Avast! nu også til Mac OS X!
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-02-08 00:39

så kom verdens bedste antivirus program også i en OS X version.

Some key feature of avast! antivirus Mac Edition:
* Full on-access scanning - which scans files as you access them, to
make sure they are safe from infection
* On-demand scanning - for scheduled or ad-hoc scans of your system volumes
* Mail protection - integrated mail protection can stop infection at one
of the most vulnerable access vectors
* Virus Chest - a safe storage place for infected or suspected files,
where they cannot harm your system
* Fully automatic updating - of the program and virus definitions
* Full scanner preference control - set avast! to work in the way you want

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-02-08 00:55

> [...]
> * Fully automatic updating - of the program and virus definitions
> * Full scanner preference control - set avast! to work in the way you want

Uha, det er jo svært med alle de programmer. Skal man så skifte fra
ClamXav?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-02-08 01:22

Henrik Münster wrote:

> Uha, det er jo svært med alle de programmer. Skal man så skifte fra
> ClamXav?

- Jeg overvejer det kraftigt. - Jeg er godt træt af, hver gang, der
kommer en ny version af ClamXAV, at man skal fjerne både den ene og
anden 'lproj' fil, før den kører nogenlunde.

Desværre ser det ud til, at Mac versionen ikke er gratis. - Jeg har lige
skrevet til dem for at høre, om der vil komme til at gælde samme regler
for prifvate non-profit brugere som med windows versionen, - som jeg i
parantes bemærket har brugt i mange år til min Softwindows. Og den
bliver nu flyttet til min XPPro.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-02-08 02:32

> [...]
> for prifvate non-profit brugere som med windows versionen, - som jeg i
> parantes bemærket har brugt i mange år til min Softwindows. Og den

Og hvornår er man privat eller non-profit? Jeg sidder hjemme ved min
egen computer og ikke i et firma. På den anden side skriver jeg
artikler, som jeg får penge for, på computeren, der ellers bruges til
alt muligt privat.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-02-08 04:19

Henrik Münster wrote:

> [...]
> egen computer og ikke i et firma. På den anden side skriver jeg
> artikler, som jeg får penge for, på computeren, der ellers bruges til

Det er så en af de mere tricky. - Juridisk set er din maskine en
deltids erhvervsmaskine, så du kan iflg. Avast!'s betingelser ikke bruge
en evt. gratis version på Mac OS X...

Hm, - husker jeg meget galt, at du ikke længere bruger din gamle
Powerbook, men en MacBook af en slags?

I så fald skulle du kunne installere en eller anden Windows version via
VMWare/Parallels på en minimal partition. sætte en Windows op til at
kunne gå på net, hente og installere den gratis win-version af Avast!
Home, registrer den og lad den så køre. Sæt den til at scanne din Mac
partition/disk som 'shared disk'. - Det kan Win-versionen nemlig godt. -
På mine to dengang Os 9.2 - den ene med OS X 10.3 + Softwindows 98,
satte jeg Win98 op til også at kunne gå på net, og Avast! til at scanne
shared disks. Jeg lod SW98 køre i baggrund. På den måde fangede jeg en
vis frk. Melissa 1 gang og en word macrovirus 1 gang.

Den er lidt tricky, men juridisk set bruger du jo ikke din windows, kun
din OS X... Min daværende B&W G3/900mhz blev også brugt både privat og
til erhverv. Jeg fik at vide af en jurist, at det var lovlig, sålænge
jeg ikke brugte min Win98 til erhvervsbrug, hvilket jeg absolut ikke
gjorde. Den blev kun brugt til at åbne Ami WordPro og WordPerfect filer
med, som jeg fik til et foreningsblad, jeg var redaktør på dengang...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-02-08 06:58

> [...]
> en evt. gratis version på Mac OS X...
>
> Hm, - husker jeg meget galt, at du ikke længere bruger din gamle

Jeg har brugt MacBook i et år og MacBook Pro i halvanden måned. Konen
fik min MacBook, da hendes iBook trængte til udskiftning.

> [...]
> gjorde. Den blev kun brugt til at åbne Ami WordPro og WordPerfect filer
> med, som jeg fik til et foreningsblad, jeg var redaktør på dengang...

Det begynder bare at blive lidt kompliceret. Det er jo lidt besværligt i
dagligdagen, hvis jeg skal logge ind i Windows bare for at scanne for
virus. Der er grænser for, hvor meget jeg gider gøre for at spare en
smule penge. Der er såmænd heller ikke sparet så meget, hvis jeg skal ud
at købe Windows og måske Parallels eller lignende. Jeg havde overvejet
at installere Windows bare for at prøve det, men jeg er faktisk aldrig
kommet så langt. Jeg har jo ikke brug for det. Jeg har installeret
CrossOver, men jeg bruger det egentlig aldrig, så mit behov for Windows
er nok ikke så stort.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-02-08 13:16

Henrik Münster wrote:
> [...]
> kommet så langt. Jeg har jo ikke brug for det. Jeg har installeret
> CrossOver, men jeg bruger det egentlig aldrig, så mit behov for Windows

Nej, hvis man skal ud og købe både windows og/eller VMWare
fusion/Parallels, så bliver det godt nok heller ikke billigere end selv
et tre-års abonnement på Avast for Mac.

Men OK, det var da et forslag til at bruge både livrem og seler..-))

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-02-08 19:10

Erik Richard Sørensen wrote:
> Desværre ser det ud til, at Mac versionen ikke er gratis. - Jeg har lige
> skrevet til dem for at høre, om der vil komme til at gælde samme regler
> for prifvate non-profit brugere som med windows versionen,

Jeg har nu fået svar fra Avast!, og de beklager, at der ikke som det
ligger nu, vil komme en tilsvarende Avast! Home Mac Edition med fri
registrering.

Begrundelsen er både enkel og ganske forståelig. Mac ver. er et nt
produkt, der først skal "....will have to be established on the market",
så der er lagt en hel del i udviklingen, og omkostningerne skal
selvfølgelig hentes hjem igen....

Men - i resten af feb. måned giver de 25%s rabat for reg. brugere af
windows Home Edition, hvis de køber Avast! Pro Edition enten til Mac,
windows eller en dual-pakke med begge. Man skal blot skrive til dem og
opgive det reg.nr. og mailadresse, Windows ver. er reg. under, og at man
er interesseret i Mac ver., så får man tilsendt en kuponkode, man kan
bruge ved bestilling.

Så sådan ligge landet...

mvh. Erik Richard

Fra : David Blangstrup

Dato : 11-02-08 08:02

On 2008-02-11 00:54:35 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Uha, det er jo svært med alle de programmer. Skal man så skifte fra
> ClamXav?

Jeg fatter det ikke. Hvad skal I dog med anti-virus programmer på en
Mac??? Nåh, det har vist været diskuteret nok herinde, hvis I absolut
vil køre et tungt program der sætter hastigheden ned på jeres Mac, så
gør det dog. lol
- David
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-02-08 08:36

David Blangstrup <no@no.no> wrote:

> [...]
> Mac??? Nåh, det har vist været diskuteret nok herinde, hvis I absolut
> vil køre et tungt program der sætter hastigheden ned på jeres Mac, så

Jeg er også til dels enig med dig. På den anden side vil det dog være
rart at komme problemerne lidt i forkøbet. Derfor har jeg brugt ClamXav,
som dels er gratis, og som jeg ikke synes, påvirker computerens ydelse.
Måske er det heller ikke det mest grundige program, men da truslen
heller ikke er enorm, synes jeg, det er et godt kompromis.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 11-02-08 17:29

> [...]
> Måske er det heller ikke det mest grundige program, men da truslen
> heller ikke er enorm, synes jeg, det er et godt kompromis.

Nu er der jo bare lige det ved det, at et antivirusprogram først kan
finde en virus, når den er identificeret, og der er skrevet en
definitionsfil til den, der skal hentes og installeres.
Så den med at komme problemet i forkøbet holder ikke.

Mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 11-02-08 22:37

Kaj Christiansen skrev:

> [...]
> definitionsfil til den, der skal hentes og installeres.
> Så den med at komme problemet i forkøbet holder ikke.

Moderne antivirusprogrammer handler også på mistænkelig opførsel.

Udover det, så er antivirusprogrammeer noget snavs. Den rigtige løsning
er sådan noget:
http://www.hp.com/rnd/products/Appliance/ProCurve_Network_Access_Controller_800/overview.htm
plus
http://www.hp.com/rnd/products/management/ProCurve_Network_Immunity_Manager_1.0/overview.htm
og eventuelt også
http://www.hp.com/rnd/products/management/idm/overview.htm meeen, det er
nok ikke noget for hjemmebrugere....

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-02-08 20:36

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> definitionsfil til den, der skal hentes og installeres.
> Så den med at komme problemet i forkøbet holder ikke.

Ja, men fordi en virus er identificeret, og der derefter bliver skrevet
en definitionsfil mod den, behøver den jo ikke at være nået til min
computer i lille Danmark endnu. Faktisk er der en ret stor sandsynlighed
for, at jeg langt fra vil være den første, der opdager et ny virus. Hvis
jeg så allerede har et antivirusprogram, så vil jeg sikkert få den nye
virusdefinitionsfil, inden jeg overhovedet hører om virussen. Hvis jeg
først skal høre om en virus og derefter begynde at undersøge markedet
for antivirusprogrammer, bestemme mig for et, installere det og
opdaterer definitionsfilerne, så går der da betydeligt længere tid, og
der er langt større chance for, at virus når frem til min computer.
Når det så er sagt, så mener jeg bestemt heller ikke, at der er
nogen overhængende trussel, og jeg synes heller ikke, man skal gøre
enormt meget for at beskytte sin Mac. En lille smule synes jeg dog godt,
man kan gøre.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-02-08 13:34

David Blangstrup wrote:

> [...]
> Mac??? Nåh, det har vist været diskuteret nok herinde, hvis I absolut
> vil køre et tungt program der sætter hastigheden ned på jeres Mac, så

Ja, det har været diskuteet mange gange, men nu hvor flere og flere
kører dual-boot, så er det da rart, at man kan bruge samme produkt/mærke
og sætte det op identisk.

- Og så er Avast! så absolut ikke 'tung' på nogen måde - tværtimod. - Et
lille eks. bare for at vise, hvor hurtig, den er. En acer bærbar med en
60gb HD, WinXP + div. netværkssoftware til div. skole- og
undervisningsnetværk. (skolen kræver et AV program). Grundscanning efter
første install - knap 17 min.. Scan at startup, 10 sek., scan at
IT/network login, 5 sec., scan of MSOE mailbox, continuous, scan of
Thunderbird mailbox, continuous, - alt sammen i baggrund.

Såvidt jeg kan læse om den nye Mac ver., så arbejder den fuldstændig som
på windows. Dvs., at den ved første scan opbygger en kodedatabase for
hver enkelt fil og fremover kun scanner nytilkommen og ændrede filer,
der ikke matcher med de kodegrupper, der er i basen. - Altså ingen
nedsløvning af compteen.

mvh. Erik Richard

Fra : KentBM

Dato : 11-02-08 18:58

David Blangstrup skrev:
> [...]
> Mac??? Nåh, det har vist været diskuteret nok herinde, hvis I absolut
> vil køre et tungt program der sætter hastigheden ned på jeres Mac, så
Jeg kører på motorcykel, når vejret er til det. Hjelm er lovbefalet, men
udover dette, så bruger jeg en rygbeskytter og har knæ-, hofte, albue-
og skulderbeskytter i mit motorcykeltøj. Jeg håber aldrig at få brug for
det, men det er for sent at anskaffe efter en ulykke.

Og jeg har det på samme måde med antivirus. Det er muligt at det sløver
maskinen, ikke fanger alle virus og først skal opdateres for at kunne
fange de sidste nye, men hvis programmet redder min 3 ud af 4 gang, så
er det da bedre en 0 ud af 4

Og maskinerne er alligevel så kraftige, at jeg overhovedet ikke opdager
om der mangler lidt ressourcer til virus bekæmpelse.

--

Kent

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-02-08 19:06

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> [...]
> og skulderbeskytter i mit motorcykeltøj. Jeg håber aldrig at få brug for
> det, men det er for sent at anskaffe efter en ulykke.

Du ville ikke bruge ovenstående beskyttelsesmidler, hvis du kørte i tog,
vel?

/Preben
--
The crazy ones, who think they can change the world
- are the ones who do.

Fra : PeterBP

Dato : 16-02-08 13:18

> Uha, det er jo svært med alle de programmer. Skal man så skifte fra
> ClamXav?

Min erfaring om Avast på Windows er at den der designede
brugerfladenvist prøvede at imponere sinde 80'er venner.

Brugerfladen er alt for kompliceret og uintuitiv.

--
regards , Peter B. P. http://macplanet.dk
Washington D.C.: District of Criminals

"I dont drink anymore... of course, i don't drink any less, either!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-02-08 13:38

PeterBP wrote:

> Min erfaring om Avast på Windows er at den der designede
> brugerfladenvist prøvede at imponere sinde 80'er venner.
>
> Brugerfladen er alt for kompliceret og uintuitiv.

Øh????? - enten er dine erfaringer meget små, eller også er det længe
siden, du har prøvet/brugt Avast! til windows. - Programmet er da noget
af det letteste og enkleste at bruge og sætte op. - Og så skal man kun
gøre det én gang, - resten af tiden ser man ikke noget til den - eller
hører noget, undtagen når der opdateres definitions og så sirenen, hvis
uheldet er ude.....

mvh. Erik Richard