Hvorfor reklamer når vi har TV2
Fra : Sebastian

Dato : 20-02-08 22:59

TV2 meddeler i 16.00 nyhederne at Apple sænker iPod priser.
Det siger meget om Apple og deres behov for klassisk markedsføring og
måske endnu mere om TV2 nyhederne.

Mojn

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-02-08 23:03

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> TV2 meddeler i 16.00 nyhederne at Apple sænker iPod priser.
> Det siger meget om Apple og deres behov for klassisk markedsføring og
> måske endnu mere om TV2 nyhederne.

gud fader ... så må det da være en meget sløv dag ...

Men Apple har jo ofte formået at få sig selv i nyhederne og på den måde
spare lidt på PR budgettet ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-02-08 23:16

> gud fader ... så må det da være en meget sløv dag ...
>
> Men Apple har jo ofte formået at få sig selv i nyhederne og på den måde
> spare lidt på PR budgettet ...

Er det ikke nærmest første gang? Jeg synes da, det er fint, at Apple
endelig får lidt omtale. Da Microsoft lancerede Windows95 var der da et
langt indslag i nyhederne bl.a. med Jay Leno på scenen. Det blev
virkelig behandlet om en milepæl i computerhistorien og ikke bare som et
nyt produkt fra et privat firma. Jeg var vist ikke engang Apple-bruger
selv dengang, og jeg undrede mig alligevel over, hvordan det kunne være
en nyhed i landsdækkende tv. Det kan da kun være fordi, journalisterne
ikke kendte andet end Windows, så det for dem var synonymt med en
computer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-02-08 23:27

> Er det ikke nærmest første gang? Jeg synes da, det er fint, at Apple
> endelig får lidt omtale.

Njae, nu tænker jeg faktisk ikke på danske medier. Apple får altid
uforholdsmæssig meget presse tid i f.eks. CNBC og CNN når der er afhold
macworld keynotes og andre ting og sager.

Men i Danmark er da også sket før, og Apple er tit med på bordet i
f.eks. godmorgen danmark når der skal snakkes om nye dimser.

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-02-08 23:30

Henrik Münster wrote:

> [...]
> en nyhed i landsdækkende tv. Det kan da kun være fordi, journalisterne
> ikke kendte andet end Windows, så det for dem var synonymt med en

Jeg erindrer noget med, at første gang jeg traf dig, det var på et
Mac-BBS, jeg mener det var Mac Mermaid, jeg synes jeg kan huske, at jeg
forsøgte at lokke dig til også at deltage på POL-ONLINE, og det har været
tilbage i '93 - '94.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-02-08 00:32

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> Mac-BBS, jeg mener det var Mac Mermaid, jeg synes jeg kan huske, at jeg
> forsøgte at lokke dig til også at deltage på POL-ONLINE, og det har været

Helt så langt tilbage kan det ikke være. Jeg købte min første Mac i
1995. Det var en Performa 475, der var på tilbud hos Bilka i Tilst ved
Århus til meget passende kr. 4.750,-. Året efter købte jeg en PowerBook
5300cs, og det var også i 1996, jeg fik mit første modem og kom på
internettet. Det var lige efter, prisen for et årsabonnement hos
Danadata var faldet fra kr. 3.000,- til kr. 600,-. Oveni skulle man
selvfølgelig betale telefonregningen, når man var på. Danadata blev kort
efter opkøbt af Tele Danmark.
Det er vist rigtig nok, at der var noget med Pol-online.
Politiken havde jo et meget omfattende computertillæg hver uge og var
langt fremme på det område. Jeg husker nu ikke, om jeg kom på
Pol-online. Tele Danmark havde også nogle interne nyhedsgrupper. Det
mødte jeg vist bl.a. René Erichsen, der oversatte MacSOUP til dansk.
Tænk, at internettet allerede er så gammelt, at vi kan tale om gamle
dage og huske noget, som mange af brugerne i dag intet aner om.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 21-02-08 22:59

> [...]
> 1995. Det var en Performa 475, der var på tilbud hos Bilka i Tilst ved
> Århus til meget passende kr. 4.750,-. Året efter købte jeg en PowerBook

Og den kostede 53.000,-?

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-02-08 21:38

> Og den kostede 53.000,-?

Nej, heldigvis, men det føltes sådan. Den kostede vist kr. 16.000,-, og
jeg syntes, det var rigtig mange penge dengang. Ekstra RAM og andet
tilbehør var desuden helt vildt dyrt dengang. Man kunne ikke bare fylde
den op med RAM for kr. 700,- som i dag.
Den tjente mig da fint nogle år, men specielt god var den ikke.
Den virkede ikke hurtigere end Performaen, selv om den på papiret var
langt kraftigere. Og Apple snød os jo og kom aldrig med det nye
styresystem, der krævede PowerPC processoren, så i virkeligheden kunne
jeg havde sparet lidt og købt en PowerBook 190 med den gamle processor.
Og så har jeg ikke nævnt, hvor mange måneder den tilbragte på værksted.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Bruno

Dato : 21-02-08 15:11

Henrik Münster wrote:

> [...]
> en nyhed i landsdækkende tv. Det kan da kun være fordi, journalisterne
> ikke kendte andet end Windows, så det for dem var synonymt med en

Windows 95 var en milepæl. Selvfølgelig ikke i Apple sammenhæng, men for
90-95% af verdens computerbrugere så var det noget der gjorde en forskel.

At sammenligne det med en prissænking af iPod's virker helt ved siden
af, de to ting er slet ikke i sammen klasse. En prissænking er altså
ikke det samme som et nyt produkt, plus der er jævnligt prissænkninger
og så har jeg slet ikke vurderet om iPod's er vigtigere end Win95 var
dengang

Mvh
Bruno

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-02-08 21:38

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> [...]
> ikke det samme som et nyt produkt, plus der er jævnligt prissænkninger
> og så har jeg slet ikke vurderet om iPod's er vigtigere end Win95 var

Jeg sammenligner det bestemt ikke med en prissænkning på iPod.
Overhovedet ikke. Jeg har bare ikke bemærket, at Apple får mere
medieomtale end så mange andre, selv om det strengt taget ikke er
begivenheder, der retfærdiggør det. Jeg nævnte derfor, at f.eks.
Microsoft også har fået stor medieomtale engang.
Jeg kan godt se, hvad du mener med, at Windows95 havde stor
betydning for de fleste computerbrugere. Jeg synes bare stadig, det er
et produkt fra et privat firma, og andre firmaers nye modeller bliver
normalt ikke omtalt. Jeg må dog tilstå, at jeg har lidt svært ved at
komme med eksempler, for det er jo helt unikt, at et enkelt firmas
produkt har en så monopollignende status i et marked. Jeg synes, det er
et eksempel på, at journalister, ligesom alle vi andre, ser deres egen
verden. De lever af at skrive på en computer, så for dem betyder den
alverden. Jeg kender masser af mennesker, og kendte endnu flere dengang,
der overhovedet ikke beskæftiger sig med computere. Bevares, nu 12 år
efter kan de fleste nok bruge en, men de fleste går ikke op i, hvad den
kører. For dem er det altså næppe den store nyhed.
Men OK, så skal journalister jo på den anden side omtale store
begivenheder. Det er sikkert også blevet omtalt, når en ny spillekonsol
blev lanceret, og folk stod i lange køer. Så fred være med det. Det er
vel rimeligt nok, at lanceringen af Windows95 blev omtalt. Og lige så
rimeligt, at Windows Vista ikke blev det
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich Ottosen

Dato : 21-02-08 00:48

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> TV2 meddeler i 16.00 nyhederne at Apple sænker iPod priser.
> Det siger meget om Apple og deres behov for klassisk markedsføring og
> måske endnu mere om TV2 nyhederne.

Jeg fornemmer en lidt sarkatsik tone? Det er der osse al mulig grund
til. Det er noget af det mest elendige stykke nyhedsjournalistik, jeg
længe har hørt/set. TV2 viderebringer ukritiks en nyhed fra en
amerikansk kilde, historien bliver vinklet negativt sådan á la
"nu-kniber-det-for-Apple"

Hvis journalisterne på TV2 tænkte mere (før) de talte (så meget), havde
de måske selv fundet frem til, at der er tale om den mindste iPod i
sortimentet. Hvis de yderligere havde ulejliget sig ind på en
apple.shop, ville de se, at der er lanceret en større (2Gb) model til
blot $20 mere ($69 mod den lille 1Gbs nye pris på $49).

Øh, er der ikke noget, der får en til at konstatere, at Apple da blot
ønsker at komme af med restlageret af de små (nu nærmest usælgelige)
dimser?

At TV2 turnerer historien i en lidt hysterisk vinkel om "krise" er rent
overkill. TV2 er til grin - igen, fristes man til at sige.

PS.: men det virker da. Jeg overvejer igen at anskaffe mig sådan en
lille spiller, de cirka 250 musiknumre, den kan rumme, er rigeligt til
flere timers togtur

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-02-08 00:51

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> PS.: men det virker da. Jeg overvejer igen at anskaffe mig sådan en
> lille spiller, de cirka 250 musiknumre, den kan rumme, er rigeligt til
> flere timers togtur

Eller en god løbetur
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Esben

Dato : 24-02-08 14:11

> Eller en god løbetur

Ja, jeg har en shuffle og en 60 GB Color. Gæt hvilken en jeg bruger
mest...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-02-08 07:51

Mich Ottosen skrev den 21-02-2008 00:47:

> PS.: men det virker da. Jeg overvejer igen at anskaffe mig sådan en
> lille spiller, de cirka 250 musiknumre, den kan rumme, er rigeligt til
> flere timers togtur

Det eneste problem med den lille Shuffle er at de er så små at de kan
blive væk! Den jeg købte er godt nok fuldstændig borte, så det vil jeg
godt advare imod.

Bortset fra det er den helt fin, men ikke god til Podcasts og det var
det jeg var ude efter.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-02-08 19:29

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> [...]
> godt advare imod.
>
> Bortset fra det er den helt fin, men ikke god til Podcasts og det var

(samme årsag til jeg i sin tid skilte mig af med min 1. genrations
shuffle)

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-02-08 21:38

> (samme årsag til jeg i sin tid skilte mig af med min 1. genrations
> shuffle)

Det er ligesom et Minox "spionkamera". Man skal godt nok kigge sine
lommer grundigt igennem, før man putter bukserne i vaskemaskinen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-02-08 14:46

> Det er ligesom et Minox "spionkamera". Man skal godt nok kigge sine
> lommer grundigt igennem, før man putter bukserne i vaskemaskinen.

Kan et minox bruges til at aflytte podcasts? Og slettes de i givet
fald ved kogevask?

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-02-08 21:15

> Kan et minox bruges til at aflytte podcasts? Og slettes de i givet
> fald ved kogevask?

Der er ikke lyd på. Hvad vasken angår, så er det ikke så meget filmen,
men mere resten af kameraet, der bekymrer mig. Film bør jo sådan set
kunne tåle vand. Ellers kan det jo ikke fremkaldes. Jeg ved bare ikke,
hvordan vaskepulveret påvirker emulsionen. Jeg har kun det "billige"
Minox EC, som jeg for nogle år siden "arvede" efter en, der køber alle
mulige gadgets i lufthavne og lignende steder. Jeg har prøvet det lidt,
men det er enormt dyrt, filmen skal fremkaldes i Tyskland, og kvaliteten
er strengt taget højst middelmådig. Teknologisk set var Minox
fremragende for sin tid, men tiden må siges at være løbet fra det. De
moderne kameraer er måske knap så små, men de er rigeligt små for de
fleste, så der er ingen grund til besværet med et Minox.
Med Minox tænker jeg selvfølgelig på det "rigtige" Minox med
8x11 mm negativer. Minox har lavet andre kameraer, og mange af de nyere
har vist bare været kinesiske modeller med at andet navn. De lavede dog
et fantastisk godt 35 mm kamera i halvfjerdserne, firserne og
halvfemserne vel. Jeg fik selv et Minox 35 GT i studentergave, og det
var sublimt som lommekamera til hurtige snapshots og den slags.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : KentBM

Dato : 21-02-08 15:09

Sebastian wrote:
> TV2 meddeler i 16.00 nyhederne at Apple sænker iPod priser.
> Det siger meget om Apple og deres behov for klassisk markedsføring og
> måske endnu mere om TV2 nyhederne.
Hvad kan man vente af nyhedsmedier i en tid, hvor det er en nyhed, at
Paris Hilton vil en tur til Danmark.

Tænk på, hvad det kræver af journalistiske kræfter i stedet at
beskæftige sig med Darfur eller en anden "glemt" krig.

For ikke at tale om de rigtige vigtige emner som, at BMW kommer med en
billig R-udgave af deres F650GS

Der er nu fordele ved kun at kunne se det tv, som udsendes på internet
(DR1 + DR2).

--

Kent