Jeg har et underligt problem
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-02-08 18:55

Jeg har en lille exten USB-harddisk, og når jeg slutter den til en gammel
iMac med System 10.2.8 så spiller den upåklagligt, og jeg kan også
formatere disken med Diskværktøj.

Men når jeg slutter den samme disk til en iBook med 10.4.11, så kan jeg
hverken det ene eller andet, hvis jeg prøver at formatere disken, så står
Diskværktøj bare og snurer uden at der sker noget, og det skal sluttes på
den hårde måde med æble+alt+esc.

Når jeg formaterer disken på iMac'en så bliver den formateret som MacOS
Udvidet, og så kan jeg godt se den på iBook'ens skrivebord, men jeg kan
stadig ikke få Diskværktøj til at lave en ny formatering.

Er der nogen der har et bud på hvad der er årsagen til ploblemet...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 12-02-08 19:11

On 2008-02-12 18:54:59 +0100, Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> said:

> [...]
> stadig ikke få Diskværktøj til at lave en ny formatering.
>
> Er der nogen der har et bud på hvad der er årsagen til ploblemet...?

Nu ved jeg ikke hvor mange USB porte din iBook har, men har du prøvet
at slutte den til port nummer to hvis muligt eller evt. bruge en USB
hub med noget strøm? Måske kan din iBook ikke rigtig trække disken.

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-02-08 22:00

Thomas Schreiber wrote:

> Nu ved jeg ikke hvor mange USB porte din iBook har, men har du prøvet at
> slutte den til port nummer to hvis muligt eller evt. bruge en USB hub
> med noget strøm? Måske kan din iBook ikke rigtig trække disken.

Du har muligvis fat i noget vigtigt, så vidt jeg husker, så kan man kun
trække 0,5 amp på et USB stik, og den disk jeg har sat i drevet vil gerne
ha' 1,0 amp.

Og det er ikke spor usansynlig, at der på iMac'er mere strøm til rådighed
på USB-porten, end der er på en iBook.

Jeg vil i første omgang prøve at få fat i et specielt USB-kabet, som
henter strøm fra to USB-porte.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen