DVD stuck i mac mini intel
Fra : WebClaus

Dato : 10-02-08 04:28

Hejsa,

Jeg har en DVD der nægter at forlade min mini. Det er bibliotekets,
som har tykke laminerede stregkoder klistret på, og jeg frygter det er
fordi den simpelthen er for tyk. Det lyder som et mekanisk problem, da
jeg kan høre drevet prøver og prøver.

Jeg har prøvet alskens tips til at tvinge en disk ud, inklusive
firmware-leg, men mit problem er ikke at få softwaren til at bede
disken om at poppe ud - problemet er nærmere af hardware-mæssig
karakter.

Jeg kan ikke se at minien, som visse andre slot-loaders, har en knap
til manuel, mekanisk udskub (der sidder godt nok en sort lille blot
til højre i slidsen, men jeg kan ikke umiddelbart få den af eller gøre
noget med den), så hvad hulen gør jeg? Lidt research fortæller at
åbning af en mini ikke er for sarte sjæle....?

-claus

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 10-02-08 13:05

WebClaus <webclaus@gmail.com> wrote:

> [...]
> noget med den), så hvad hulen gør jeg? Lidt research fortæller at
> åbning af en mini ikke er for sarte sjæle....?

Jeg har netop skiftet drevet i min IMac G5, og ca. midtvejs mellem
centrum og kanten sidder der lige bagved "skåneskørtet" en lille arm,
som når den skubbes væk fra drevets midte, udløser fjederen, der skubber
disken ud. Prøv forsigtig med en flad, nogenlunde hård plastikdims om
det ikke lader sig gøre.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-02-08 13:43

> [...]
> noget med den), så hvad hulen gør jeg? Lidt research fortæller at
> åbning af en mini ikke er for sarte sjæle....?

Din disc støder på kabinet åbningen når du forsøger at ejecte den.

hold museknappen inde under start (hardware vil forsøge at ejecte
discen). Vrid lidt i kabinetåbningnen hul så discen ikke støder på.

gnetag hvis det ikke lykkes i første hug.

Øvelsen kan snildt kræve 15-20 forsøg på en macbook der har fået et
tryk 16...

Fra : Lars Jacobsen

Dato : 10-02-08 17:37

Det er nu ikke så svært at åbne en mini:

http://eshop.macsales.com/tech_center/index.cfm?page=Video/mini/med.html

mvh

Lars

Fra : Lyrik

Dato : 11-02-08 21:42

Den 10.02.2008 kl. 12:28 skrev WebClaus <webclaus@gmail.com>:

> [...]
> som har tykke laminerede stregkoder klistret på, og jeg frygter det er
> fordi den simpelthen er for tyk. Det lyder som et mekanisk problem, da
Gå ned på biblioteket og klag! Sig at der ikke står noget om at deres
DVD ikke kan bruges i en Mac og at de må fjerne deres lort! Jammer dig
over at de har saboteret din Mac! Tud dem ørene fulde og forlang
erstatning! Sig at de må betale for at få den fjernet fordi de har
klistret den sådan til at den er ubrugelig! Og sig at såfremt deres DVD
går i stykker ved udtagning så skal de fraskrive sig erstatning!(Det er
nemlig meget dyrt. De kan meget vel forlange 600 kroner eller lignende.)
Tal med lederen og forelæg dem det problem de har påført dig!

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 12-02-08 14:27

On 2008-02-11 21:41:45 +0100, Lyrik <lyrik@heaven.dk> said:

> [...]
> kroner eller lignende.)
> Tal med lederen og forelæg dem det problem de har påført dig!

Meget konstruktivt indlæg.
Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Lyrik

Dato : 12-02-08 18:46

Den 12.02.2008 kl. 14:26 skrev Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk>:

> Meget konstruktivt indlæg.
Lad mig spørge dig:
Hvis skyld er det at DVD-en sidder fast? Er det Claus' eller Bibliotekets?

Claus skriver:"Det er bibliotekets,
som har tykke laminerede stregkoder klistret på, og jeg frygter det er
fordi den simpelthen er for tyk."

Det er altså Bibliotekets skyld. Da det er deres skyld må de holde Claus
skadesløs. Det er retfærdighed.
Som ansvarlig for DVD-udlån må Biblioteket sikre sig at DVD-erne er
uskadelige for afspillerne.

At servere en skive med påklistringer der kan ødelægge et slot-in drev på
en Mac er sabotage.
Låneren som er i god tro terroriseres!

Fortæl mig hvem du mener skal betale? Drevet skal ud-DVD-en i drevet kan
nok ikke reddes. Det er udgifter på tusinder af kroner der er i spil!

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Morten Lind

Dato : 12-02-08 19:21

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
>
> Fortæl mig hvem du mener skal betale? Drevet skal ud-DVD-en i drevet kan
> nok ikke reddes. Det er udgifter på tusinder af kroner der er i spil!

Øehhh, Jens - fik du ikke lige ros for et konstruktivt indlæg?

Så Thomas er jo enig med dig, og jeg forstår ikke paraderne?

M.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 12-02-08 19:25

On 2008-02-12 18:46:26 +0100, Lyrik <lyrik@heaven.dk> said:

> Lad mig spørge dig:
> Hvis skyld er det at DVD-en sidder fast? Er det Claus' eller Bibliotekets?

Uden tvivl Claus' "skyld".

> Claus skriver:"Det er bibliotekets,
> som har tykke laminerede stregkoder klistret på, og jeg frygter det er
> fordi den simpelthen er for tyk."

Det kunne han se INDEN han satte den i.

> Det er altså Bibliotekets skyld. Da det er deres skyld må de holde
> Claus skadesløs. Det er retfærdighed.

Nej, tænk nu lidt rationelt. Er det også skiudlejningens skyld hvis du
falder og brækker benet på pisten?

> Som ansvarlig for DVD-udlån må Biblioteket sikre sig at DVD-erne er
> uskadelige for afspillerne.

Det er de også. Min MacBook afspiler fint DVD fra biblo. Har faktisk så
sent som i eftermiddags set den 11. lystfiskerfilm inden for de sidste
par dage - alle lånt på biblioteket. Intet problem. Claus' situtation
er ren og skær uheld.

> At servere en skive med påklistringer der kan ødelægge et slot-in drev
> på en Mac er sabotage.

Jøsses Hvis du låner en kogebog og brænde dig under madlavningen,
er det så også bibliotekets skyld?

> Låneren som er i god tro terroriseres!

LOL Ja, jeg er sikker på, at i enhver kælder der er tilknyttet et
bibliotek, sidder der nogle hemmelige agenter som er hyret af Bill
Gates (eller hvem der nu styrer M$ for tiden). Deres eneste opgave i
livet er er at terrorisere mabrugere. Lidt ligesom Hitman, bare kun med
macbrugere LOL

En sidebemærkning: Ved du overhovedet hvad terror betyder, siden du
samligner en DVD skive der sidder fast i et drev med terrorisme?

> Fortæl mig hvem du mener skal betale? Drevet skal ud-DVD-en i drevet
> kan nok ikke reddes. Det er udgifter på tusinder af kroner der er i
> spil!

Det er klart brugerens eget problem - no doubt.

Din logik er den samme, som hvis en kunde køber en bil og kører over
for rødt, kører spritkørsel, kører folk ned og det der er værre, så må
det jo være bilforhandlerens skyld, da han jo har solgt bilen til
kunden.

Det er da trælst hvis maskinen har ædt skiven, uden tvivl, men jeg
finder det overvejende sandsynligt, at ingen fra biblioteket der har
sat en revovler for tindingen og sagt "sæt skiven i ellers jeg skyder
dig"

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Lyrik

Dato : 12-02-08 20:48

Den 12.02.2008 kl. 19:24 skrev Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk>:

> [...]
> finder det overvejende sandsynligt, at ingen fra biblioteket der har sat
> en revovler for tindingen og sagt "sæt skiven i ellers jeg skyder dig"

Altså vi gider ikke pindehugge det i dagevis. Du og jeg har forskellig
opfattelse. En Byretssag kan afgøre problemet.
Den med en kunde der køber en bil og kører over for rødt hvorefter han
klandrer forretningen passer ikke.
Skulle den konstrueres i Claus' tilfælde så ville det blive:
En kunde køber en bil og bremser for rødt. Bilen er imidlertid konstrueret
således at når man trykker på bremsen så speeder den op og kører over for
rødt. Kunden klager til forretningen.

Biblioteket elsker at give bøder og afgifter til lånerne(TV så sent som i
dag). Engang imellem går det den modsatte vej. "You can't win them all!"
Hvis Bibliotekets skiver ikke kan bruges i slot-in drev på Mac, så skal de
oplyse om det. det er det Biblioteker er til for:"Oplysning!"

Jeg har luret på deres plader og vil aldrig vove at putte dem i min iMac.
jeg har svedt over en skive første og eneste gang! Jeg anskaffede mig et
eksternt DVD-drev af samme grund. Du ved med oplukkelig bakke,
afbryderknap og hul til indsættelse af en papirclips!

Det kan jeg anbefale andre at gøre.

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 12-02-08 21:08

On 2008-02-12 20:47:38 +0100, Lyrik <lyrik@heaven.dk> said:

> Altså vi gider ikke pindehugge det i dagevis. Du og jeg har
> forskellig opfattelse. En Byretssag kan afgøre problemet.

Ja, det gad jeg godt se.

> Den med en kunde der køber en bil og kører over for rødt hvorefter han
> klandrer forretningen passer ikke.

Nej heldigvis.

> [...]
> konstrueret således at når man trykker på bremsen så speeder den op og
> kører over for rødt. Kunden klager til forretningen.

Jeg er ikke sikker på, at samme bil med en anden fører opelver det
samme. Min bil stopper fint når jeg trykker på bremsen, og den speeder
op, når jeg trykker på gas pedalen, men jeg har set eksempler på nogle
få promille hvor bilen bryder i brand uden nogen specifik grund.

> [...]
> all!" Hvis Bibliotekets skiver ikke kan bruges i slot-in drev på Mac,
> så skal de oplyse om det. det er det Biblioteker er til

Skal de også oplyse om, at du ikke må sniffe kokain fra den, da du kan
blive afhængig? Deres DVD'er fejler intet. Vi ved jo rent faktisk
ikke om drevet måske er defekt uafhængig af DVD'en.

> [...]
> anskaffede mig et eksternt DVD-drev af samme grund. Du ved med
> oplukkelig bakke, afbryderknap og hul til indsættelse af en papirclips!

Jesus. Det er da max paranio. Jeg har som sagt set lige knap et dusin
biblo-film uden problemer.

> Det kan jeg anbefale andre at gøre.

Kommer du aldrig ud? Det kunne jo være farligt, tænk hvis der kom en
bil eller en fugl

Men lad os stoppe nu, inden vi laver denne tråd endnu mere OT - hvis
det er muligt

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Lyrik

Dato : 12-02-08 22:09

Den 12.02.2008 kl. 21:07 skrev Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk>:

> [...]
> eller en fugl
>
> Men lad os stoppe nu, inden vi laver denne tråd endnu mere OT - hvis det
Jeg er ængsteligt anlagt! Jeg kan få mareridt i vågen tilstand ved
tanken om en DVD der sætter sig fast i iMac-ens slot-in-drev. Den model
jeg har kan ikke serviceres af en privatmand. Den er noget af det mest
mareridtsagtige invendig! Bare tanken om at undvære den en måned mens
drevet udskiftes og regningen! Gys! Jeg skyder på 2-3 tusind! Så hellere
et eksternt drev. Har du nogensinde bøvlet med en plade der ikke kunne
komme ud? Jeg har! Jeg har en sjette sans. Når noget er virkelig farligt
så tænder der en rød advarselslampe i mit sind!
Efter oplevelsen med slot-in, kan jeg kun sige :"Rød lampe-bip!-BIP!". Put
kun perfekte skiver i. Med perfekte mener jeg plane uden etiket eller kun
med silketryk. Etiket?-No go! Er det livsvigtigt? Så kun tynd helt plan
etiket uden flapører! Tyk etiket?-NeeeeeJ!!!

Hurtigst muligt:"Eksternt drev"

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-02-08 22:20

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> tanken om en DVD der sætter sig fast i iMac-ens slot-in-drev. Den model
> jeg har kan ikke serviceres af en privatmand. Den er noget af det mest

nej da, du skal bare bruge to spartler og gode nerver .. når først låget
er skrællet af er den ikke så svær ..

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-02-08 09:34

> nej da, du skal bare bruge to spartler og gode nerver .. når først låget
> er skrællet af er den ikke så svær ..

To spartler og en iMac - ja det skal der vist gode nerver til... og
fingersnilde når spatlerne skal bruges til at skrue skruerne ud med

--
Mvh Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-02-08 11:42

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> To spartler og en iMac - ja det skal der vist gode nerver til... og
> fingersnilde når spatlerne skal bruges til at skrue skruerne ud med

Det med spartlerne er ikke engang løgn mht. Mac Mini ...

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 13-02-08 08:54

Lyrik wrote:

> [...]
> eller kun med silketryk. Etiket?-No go! Er det livsvigtigt? Så kun tynd
> helt plan etiket uden flapører! Tyk etiket?-NeeeeeJ!!!

I mine ører lyder det da mere som en designfejl fra Apples side ?
De burde da kende til hjemmebrændte skiver med labels på og vide at
disse labels kan sættes lidt skævt eller bule lidt, hvis de monteres
uheldigt...

mvh
Jesper \

Fra : Lyrik

Dato : 15-02-08 01:03

Den 13.02.2008 kl. 08:53 skrev Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net>:

> [...]
> De burde da kende til hjemmebrændte skiver med labels på og vide at
> disse labels kan sættes lidt skævt eller bule lidt, hvis de monteres
Det synes jeg også at det er. Men så vidt jeg ved har det forbedret
softwareudsmidet, således at der er nogle funktioner under opstart man kan
bruge. Men man mangler en mekanisk mulighed for at trykke eller hive den
ud i værste tilfælde.
Lige i starten da jeg fik den første Mac prøvede jeg med en hjemmebrændt
med Neato-etiket. Jeg fik den ud i opstartsmode efter forgæves at have
forsøgt. Men der var så megen sved på panden at jeg skyndsomst købte et
eksternt drev.

De plader du beskriver vil jeg fraråde nogensinde at komme i en Mac med
slot-in drev. Drevet som sådan er godt nok. Fin kvalitet. For nogle dage
siden læste den en skive som det eksterne drev gav op overfor. Så drevet
er godt nok.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-02-08 09:34

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Jeg er ængsteligt anlagt!

Dejligt med lidt selverkendelse. Jeg er ikke enig i din holdning til
skyldsspørgsmålet bruger/bibliotek, men jeg er enig i din løsning: et
eksterne drev. Jeg har for nogle måneder siden anskaffet en brugt
ekstern brænder (med firewire naturligvis) og nyder at iMac'ens interne
drev ikke skal sluge alle mulige mystiske cd'er. Synes desuden at
slot-in drevet er noget mere følsomt - og langsomt - i forhold til det
eksterne pioneer drev.

--
Mvh Martin

Fra : Lyrik

Dato : 15-02-08 01:08

Den 13.02.2008 kl. 09:33 skrev Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk>:

> [...]
> drev ikke skal sluge alle mulige mystiske cd'er. Synes desuden at
> slot-in drevet er noget mere følsomt - og langsomt - i forhold til det
Mit eksterne LaCie firewiredrev er også meget hurtigere end det interne.
Den har også afbryderknap hvilket er meget tilfredsstillende. Så kan man
bremse de selvsving hvor drevet ikke kan læse skiven og bare bliver ved og
ved uden stop. Efter sluk og tænd med udsmiderknappen aktiveret smider den
skiven ud.
Sådan noget kan slot-in drevene ikke præstere.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-02-08 21:03

Thomas Schreiber <fornavn@macfly.dk> wrote:

> [...]
>
> En sidebemærkning: Ved du overhovedet hvad terror betyder, siden du
> samligner en DVD skive der sidder fast i et drev med terrorisme?

Jeg har lige slået det op. At terrorisere er ikke det samme som at udøve
terrorisme. Terrorisme er at bruge organiseret vold med for at udøve
politisk pression. Det er ikke helt det samme, der ligger i ordet
"terrorisere". Det er f.eks. almindeligt, at man siger om en fire-årig,
at han terroriserer sin lillesøster, hvis han driller hende meget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lyrik

Dato : 12-02-08 20:52

Den 11.02.2008 kl. 21:41 skrev Lyrik <lyrik@heaven.dk>:

> [...]
> lignende.)
> Tal med lederen og forelæg dem det problem de har påført dig!
Du kan gøre det på en diplomatisk måde først:

Tag din MacMini indeholdende pladen og gå ned på Biblioteket. Sig du gerne
vil aflevere men spørg ængsteligt om hvordan du får deres plade ud af din
Mac. Spørg dem om hvorfor deres plader er lavet så de ikke kan komme ud og
sig at du gerne vil komme tilbage når de har taget pladen ud, men at du
ikke kan undvære din Mac. Vrid hænderne og spørg hvad du skal gøre. Er de
helt uimodtagelige så brug den anden metode!

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.