RAM forskel i 1.G MBP C2D under hhv. 10.4 ~
Fra : Esben

Dato : 11-02-08 13:22

Jeg har en første generations MacBook Pro Core 2 Duo 2,33 GHz med 4 GB
RAM i og kun 3 GB genkendelig i Activity Monitor. En chat-ven viste mig
screen-dumps fra 10.5 hvor hans maskine havde alle de 4 GB til rådighed.
Jeg troede problemet lå i chipsettet, altså hardware...?!

Har 10.5 løst denne kedelige "mangel" på maskinen?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-02-08 13:34

Esben wrote:
> [...]
> screen-dumps fra 10.5 hvor hans maskine havde alle de 4 GB til rådighed.
> Jeg troede problemet lå i chipsettet, altså hardware...?!

Det gør det også. Der er en lang tråd om det på macosxhints.com (med en
teknisk forklaring), men jeg kan ikke lige finde linket. Selvom man kan
se alle 4GB, kan man ikke udnytte dem alle. Altså vil Activity Monitor
aldrig vise, at alle 4GB er i brug, fordi de ikke kan være det ;)

> Har 10.5 løst denne kedelige "mangel" på maskinen?

Nej. OS X understøtter så vidt jeg ved 32GB RAM og ville sikkert vise
dem alle, hvis du kunne stoppe 32GB i din MBP.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Esben

Dato : 11-02-08 13:44

> [...]
> se alle 4GB, kan man ikke udnytte dem alle. Altså vil Activity Monitor
> aldrig vise, at alle 4GB er i brug, fordi de ikke kan være det ;)

Nu så jeg ligesom et screendump hvor den viste det, så det var ret
overbevisende... Kører du 10.5 på sådan en maskine?

> Nej. OS X understøtter så vidt jeg ved 32GB RAM og ville sikkert vise
> dem alle, hvis du kunne stoppe 32GB i din MBP.

Så mangler man bare at kunne boote fra RAM-disk... Gnæk-gnæk...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-02-08 13:59

Esben wrote:

> Nu så jeg ligesom et screendump hvor den viste det, så det var ret
> overbevisende... Kører du 10.5 på sådan en maskine?

Der er forskel på, at Activity Monitor viser, at der er 4GB til rådighed
og 4GB i brug ;) Læs her:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=2008013001563240

Jeg kører 10.5 på en MBP C2D med 3GB RAM.

Og plads til flere RAM ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Esben

Dato : 11-02-08 14:49

> Der er forskel på, at Activity Monitor viser, at der er 4GB til rådighed
> og 4GB i brug ;) Læs her:
> http://www.macosxhints.com/article.php?story=2008013001563240

Tak for linket, så jeg burde have 3,3 GB men den viser kun 3....

> Jeg kører 10.5 på en MBP C2D med 3GB RAM.

OK!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-02-08 18:13

Peter Farsinsen skrev den 11-02-2008 13:33:

> [...]
>
> Nej. OS X understøtter så vidt jeg ved 32GB RAM og ville sikkert vise
> dem alle, hvis du kunne stoppe 32GB i din MBP.

Kan det eventuelt være et 32-bit versus 64-bit problem? Altså at kører
man 32-bit OS X kan man ikke se det hele, men det kan man godt i 64-bit
(men så fylder tingene bare mere).

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-02-08 18:46

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Kan det eventuelt være et 32-bit versus 64-bit problem? Altså at kører
> man 32-bit OS X kan man ikke se det hele, men det kan man godt i 64-bit
> (men så fylder tingene bare mere).

Ja, det er vist lige præcis dét, det er.

Jeg ved ikke mere om det, end man kan læse på linket, jeg postede tidligere.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Jon

Dato : 11-02-08 18:46

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Kan det eventuelt være et 32-bit versus 64-bit problem? Altså at kører
> man 32-bit OS X kan man ikke se det hele, men det kan man godt i 64-bit
> (men så fylder tingene bare mere).

Mac OS X er 64 bits (i alle fall Leopard og vesentlige deler av Tiger).
Det er maskinvaren som er problemet for visse modeller.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-08 03:19

> [...]
>
> Kan det eventuelt være et 32-bit versus 64-bit problem? Altså at kører
> man 32-bit OS X kan man ikke se det hele, men det kan man godt i 64-bit

problemet er chipsættet. ram over 3GB kommer tilat dele
addresseringsområde med PCIe bussen. Det er ikke godt. På 10.4
disablede Apple derfor den 4. GB. Det har de øjensynligt ikke gjort i
10.5

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 11-02-08 19:36

On 2008-02-11 13:22:26 +0100, esha@nospamget2net.dk (Esben) said:

> [...]
> Jeg troede problemet lå i chipsettet, altså hardware...?!
>
> Har 10.5 løst denne kedelige "mangel" på maskinen?

Hvis det er den model jeg tror det er. MA610LL så understøtter
chipsættet max 3 gb jf.
http://support.apple.com/specs/macbookpro/MacBook_Pro_Late_2006.html

Så mon ikke det er forklaringen!

Hilsen Henrik

Fra : Esben

Dato : 11-02-08 20:51

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Hvis det er den model jeg tror det er. MA610LL så understøtter
> [...]

Det forklarer ikke at han kan se 4 GB i sin Activity monitor...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-08 03:04

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:
> [...]
> Jeg troede problemet lå i chipsettet, altså hardware...?!
>
> Har 10.5 løst denne kedelige "mangel" på maskinen?

det tvivler jeg på.