Kernel Panic ved Disk Warrior kørsel...
Fra : Esben

Dato : 12-02-08 15:43

...er det tegn på hardware fejl i computeren eller er der bare fejl på
DW-CD'en?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-02-08 17:46

Esben wrote:
> ..er det tegn på hardware fejl i computeren eller er der bare fejl på
> DW-CD'en?

Hvilken ver. af DW bruger du? - Bruger du en ver. 3.x på en Leopard, vil
den give ballade, medmindre du bruger den fra en orig. CD og booter via
'simple boot' - altså med ALT tasten nede og så vælge DW 3.x som startdisk.

Alsoft selv anbefaler kun ver. 4.x sammen med Leopard...

mvh. Erik Richard

Fra : Esben

Dato : 12-02-08 21:04

> [...]
> 'simple boot' - altså med ALT tasten nede og så vælge DW 3.x som startdisk.
>
> Alsoft selv anbefaler kun ver. 4.x sammen med Leopard...

Nyeste DW på 10.4.11

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-02-08 21:52

Esben wrote:

> Nyeste DW på 10.4.11

starter du fra DW CD'en eller kører du den fra CD'en, når du er booted i
10.4.11? (bootsystem på DW 4.x er 10.4.3)

Har du også installeret den på harddisken og indtastet reg.nr.? - Er det
i så fald den på harddisken, du bruger og ikke CD'en?

Det er et kendt problem, at DW 3.0.3 og 4.0 godt kan finde på at lave
knuder, hvis man ikke booter fra original CD'en og istedet bruger den
DW, man har installeret på sin harddisk.

Prøv evt. at lave en ny installation på din (boot) harddisk, hvis altså
det ikke er den, du vil have repareret. - Ellers skal du starte fra
selve DW CD'en og køre den derfra.

mvh. Erik Richard

Fra : Esben

Dato : 12-02-08 22:17

> [...]
>
> Prøv evt. at lave en ny installation på din (boot) harddisk, hvis altså
> det ikke er den, du vil have repareret. - Ellers skal du starte fra

Booter fra CD'en

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-02-08 22:41

Esben wrote:

> Booter fra CD'en

Hm, har du en anden maskine, du kan prøve på? - evt. blot lave en
'verification' eller en 'Rebuild' uden af erstatte den eksisterende
struktur, hvis der altså ikke er fejl dér også...

Prøv evt. også at rense CD'en med lidt isoprobylen på en fnugfri klud. -
der kan jo godt være en meget lille plet, som man ikke bare sådan lige
ser...

Prøv også - hvis du ar det - at rense laseren med en CD renseskive
_UDEN_ brug af rensevæsker.

Hvis den kan køre på en anden maskine, kunne det tyde på, der kan være
noget galt med drevet i den maskine, du først har prøvet.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-02-08 23:44

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:
> ..er det tegn på hardware fejl i computeren eller er der bare fejl på
> DW-CD'en?

Har du en /god/ grund til at bruge discwarrior?

kan fsck ikke løse dit evt problem eller prøver du at introducere nye?

Fra : Esben

Dato : 15-02-08 10:21

> Har du en /god/ grund til at bruge discwarrior?
>
> kan fsck ikke løse dit evt problem eller prøver du at introducere nye?

Mener du DiskWarrior er så dårligt et produkt som du antyder, Morten?

Nej, jeg testede en ny disk og en ny "gammel" diskinden jeg begynder at
smide data på den.

Foretrækker til enhver tid en GUI. Terminal er smart til batches og
forskellige automatiseringer, men ikke til daglig brug for mig...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-08 17:20

> Mener du DiskWarrior er så dårligt et produkt som du antyder, Morten?

Næ, jeg mener blot det er unødvendigt. fsck gør et glimrende job, og
med mindre den ikke kan fikse et problem er der ikke grund til at
bruge DW.

Jeg har kun én gang oplevet at DW kunne fixe noget fsck ikke kunne
fixe. I de sidste 3-4 år er jeg ikke stødt på en disk som ikke kunne
fixes med diskværktøj. (hardware prolemer undtaget). HFS+ med journal
er et særdeles robust (men ikke hurtigt) format.

Vi har en DW licens og jeg har flere gange hevet den frem udden den
har været behjælpelig. Alle gange har det vist sig at der var tale om
hardwarefejl. (syge ram klodser eller tabte powerbooks med mange
dårlige blokke)

> [...]
>
> Foretrækker til enhver tid en GUI. Terminal er smart til batches og
> forskellige automatiseringer, men ikke til daglig brug for mig...

fsck, Diskværktøj, diskutil - kald det hvad du vil, det er samme kode der
annalyserer og repererer.