To fjernstyringsspørgsmål...
Fra : Esben

Dato : 20-02-08 20:00

Jeg har brug for at få afklaret nogle spørgsmål omkring fjernstyring af
andre macs.

På et lokalt netværk: hvad giver den _bedste_performance_? (og derved
en behagelig grafisk brugerflade hvor det ligner mest muligt at sidde
ved computeren?) Formoder selv det er Timbuktu, hvor man i hvert fald
får flest features?!

Så har jeg brug for en metode, hvor en web browser kan bruges som client
over internettet - svjh kan Timbuktu ikke køre på den måde som server?

Kan remote desktop det eller skal man finde en (anden) VNC server type,
der kan?

Hvordan går det med at blande forskellige slags fjernstyring?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-02-08 23:38

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> [...]
> der kan?
>
> Hvordan går det med at blande forskellige slags fjernstyring?

Hvad skal du bruge det til ? .. forventer du at kunne "arbejde" på den
anden maskine .. eller er det bare "support" fjernstyring ?

/thomas

Fra : Esben

Dato : 20-02-08 23:50

> Hvad skal du bruge det til ? .. forventer du at kunne "arbejde" på den
> anden maskine .. eller er det bare "support" fjernstyring ?

Sætte processer igang af relativ simpel karakter skal jeg i hvert fald.
Spiller det godt kunne det nok blive til at arbejde på den ene via den
anden fordi jeg nu sidder ved den store skærm og har brug for at tjecke
noget på MacBook Pro'en som måske lige sår inde i stuen. Sagen er at
hvis jeg går der ind, vil min datter der er 21 måneder ofte dige
"compjule" og så vil hun underholdes, hvis hun er træt eller lign. Hvis
jeg ikke minder hende om "compjule" kan hun godt inde på noget at lave

Det fjerne fjernstyring er småting - i web interface forventer jeg ikke
det vilde...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-02-08 04:33

> [...]
> "compjule" og så vil hun underholdes, hvis hun er træt eller lign. Hvis
> jeg ikke minder hende om "compjule" kan hun godt inde på noget at lave

ville du pege den fælden FW regel

> Det fjerne fjernstyring er småting - i web interface forventer jeg ikke
> det vilde...

ARD i greyscale + terminal.

Fra : Esben

Dato : 21-02-08 13:29

> ville du pege den fælden FW regel

Den forstod jeg ikke lige?!

> ARD i greyscale + terminal.

OK - kan det skal vel styres på serveren eller kan man vælge det ved
logon?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-02-08 19:38

> Den forstod jeg ikke lige?!

Det er du ikke ene om. Anyone?

> OK - kan det skal vel styres på serveren eller kan man vælge det ved
> logon?

realtime i ARD admin.

Fra : Morten Lind

Dato : 21-02-08 16:02

> [...]

> "compjule" og så vil hun underholdes, hvis hun er træt eller lign. Hvis
> jeg ikke minder hende om "compjule" kan hun godt inde på noget at lave

Tøsen slægter altså farmand på, så du er selv ude om det

> vh esben
>
> dbareudeladmig@get2net.dk
> udelad udelad

M.

Fra : Esben

Dato : 21-02-08 18:30

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Tøsen slægter altså farmand på, så du er selv ude om det

Ja, tak - der står 2 bærbare på spisebordet og de er ofte i brug...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-02-08 04:31

> [...]
> en behagelig grafisk brugerflade hvor det ligner mest muligt at sidde
> ved computeren?) Formoder selv det er Timbuktu, hvor man i hvert fald

ARD - det gælder såvel performance som management features.

Uden sammenligning. Timbuktu er gumpetung og ikke rigtig brugbar i et
Mac OS X miljø.

> [...]
> over internettet - svjh kan Timbuktu ikke køre på den måde som server?
>
> Kan remote desktop det eller skal man finde en (anden) VNC server type,

Ikke som en browserpugin. Hvis du kan komme ind på lan med VPN bruger
du bare ARD. Hvis der kun befinder sig et par enkelte computere bag
lan kan du bruge portforwards.

Fra : Esben

Dato : 21-02-08 13:29

> ARD - det gælder såvel performance som management features.

OK Tak

> [...]
>
> Ikke som en browserpugin. Hvis du kan komme ind på lan med VPN bruger
> du bare ARD. Hvis der kun befinder sig et par enkelte computere bag

Jeg kan klare mig med portforwards, men ARD kan altså køre i et
browservindue på en PC?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-02-08 19:35

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Jeg kan klare mig med portforwards, men ARD kan altså køre i et
> browservindue på en PC?

Nej men putty.exe kan fint ligge på en USB stick. Hvad skal man så med
et GUI? Du kan iøvrigt køre VNC mod ARD klienter hvis du slå alm VNC
authentication til. Jeg vil ikke anbefale at du lukker VNC direkte ud
på internettet.

Fra : Esben

Dato : 25-02-08 13:05

> Nej men putty.exe kan fint ligge på en USB stick. Hvad skal man så med
> et GUI?

Hvordan vil du styre min Eudora, MacSoup, Stickies osv uden GUI?

>Du kan iøvrigt køre VNC mod ARD klienter hvis du slå alm VNC
> authentication til. Jeg vil ikke anbefale at du lukker VNC direkte ud
> på internettet.

Hmm. Det er jo netop det jeg har brug for, der findes ikke nogen sikre
veje uden installation i den fjerne ende?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-02-08 13:23

> Hmm. Det er jo netop det jeg har brug for, der findes ikke nogen sikre
> veje uden installation i den fjerne ende?

jo .. VPN ...

/thomas

Fra : Esben

Dato : 25-02-08 14:02

> jo .. VPN ...
>
> /thomas

Jeg er ikke sys admin eksternt - kun derhjemme

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-08 19:03

> Jeg er ikke sys admin eksternt - kun derhjemme

Du skal blot bruge en VPN klient eksternt.

Men er det ikke lige lovligt meget at gøre ud af det. Hvis ikke du kan
hive dine klient programmer (mail/news) med dig kan du sørge for at
lægge dine ting ud på internettet og tilgå dem eks via googles fine
services.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-02-08 17:05

Esben skrev den 25-02-2008 13:05:

> Hmm. Det er jo netop det jeg har brug for, der findes ikke nogen sikre
> veje uden installation i den fjerne ende?

Benyt ssh til at forbinde dig med, og bed din ssh-klient om at give dig
en proxy eller portforwarding så du kan komme til VNC porten uden at den
er offenligt tilgængelig.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-08 19:02

> Hvordan vil du styre min Eudora, MacSoup, Stickies osv uden GUI?

Hvorfor har du behov for at styre dem? Er det ikke ting der kan lægges
ud på imap/google whatever?

VPN...

Fra : Esben

Dato : 25-02-08 21:07

> Hvorfor har du behov for at styre dem? Er det ikke ting der kan lægges
> ud på imap/google whatever?

> VPN...

Kunne det fx køres via PGP Desktop eller hvad vil du foreslå?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-08 21:52

> Kunne det fx køres via PGP Desktop eller hvad vil du foreslå?

Lav en VPN hjemme - evt en simpel ssh tunnel. Jeg ved ikke hvad hvad
PGP Desktop er.

Hvi jeg var dig ville jeg sørge for at lægge mine ting ud på
indernedded så du kan få adgang til dem overalt.

Fra : Esben

Dato : 25-02-08 22:17

> Lav en VPN hjemme - evt en simpel ssh tunnel. Jeg ved ikke hvad hvad
> PGP Desktop er.
>
> Hvi jeg var dig ville jeg sørge for at lægge mine ting ud på
> indernedded så du kan få adgang til dem overalt.

Jeg vil have min brugerflade - gider absolut ikke webmail og deslige

Og alle mine data skal være tilgængelige off-line

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-08 23:20

> Jeg vil have min brugerflade - gider absolut ikke webmail og deslige

Du har prøvet google's ik? IMHO slår brugerfladen og faetures til
enhver tid en hvilken som helst PIM/mailklient.

Det ene udelukker iøvrigt ikke det andet.

> Og alle mine data skal være tilgængelige off-line

Endnu en gang, det ene udelukker ikke det andet.

Fra : Esben

Dato : 26-02-08 10:11

> Du har prøvet google's ik? IMHO slår brugerfladen og faetures til
> enhver tid en hvilken som helst PIM/mailklient.

Jeg har Palm - for mig er der ikke noget der slår den som PIM

> Det ene udelukker iøvrigt ikke det andet.

> Endnu en gang, det ene udelukker ikke det andet.

Nå men vil prøve og jeg kan køre VPN, hvordan søren jeg så lige sætter
det op og VNC client i en browser og bruge min Palm til resten.

Kan høre du er på en anden type løsninger, som fungerer for dig!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 26-02-08 10:31

Esben wrote:

> Jeg har Palm - for mig er der ikke noget der slår den som PIM

Enig! Uanset hvor fin en brugergrænseflade online-løsninger end har, så
giver en ikke-mobil PIM bare ikke mening. Jeg er os stor tilhænger af,
at man kan ha' den slags i lommen.

Desuden er det endnu for bøvlet at synkroniserer data til/fra Google.

> Nå men vil prøve og jeg kan køre VPN, hvordan søren jeg så lige sætter
> det op og VNC client i en browser og bruge min Palm til resten.

Hvorfor ikke bare bruge VNC via en tunnel over SSH som Thorbjørn(!?)
foreslog. Det er ret nemt at sætte op... (på Windows i al fald - jeg har
ikke haft brug for det under OS X endnu).

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Esben

Dato : 26-02-08 13:27

> [...]
> foreslog. Det er ret nemt at sætte op... (på Windows i al fald - jeg har
> ikke haft brug for det under OS X endnu).

Hvor åbner man for SSH?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 26-02-08 13:44

Esben wrote:

> Hvor åbner man for SSH?

I OS X?

I Leopard er det 'System preferences'->'Sharing'->'Remote login'.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Esben

Dato : 26-02-08 13:59

> I OS X?
>
> I Leopard er det 'System preferences'->'Sharing'->'Remote login'.

OK! og det kan VNC finde ud af benytte sig af, kan jeg forstå!

Har nu enabled remote login og Apple Remote Desktop

Nogen der ved hvilke porte der skal åbnes for at ARD og SSH virker over
routere?

Kan ikke finde ud hvad jeg så skriver i browseren - mindes noget med at
skrive vnc:// foran IP nr, men det virker ikke...?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Hvad skriver jeg i browseren for at køre vnc

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 26-02-08 15:06

Esben wrote:

> OK! og det kan VNC finde ud af benytte sig af, kan jeg forstå!

Jeg ved ikke om der findes VNC klienter med en SSH klient i maven. Jeg
har som sagt kun erfaring med løsningen på Windows.

Jeg er sikkert ikke den rette til at forklare dig, hvordan du tunneler
din trafik igennem SSH, men here goes:

VNC Viewer ->SSH (klient) -> SSHD (server) -> VNC Server

- VNC Viewer skal oprette forbindelse til localhost:<selvvalgt port>.
- SSH klienten opretter forbindelse til SSHD (din 'server')
- SSH klienten skal lytte på '<selvvalgt port>' og forwarde trafikken
den modtager der, til VNC serveren på din server. F.eks.
'servershostname:<vncport>'.

> Nogen der ved hvilke porte der skal åbnes for at ARD og SSH virker over
> routere?

SSH er næsten altid port 22. ARD har jeg aldrig brugt...

> Kan ikke finde ud hvad jeg så skriver i browseren - mindes noget med at
> skrive vnc:// foran IP nr, men det virker ikke...?

Pas. Jeg brugte en klient...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 26-02-08 15:25

Peter Farsinsen wrote:

[snip]

> [...]

Hov. Hvis du bruger en webbaseret VNC klient, er det faktisk ret nemt.

SSH til din 'server' med flg.:

ssh -L <lokalport>:serverhostname:<vncserverport> ditbrugernavn@serverip

Altså f.eks. ssh -L 9999:esbensserver:5800 esben@esbensdomaend.dk

I browseren (på klienten) kan du så åbne localhost:9999 der vil resolve
VNC serveren på din server igennem ssh tunnelen.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Esben

Dato : 26-02-08 20:22

> [...]
>
> I browseren (på klienten) kan du så åbne localhost:9999 der vil resolve
> VNC serveren på din server igennem ssh tunnelen.

Spændende - tester i morgen eller en af dagene

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-02-08 20:15

> Jeg ved ikke om der findes VNC klienter med en SSH klient i maven. Jeg
> har som sagt kun erfaring med løsningen på Windows.

ARD