mrtg = træls!
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 15-07-01 20:50

Jeg har instaleret mrtg via ports (version 2.9.17)
Hvorefter jeg lavede en cfg fil med cfgmaker
public@localhost ----output=/usr/local/etc/mrtg/mrtg.cfg

Jeg har så ændre workdir i cfg filen til /usr/hotel/www/data/mrtg (den
eksisterer og jeg kører mrtg som root så det er rettigheder der mangler...)
Men når jeg kører mrtg får jeg følgende fejl:
../mrtg /usr/local/etc/mrtg/mrtg.cfg
ERROR: Line 8 ( WorkDir: /usr/hotel/mrtg) in CFG file
(/usr/local/etc/mrtg/mrtg.cfg) does not make sense

Uddrag af mrtg.cfg:
# Created by
# cfgmaker public@localhost --output=/usr/local/etc/mrtg/mrtg.cfg

### Global Config Options

# for UNIX
WorkDir: /usr/hotel/mrtg

Hvad har jeg overset?

/Dennis

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-07-01 23:06

"Dennis Pedersen" <INGENSPAM@Nejtak.dk> writes:

> [ ... ] /usr/hotel/www/data/mrtg
>
> ERROR: Line 8 ( WorkDir: /usr/hotel/mrtg) in CFG file
> (/usr/local/etc/mrtg/mrtg.cfg) does not make sense

> [...]

Kan du selv se det?
Ellers er det sikkert fordi du mangler et 'www/data/' placeret
strategisk korrekt i din mrtg.cfg.

--
Jacob
Can we try with real bullets now?

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 15-07-01 23:10

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message

> Kan du selv se det?

Vups.
Det er fordi jeg *også* har prøvet at sætte workdir til hotel/mrtg for at se
om det kunne være det (men jeg fik åbenbart kaget lidt rundt i det i mit
oprindelige indlæg.)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-07-01 23:30

> Vups.

Løste det problemet? Ellers må du lige poste lidt mere information,
hvor vi kan være helt sikker på at du har sat workdir rigtigt

--
Jacob
Calm down. It's only ones and zeros.

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 15-07-01 23:52

> Løste det problemet? Ellers må du lige poste lidt mere information,
> hvor vi kan være helt sikker på at du har sat workdir rigtigt

Nix.
Hvad skal i bruge af relevante information?
/usr/local/etc/mrtg/mrtg.cfg siger:

# Created by
# cfgmaker public@localhost --output=/usr/local/etc/mrtg/mrtg.cfg

### Global Config Options

# for UNIX
WorkDir: /usr/hotel/www/data/mrtg

/usr/hotel/www/data/mrtg eksisterer ...

../mrtg /usr/local/etc/mrtg/mrtg.cfg
ERROR: Line 8 ( WorkDir: /usr/hotel/www/data/mrtg) in CFG file
(/usr/local/etc/mrtg/mrtg.cfg) does not make sense

Jeg har forsøgt at køre ovenstående som root så ingen rettigheder invoveret
her..
Hvad der kan være galt begriber jeg ikke (mrtg reinstall via ports også
forsøgt..)

/Dennis

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-07-01 00:12

"Dennis Pedersen" <INGENSPAM@Nejtak.dk> writes:

> Hvad skal i bruge af relevante information?

Nu er jeg desværre ikke den store MRTG-haj, jeg bruger selv noget
RRDtool-noget. Måske andre har en idé om hvad der er relevant.

> # for UNIX
> WorkDir: /usr/hotel/www/data/mrtg

Det er ikke noget så åndsvagt som det mellemrum der starter linien?
Det burde det vel ikke være når cfgmaker selv har lavet filen, men man
ved aldrig.

--
Jacob
Don't anthropromorphize computers. They hate that.

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 16-07-01 00:19

> Nu er jeg desværre ikke den store MRTG-haj, jeg bruger selv noget
> RRDtool-noget. Måske andre har en idé om hvad der er relevant.

> Det er ikke noget så åndsvagt som det mellemrum der starter linien?

Du havde fuldstændig ret *bande svovle sparke meget hårdt*

> Det burde det vel ikke være når cfgmaker selv har lavet filen, men man
> ved aldrig.

cfgmaker er vist til at blive klog på.

/Dennis

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-07-01 00:52

> Du havde fuldstændig ret *bande svovle sparke meget hårdt*

Irriterende :-\
Nu har du så fået MRTG til at virke, så er næste skridt RRDtool en dag
du har nogle timer til overs

Jeg er i hvert fald selv meget glad for RRDtool i mit lille setup.

--
Jacob
"The only conceivable way to write a correct Perl program IMHO is cutting

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 16-07-01 09:45

> Irriterende :-\

meget! , men jeg siger da mange tak for den online hjælp :)

> Nu har du så fået MRTG til at virke, så er næste skridt RRDtool en dag
> du har nogle timer til overs
>
> Jeg er i hvert fald selv meget glad for RRDtool i mit lille setup.

Hvad er den store forskel på RRDtool og MRTG?

/Dennis

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-07-01 14:20

"Dennis Pedersen" <INGENSPAM@Nejtak.dk> writes:

> Hvad er den store forskel på RRDtool og MRTG?

Så vidt jeg ved skal MRTG have sine data via SNMP. Det behøver RRDtool
ikke. Faktisk skal det bare have nogle tal, hvor du får dem fra er op
til dig. Dermed kan du lave grafer over nærmest hvad som helst.

Dernæst kan du helt selv bestemme hvordan graferne skal se ud. Synes
du at det er pænt med lyderød baggrund, blå streger og orange områder,
så er det bare sådan du laver det.

Sidst men ikke mindst, så laver MRTG billeder hvert 5. minut (eller
hvor ofte man nu sætter det til at køre), hvilket kan være lidt hårdt
ved en server, hvis man henter data fra at stort antal enheder. Med
RRDtool kan du lettere slippe afsted med at lave graferne 'on-the-fly'
når de skal bruges.

Men jeg foreslår at du selv kigger lidt på RRDtools hjemmeside, og
lader dig inspirere:
<http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/webtools/rrdtool/>.

--
Jacob
Be aware of Programmers who carry screwdrivers.

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-07-01 19:03

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:

>Så vidt jeg ved skal MRTG have sine data via SNMP.

Nix. Min MRTG kalder f.eks. et perl-script, som leverer dataene,
og det har jeg bare angivet med en enkelt linie i mrtg.cfg uden
yderligere fiksfakserier.

Men det er nok rigtigt, at MRTG selv skal stå for dataopsamlingen,
hvadenten det så foregår ved at kalde SNMP eller ved at kalde et
perl-script. Jeg er ikke sikker på, at programmet kan finde ud af at
blive fodret med en færdig datafil.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-07-01 19:43

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> Nix. Min MRTG kalder f.eks. et perl-script, som leverer dataene,
> og det har jeg bare angivet med en enkelt linie i mrtg.cfg uden
> yderligere fiksfakserier.

OK. Jeg har ikke arbejdet så meget med MRTG, da jeg fik øje på RRDtool
ikke så længe efter MRTG.

Jeg dog stadig fastholde at RRDtool er fedt
Lige nu sidder jeg og leger med et PHP-interface til RRDtool, da jeg
ikke er den store Perl-haj.

--
Jacob
The Macintosh - the computer for people with only one working finger.

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 16-07-01 21:13

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> OK. Jeg har ikke arbejdet så meget med MRTG, da jeg fik øje på RRDtool
> ikke så længe efter MRTG.
>
> Jeg dog stadig fastholde at RRDtool er fedt

RRDTool og MRTG er ikke lige sådan at sammenligne. RRDTool er blot til
lagring af data i fix-størrelse filer med tilhørende
grafik-funktionalitet. MRTG kan mere end det, men ikke lige så
effektivt. Vil man have en pendant til MRTG bør man kigge på
cricket-frameworket: http://cricket.sourceforge.net/ (som bruger
RRDTool).

--
Hroi Sigurdsson
Fried ice cream is a reality! -- George Clinton

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-07-01 21:41

Hroi Sigurdsson <hroi@asdf.dk> writes:

> RRDTool og MRTG er ikke lige sådan at sammenligne.

Nej, ikke umiddelbart. RRDtool kræver også lidt mere arbejde for at få
til at virke fornuftigt.

> RRDTool er blot til
> lagring af data i fix-størrelse filer med tilhørende
> grafik-funktionalitet.

Netop, og så kan man helt selv få lov at bestemme hvad den skal lagre,
og hvordan den skal vise det. Det er det jeg synes er så fedt.

> MRTG kan mere end det, men ikke lige så
> effektivt.

Klart! Forfatteren siger jo også at MRTG 3 vil være bygget på
RRDtool når den engang kommer.

--
Jacob
How do I install Linux, there is no setup.exe?

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Simon Skals

Dato : 17-07-01 16:22

It seems Hroi Sigurdsson wrote:
> [...]
>grafik-funktionalitet. MRTG kan mere end det, men ikke lige så
>effektivt. Vil man have en pendant til MRTG bør man kigge på

Hvis man er bare nogenlunde habil til fx Perl, så er det rimelig
trivielt at lave sin egen frontend med HTML'ificering osv. Så kan
man også få det helt, som man vil have det.

Grundtanken med RRDtool er jo også, at det henvender sig til
folk, som ikke er bange for at skrive lidt kode selv. På den
baggrund er det lidt paradoksalt, at der findes så mange
færdigrullede frontends, men det skyldes jo nok, at de tiltaler
det publikum, som ikke er meget for at skrive kode, men som gerne
vil have et lidt mere moderne værktøj.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>