Findes det i OSX
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-02-08 23:28

I classic Mac kan man trykke æble+I og få et info om et givet arkiv, hvis
det er en mappe, så kan man også se hvor mange emner mappen indeholder.

I OSX kan man også trykke æble+I og få et info, men der er ikke
oplysninger om antallet af emner i en mappe, er der en anden måde hvor
man kan se det på.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-02-08 23:59

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
>
> I OSX kan man også trykke æble+I og få et info, men der er ikke
> oplysninger om antallet af emner i en mappe, er der en anden måde hvor

Det gør den da... - Leopard 10.5.1: 'Bibliotek' = 8,07gb til 43.905
emner, og 'Programmer' = 11,84gb til 25.996 emner. Men tager du en 'Vis
Info' på en disk, får du ikke antallet af emner/filer...

Så hvad der er galt med dit system, tør jeg ikke sige...

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-02-08 09:27

Erik Richard Sørensen wrote:

> Det gør den da... - Leopard 10.5.1: 'Bibliotek' = 8,07gb til 43.905
> emner, og 'Programmer' = 11,84gb til 25.996 emner. Men tager du en 'Vis
> Info' på en disk, får du ikke antallet af emner/filer...

Og hvad gør man i MacOSX 10.4

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-02-08 14:33

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Og hvad gør man i MacOSX 10.4

Præcis det samme... - MEN - jeg har lagt mærke til, at hvis fx. en
harddisk ikke er indekseret i Spotlight, så vises ikke antallet af filer
- kun den samlede str. på mængden af data. så hvis du fx. aldrig har
kørt en Spotlight indeksering, så kør den fra symbolet øverst til højre.

Det er faktisk noget, jeg lige har opdaget, da jeg lige nu har
færdiggjort en maskine med 10.4.11 til en af mine venner..-) - den var
ikke indekseret og viste ikke antallet af filer. Efter indeksering kom
antallet med i 'Vis info'...

mvh. Erik Richard

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-02-08 00:03

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> I OSX kan man også trykke æble+I og få et info, men der er ikke
> oplysninger om antallet af emner i en mappe, er der en anden måde hvor
> man kan se det på.

Apropos dagens debat om brug af Terminal.app for du dette hint.

Tænd programmet Terminal.app
Naviger til mappen du ønsker at tælle emnerne i.
Det gøres ved at skrive kommandoen "cd".
Du kan bare skrive "cd" og derefter trække den ønskede mappe ind i
terminalvinduet. Tryk derefter retur og du er ankommet til mappen.

Indsæt denne linie (kopier den):
ls | wc -l
og tryk retur.
Undermapper tælles med, men ikke deres indhold.

Selve kommandoen "ls" kan man læse mere om ved at taste "man ls".

/Preben
--
The crazy ones, who think they can change the world
- are the ones who do.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-02-08 00:08

Preben Bødker Nielsen <spam2008@os.dk> wrote:

> [...]
> ls | wc -l
> og tryk retur.
> Undermapper tælles med, men ikke deres indhold.

eller:

find . | wc -l

hvid du vil have undermapper _og_ deres indhold med

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-02-08 09:26

Thomas von Hassel wrote:

> find . | wc -l
>
> hvis du vil have undermapper _og_ deres indhold med

Det virker ikke "wc: illegal option -- 1"

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jon

Dato : 10-02-08 09:58

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Det virker ikke "wc: illegal option -- 1"

Det står bokstav "l" ("ell") ikke tall én "1".
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-02-08 10:46

Jon wrote:

> Det står bokstav "l" ("ell") ikke tall én "1".

Ja, det ændrede en hel del, nu virker det.

Men jeg har et tillægsspørgsmål.

Jeg har kopiet et et stort arkiv fra en maskine der kører MacOS 9.2 til
en maskine der kører MacOS 10.4, og i den forbindelse er jeg stødt på
nogle pussighedder.

På MacOS 9.2 maskinen fylder arkivet 7.567.195.504 byte, og består af
154.018 emner, men på MacOSX 10.4 maskinen fylder det samme arkiv
7.567.234.212 byte, og består af 154.087 emner.

Og der er en .htaccess fil som er blevet usynlig.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-02-08 12:16

> [...]
> 154.018 emner, men på MacOSX 10.4 maskinen fylder det samme arkiv
> 7.567.234.212 byte, og består af 154.087 emner.

Der er sikkert noget galt med din kopiering. Fik du ingen fejl?

> Og der er en .htaccess fil som er blevet usynlig.

Sådan skal det være.

dot filer er usynlige på de fleste OS'er.

ls -a

("a" er optionen for at vise usynlige filer)

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 10-02-08 13:34

> Der er sikkert noget galt med din kopiering. Fik du ingen fejl?

Er der ikke noget med at Spotlight kan lægge nogen klatter mens den
arbejder?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-02-08 13:51

> Er der ikke noget med at Spotlight kan lægge nogen klatter mens den
> arbejder?

ikke der. den læger dem i roden under /.Spotlight-V100

Finder lægger noget bras der kan huske et enkelt vindues visning aka
..DStore

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-02-08 15:00

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> 154.018 emner, men på MacOSX 10.4 maskinen fylder det samme arkiv
> 7.567.234.212 byte, og består af 154.087 emner.

Der sker flere ting, når man gør det. - Ved en kopiering flytter du også
en del usynlige .ds_store/.DS_Store filer med over på din OS X maskine.
Disse filer tælles med, men er for det meste stadig usynlige. Samtidig
flytter / genererer du også en 'tillægsfil' til din eksisterende Desktop
DB/DF fil på OS X. Disse to*) vil også blive usynlige. Er man heldig,
vil de nye filer indgå i de bestående Desktop DB/DF filer. - Hvis du har
kopieret det hele i et hug, vil du også oprette et par usynlige filer
.trashes, og en usynlig mappe med navnet 501, som også indeholder en
.trashes fil. Alle disse tælles med.

*) Nogle gange kan man også komme ud for, at der pludselig opstår en
tredie fil med navnet Desktop DG. Gør den synlig i fx. FileBuddy 9.x og
fjern den. den er fuldstændig værdiløs og overflødig - både på Os 9.x og X.

> Og der er en .htaccess fil som er blevet usynlig.

Hm, lyder som en fil til Apples HiToolbox styring. Har du haft din Os
9.2 maskine i netværk med en OS X maskine? - Hvis ja, så vil en .ht fil
altid være synlig på Os 9.x men ikke på en booted OS X. Du kan fx.
heller ikke se de 'mach' filer, der ligger på din harddisk, når du er
booted i OS X, men hvis du via netværk tilgår en OS X maskine, vil du se
disse filer under OS 9.x.

Hvis du vil rense ud i dine .ds_store filer, kan du hente MainMenu
1.7.2. Den har en funktion til at fjerne alle .ds_store filer.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25902

og ellers vil jeg som andre anbefale FileBuddy 9. Den er fuldt ud
pengene værd!

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-02-08 15:22

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Hm, lyder som en fil til Apples HiToolbox styring.

..htaccess er noget man bruger til adgangsstyring på http(s) servere.
Det har Niels fulstændig styr på og anvender bevist hvorfor han også
undrer sig over filen ikke kan ses

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-02-08 18:33

Erik Richard Sørensen skrev den 10-02-2008 15:00:

> .trashes, og en usynlig mappe med navnet 501, som også indeholder en
> .trashes fil. Alle disse tælles med.

501 er det nummer din bruger har.

> Hm, lyder som en fil til Apples HiToolbox styring. Har du haft din Os

Næppe. Det er det traditionelle filnavn til at fortælle webserveren
(Apache) at der gælder specielle regler i denne folder.

--
Thorbjørn

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-02-08 00:29

Preben Bødker Nielsen skrev den 10-02-2008 00:03:

> Undermapper tælles med, men ikke deres indhold.
>
> Selve kommandoen "ls" kan man læse mere om ved at taste "man ls".

Manualsider er ikke specielt velegnede til folk der ikke kender
kommandoen i forvejen. De forklarer hvordan, men ikke hvorfor.

--
Thorbjørn

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 10-02-08 00:09

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
>
> I OSX kan man også trykke æble+I og få et info, men der er ikke
> oplysninger om antallet af emner i en mappe, er der en anden måde hvor

Jo da, marker mappen eller drevet og tryk "Space"
(10.5.1)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-02-08 09:17

Henry Lerche Madsen wrote:

> Jo da, marker mappen eller drevet og tryk "Space"
> (10.5.1)

Og hvad gør man i 10.4

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 10-02-08 09:41

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Og hvad gør man i 10.4

Aner det ikke, har aldrig kørt det.... men nogen andre må vide det...

Fra : Terje Kleverud

Dato : 10-02-08 10:42

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Og hvad gør man i 10.4

Selv bruker jeg File Buddys "vis info" i stedet for Finder (trigges med
Kommando+Alt+I).

File Buddy koster $39,95 men så får man også et nyttig universalverktøy
til filbehandling, der hvor f. eks. Finder og Spotlight kommer til kort.
<http://www.macupdate.com/info.php/id/6314/file-buddy>

Alternativt kan du prøve CalculateSizeCM, som er gratis.
<http://www.macupdate.com/info.php/id/11354/calculatesizecm>

--
Terje K

«Gjør det så enkelt som mulig, men ikke enklere» (A. Einstein)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-02-08 11:08

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Og hvad gør man i 10.4

En mulighed er: "Vis oversigtsvalg" (Cmd+J) og markér "Vis info om emne"
som viser det direkte i dit Finder vindue, når du ser indholdet som
symboler (Cmd+1).

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 14-02-08 21:49

> Jo da, marker mappen eller drevet og tryk "Space"
> (10.5.1)

Nej, nej, det gælder ikke, det er for nemt!

mvh. Mikael