!0.5 upgrade eller clean install?
Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 18-02-08 19:44

Hej.

Så skulle min 10.5 være undervejs og lande på adressen i morgen.
Jeg kører p.t. 10.3.9 og spekulerer på, hvordan jeg smartest kommer på
10.5 - primært aht. mine emails.
Selvfølgelig tager jeg en komplet backup af alt, hvad jeg ikke kan tåle
at miste.
Jeg kan generelt bedst lide clean installs, men kan jeg efter en clean
install få mine mails tilbage i 10.5 fra min 10.3.9 backup?
Eventuelt kunne jeg lave en upgrade, gemme mine emails i 10.5 format (?)
og så foretage en clean install, men det er måske ikke nødvendigt?

Nogen bud på, hvad der er smartest?

Jeg er på en eMac G4, 1,25GHz

Mvh
Jens

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-02-08 20:33

Jens Vesterdahl <j_e_n_s_@_r_e_m_i_s_e_n.d_k> wrote:

> [...]
> Eventuelt kunne jeg lave en upgrade, gemme mine emails i 10.5 format (?)
> og så foretage en clean install, men det er måske ikke nødvendigt?

Der er jo den metode, hvor der dannes en helt ny mappe med
styresystemet, og det gamle lægges i en separat mappe. Når alt så kører,
som det skal, kan man slette den. Det kræver, at der er plads på
harddisken til mappen med det gamle styresystem, men det er en fin
metode at få et nyt, rent styresystem og bevare de gamle indstillinger,
data og programmer.
En anden god metode er at lægge en bootbar kopi af den gamle
harddisk på en ekstern FireWire-harddisk eller en Mac med FireWire. Den
kan laves med Diskværktøj eller Carbon Copy Cloner. Efter formatering og
installation af et nyt system, slutter man den eksterne
FireWire-harddisk eller den anden Mac som ekstern FireWire-disk til
computeren og overfører data vha. Overførselsassistent.
Insallationsprogrammet til OS X spørger selv, om man ønsker det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 18-02-08 20:57

In article <1iciwsu.1a8okvc9ptt6cN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> computeren og overfører data vha. Overførselsassistent.
> Insallationsprogrammet til OS X spørger selv, om man ønsker det.

Det lyder som den helt rigtige måde til mit temperament, og jeg har en
ekstern Firewire disk til formålet.
Tak for rådet.

Mvh
Jens

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 19-02-08 19:58

klip--
> [...]
> computeren og overfører data vha. Overførselsassistent.
> Insallationsprogrammet til OS X spørger selv, om man ønsker det.

Kan man bruge en USB disk?

Mvh Morten Fjendbo

Fra : Jon

Dato : 19-02-08 20:41

Morten Fjendbo <dxl@(REMOVE)dxlnet.dk> wrote:

> klip--
>
> Kan man bruge en USB disk?

Ikke hvis man anvender Migration Assistant, mener jeg bestemt.

For litt eldre maskiner er også FW et krav dersomm man skal kunne starte
maskinen direkte fra den eksterne disk. Alle Intel-baserte Macer og de
aller siste modeller av PPC-Macer kan dog starte fra USB. Sjekk dersom
du har en PPC-modell du er usikker på.

CCC eller SuperDuper! kan godt bruke USB-disker til Backup, men
begrensningen over m.h.t. startdisk gjelder også for dem.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Per Jensen

Dato : 19-02-08 21:40

Morten Fjendbo skrev:
> klip--

> Kan man bruge en USB disk?
>
> Mvh Morten Fjendbo

JA !

Jeg smed en ny harddisk i min Macbook Pro, og smed en helt frisk Leo på
den, den gamle harddisk havde jeg sat til et S-ATA til USB2 kabel og
havde plugget i maskinen. Da jeg så nåede til punktet i installationen
hvor jeg kunne angive en disk jeg ville overføre fra, stod USB disken
dér og den overførte rub og stub, alt virkede perfekt med det samme.

// Per.

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-02-08 21:56

Per Jensen <per@fjernmigzapro.dk> wrote:

> [...]
> hvor jeg kunne angive en disk jeg ville overføre fra, stod USB disken
> dér og den overførte rub og stub, alt virkede perfekt med det samme.

Det lader til, du har ret, selv om Apple, så vidt jeg kan se, ikke
nævner brug af USB:

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050523054805775>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 20-02-08 19:07

"Per Jensen" <per@fjernmigzapro.dk> skrev i en meddelelse news:47bb3eb7$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> hvor jeg kunne angive en disk jeg ville overføre fra, stod USB disken
> dér og den overførte rub og stub, alt virkede perfekt med det samme.

Mange tak for info..

Mvh Morten Fjendbo