godt link til at lære mac på
Fra : Tatooo

Dato : 17-02-08 22:11

Hej.

Er meget ny ang mac. så ville høre her inde om i kender en side hvor jeg evt
kunne lære lidt om mac. Styre-system. har os 10,4.

Har prøvet at inst progammer men ingen genveje på skrive-bordet. osv.

Kan ikke hitte ud af det. :D

Mvh Ejder

Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 17-02-08 22:55

In article <47b8a270$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"Tatooo" <Ponk@invaliD.Dk> wrote:

> Hej.
>
> Er meget ny ang mac. så ville høre her inde om i kender en side hvor jeg evt
> kunne lære lidt om mac. Styre-system. har os 10,4.

Hej og velkommen, og tillykke med din Mac.

Jeg så for nylig en link til denne side, som angiveligt skulle give
hjælp til nye Mac-ejere:

http://osxhelp.com/

Jeg er selv en halvgammel Mac-rotte, så jeg ved faktisk ikke hvor godt
sitet er. Det er på engelsk, men jeg håber det hjælper dig lidt på vej.

Mvh
Jens

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-02-08 23:03

> [...]

> kunne lære lidt om mac. Styre-system. har os 10,4.
>
> Har prøvet at inst progammer men ingen genveje på skrive-bordet. osv.

Det er rigtigt, at der ikke kommer genveje på skrivebordet. Det er også
bare noget rod. Det ser sjusket ud, og når man har mange programmer
åbne, er genvejene alligevel dækket af vinduer og kan ikke bruges til
noget. Det programmer, man bruger ofte, kan man med fordel lade ligge
permanent i Docken forneden. Når et program startes, dukker det op i
Docken. Du kan så højreklikke på det og vælge, at ikonet skal blive i
Docken, selv om man lukker programmet.
Som regel har man så mange programmer, at det er umuligt at have
dem alle sammen liggende permanent i Docken. Nogle programmer kan man
åbne ved at dobbeltklikke på et dokument, man vil åbne. Det gælder
tekstbehandling, regneark og den slags programmer. En anden smart måde
at at åbne dem på er ved at søge dem i søgeprogrammet Spotlight. Normalt
er genvejen til Spotlight [æble + mellemrum]. Det kan dog indstilles i
Systemindstillinger. Når spotlight dukker op øverst til højre, begynder
man at skrive navnet på programmet. Som regel dukker programmet op efter
ganske få bogstaver, og man kan bare trykke på enter. Det er fint til de
programmer, man bruger sjældent. De, man bruger mest, lader man som
nævnt bare være i Dock.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Tatooo

Dato : 17-02-08 23:18

""Henrik Münster"" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ganske få bogstaver, og man kan bare trykke på enter. Det er fint til de
> programmer, man bruger sjældent. De, man bruger mest, lader man som

Okay. takker mange gange, så lærte jeg det.

Fandt denne side, tror jeg kigger lidt her æbletræet.dk

Mvh Ejder

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-02-08 00:19

Tatooo <Ponk@invaliD.Dk> wrote:

> Okay. takker mange gange, så lærte jeg det.

Husk, at på computere kan tingene altid gøres på flere måder, og vi
udvikler alle vore egne vaner. Her kan du få gode råd, som du kan
afprøve og så finde ud af, hvordan du selv foretrækker at bruge din
computer.

> Fandt denne side, tror jeg kigger lidt her æbletræet.dk

Den kendte jeg til gengæld ikke. Det er utroligt, som man hele tiden kan
lære om nye steder. Tak for det.
--
Henrik Münster
Esbjerg