Ingen farver med s-video
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-02-08 12:44

Hej,

Jeg har lige købt en dvi->s-video/composite adapter, så jeg kan sætte
mac'en til tv'et (ja; det er en gammel bandit med billedrør og sån').

Billedet ser overraskende godt ud, men der er ingen farver på. Hvad kan
det skyldes? Jeg har prøvet at rode med indstillingerne og uanset
hvilken opløsning og opdteringsfrekvens jeg vælger, forbliver billedet i
s/h.

TV'et er et gammelt (men for sin tid rigtig fint) Sony 32", der normalt
gerne snakker både PAL/NTSC.

What to do?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-02-08 12:57

> [...]
> s/h.
>
> TV'et er et gammelt (men for sin tid rigtig fint) Sony 32", der normalt

hvordan har du kablet det ... til composite eller s-video ? .. eller
composite via en scart adapter ?

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-02-08 13:19

Thomas von Hassel wrote:

> hvordan har du kablet det ... til composite eller s-video ? .. eller
> composite via en scart adapter ?

Hov. Det er kablet med composite direkte til et composite stik i tv-et
(altså ikke via scart).

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-02-08 18:54

> Hov. Det er kablet med composite direkte til et composite stik i tv-et
> (altså ikke via scart).

Prøv manuelt at vælge mellem PAL BG (som bruges i norden, tyskland
og storbritanien) og NTSC på dit TV's video indgang.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-02-08 19:27

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Prøv manuelt at vælge mellem PAL BG (som bruges i norden, tyskland
> og storbritanien) og NTSC på dit TV's video indgang.

Jeg ævler i dag. Det er kablet med s-video direkte til et s-video stik
på mit tv. Composite virker fint, men signalet er (selvfølgelig)
tydeligt bedre med s-video, selvom det fortsat er s/h.

Desværre har jeg ikke et andet s-video kabel og en scart adapter at
teste med - det kunne jo tænkes at virke via scart. Alternativt er det
s-video kablet, der er skummelt. Jeg kan ikke huske, hvor jeg har det
fra og det er i hvert fald ikke nyt (det lå /langt/ nede i kassen :P).

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-08 21:27

Peter Farsinsen wrote:

> [...]
> s-video kablet, der er skummelt. Jeg kan ikke huske, hvor jeg har det
> fra og det er i hvert fald ikke nyt (det lå /langt/ nede i kassen :P).

Hovsa! - så dæmrer der noget helt andet... Hvis du bruger et S-VHS kabel
med SCART i den begge ender, _skal_ SCART stikkene være et såkaldt
'full-mounted' kabel og ikke et af de alm. (oftest billige) std. kabler.

Hvis stikket i den ende, du sætter ind i computeren også er et SCART
(via adapter), _skal_ det også være 'full-mounted'. 'full-mounted'
betyder, at samtlige ben skal være til stede i begge stik, OG - at der
skal være signalledning til alle stikben.

Du kan evt. prøve at vende kablet om, så det stik, du hidtil har sat til
dit TV, nu bliver sat i DVI adapteren.

Jeg kunne fx. ikke låse min DVD afspiller til hverken mit Sony TV eller
mit nye fladskærms TV og jeg skulle også selv vælge farve eller s/h. -
En af mine venner gav mig så tippet med at vende kablet, da han så,
hvilken type, jeg brugte, - og nu no problemas...

Hvis dit stik til DVI adapteren er et DIN stik, skal du have et
mellemled, der spejlvender signalet, - så populært sagt, det signal, der
er på ben nr. 1, nu kommer på ben nr. 8.

Det er igen samme problem, at signalvejene i de ikke full-mountede
kabler er spejlvendte i forhold til signalkildens bane. - På mit Sony TV
måtte jeg fx. bruge LINE OUT stikkene til lyd til min forstærkers LINE
OUT og TV'ets LINE IN til LINE IN på forstærker. - normalt går det jo
fra OUT til IN og IN til OUT......

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-08 00:37

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> betyder, at samtlige ben skal være til stede i begge stik, OG - at der
> skal være signalledning til alle stikben.

Var det ikke mere forståeligt om du skrev at den pågælden SCART
indgang oi adapter skal understøtte s-video (det kan langt fra alle)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-08 14:59

Peter Farsinsen wrote:
> [...]
> s/h.
>
> TV'et er et gammelt (men for sin tid rigtig fint) Sony 32", der normalt

Hvilken modelserie er det - KV, KVX, KVR, KVP, KVRX? - Jeg kan ikke helt
huske det fra min egen gamle KV90X, men der var noget med, at man skulle
vælge 'sprog' manuelt - altså sætte den manuelt til PAL, NTSC eller JIS,
hvis man ville bruge S-VHS indgangen. Svjh. stod min til JIS som std.
til S-VHS...

> What to do?

Jeg tror, du skal have fat i TV manualen og kigge godt og grundigt i den
ret - rodede og uoverskuelige måde at beskrive tingene på... - Men har
du prøvet at bytte rundt på rød og grøn sync? - Jeg véd bare, jeg også
havde store problemer med at få min Panasonic videomaskine til at
fungere udenom antennestikket, så jeg kunne bruge den til både alm.
videobrug, men samtidig koblet til mit stereoanlæg, så jeg kunne bruge
videomaskinen til at optage lyd uafhængigt af TV. - Jeg opgav tilsidst
at få det til at virke begge steder samtidig.

Andet råd har jeg ikke...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-02-08 15:23

> Men har
> du prøvet at bytte rundt på rød og grøn sync?

det er jo ikke component .. men composite, dvs. ét kabel ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-08 15:59

Thomas von Hassel wrote:

> det er jo ikke component .. men composite, dvs. ét kabel ..

Øh? - de to composite kabler jeg har har 6x farvekodede phono + 1x DIN
8-polet i den ene ende og hhv. scart og VGA i den anden. - Jeg har vist
endda stadig et af de gamle Composite kabler med det 21-polede DIN stik
+ 6x phono og 1x DIN 8-polet også (fra et Panasonic videokamera), - så
der er altså flere typer Composite kabler at vælge imellem....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-02-08 16:22

> [...]
> + 6x phono og 1x DIN 8-polet også (fra et Panasonic videokamera), - så
> der er altså flere typer Composite kabler at vælge imellem....

Det har vist ikke noget med Composite kabler at gøre

<http://en.wikipedia.org/wiki/Composite_video>

<http://en.wikipedia.org/wiki/Component_video>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-08 17:30

Thomas von Hassel wrote:

> Det har vist ikke noget med Composite kabler at gøre
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Composite_video>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Component_video>

Det ved den søde grød, det har! - Prøv lige at kigge på en Beige G3AV
model, så vil du se samtlige stik, jeg nævner, + at den Beige g3 også
har en S-VHS OUT...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-02-08 20:13

> Det ved den søde grød, det har! - Prøv lige at kigge på en Beige G3AV
> model, så vil du se samtlige stik, jeg nævner, + at den Beige g3 også
> har en S-VHS OUT...

Så længe der er mere end ét kabel er det eller anden form for component
signal, altså ... hvis det er ét kabel er det composite. (det ligger
ligesom i navnet)

Det kabel du har fat har jeg ingen anelse om hvad er.

Det hjælper en gang imellem at læse de links der smides, men jeg er godt
klar over du ikke stoler på Wikipedia.

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 20-02-08 13:35

> Det ved den søde grød, det har! - Prøv lige at kigge på en Beige G3AV
> model, så vil du se samtlige stik, jeg nævner, + at den Beige g3 også
> har en S-VHS OUT...

Composite betyder sammensat. Dvs. at de analoge videosignaler er samlet i ét
signal, som således overføres i ét kabel. Det er farve, luminans, sync og
blanking.

Composite video er altså ét sammensat analog PAL signal. (her i DK - andre
steder NTSC eller SECAM)

mvh. Mikael Kern

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-02-08 18:51

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Øh? - de to composite kabler jeg har har 6x farvekodede phono

Det er med garanti ikke composite. Et compososite video signal bruger
et stik med to ledere til at transmitere hele video billedet.

Dit kabel lyder som et component som er en helt anden størelse.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-02-08 19:31

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> vælge 'sprog' manuelt - altså sætte den manuelt til PAL, NTSC eller JIS,
> hvis man ville bruge S-VHS indgangen. Svjh. stod min til JIS som std.

KV32 ... det er åbenbart alligevel ikke fancy nok, til at man kan
indstille signaltype på indgangene. Jeg har fået hul igennem med
composite og vil prøve med andet s-video gear, når jeg får købt noget.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Niels - Amager

Dato : 19-02-08 17:14

Peter Farsinsen wrote:
> TV'et er et gammelt (men for sin tid rigtig fint) Sony 32", der normalt
> gerne snakker både PAL/NTSC.

Jeg har et gammelt CRT B&O og købte for nogen tid siden en Sony
Harddiskoptager. Før har jeg kørt dvd'er fra en Pioneer. Begge
dvd-maskiner er kodefrie, men R1 skiver kører i sort/hvid i B&O'et. Det
gjorde de ikke fra Pioneer'en.

Jeg fandt et link til en forklaring:
http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=229267

Om det er noget lignende der gør sig gældende med dine enheder, vil jeg
umiddelbart skyde på. Spørgsmålet er så, om du kan ændre på
PAL-udgangstypen eller noget i den dur.

Venligst

Niels

Fra : KentBM

Dato : 19-02-08 17:28

Peter Farsinsen wrote:
> TV'et er et gammelt (men for sin tid rigtig fint) Sony 32", der normalt
> gerne snakker både PAL/NTSC.

Så vidt jeg husker fra da jeg havde et Sony, så kunne signalet/indgangen
(AV3?) vælges som flere typer, hvor den ene viste sort/hvid. Så er du
sikker på, at du har valgt rigtig indgang?

Da jeg satte min MacBook til mit Philips 32" CRT-tv var der ingen
problemer Det var bare at vælge den rigtige opløsning.

--

Kent

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-02-08 19:33

KentBM wrote:
> Så vidt jeg husker fra da jeg havde et Sony, så kunne signalet/indgangen
> (AV3?) vælges som flere typer, hvor den ene viste sort/hvid. Så er du
> sikker på, at du har valgt rigtig indgang?

Jeg kan desværre ikke vælge, hvilken type signal AV3 skal 'forstå'. Jeg
har valgt den rigtige indgang. Lidt læsning på nettet, har imidlertid
gjort mig opmærksom på, at det kan være s-video kablet, der er
dårligt/forkert forbundet.

> Da jeg satte min MacBook til mit Philips 32" CRT-tv var der ingen
> problemer Det var bare at vælge den rigtige opløsning.

Mmmh. Det havde jeg egentlig også satset på ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-02-08 18:49

> [...]
> det skyldes? Jeg har prøvet at rode med indstillingerne og uanset
> hvilken opløsning og opdteringsfrekvens jeg vælger, forbliver billedet i

Du fortæller ikke om du bruger s-video eller composite udgangen på
adapteren eller hvordan du stopper signalet ind i TV'et.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-02-08 19:29

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Du fortæller ikke om du bruger s-video eller composite udgangen på
> adapteren eller hvordan du stopper signalet ind i TV'et.

Composite -> composite virker fint.
S-video -> s-video giver sort/hvid.

Altså i begge tilfælde 'direkte' til tv'et uden yderligere adaptere.

Som nævnt i et andet indlæg, vil jeg forsøge med s-video via scart og et
andet s-video kabel.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-08 00:34

$>
> Composite -> composite virker fint.
> S-video -> s-video giver sort/hvid.

dims lidt med de forskellige PAL og NTSC settings på dit TV. Den kan
sikkert ikke autodetecte. Du er sikker på at s-video indgangen kan
klare hele gøejmøjet? At tuner og billedrør er ikke ensbetydene med at
alle indgang kan.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 26-02-08 11:28

Peter Farsinsen wrote:

> [...]
> det skyldes? Jeg har prøvet at rode med indstillingerne og uanset
> hvilken opløsning og opdteringsfrekvens jeg vælger, forbliver billedet i

Tak for input. Problemet er løst nu.

Problemet var s-video-kabelet. Et andet løste problemet.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk