Kommentarer vedr. MBP-køb
Fra : rt

Dato : 17-02-08 16:37

Hej ng

Mit første indlæg i denne gruppe.

Jeg har aldrig haft en Mac-computer før, men overvejer nu kraftigt
om det er tid til at "skifte lejr". I den forbindelse håber jeg, at I
herinde kan give en hånd med i form at kommentarer til mine
overvejelser.

Jeg er blevet lidt lun på et skifte til en MacBook Pro, selvom de
er ret pebret prismæssigt. Min bror demonstrerede sin for mig,
og jeg er (næsten) solgt.

Jeg søger en kraftig bærbar med en god portion RAM. Den skal
være stabil, det er væsentligt, og den skal være hurtig og "behagelig"
at arbejde med/på. Den skal udover almindelig kontor- og
studiebrug anvendes til seriøs billedbehandling samt webdesign og
andre grafiske opgaver. Adobe CS3 og lignende "tunge"
programmer vil være en væsentlig del af softwarekravet.
Derudover skal den benyttes til datalogisk studie,
herunder design, programmering, implementering osv.

Ud fra ovenstående behov og ønsker håber jeg I kan hjælpe
med følgende spørgsmål:

1) Hvordan har jeres (eventuelle) skifte fra PC til Mac været?
Jeg har efterhånden arbejdet på PC i mange år, og er helt hjemme
i den arbejdsgang. Jeg frygter lidt overgangen til Mac.

2) Hvor handler jeg, så jer får den bedst mulige kombination
af pris og service? Det skal siges at jeg ikke skal handle lige nu,
men om en 2-4 mdr., såfremt jeg overtaler mig selv til en Mac.
(ellers bliver det en ny bærbar PC).

3) Hvornår vil det være fornuftigt at købe en MBP? Har Apple
et mønster mht. opgraderinger? Jeg har ingen anelse om hvordan
det foregår, hvornår den sidst blev opgraderet, eller om der er
en ny model på vej. Kan man overhovedet sige noget som helst
om det?

4) Jeg går ud fra folk herinde er fanatiske Mac-tilhængere. Jeg kunne
imidlertid godt bruge nogle objektive (og måske en smule subjektive
kommentarer til og argumenter for, at jeg skulle skifte. Jeg er klar over
at Mac-brugere bare synes at Mac er bedst, basta. Og at PC-brugere
bare synes at PC er bedst, basta. Kan der argumenteres mere objektivt/
fagligt/teknisk?

5) Såfremt jeg skifter, vil jeg være interesseret i nogle gode hjemmesider/
fora mv. Jeg gider ikke følge med tyve steder, men hvis jeg skal finde de
to-tre bedste, hvor skal jeg så lede?

Puha, det blev lidt af en smøre. Håber I kan gøre mig lidt klogere.

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 17-02-08 17:00

rt wrote:

> 1) Hvordan har jeres (eventuelle) skifte fra PC til Mac været?
> Jeg har efterhånden arbejdet på PC i mange år, og er helt hjemme
> i den arbejdsgang. Jeg frygter lidt overgangen til Mac.

Ret gnidningsfrit, selvom jeg tidligere havde brugt pc i 10+ år. Man
skal lige 'forstå' at brugergrænsefladen på nogle områder baserer sig på
en anden logik end Windows. F.eks. skal man ikke altid klikke 'ok', når
man ændrer instillinger i en applikation. Derudover skal du påregne lidt
tid til at finde erstatninger for de applikationer du bruger under
Windows. Jeg havde glemt alt om Windows efter to-tre uger med OS X.

> [...]
> af pris og service? Det skal siges at jeg ikke skal handle lige nu,
> men om en 2-4 mdr., såfremt jeg overtaler mig selv til en Mac.

Servicen er vist nogenlunde den samme uanset hvor du handler. Hvis du er
heldig, kan du i Fona eller Humac finde en ekspedient, der ved, hvad han
har med at gøre og kan hjælpe dig lidt i gang. Der er desværre også
mange eksempler på det modsatte ;)

> [...]
> det foregår, hvornår den sidst blev opgraderet, eller om der er
> en ny model på vej. Kan man overhovedet sige noget som helst

Standardsvaret her i gruppen er 'når du har brug for det'. Der går en
del rygter om, at MBP formentlig snart bliver opdateret, hvor den bl.a.
vil få multi touch trackpad som MacBook Air har. Macrumors.com har en
buyers guide, der kan vejledende information om kommende opdateringer:
http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro. Deres guide er baseret på
statistik, så du kan altså ikke regne med noget ;)

> [...]
> at Mac-brugere bare synes at Mac er bedst, basta. Og at PC-brugere
> bare synes at PC er bedst, basta. Kan der argumenteres mere objektivt/

Mac er bedst. Basta.

Nogle er fanatiske, andre er ikke. Der diskuteres og anbefales ofte
andre OS'er her i gruppen, hvis det er, hvad der giver mening i
situationen. Rigtig mange kører også Windows på deres Mac via BootCamp
eller Fusion/Parallels. Fan boys i den forstand, er der ikke så mange af
her.

> 5) Såfremt jeg skifter, vil jeg være interesseret i nogle gode hjemmesider/
> fora mv. Jeg gider ikke følge med tyve steder, men hvis jeg skal finde de
> to-tre bedste, hvor skal jeg så lede?

macosxhints.com
tuaw.com
arstechnica.com (handler også om alt muligt andet end Mac :P)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : rt

Dato : 17-02-08 18:24

> [...]
> til at finde erstatninger for de applikationer du bruger under Windows.
> Jeg havde glemt alt om Windows efter to-tre uger med OS X.

Jamen, det lyder da til at have med at gøre
Netop applikationer har jeg også studset lidt over, hvad findes der
egentlig i forhold til hvad jeg tidligere har brugt. Jeg er dog nået til
den overbevisning, at der _må_ findes et alternativ til det meste.

> [...]
> har med at gøre og kan hjælpe dig lidt i gang. Der er desværre også mange

Humac, er det en fysisk butik? Hvor i landet? Jeg bor i Kbh. Ekspedienter
forventer jeg mig ikke meget af, hvorfor jeg bla. også henvender mig her.
I øvrigt er jeg ikke bleg for at handle på nettet, såfremt prisen er
fordelagtig.

> [...]
> http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro. Deres guide er baseret på
> statistik, så du kan altså ikke regne med noget ;)

Ja, jeg så en præsentationsvideo af MacBook Air og den touchpad så
interessant ud Under alle omstændigheder går der lidt tid til jeg har
nogle penge

> Mac er bedst. Basta.

Tænkte det nok!

> [...]
> Rigtig mange kører også Windows på deres Mac via BootCamp eller
> Fusion/Parallels. Fan boys i den forstand, er der ikke så mange af her.

Ja ok. Det har jeg hørt man kan. Ret smart.

> macosxhints.com
> tuaw.com
> arstechnica.com (handler også om alt muligt andet end Mac :P)

Tak.

> --
> Peter Farsinsen
> fornavn@efternavn.dk

Mange tak for dit uddybende og hurtige svar

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 17-02-08 18:57

rt wrote:

> [...]
> egentlig i forhold til hvad jeg tidligere har brugt. Jeg er dog nået til
> den overbevisning, at der _må_ findes et alternativ til det meste.

Der er der også, man skal bare lige finde dem ;) Versiontracker.com og
iusethis.com er (de!?) to steder der er vært at starte.

> [...]
> forventer jeg mig ikke meget af, hvorfor jeg bla. også henvender mig her.
> I øvrigt er jeg ikke bleg for at handle på nettet, såfremt prisen er

Humac er en kæde - tjek humac.dk, jeg vil tro, at de også har butikker i
KBH... Prisen er den samme on- og offline uanset hvem du vælger at
handle hos. Du kan være heldig at finde 'gamle' modeller på tilbud i
butikkerne. Her har du også mulighed for at 'handle' dig til et godt
tilbud på ekstra software, et sleve til din mac eller lign. Online i
Apple Store, kan du som regel scoore en studierabat...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : rt

Dato : 17-02-08 19:13

> [...]

> Her har du også mulighed for at 'handle' dig til et godt tilbud på ekstra
> software, et sleve til din mac eller lign. Online i Apple Store, kan du

Mange tak for svar. Jeg tager det hele med i mine videre overvejelser.

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-02-08 19:43

rt skrev den 17-02-2008 19:13:
> Mange tak for svar. Jeg tager det hele med i mine videre overvejelser.

Er du ikke helt så formuende, så kan man købe en brugt noget billigere.
Den er så ikke helt så hurtig, men god nok til det meste (givet den
har en Intel processor).

Fra : rt

Dato : 18-02-08 08:22

> Er du ikke helt så formuende, så kan man købe en brugt noget billigere.
> Den er så ikke helt så hurtig, men god nok til det meste (givet den har en
> Intel processor).

Ja, det kan meget vel blive en mulighed.

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 17-02-08 19:28

rt skrev:

> Netop applikationer har jeg også studset lidt over, hvad findes der
> egentlig i forhold til hvad jeg tidligere har brugt. Jeg er dog nået til
> den overbevisning, at der _må_ findes et alternativ til det meste.

Det gør der også, dog er det meget svært hvis du vil bruge Mac til
tekniske opgaver. Stort set alle programmer som elektrikere,
automatik-mekanikere mm. bruger er skrevet til Windows.
Har ikke selv stødt på noget i mit fag der ikke er til Windows.

Heldigvis kan man i dag boote op i windows og mange "Windows PC'er" har
i dag kun USB porte, så der har udviklere til teknisk software måtte
rette ind efter...

Hjemme bruger jeg Mac fordi jeg elsker det, og på jobbet PC fordi jeg er
nødt til det !!

Fra : rt

Dato : 18-02-08 08:23

> [...]
> automatik-mekanikere mm. bruger er skrevet til Windows.
> Har ikke selv stødt på noget i mit fag der ikke er til Windows.

Det bliver nok ikke relavant.

> Hjemme bruger jeg Mac fordi jeg elsker det, og på jobbet PC fordi jeg er
> nødt til det !!

Sådan kunne jeg forestille mig det var ofte.

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-08 21:34

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkInd

Fra : rt

Dato : 18-02-08 08:24

Fra : Morten Lind

Dato : 17-02-08 20:34

> Fan boys i den forstand, er der ikke så mange af
> her.

Fanboys jo, men ikke /Fan/atiske boys

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-02-08 17:41

rt wrote:
> [...]
>
> Jeg er blevet lidt lun på et skifte til en MacBook Pro, selvom de
> er ret pebret prismæssigt. Min bror demonstrerede sin for mig,

God idé, hvis du kunne få lov at lege lidt med den - under hans
vejledning...

> [...]
> Derudover skal den benyttes til datalogisk studie,
> herunder design, programmering, implementering osv.

Den store 17" MBP vil være et rigtig godt valg så. fyld den med RAM, en
160-250gb arddisk - IKKE Seagate Momentus!!! Hitachi TravelStar eller WD
Scorpio er de bedste og mest stabile. Vælg en 5400rpm - gerne med 16mb
cache, de varmer ikke så meget som 7200rpm diske og giver dermed også
bedre batteriokonomi end med en 7200rpm disk. - Hertil også en ekstern
ca. 500gb Firewire disk, så du har til både backup og lager.

En 17" skærm er en rimelig str. at arbejde på i marken så at sige.
Desuden er der mulighed for at tilslutte ekstern skærm, så du fx. kan
bruge begge skærme samtidig. - Fx. en 24" til at have selve de åbne
grafiske filer på, mens du kan have alle paletter og værktøjer på den
indbyggede skærm.

> [...]
> Jeg har efterhånden arbejdet på PC i mange år, og er helt hjemme
> i den arbejdsgang. Jeg frygter lidt overgangen til Mac.

Er du vant til Win2000/xP, så er der såmænd ikke de store forskelle i
det daglige brug. Man skal blot vænne sig til, at tingene godt kan ligge
lidt andre steder end, hvor du er vant til. Og med hensyn til fx. CS3,
så er genvejskommandoer stort set de samme for både Mac og Win versionerne.

og da du også skal arbejde med webdesign o.l., så vil en dualboot eller
tripleboot med Mac OS X, WinXP og evt. et Linux system også kunne køre
på en MBP.

> [...]
> af pris og service? Det skal siges at jeg ikke skal handle lige nu,
> men om en 2-4 mdr., såfremt jeg overtaler mig selv til en Mac.

Humac er et godt sted. Desuden giver de studierabat, og flere af de
store programpakker fra fx. Adobe kan jo også fås med store rabatter til
studerende. Lidt afhængig af, hvor i landet du bor, er der også andre
gode butikker. Hvis du bor i Århusområdet, så er Humac og Fona,
Østergade de to steder, hvor man får den bedste kundebetjening. Desuden
er MidtData nu også blevet reg. som Apple forhandler, og afdelingen i
Århus er et rigtig godt sted at komme, selvom de endnu ikke er så
erfarne i Mac.

> [...]
> det foregår, hvornår den sidst blev opgraderet, eller om der er
> en ny model på vej. Kan man overhovedet sige noget som helst

Uha, det er svært at sige. - Der går jo altid rygter om nye modeller
eller hurtigere processorer i bestående modeller. Mit umiddelbare gæt
er, at der ikke vil komme nye MBP modeller før tidligst til september...

> [...]
> at Mac-brugere bare synes at Mac er bedst, basta. Og at PC-brugere
> bare synes at PC er bedst, basta. Kan der argumenteres mere objektivt/

Det negative først...
- Mac eer dyrt i indkøb, men gennemsnits levealderen er højere end på en
alm. PC.
- Har man mange og store programpakker, kan det godt blive dyrt at
crossgrade.

Det positive...
- Mac er intuitive i brug
- Design er i særklasse.
- Du har mulighed for at køre både OS X og windows og/eller Linux - både
virtuelt og i booted mode.
- Ved dualboot/virtuel brug, kan du få en lidt mere lempelig overgang
mht. køb af corssgrade pakker.
- De nye Intel-baserede Mac er stort set ligeglade med, hvilke netværk,
de kobles på.

> 5) Såfremt jeg skifter, vil jeg være interesseret i nogle gode hjemmesider/
> fora mv. Jeg gider ikke følge med tyve steder, men hvis jeg skal finde de
> to-tre bedste, hvor skal jeg så lede?

Apples egen hjemmesider og Apple discussion Groups o.l. steder...

mvh. Erik Richard

Fra : rt

Dato : 17-02-08 18:37

-------
God idé, hvis du kunne få lov at lege lidt med den - under hans
-vejledning...
-------

Jeg vil lokke ham til at komme forbi igen.

--------
[...]
---------
Ja, jeg har set på den. Den ser rigtig lækker ud, men den er godt nok
også dyr. Og så er jeg i tvivl om hvorvidt den bliver for stor til at bære
rundt på. Omvendt er den vist ikke mange centimeter større end 15"'eren.
Tak for tippet med diske.

---------
[...]
Drømmen er på et tidspunkt at få råd til en 30" apple-skærm. Men
det bliver ikke lige i første omgang. Konen slår mig ihjel
Jeg har en 19" Samsung, som forhåbentlig også kan sluttes til MBP'en.

-----
[...]
Ok, det er godt at høre.

-----
og da du også skal arbejde med webdesign o.l., så vil en dualboot eller
tripleboot med Mac OS X, WinXP og evt. et Linux system også kunne køre
på en MBP.
-----
Ja, det er en god mulighed.

> [...]

er MidtData nu også blevet reg. som Apple forhandler, og afdelingen i
Århus er et rigtig godt sted at komme, selvom de endnu ikke er så
Jeg bor i Kbh. Kender ikke Humac, findes den også i Kbh?
Midtdata har jeg brugt ofte via mit gamle job, de har god service.

-----
[...]

Det hele lyder rigtig godt, borset fra prisen

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-02-08 21:32

> [...]

> rundt på. Omvendt er den vist ikke mange centimeter større end 15"'eren.

Det er bare ikke meningen, at brugeren selv skal skifte harddisk på en
MacBook Pro. Man kan godt, hvis man er lidt fingernem. Der er
vejledninger på nettet. Personligt er jeg dog ikke vild med at gøre den
slags på en splinterny og dyr computer. Det er nemlig lidt besværligt,
og hvis man ødelægger noget, så dækker garantien nok ikke. På den mindre
MacBook er det derimod meget nemt at skifte harddisk.
Mit råd er at købe en MacBook Pro med den størrelse harddisk,
man har brug for. Køber man på nettet hos Apple Store, kan man
konfigurere den som man vil (op til 250 GB). Køber man i en butik som
Fona eller Merlin, kan man normalt kun få standardkonfigurationerne, som
p.t. går op til 160 GB. Sådan en har jeg selv. Jeg tror nok, at Humac,
som er en landsdækkende forhandler med flere butikker i København, kan
levere CTO (configure to order), så man kan bestille med en større
harddisk.
Til gengæld kan det godt betale sig at installere RAM selv
bagefter. Det er let at gøre. Man kan få 2 x 2 GB RAM i bedste kvalitet
for 6-700,- kr. i dag. Apple tager betydelig mere.

> Drømmen er på et tidspunkt at få råd til en 30" apple-skærm. Men
> det bliver ikke lige i første omgang. Konen slår mig ihjel
> Jeg har en 19" Samsung, som forhåbentlig også kan sluttes til MBP'en.

Jeg har selv en 15" og er glad for den. 17" er trods alt stor at slæbe
rundt på, men du må gøre op med dig selv, om du bruger den mest på
farten eller stationært. Jeg har også en 19" skærm hjemme, og det er
dejligt at kunne fordele tingene over to skærme. MacBook Pro har en
standard DVI-udgang, og der følger en VGA-adapter med. Der er altså ikke
nogen ekstraudgifter her.

> Det hele lyder rigtig godt, borset fra prisen

Og så er Mac endda blevet rigtig billig Man kan jo få en bærbar for
kr. 8.000,-. Jeg købte forgængeren til MacBook Pro for fem år siden. Den
kostede kr. 30.000,-. Min nuværende MacBook Pro koster kr. 18.500,-.
Desuden kan man bare købe en standard-printer, -mus, eksterne harddiske
og andet tilbehør, hvor man for år tilbage skulle købe specielle ting,
der duede til Mac og kostede fem gange så meget.

> Apples egen hjemmesider og Apple discussion Groups o.l. steder...

Gruppen her er god. Der er internationale nyhedsgrupper under f.eks.
<com.sys.mac.>. Jeg foretrækker nyhedsgrupper, da de er åbne for alle
ligesom e-mail. Diskussionsfora er lukkede områder, så det er altid et
begrænset publikum. Af danske steder er der også <mediamac.dk> og
<macnyt.dk>. Sidsnævnte har dog kun sit forum åbent for tiden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-02-08 23:44

Henrik Münster wrote:

> [...]
> som er en landsdækkende forhandler med flere butikker i København, kan
> levere CTO (configure to order), så man kan bestille med en større

Læg lige mærke til, Henrik, at jeg skrev, at han skulle få den med en
intern 160-250gb _PLUS_ en ekstern HD og ikke et ord om, at han selv
skulle installere noget som helst.

Og hvis man er rimelig vant til at arbejde med PC, som det lyder til, rt
er, så tror jeg ikke, han vil få de store problemer med selv at skifte
disk, hvis det var nødvendig.

mvh. Erik Richrd

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-02-08 00:19

> [...]
>
> Og hvis man er rimelig vant til at arbejde med PC, som det lyder til, rt
> er, så tror jeg ikke, han vil få de store problemer med selv at skifte

Du nævnte nu nogle specifikke modeller. Det kan man jo kun vælge, hvis
man selv installerer, så jeg må tilstå, at jeg faktisk troede, det var
det, du mente. Ellers var det nu ikke for at modsige dig. Jeg ville blot
hjælpe en ny Mac-ejer udenom eventuelle faldgruber ved at understrege
dem.
Mange (også her i gruppen) tror fejlagtigt, at man bare kan
skifte harddisk i MacBook Pro ligesom i MacBook. Det er ikke tilfældet.
I MacBook er det lavet, så det er lige til at gå til for brugeren. I
MacBook Pro skal man skille en hel del mere ad. Det kan naturligvis lade
sig gøre, hvis man bare er nogenlunde omhyggelig og forsigtig, men i og
med det er mere besværligt, så er der trods alt en større risiko for, at
noget går galt. Desuden risikerer man, at garantien ikke gælder mere,
fordi man har rodet med computerens indmad selv. Jeg ved godt, at det
sandsynligvis ikke går galt. Jeg ville bare gøre opmærksom på risikoen.
Det er jo ikke alle, der er villige til at løbe sådan en risiko med en
ny computer til kr. 18.000,-.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-02-08 00:37

Henrik Münster wrote:

> [...]
> det, du mente. Ellers var det nu ikke for at modsige dig. Jeg ville blot
> hjælpe en ny Mac-ejer udenom eventuelle faldgruber ved at understrege

Ja, og hvis man fx. køber efter BTO hos Humac, kan man fuldstændig selv
bestemme, hvi8lke disktyper, man vil have i. det gælder for både bærbare
og stationære.

> [...]
> sandsynligvis ikke går galt. Jeg ville bare gøre opmærksom på risikoen.
> Det er jo ikke alle, der er villige til at løbe sådan en risiko med en

Ja, ja, Henrik, man kan godt høre, du er vant til at arbejde med en helt
anden slags mekanik - nemlig det menneskelige..-))

Men er du bare en nogenlunde habil 'PC-mekanisk-nørd', så vil en MBP
ikke skræmme dig. - har du fx. set, hvordan det er at skifte disk eller
RAM i en nyere Acer eller Toshiba bærbar? - For så vil du ikke skrive
det, du gør. - selv en Pismo, som er noget ærke bøvlet at skifte disk
i, vil fornemmes som bare at skifte en alm. elektrisk pære..-))

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-02-08 00:56

> Ja, og hvis man fx. køber efter BTO hos Humac, kan man fuldstændig selv
> bestemme, hvi8lke disktyper, man vil have i. det gælder for både bærbare
> og stationære.

Det vidste jeg ikke.

> Ja, ja, Henrik, man kan godt høre, du er vant til at arbejde med en helt
> anden slags mekanik - nemlig det menneskelige..-))

Man bliver jo påvirket af det, man laver til daglig.

> [...]
> det, du gør. - selv en Pismo, som er noget ærke bøvlet at skifte disk
> i, vil fornemmes som bare at skifte en alm. elektrisk pære..-))

Jeg er skam ikke så bekymret over sværhedsgraden, men mere over at miste
garantien på et nyt og temmelig dyrt produkt. Min gamle TiBook har jeg
skam haft skilt ad. Jeg har skifte DC-in printet, da stikket fra
opladeren var knækket inde i det, efter en lille dreng havde trådt på
det, og en anden lille dreng havde sat det i computeren. Jeg var meget
stolt af, at det lykkedes. Jeg har også skiftet RAM i en Mac mini af
første generation og en PowerBook 5300cs. Alt sammen noget, Apple siger
ikke er for slutbrugeren. Af knap så opsigtvækkende operationer er RAM
og HD i Bondi-blå iMac, RAM i iBook, AirPort-kort i iMac G4. Jeg er ikke
bange for at reparere på computere. Jeg må dog indrømme, at nervøsiteten
stiger, jo nyere og dyrere de er.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-02-08 01:16

Henrik Münster wrote:

> Det vidste jeg ikke.

Jeg vidste godt, man kunne på bærbare, men ikke at det også gjalt for
stationære, før jeg spurgte, - så jeg bad om at få tre stk. Seagate i
min MacPro, da jeg købte den....

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-08 08:03

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Jeg vidste godt, man kunne på bærbare, men ikke at det også gjalt for
> stationære, før jeg spurgte, - så jeg bad om at få tre stk. Seagate i
> min MacPro, da jeg købte den....

Du kan ikke bede om specifikke disk fabrrikater eller modeller ved CTO
køb. Apple kaster den strørrelse i som de har liggende. Det kan
variere fra dag til dag.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-02-08 08:57

> Jeg vidste godt, man kunne på bærbare, men ikke at det også gjalt for
> stationære, før jeg spurgte, - så jeg bad om at få tre stk. Seagate i
> min MacPro, da jeg købte den....
>
> mvh. Erik Richard

Det lyder dyrt - kunne det ikke bedre svare sig at købe dem andetsteds
og sætte dem i selv?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-02-08 15:22

Stig Leerbeck wrote:

> Det lyder dyrt - kunne det ikke bedre svare sig at købe dem andetsteds
> og sætte dem i selv?

Jeg købte jo efter BTO hos Humac, så jeg fik de to ekstra diske til
kostpris mod selv at montere dem, så det var faktisk til dagspris på
bestillingstidspunkt - 7kr. dyree for hver disk end billigste pris på
edbpriser.dk. - Det eneste, jeg købte hos AppleStore, var 2 Belkin
USB/FW hubs, som Humac havde i restordre og ikke kunne sige, hvornår de
ville få. Så jeg ringede til AS og spurgte, og de havde så sent som
samme dag igen fået dem på lager - vel at mærke til samme pris som hos
Humac...

mvh. Erik Richard

Fra : rt

Dato : 18-02-08 08:33

[...]

Jep, jeg konfigurerer den som jeg har penge til, såfremt jeg køber nyt.
Jeg behøver ikke den allerstørste disk, da jeg alligevel kører med
flere eksterne diske til de større ting.

Jeg havde slet ikke overvejet det, men man kan vel godt sætte en
almindelig USB/Firewire-disk til en Mac? Eller er der problemer
med filformatet?

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-02-08 13:56

rt <ostekongenFJERN@hotmail.com> wrote:

> Jeg havde slet ikke overvejet det, men man kan vel godt sætte en
> almindelig USB/Firewire-disk til en Mac? Eller er der problemer
> med filformatet?

Problemer og problemer? Man skal bare lige tænke sig om. Mac OS X bruger
diske formateret med HFS+. Det har vi formateret vores eksterne diske
med her i huset. Hvis den er formateret i et andet format ved købet, er
det bare at omformatere den. Det tager ikke lang tid.
Windows kan bare ikke bruger HFS+. Der er vist noget med, at man
kan få et program eller hvad det nu er, så Windows kan læse HFS+. Jeg
ved ikke, hvor godt det virker. Hvis den eksterne harddisk skal bruges
med en Windows-computer anbefales det normalt at formatere den i FAT32,
som vist er det mest almindelige under Windows. Mac OS X kan både læse
og skrive til FAT32 diske. Mig bekendt fungerer det fint i praksis under
Mac OS X til en ekstern harddisk, men jeg har som sagt ikke nogen videre
erfaring med det.
Endelig kan en harddisk formateres med NTFS. Det kan Mac OS X
godt læse, men ikke skrive til, så anvendeligheden er jo begrænset.
Spørgsmålet er, om vi ikke snart får et helt nyt format. Det har
der været rygter om, men der er vist stadig problemer med det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : rt

Dato : 19-02-08 09:03

> [...]
> Spørgsmålet er, om vi ikke snart får et helt nyt format. Det har
> der været rygter om, men der er vist stadig problemer med det.

Jeg har et omfattende fotoarkiv på en ekstern WD-disk 500GB i FAT32.
Den understøtter i øvrigt både Firewire og USB 2.0.
Håber da meget at den bare spiller med en eventuel kommende MBP og at
jeg evt. stadig kan tage den med til andre PC'ere.

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-08 13:41

rt wrote:

> [...]
> Håber da meget at den bare spiller med en eventuel kommende MBP og at
> jeg evt. stadig kan tage den med til andre PC'ere.

Det kan du roligt regne med, den gør. Jeg har selv en FAT32 HD, som skal
brges til delt backup til OS X og XP. Den kører fortrinligt med Firewire
på min MacPro. Og du vil kunne bruge både uSB og FW efter frit valg, men
det hurtigste og sikreste vil altid være FW.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-02-08 15:14

rt wrote:

> Jep, jeg konfigurerer den som jeg har penge til, såfremt jeg køber nyt.
> Jeg behøver ikke den allerstørste disk, da jeg alligevel kører med
> flere eksterne diske til de større ting.

Vær lige opmærksom på, at de diske ikke må være NTFS formatterede, hvis
du vil flytte data frem og tilbage. NTFS er 'read onl' på OS X.

> Jeg havde slet ikke overvejet det, men man kan vel godt sætte en
> almindelig USB/Firewire-disk til en Mac? Eller er der problemer
> med filformatet?

Sagtens, men brug Firewire, hvis du har det, det er langt det hurtigste
og mest stabile. MacBook/MacBook Pro har både USB 2.0 og Firewire.

mvh. Erik Richrd

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-02-08 19:41

Erik Richard Sørensen skrev den 18-02-2008 15:14:
> Sagtens, men brug Firewire, hvis du har det, det er langt det hurtigste
> og mest stabile. MacBook/MacBook Pro har både USB 2.0 og Firewire.

Jeg har undret mig over hvorfor firewire betegnes som stabilere end USB,
men det var åbenbart en driver i OS-8 dagene der var ringe?

Kan du ikke fortælle mig hvornår du sidst har været ude for problemer
med USB på en Mac under OS X?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-08 20:03

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> [...]
> men det var åbenbart en driver i OS-8 dagene der var ringe?
>
> Kan du ikke fortælle mig hvornår du sidst har været ude for problemer

3 ugers siden da jeg kulle kopiere date til og fra en disk over USB.
USB kan kun gøre én ting af gangen. Det er fint hvis man enten vil
kopiere filer til eller fra en disk uden at gøre andet på disken. Vil
man arbejde på den eller kopiere flere datastrømmer duer det ikke.
Heller ikke på windows.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-02-08 20:00

Morten Reippuert Knudsen skrev den 18-02-2008 20:03:

> [...]
> kopiere filer til eller fra en disk uden at gøre andet på disken. Vil
> man arbejde på den eller kopiere flere datastrømmer duer det ikke.

Ok, jeg må rode noget mere med firewire så.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-02-08 21:24

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg har undret mig over hvorfor firewire betegnes som stabilere end USB,
> men det var åbenbart en driver i OS-8 dagene der var ringe?

Det har intet med drivere at gøre. Det har derimod noget at gøre med, at
uSB er et 'route' signal, der er afhængig af anden USB trafik - mus,
router, tastatur osv.. Firewire er et 'prefered' signal, der hele tiden
har samme styrke uanset, hvad du ellers laver på computeren.

I øvrigt var det oppe at vende for blot et par uger siden, hvor Thomas
Screiber spurgte om USB eller FW harddisk. Han lånte en FW harddisk af
mig og fik nogle ret så forskellige resultater sat op mod en USB HD. -
Svjh. noget med godt halvandet minut til en FW transport mod godt 3 min.
til samme med USB transport...

> Kan du ikke fortælle mig hvornår du sidst har været ude for problemer
> med USB på en Mac under OS X?

Det havde jeg her i efteråret, hvor jeg skulle have kopieret en DVD
image fil over på en HD. Det ville tage meget lang tid selv med USB 2.0,
så vi opgav...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-02-08 04:08

> [...]
> router, tastatur osv.. Firewire er et 'prefered' signal, der hele tiden
> har samme styrke uanset, hvad du ellers laver på computeren.

For at præcisere:

Timesharing på USB stinker - sådan er det bare
USB understøtter ikke asynkrone operationer - det gør firewire
Apples PPC USB drivere uanset OS variant stinker. (så jo driverne er
også et issue).
Firewire er dimser er at betragte som en hostadapter som det kendes
fra SCSI.

Firewires vætigste fordel er de asynkrone operationer.

Fra : rt

Dato : 19-02-08 09:04

Sagtens, men brug Firewire, hvis du har det, det er langt det hurtigste
og mest stabile. MacBook/MacBook Pro har både USB 2.0 og Firewire.
------------

Det vil jeg huske. Har aldrig forsøgt med firewire, da mine nuværende pc'ere
ikke understøtter det.

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-08 13:55

rt wrote:

> Det vil jeg huske. Har aldrig forsøgt med firewire, da mine nuværende pc'ere
> ikke understøtter det.

Hvis bare en af dine PC'ere har mulighed for PCI kort, så kan du sagtens
få et PCI Firewire kort til en billig penge - 50-75kr., så kan du prøve.

Og en lille finesse...
Hvis du kører XP (2003), XPPro ellr vista på fx. en stationær PC, der
har Firewire, vil du kunne koble den sammen med en Mac med OS X 10.5
også kunne bruge Firewire som 'netværksrouter' mellem de to maskiner,
hvis man fx. har en for lille ethernet switch/router. Faktisk opdagede
jeg ved samme lejlighed, at en ekstern FW disk på den måde kan bruges
som en 'netværksdisk' ved at 2 FW porte kan deles.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-02-08 17:25

Erik Richard Sørensen skrev den 19-02-2008 13:54:

> Hvis du kører XP (2003), XPPro ellr vista på fx. en stationær PC, der
> har Firewire, vil du kunne koble den sammen med en Mac med OS X 10.5
> også kunne bruge Firewire som 'netværksrouter' mellem de to maskiner,

Jeg mener at have læst et sted at Microsoft ville pille netop den
funktionalitet ud af Vista. Ingen anelse om hvorfor.

Er der eventuelt nogen der kan prøve?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-08 19:53

> [...]
>
> Jeg havde slet ikke overvejet det, men man kan vel godt sætte en
> almindelig USB/Firewire-disk til en Mac? Eller er der problemer

NTFS er readonly på Mac OS X. Windows kan ikke læse HFS+ uden købe
software.

FAT32.... tja ingen rettighedsattributter eller flergrenede
filer, max 2GB filer, ingen unicode i filnavne, max character på
filnavne, osv. Dte er et filsystem fra forrige årtusinde.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-02-08 22:01

> NTFS er readonly på Mac OS X.

Måske kan MacFuse komme til hjælp:

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20070220150856279

Er der nogen der har prøvet programmet?

--
Mvh Martin

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-02-08 22:51

Martin Bredthauer wrote:

> Måske kan MacFuse komme til hjælp:
>
> http://www.macosxhints.com/article.php?story=20070220150856279
>
> Er der nogen der har prøvet programmet?

Ja - både med 'rigtige' diske (vha. ntfs-3g driveren) og virtuelle diske
(via SSH). Begge dele har virker fint. ntfs-3g driveren er dog nå'e døv
i'et. Jeg ville ikke bruge den i det daglige og slet ikke til noget
vigtigt (f.eks. et produktionsmiljø), men fra tid til anden kan det nok
gå an.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-02-08 04:02

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Måske kan MacFuse komme til hjælp:
>
> http://www.macosxhints.com/article.php?story=20070220150856279
>
> Er der nogen der har prøvet programmet?

Ja - laaaaaangsont.

Fra : rt

Dato : 19-02-08 09:07

> [...]
> filer, max 2GB filer, ingen unicode i filnavne, max character på
> filnavne, osv. Dte er et filsystem fra forrige årtusinde.

Min eksterne disk er i FAT32 og indeholder et omfattende
fotoarkiv, som jeg virkelig håber kan anvendes korrekt på
en MBP.

Max character? Er det en maksimal længde på filnavne?
Vel ikke kun 8 som i dos-verdenen. 32 tegn maks? Eller?

Flergrenede filer? Hvordan skal det forstås?

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-02-08 19:00

> Min eksterne disk er i FAT32 og indeholder et omfattende
> fotoarkiv, som jeg virkelig håber kan anvendes korrekt på
> en MBP.
>
> Max character? Er det en maksimal længde på filnavne?

jepper

> Vel ikke kun 8 som i dos-verdenen. 32 tegn maks? Eller?

noget i den stil.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Fork_%28filesystem%29>

Fra : rt

Dato : 18-02-08 08:30

> [...]
> bagefter. Det er let at gøre. Man kan få 2 x 2 GB RAM i bedste kvalitet
> for 6-700,- kr. i dag. Apple tager betydelig mere.

Jeg kan sagtens følge dig. Mest pga. garantien, den vil jeg ikke risikere,
at miste.

> [...]
> dejligt at kunne fordele tingene over to skærme. MacBook Pro har en
> standard DVI-udgang, og der følger en VGA-adapter med. Der er altså ikke

Ja, jeg må ind i en butik og vurdere de to modeller. Godt at det ikke
_skal_ være en apple-skærm

> [...]
> og andet tilbehør, hvor man for år tilbage skulle købe specielle ting,
> der duede til Mac og kostede fem gange så meget.

Puha ...godt der er fremgang på det punkt.

Jeg vil forsøge at hænge på her

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-08 21:31

> [...]
> rundt på. Omvendt er den vist ikke mange centimeter større end 15"'eren.

Det er liiige præcist de cm der afgør om den er bærbar eller slæbbar.
17"eren er tung og har det med at være svær at få ned i en almindelig
taske

> Jeg bor i Kbh. Kender ikke Humac, findes den også i Kbh?

Jeps det er en røverebutik med flere filialer i hovedstaden. Jeg ville
købe direkte hos Apple.

Fra : rt

Dato : 18-02-08 08:26

> Det er liiige præcist de cm der afgør om den er bærbar eller slæbbar.
> 17"eren er tung og har det med at være svær at få ned i en almindelig
> taske

Ja ok. Jeg bliver nødt til at tage ind og afprøve dem og vurdere
størrelsen.

> Jeps det er en røverebutik med flere filialer i hovedstaden. Jeg ville
> købe direkte hos Apple.

Nogen bestemt grund? Hvis pris og service er ens.

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-08 19:56

> Ja ok. Jeg bliver nødt til at tage ind og afprøve dem og vurdere
> størrelsen.

> Nogen bestemt grund?

Jeg synes de (Humac) er nogen røvere.

> Hvis pris og service er ens.

For mit behovs vedkommende er service hos applestore bedst.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-02-08 22:28

rt <ostekongenFJERN@hotmail.com> wrote:

> Det hele lyder rigtig godt, borset fra prisen

Skulle OS X ikke være din kop te (men gi' det nu lidt tid) så kan du jo
altid bruge din MacBook Pro som en helt alm. omend meget flot windows
PC. Bemærk det er jo ikke er en discount maskine du har købt men et
rigtigt "fart monster":

http://www.pcworld.com/article/id,136649-page,3-c,notebooks/article.html

--
Mvh Martin

Fra : rt

Dato : 18-02-08 08:35

> [...]
> altid bruge din MacBook Pro som en helt alm. omend meget flot windows
> PC. Bemærk det er jo ikke er en discount maskine du har købt men et

Hele, tak for link.

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Flemming Rubini

Dato : 17-02-08 17:49

rt <ostekongenFJERN@hotmail.com> wrote:

> Derudover skal den benyttes til datalogisk studie

Kan du præcisere? Du mener vel ikke det egentlige "datalogi-studiet" på
KU?

Flemming Rubini

Fra : rt

Dato : 17-02-08 18:39

> Kan du præcisere? Du mener vel ikke det egentlige "datalogi-studiet" på
> KU?

Hej Flemming

Ja, det er måske lidt forkert udtrykt. Faktisk går jeg på datalogistudiet,
så det jeg mener er, at den skal bruges til forskellige former for
udvikling -
i større og mindre grad.

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Flemming Rubini

Dato : 17-02-08 19:29

> [...]
>
> Ja, det er måske lidt forkert udtrykt. Faktisk går jeg på datalogistudiet,
> så det jeg mener er, at den skal bruges til forskellige former for

men det er rigtigt at du rider på to heste: design og datalogi?

Flemming Rubini

Fra : rt

Dato : 18-02-08 08:36

> men det er rigtigt at du rider på to heste: design og datalogi?

Ikke nødvendigvis. Det afhænger af hvilken retning man går.
Desuden ser man rent faktisk flere og flere datalogistuderende
med MB og MBP'er i auditorierne.

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 17-02-08 20:18

> [...]

> Ja, det er måske lidt forkert udtrykt. Faktisk går jeg på datalogistudiet,
> så det jeg mener er, at den skal bruges til forskellige former for

Der skulle være specielt gunstige studierabatter for folk på
universitetet. Spørg de andre på studiet.

Fra : rt

Dato : 18-02-08 08:37

> Der skulle være specielt gunstige studierabatter for folk på
> universitetet. Spørg de andre på studiet.

Det vil jeg undersøge.

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Bruno

Dato : 17-02-08 19:15

rt wrote:
> [...]
> om det er tid til at "skifte lejr". I den forbindelse håber jeg, at I
> herinde kan give en hånd med i form at kommentarer til mine

Ikke noget dårligt tidspunkt - en Mac er i dag en PC i forklædning så
maskinerne kan køre både i Mac tilstand og som Windows maskiner.

> Jeg er blevet lidt lun på et skifte til en MacBook Pro, selvom de
> er ret pebret prismæssigt. Min bror demonstrerede sin for mig,
> og jeg er (næsten) solgt.

Mac koster, men sammenligner man med mærkevare PC'ere så er billedet
ikke så slemt.

En måde og spare lidt penge på er og købe ram og evt. harddisk
opgraderinger i løs vægt og ikke indbygget i dyret fra Apples hånd. Det
er nemlig således at Apple, ligesom eksempelvis Dell, tager nogle
voldsomme overpriser på den slags og flere hundrede procent overpris er
ikke unormalt!

> 1) Hvordan har jeres (eventuelle) skifte fra PC til Mac været?
> Jeg har efterhånden arbejdet på PC i mange år, og er helt hjemme
> i den arbejdsgang. Jeg frygter lidt overgangen til Mac.

Det er svært at skifte helt. Jeg klare de alm. kontor/surf ting på min
Mac, men har stadig en PC til spil og programmering. Hvis ikke jeg
spillede så ville jeg dog nok klare programmeringen via noget
virtualisering på Mac'en.

> [...]
> at Mac-brugere bare synes at Mac er bedst, basta. Og at PC-brugere
> bare synes at PC er bedst, basta. Kan der argumenteres mere objektivt/

Der er bestemt fanatikere i denne gruppe, men der er også dem med et
mere nuanceret syn på verden

> 5) Såfremt jeg skifter, vil jeg være interesseret i nogle gode hjemmesider/
> fora mv. Jeg gider ikke følge med tyve steder, men hvis jeg skal finde de
> to-tre bedste, hvor skal jeg så lede?

Her er et meget godt sted og være, det meste interresante dukker som
regel op her fordi folk er gode til at gøre hinanden opmærksomme på det
vigtige. Derudover så synes jeg anandtech.com er et godt bud på et site
der ikke er mac-fanatisk, men alligevel seriøse omkring grejet.

Mvh
Bruno

Fra : rt

Dato : 18-02-08 08:40

> [...]
> nemlig således at Apple, ligesom eksempelvis Dell, tager nogle voldsomme
> overpriser på den slags og flere hundrede procent overpris er ikke

Ja, det ser jeg. Det er da ret voldsomt. Tak for tip.

> [...]
> Mac, men har stadig en PC til spil og programmering. Hvis ikke jeg
> spillede så ville jeg dog nok klare programmeringen via noget

Ja, så er det jo en fordel at kunne boote på begge.

> Der er bestemt fanatikere i denne gruppe, men der er også dem med et mere
> nuanceret syn på verden

Det var godt

> [...]
> Derudover så synes jeg anandtech.com er et godt bud på et site der ikke er
> mac-fanatisk, men alligevel seriøse omkring grejet.

Tak for svar.

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-02-08 21:39

> [...]

> af pris og service? Det skal siges at jeg ikke skal handle lige nu,
> men om en 2-4 mdr., såfremt jeg overtaler mig selv til en Mac.

Priserne er desværre meget ens i alle butikker. Det siges, at der kun
tjenes meget lidt på at sælge en Mac, så der er ikke noget at give rabat
af. Apple har jo deres egen online butik Apple Store, og der sætter de
et prisniveau, som forhandlerne er nødt til at følge.

> [...]
> det foregår, hvornår den sidst blev opgraderet, eller om der er
> en ny model på vej. Kan man overhovedet sige noget som helst

Man kan ikke spå om fremtiden, men man kan se på rygter op på, hvor tit
en model plejer at bliver opgraderet. Der er en fin hjemmeside med råd
om, hvornår man kan regne med, at næste model kommer og dermed vurdere,
om det er klogt at vente eller købe nu. Men husk: Det er kun gætteri:

> [...]

> at Mac-brugere bare synes at Mac er bedst, basta. Og at PC-brugere
> bare synes at PC er bedst, basta. Kan der argumenteres mere objektivt/

Vi er måske lidt småskøre nogle af os, men mange af os er faktisk ret
nuancerede. Der er mange it-eksperter herinde, som i deres daglige
arbejde har med Windows at gøre. De er ikke blege for at anbefale
Windows til folk, der er bedst tjent med det.

> Puha, det blev lidt af en smøre. Håber I kan gøre mig lidt klogere.

Nogle af os skriver meget længere, så det generer os ikke
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : rt

Dato : 18-02-08 08:42

> [...]
> af. Apple har jo deres egen online butik Apple Store, og der sætter de
> et prisniveau, som forhandlerne er nødt til at følge.

En skam der ikke er en anelse mere konkurrence.

> [...]
> om, hvornår man kan regne med, at næste model kommer og dermed vurdere,
> om det er klogt at vente eller købe nu. Men husk: Det er kun gætteri:

Jep, den er meget sjov.

> [...]
> arbejde har med Windows at gøre. De er ikke blege for at anbefale
> Windows til folk, der er bedst tjent med det.

Ok, det lyder godt

> Nogle af os skriver meget længere, så det generer os ikke

Tak

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-08 19:43

> En skam der ikke er en anelse mere konkurrence.

Der er masser af konkurence, applestore er blot en hård hund med
extremt lave omkostninger. Det er der ikke mange forhandlere der kan
hamle op med.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-02-08 21:19

> Der er masser af konkurence, applestore er blot en hård hund med
> extremt lave omkostninger. Det er der ikke mange forhandlere der kan
> hamle op med.

næh, men så er der så mange andre ting en pris man kan gøre godt med ...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-02-08 21:40

Thomas von Hassel wrote:

> næh, men så er der så mange andre ting en pris man kan gøre godt med ...

- Som fx. at få 2x2gb ekstra RAM 1200kr. under deres normale butikspris,
og at få både en Parallels og en WinxP Pro/SP2 til en samlet pris på
1000kr. lig med en rabat på godt 2000kr., - ikke skulle betale for
isætning af RAM - 300kr.. - Alt i alt svarer det til, jeg fik en rabat
på min MacPro på godt 3500kr., så jeg samlet set fik en rabat på knap
14%... + At man kan komme en tur ind i forretningen og få en Mac snak,
når de har tid, - hvad de efterånden sjældent har. - de sidste gange,
jeg har været derinde, har der altid været 6-7 kunder under ekspedition
+ flere ventende...

mvh. Erik Richard

Fra : rt

Dato : 19-02-08 09:12

[...]

Ikke dårligt. Var det i Humac?

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-08 14:05

rt wrote:

> Ikke dårligt. Var det i Humac?

Ja, Humac her i Århus. - Men det skal så lige siges, at jeg har arbejdet
sammen med dem gennem mange år i en form for 'joint venture' aftale,
hvor jeg har henvist hardware kunder til dem, og de har henvist kunder
til mig, der ønskede at købe de specielle softwarepakker, jeg stod som
importør af - bl.a. teologiske programmer og tekstbehandlingsprogrammet
NisusWriter. - Hvor meget, det så har spillet ind på tilbuddet, tør jeg
ikke sige. - Jeg havde en lille EDB biks - primært konsulentvirksomhed
gennem godt 14 år, men har desværre måttet lukke pga. sygdom...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-08 21:26

> [...]

> Jeg har efterhånden arbejdet på PC i mange år, og er helt hjemme
> i den arbejdsgang. Jeg frygter lidt overgangen til Mac.

Så skal bør nu nok beholde din windows PC.

> [...]
> af pris og service? Det skal siges at jeg ikke skal handle lige nu,
> men om en 2-4 mdr., såfremt jeg overtaler mig selv til en Mac.

prisen er stort set den samme overalt. Går den i stykker skal den over
infocare - dvs det er ét fedt hvor du køber den.
Service er et fremmedord for Apple og 3. parts forhandlere.

> [...]
> det foregår, hvornår den sidst blev opgraderet, eller om der er
> en ny model på vej. Kan man overhovedet sige noget som helst

nej, ikke ud over at du kan følge med i hvad der er "the latest and
greatest currently shipping" from Intel. Producwerer Intel det i store
mængder er det at finde i Apples produktlinie. Pt er 965GM og Merom
CPU'en det bedste Intel har at byde på til mobile produkter.

nej.

Fra : rt

Dato : 18-02-08 08:41

> Så skal bør nu nok beholde din windows PC.

Hmm, virkelig? Er ret interesseret i et skifte, trods frygten

Ja ok, så kan det jo være hip som hap.

Tak for svar.

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-02-08 16:29

> Hmm, virkelig? Er ret interesseret i et skifte, trods frygten

Morten ser det sikkert bare ud fra "praktikerens" synsvinkel: Det bedste
værktøj er det man er sikker i at bruge.

Modpolen kunne jo så være "Caffè latte" segmentet: Det er hipt - jeg
skal ha' det.

Ja, så er spørgsmålet jo hvor man selv hører hjemme i det kontinuum

--
Mvh Martin

Fra : rt

Dato : 18-02-08 18:27

> [...]
> skal ha' det.
>
> Ja, så er spørgsmålet jo hvor man selv hører hjemme i det kontinuum

Ja, jeg drikker slet ikke kaffe Jeg vil bare have en lækker, stabil
maskine,
der er knaldgod til billedbehandling m.v., og hvor jeg ikke behøver gå på
kompromis.

Derudover er jeg lidt klar på at prøve noget nyt.

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-08 19:49

> Ja, jeg drikker slet ikke kaffe Jeg vil bare have en lækker, stabil
> maskine,
> der er knaldgod til billedbehandling m.v., og hvor jeg ikke behøver gå på
> kompromis.

Rent teknisk er det mest interressante argument at Mac OS X kan
håndtere +3GB ram uden ulemperne ved 64bit windows.

Med 32bit windows har du max 3GB ram, med 64bit windows kan du ikke
afvilke 32bit applikationer og udbudet af 64bit applikationer er ret
begrænset.

Photoshop kan ikke håndtere mere end 3GB uanset om du afvikler
applikationen på Mac OS X, win32 eler win64.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-02-08 19:55

Morten Reippuert Knudsen skrev den 18-02-2008 19:48:

> Photoshop kan ikke håndtere mere end 3GB uanset om du afvikler
> applikationen på Mac OS X, win32 eler win64.

Hov, en interessant ting. Er Java på 64-bit hardware 64-bit?

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 18-02-08 22:20

> [...]
>
> Med 32bit windows har du max 3GB ram, med 64bit windows kan du ikke
> afvilke 32bit applikationer og udbudet af 64bit applikationer er ret

Det er da vidst forkert. Det er 32 bit drivere der ikke kan bruges med
64bit Windows.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-02-08 07:42

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Det er da vidst forkert. Det er 32 bit drivere der ikke kan bruges med
> 64bit Windows.

Er du nu helt sikker på det?

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 19-02-08 23:07

> Er du nu helt sikker på det?

Ja. Microsoft lover ikke at alle 32 bit applikationer vil fungere
fejlfrit, det har du måske overfortolket.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-08 00:45

> Ja. Microsoft lover ikke at alle 32 bit applikationer vil fungere
> fejlfrit, det har du måske overfortolket.

Jeg mindes at en backup agent vi bruger ikke er supporteret på
windows 2K3 64bit. Det er muligt den virker men der er helt og holdent
på eget ansvar (og dermed ubrugeligt)

Fra : rt

Dato : 19-02-08 09:11

> Rent teknisk er det mest interressante argument at Mac OS X kan
> håndtere +3GB ram uden ulemperne ved 64bit windows.

Ja, det lyder som en fordel.

> Med 32bit windows har du max 3GB ram, med 64bit windows kan du ikke
> afvilke 32bit applikationer og udbudet af 64bit applikationer er ret
> begrænset.

Ja ok.

> Photoshop kan ikke håndtere mere end 3GB uanset om du afvikler
> applikationen på Mac OS X, win32 eler win64.

Nej ok. Men så kan andre applikationer, man har åbent samtidig, vel
udnytte en eventuel 4. gigabyte?

Tak for den tekniske forklaring.

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-02-08 10:38

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Med 32bit windows har du max 3GB ram, med 64bit windows kan du
> ikke afvilke 32bit applikationer

Det er 32-bit drivere, som 64-bit-versionerne af Windows ikke kan
kapere. 32-bit applikationer afvikles vha. WOW64.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-02-08 19:05

> Det er 32-bit drivere, som 64-bit-versionerne af Windows ikke kan
> kapere. 32-bit applikationer afvikles vha. WOW64.

K' Men er der ikke en lang række 32bit windows apps der ikke /kan/
afvikles på 64bit?

Jeg mindes at have set et hav a inkompatibitets problemer og
producenter der fraskriver sig supporten af deres 32bit apps på 64bit.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-02-08 09:47

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> K' Men er der ikke en lang række 32bit windows apps der ikke
> /kan/ afvikles på 64bit?

De 32-bit applikationer, som dimser med Windows' shell, fungerer
ikke fuldt ud under Windows x64. Det kan f.eks. være et program,
som installerer en funktion i højrekliksmenuen. For at det skal
virke, skal programmet være skrevet til 64-bit Windows.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 18-02-08 21:40

On 2008-02-17 16:36:40 +0100, "rt" <ostekongenFJERN@hotmail.com> said:

> [...]
> Jeg har efterhånden arbejdet på PC i mange år, og er helt hjemme
> i den arbejdsgang. Jeg frygter lidt overgangen til Mac.

Halløjsa.

Jeg skiftet for små tre år siden, er vokset op med PC og windows på
godt og ondt, så hele PC konceptet lå dybt i mig. Så købte min
lillebror en PowerBook og jeg syntes som dig at det var en fantastisk
maskine. Så efter de samme overvejelser som dig, besluttet jeg at købe
en iBook (hvad der svare til en Mac Book i dag). Det mest overraskende
da den kom var hvor simpelt og let tingene var. Som PC bruger stoppet
man op og sagde Arrrrr så let kan det ikke være!! Men jo det kunne det,
1 uge efter når jeg sad på jobbet med Windåsen, greb jeg mig i at bruge
taste kombinationer og musse ting fra OSX som jeg trods alt kun havde
brugt en uge. Denne lange indledning kan koges ned til. Du skal ikke
frygte overgangen. I dag har jeg ud over min trofaste iBook en MacMini
som støre musikken i hjemmet, og en MBP står på listen når den bliver
opdateret i den nærmeste fremtid.

> [...]
> af pris og service? Det skal siges at jeg ikke skal handle lige nu,
> men om en 2-4 mdr., såfremt jeg overtaler mig selv til en Mac.

Det er der nok andre der ved mere om, men jeg køber altid over
www.apple.dk da du her har mulighed for at konfigurere, selv om man
måske (eller nok nærmere bestemt) kan spare en del på at gøre det selv,
så vil jeg gerne have den bliver leveret med den rigtige størrelse
disk. Den mulighed har du ikke når du handler hos FONA

> [...]
> det foregår, hvornår den sidst blev opgraderet, eller om der er
> en ny model på vej. Kan man overhovedet sige noget som helst

Om et par uger/måneder, den står forand en opdatering..

> [...]
> at Mac-brugere bare synes at Mac er bedst, basta. Og at PC-brugere
> bare synes at PC er bedst, basta. Kan der argumenteres mere objektivt/

Det er det sværeste at bede folk om her. Men selv om det skær i mit
hjerte, så kan du i dag installere windows på MBP og så får du efter
sigende den hurtigste Vista bærbar pt. så det er ikke enten eller, det
er både og.

> 5) Såfremt jeg skifter, vil jeg være interesseret i nogle gode hjemmesider/
> fora mv. Jeg gider ikke følge med tyve steder, men hvis jeg skal finde de
> to-tre bedste, hvor skal jeg så lede?

www.apple.dk er jo altid et godt sted at staret
www.appleinside.com er godt med det sidste nye.
www.mediamac.dk

Håber at se mere til dig her.

Hilsen Henrik

Fra : rt

Dato : 19-02-08 09:19

> [...]
> jeg ud over min trofaste iBook en MacMini som støre musikken i hjemmet, og
> en MBP står på listen når den bliver opdateret i den nærmeste fremtid.

Hehe, det lyder som om overgangen er til at håndtere. Jeg bliver mere
og mere overbevist.

> [...]
> jeg gerne have den bliver leveret med den rigtige størrelse disk. Den
> mulighed har du ikke når du handler hos FONA

Ok. Jeg skal bare lige vænne mig til, at der ikke rigtig er nogen
prisforskel de forskellige steder. Der er jo enorm forskel ved
PC-køb. Og det lader til at jeg vist kan få studierabat både
online i Apple Store og i Humac-butikkerne.

> Om et par uger/måneder, den står forand en opdatering..

Der går alligevel nok et par måneder, inden pengene er skrabet
sammen, så håber der kommer en inden alt for mange måneder.
Så i øvrigt lige denne artikel på dit link nedenfor:
http://mediamac.comon.dk/index.php/news/show/id=18794

> [...]
> hjerte, så kan du i dag installere windows på MBP og så får du efter
> sigende den hurtigste Vista bærbar pt. så det er ikke enten eller, det er

Ja, det er uden tvivl en rigtig god ting at kunne. Men såfremt jeg køber en
Mac, skal det være for primært at anvende OS X. Dog vil jeg nok
installere en Windows, hvis der skulle opstå situationer, hvor den bliver
nødvendig.

> www.apple.dk er jo altid et godt sted at staret
> www.appleinside.com er godt med det sidste nye.
> www.mediamac.dk

Tak for links.

> Håber at se mere til dig her.

Mange tak. Køber jeg en MBP, vil jeg helt sikkert gøre brug af jeres
viden

--
De bedste hilsener,

/rt