iTunes på PC
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 09-02-08 17:54

Der er jo tradition for at vise sympati og foståelse, når reservatets
medlemmer er tvunget ud "On the dark side". Så her er en bøn om hjælp
fra dem, som muligvis ved råd.

På skolen har jeg fået en computer i musiklokalet. Den kører under
kommunens netværk. Det har hele tiden været min plan, at den skulle
bruges til musikafspilning dels via cd-drev, dels ved efterhånden at
lægge musik i iTunes-bibliotek tillige med vore egne poduktioner.
Serverpladsen er håbløst lille. Men jeg har uden besvær fået en ekstern
usb-harddisk med rigelig plads.
På Mac kan man erstatte iTunes-mappen på computeren med en henvisning
til en mappe på den eksterne disk. Det har jeg selv gjort hjemme
tidligere. Er der nogen, der ved, om dette trick kan lykkes under
Windows XP? Skal det være den yderste iTunes-mappe eller den indeni, der
hedder iTunes Music?
I mine forsøg bliver systemet ved med at danne en ny iTunes-mappe, når
jeg har slettet den gamle og erstattet den med en henvisning. Programmet
kan ikke orientere sig efter henvisningsmappen.
Problemet er også, at man under henvisning til sikkerheden har blokeret
for, at brugernes personlige indstillinger i programmerne kan gemmes. Da
jeg selv har indstalleret iTunes på den lokale disk under min egen
profil, vil iTunes ved hver opstart begynde forfra med sine spørgsmål
til Accept/Decline og andre indstillinger vedr. anvendt bibliotek osv.
Som man kan forstå, har kommunen indrettet systemet således, at man er
afskåret fra at lære eleverne basal computeradfærd i alle programmer -
også inden for musik.
Lige nu overvejer jeg at få fremskaffet en maskine mere, der bliver nødt
til at køre uden netværksforbindelse, så at jeg kan bstemme over
systemet, eller også spille musik ved at klikke direkte i arkivmappen
uden iTunes som brugerflade - surt, surt, surt.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-02-08 19:07

Ove Steen Smidt wrote:
> [...]
> systemet, eller også spille musik ved at klikke direkte i arkivmappen
> uden iTunes som brugerflade - surt, surt, surt.

Istedet for at lave henvisninger m.m. til itunes mapperne, - prøv så flg..
- Afinstaller iTunes fra den maskine, hvor systemet ligger.
- Sæt den eksterne disk til og lad den være tændt. I windows skal du så
definere den eksterne disk som et 'D' drev, så den kan modtage
programinstalleringer.
- Installer Quicktime 7.1.6 eller nyere på normal vis.
- Installer så igen iTunes, men i installeren skal du selv definere,
hvor iTunes skal ligge. - altså du skal vælge den eksterne disk (D
drevet) som modtager af programpakken.

Vær opmærksom på, at den ekstene disk skal være tændt, før du tænder
computeren, så disken vil blive genkendt som D drevet i opstarten.

Det virker på en win98sr2 installation, så det bør også virke med XP....

Et andet trick, som måske vil virke...
- Træk hele itunes Musik mappen over på den eksterne disk uden at slette
originalen.
- Zip den oprindelige mappe og lad den ligge, men fjern dog '.zip' endelsen.
- slet så den ikke-zippede original fra C drevet, så kun den
komprimerede ligger tilbage.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-02-08 19:15

> Istedet for at lave henvisninger m.m. til itunes mapperne, - prøv så flg..

<snip>

> mvh. Erik Richard

.... eller også kan vel bare vælge en anden placering til iTunes mappen
under indstillinger ?

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 09-02-08 19:29

> <snip>

> ... eller også kan vel bare vælge en anden placering til iTunes mappen
> under indstillinger ?
>
> /thomas

Ja, men systemet husker desværre ikke indstillingerne. Jeg vil gerne
prøve Erik Richards forslag. Jeg har også tænkt på, om det ville gøre en
forskel, at programmet var installeret på den eksterne disk. Det er jeg
ikke sikker på. Lige nu er det installeret på den lokale computer.
Alligevel oprettes biblioteket automatisk under min profil på serveren
som den bruger, der er logget på.

Jeg har den eksterne disk med hjemme og har lige afprøvet
henvisningsprincippet på Windows under vMware. Det virker ikke.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-02-08 19:46

Thomas von Hassel wrote:

> <snip>
>
> ... eller også kan vel bare vælge en anden placering til iTunes mappen
> under indstillinger ?

Hm, Jeg véd ikke, om man kan det på xP. - Det kan ikke lade sig gøre på
win98/2000.... Her skal mappen ligge sammen med programmet.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-02-08 20:36

> Hm, Jeg véd ikke, om man kan det på xP. - Det kan ikke lade sig gøre på
> win98/2000.... Her skal mappen ligge sammen med programmet.

Det virker fint under xp ... derudover er heller ingen der siger at
musikken _skal_ ligge i iTunes biblioteket ... hvis du selv vil styre
din filstruktur så kan man bare slå det til/fra.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 09-02-08 22:39

> Det virker fint under xp ... derudover er heller ingen der siger at
> musikken _skal_ ligge i iTunes biblioteket ... hvis du selv vil styre
> din filstruktur så kan man bare slå det til/fra.

Og sådan er det vist pr. default i windows versionen af iTunes, mens det
er lige modsat på Mac'en.

I øvrigt kan det være, at div. indstillinger ikke slå igennem hos Ove
fordi der er en eller anden sjov opsætning af skolens IT system som
forhindre det. Kommunernes skole-it folk laver jo alle mulige krumspring
for at lette deres IT-liv. Bl.a. med "deepfreeze" og "reborn" kort som
nulstiller PC'en hver gang den genstartes.

--
Mvh Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-02-08 00:20

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> fordi der er en eller anden sjov opsætning af skolens IT system som
> forhindre det. Kommunernes skole-it folk laver jo alle mulige krumspring

Oftest gøres det for at lette brugerens IT-liv. Et IT-liv hvor
brugerens maskine ikke fungerer er ikke et godt it liv for brugeren.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 10-02-08 11:10

> Oftest gøres det for at lette brugerens IT-liv. Et IT-liv hvor
> brugerens maskine ikke fungerer er ikke et godt it liv for brugeren.

Ja, sådan er folk jo så svære at stille tilfredse. Før i tiden bandede
og skreg man dagligt over, at systemet ikke fungerede. Fejl kunne opstå
både på den enkelte maskine og på netværket.
Nu er vi underkastet et og kun et system, der under henvisning til
sikkerheden går både med livrem og seler. Prisen er, at computerne på en
lang række områder ikke kan opføre sig, som computere normalt skal
kunne.

Tak for råd og kommentarer.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 10-02-08 20:12

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> sikkerheden går både med livrem og seler. Prisen er, at computerne på en
> lang række områder ikke kan opføre sig, som computere normalt skal

Jeg har prøvet at se, hvad Windows Media Player kan. (Og - undskyld - nu
kommer vi helt om på "the dark side"). WMP er forud installeret i
systemet og vil derfor kunne tænkes at være mere medgørlig.
Jeg konstaterer (via min Windows XP på VMware), at WMP ikke kan læse
filer fra mit iTunes-bibliotek. Findes der et hjælpemiddel til at
konvertere dem til et format, som WMP kan læse.
Jeg gætter på, at WMP i virkeligheden godt kan læse filerne (MPEG-4
audio file). Den kan bare ikke gennemskue det. Ligesom når
tekstdokumenter skal ende på .doc og billeder på .jpg, før de kan åbnes
i Windows.
Så vil jeg i morgen se, om WMP på en af skolens computere kan sættes til
at læse musikbiblioteker på en ekstern harddisk.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-02-08 20:45

> [...]

> Så vil jeg i morgen se, om WMP på en af skolens computere kan sættes til
> at læse musikbiblioteker på en ekstern harddisk.

Prøv nu at gøre som forslået at andre end ERS... iTunes på en windåse
kan snildt læse musikfiler fra et eksternt drev eller et netværksdrev.

Jeg har haft et sådan setup kørende hjemme i over et år uden
anvendelse af hokus pokus. Du skal ganske som på Mac OS X fortælle
iTunes installationen hvor den skal lægge mappen "iTunes Music"

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 10-02-08 21:28

> [...]
> anvendelse af hokus pokus. Du skal ganske som på Mac OS X fortælle
> iTunes installationen hvor den skal lægge mappen "iTunes Music"

Ja, ja. Men da jeg ikke kan komme til at prøve, før jeg møder påarbejde
i morgen eller i overmorgen, vil jeg gerne have flere heste at spille
på.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-02-08 21:21

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Hm, Jeg véd ikke, om man kan det på xP. - Det kan ikke lade sig gøre på
> win98/2000.... Her skal mappen ligge sammen med programmet.

nej den skal ej.

Nyere versioner af iTunes er iøvrigt ikke supporteret på ældre
versioner af NT kernen eller dos basseret windows.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 10-02-08 13:34

> [...]

> systemet, eller også spille musik ved at klikke direkte i arkivmappen
> uden iTunes som brugerflade - surt, surt, surt.

Kunne man ikke bruge et Apple-TV til dettte formål?

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 10-02-08 20:12

> Kunne man ikke bruge et Apple-TV til dettte formål?

Nu drejer det sig jo altså om at finde ud af at klare sig med det
udstyr, som en folkeskole kan stille til rådighed.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt