBook hvor
> den skal brændes bed på en DVD ??
>
> Hilsen Jørgen Flink

Jeg er kommet i tanke om at jeg har læst at der er et brænderprogram på
PC, der vil kunne brænde den bootbar, men kan ikke huske hvilket. Måske
skule du søge på "hackintosh" - der må være nogen af de folk der har
haft brug for noget lign. ...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-02-08 20:31

Esben wrote:

> [...]
> PC, der vil kunne brænde den bootbar, men kan ikke huske hvilket. Måske
> skule du søge på "hackintosh" - der må være nogen af de folk der har

Hm, det skulle vel ikke være Roxios Easy Media Creator? - det er
ihvertfald det eneste program, jeg kender, der kan brænde HFS/HFS+ filer...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-08 21:30

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Hm, det skulle vel ikke være Roxios Easy Media Creator? - det er
> ihvertfald det eneste program, jeg kender, der kan brænde HFS/HFS+ filer...

HFS er i denne sammenhæng ligegyldig. Han skal kunne lave en exact
kopi af DVD'en og brænde denne.

Fra : Jørgen Flink

Dato : 24-02-08 23:56

> [...]
>Morten Reippuert Knudsen
> <http://blog.reippuert.dk>
>
>Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.

På den DVD jeg har brændt i min Windows-PC kan jeg se der ligger
8 filer på den. 2 stk. BOOT-filer, en BOOTO, BOOT1U, BOOTHELP,
CDBOOT samt CHAIN0 i alt 132 KB. Det er nok fordi jeg ikke kan
se resten af det der er brændt i min Windows-PC .
Når jeg ser på det brændte med det blotte øje, vil jeg gætte på
der er ca. 3 GB på mediet

Hilsen
Jørgen Flink

Fra : Jørgen Flink

Dato : 24-02-08 23:55

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev:

>Hm, det skulle vel ikke være Roxios
>Easy Media Creator? - det er
>ihvertfald det eneste program, jeg
>kender, der kan brænde HFS/HFS+ filer...

> [...]

Hej Erik.

Jeg vil prøve at flytte min ISO-fil over på en MAC og brænde det
der, det er måske en mulighed?

Hilsen Jørgen Flink

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-02-08 00:54

Jørgen Flink wrote:

> Jeg vil prøve at flytte min ISO-fil over på en MAC og brænde det
> der, det er måske en mulighed?

Hej Jørgen - Nej, jeg tror desværre ikke det vil hjælpe noget. Mac OS X
- alle versoner - kræver, at det medie, der startes fra, er formatteret
i HFS+ for at kunne boote på en kopi.

Lad os fx. sige følgende. - du har en OS X 10.5, du gerne vil lave en
backup kopi af for at undgå hele tiden at skulle bruge originalen og
derved risikere at komme til at ridse den, så den ikke vil installere.

Første eksempel
- Du har adgang til en Windows XP baseret maskine med en hurtig brænder.
Normalt vil du ikke kunne få XP til at læse en sådan Mac CD/DVD,
medmindre du har 'MacDrive' installeret i XP. - OK, du har fx. Nero 7.x,
og den kan godt 'se' mediet, men den kan kun brænde den i ISO. På den
måde får den ikke alle de nødvendige bootfiler med, _selvom_ du vælger
'Copy Media'. Har du derimod Roxio Easy Media Creator 9.x, vil du kunne
læse en Mac CD/DVD i den og lave en nøjagtig kopi af CD/DVD'en. Den
CD/DVD er ikke en ISO disk og vil højst sandsynlig kunne boote en
hvilken som helst Mac, der kan bruge systemet.

Anden eksempel
- Du har adgang til en Mac og kan nu enten brænde en kopi via Finders
DiskBurn eller via fx. Roxio Toast Titanium. Vælger du at brænde fra
Finder, er det ikke givet, din CD/DVD kopi vil blive bootable, da du
ikke i reelt brnder en nøjagtig kopi, men Finder læser kun det, den kan
se på mediet - altså ikke de mange usynlige filer, der er nødvendig for
at kunne boote.

Bruger du derimod Toast Titanium og vælger 'Mac only', kan du nu gemme
som en Mac .dmg fil. En sådan .dmg fil vil altid blive bootable ved en
brænding ud på en CD/DVD. Du kan også kopiere en sådan .dmg fil over på
en windows XP maskine og brænde den med Easy Media Creator - men _ikke_
med Nero.

At lave en .dmg fil af en CD/DVD er det letteste, hvis man kun har den
indbyggede brænder i fx. en MacBook eller stationær Mac. Men har du fx.
også adgang til en ekstra ekstern brænder, kan du i Toast vælge at lave
en direkte kopi af originalen ved at vælge 'Copy'. En sådan kopi er 100%
identisk med original mediet og dermed også bootable.

Dit problem er, at den ISO fil, dels ikke kan boote en Mac, dels ikke er
identisk med originalen. Så i dit tilfælde vil du ikke få noget ud af at
få filen over på en anden Mac og brænde den derfra. 'Skaden' er allerede
sket, da originalen blev gemt som en ISO fil.

Så, som jeg tidl. allerede har skrevet, tror jeg, du hellere må gå ud og
købe dig en original Leopard 10.5.x, så er du sikker på, du til enhver
tid kan boote fra den. - En ny koster i butikkerne 999kr., men de kan
allerede nu købes på div. salgssteder på internettet til en pris mellem
600kr. og 800kr. i ubrudt emballage.

Og som andre allerede har været inde på, så bør du installere den OS X
10.4.x, der fulgte med din MacBook, da du så også får installeret iLife
sammen med systemet og derefter opgradere med en original 10.5.x for at
beholde iLife.

så det er den eneste rigtige måde at gøre det på, og du er også ude over
alle problemer med IsO eller ikke-IsO filer...

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Flink

Dato : 25-02-08 12:31

> [...]
>koster i butikkerne 999kr., men de kan
>allerede nu købes på div.
>salgssteder på internettet til en pris mellem

Hej Erik

Mange tak for den meget udførlige forklaring, det hjalp meget på
forståelsen.
Jeg har lige et ekstra spørgsmål: Nu er det således at jeg har
Leopard liggende zipped i rar-format . Hvad hvis jeg flytter det
over på en Mac og ”pakker” det ud der og efterfølgende brænder
det ned på en DVD ?

Jeg har også en ekstern DVD-brænder (til Windows)

Hilsen Jørgen Flink

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-02-08 12:35

Jørgen Flink <flink@6JVMHtdcspace.dk> wrote:

> [...]
> det ned på en DVD ?
>
> Jeg har også en ekstern DVD-brænder (til Windows)

Spændende ... hvor er det man kan købe 10.5 som rar filer ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 25-02-08 17:29

> Spændende ... hvor er det man kan købe 10.5 som rar filer ?
>

> /thomas

He, he.....velkommen til den nye generation af Windowsbrugere på Mac.

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 25-02-08 18:07

Morten Lind wrote:

> He, he.....velkommen til den nye generation af Windowsbrugere på Mac.

Hæh. Er det ik' den der med 'Hvad harddisken er fuld af, løber munden
over med'? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 25-02-08 18:15

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> He, he.....velkommen til den nye generation af Windowsbrugere på Mac.

Som trækker lange tråde i gruppen p.g.a. "tilsyneladende" defekte
originale installationsmedier.

/Preben
--
The crazy ones, who think they can change the world
- are the ones who do.

Fra : Morten Lind

Dato : 25-02-08 18:24

Preben Bødker Nielsen <spam2008@os.dk> wrote:

> Som trækker lange tråde i gruppen p.g.a. "tilsyneladende" defekte
> originale installationsmedier.
>
> /Preben

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-02-08 13:16

Hej Jørgen

Jørgen Flink (slet 6JVMH) wrote:
> [...]
> Leopard liggende zipped i rar-format . Hvad hvis jeg flytter det
> over på en Mac og ”pakker” det ud der og efterfølgende brænder

OS X's Finder kan ikke pakke en .rar fil ud, så du skal have fat i
StuffItExpander eller et program, der hedder Unrar. - Begge er gratis og
kan hentes på www.versiontracker.com.

Hvis den .rar fil er den samme, som du har haft på din Windows maskine,
vil det desværre ikke ændre noget, da der tilsyneladende mangler det
meste af installeringen i filen.

> Jeg har også en ekstern DVD-brænder (til Windows)

Du kan sætte dette drev til mac'en og bruge det sammen med fx. Toast.
Hvis du vil kopiere en CD/DVD. Toast Titanium er det bedste program til
brug som brænderprogram. Vælg så 'Copy', sæt mediet i det eksterne drev
og Toast vil så læse det som 'afsender', åbn dit interne drev og sæt et
tilsv. medie i og klik på 'burn'. Vælg en hastighed mellem 4x og 16x til
DVD og 4x til 32x ved CD, så får du den bedste brænding.

En CD/DVD, der er kopieret på den måde er _100%_ identisk med
originalen. - Og hvis du fx. har lånt en Leopard og lavet en koi på den
måde, vil den også med garanti være bootable.

Jeg véd godt, det ikke er billigt at købe nye styresystemer, men jeg vil
alligevel opfordre dig til at købe det, nu systemet er nyt. Hvis det var
et ældre system, der ikke længere kan købes, ville jeg nok ikke sige så
meget til, man laver en kopi.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-08 18:59

=?ISO-8859-1?Q?J=F8rgen wrote:

> Mange tak for den meget udførlige forklaring, det hjalp meget på
> forståelsen.

Mit råd: lad være med at lytte til Erik han forvirrer mere end han
afklarer.

> [...]
> Leopard liggende zipped i rar-format . Hvad hvis jeg flytter det
> over på en Mac og ?pakker? det ud der og efterfølgende brænder

Hvorfor vil du have imaget over på din Mac som du ikke kan få i
luften. jeg kan ikke rigtigt se hvorledes det skulle løse dit problem.

Fra : Esben

Dato : 25-02-08 09:37

Jørgen Flink <flink@tdcspace.dk> wrote:

> Hej Erik.
>
> Jeg vil prøve at flytte min ISO-fil over på en MAC og brænde det
> der, det er måske en mulighed?

Disk Utilities eller Toast burde kunne ændre formatet...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-08 18:56

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Disk Utilities eller Toast burde kunne ændre formatet...

Det nytter ikke noget når jørgen står med et ufuldstændigt image der
tilmed er baldret af windows specifikke boot filer.