Placering af inderdel til varmepumpe
Fra : Ann

Dato : 04-02-08 08:44

Hej

Håber på at få lidt hjælp fra jer.

Overvejer at afsige dødsdom over min træpilleovn, da den efterhånden
går ud flere gange om dagen - og jo, der er træpiller i magasinet, den
er renset for aske mv.

Vi har talt om at få en varmepumpe og her kommer I så ind i billedet
med råd og vejledning.

Flere siger, at inderdelen skal placeres under vinduet og firmaet som
jeg overvejer at købe den af siger, at den skal placeres så højt oppe
som muligt.

Hvad er jeres erfaring - under vinduet eller under loftet?

hilsen

Ann

Fra : Mureren

Dato : 04-02-08 17:32

[...]

Mine sidder under loftet, og sådan er det også beskrevet i manualen til dem.
(Fujitsu ASYB09LDC)

Det er vist noget med at den varme luft skal blæses ud langs loftet og
falde/synke ned....eller noget

Mvh.
Mureren

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 04-02-08 17:04

Så højt som muligt
god ide med sådan en

Fra : Gert

Dato : 04-02-08 17:54

> [...]

>som muligt.
>
>Hvad er jeres erfaring - under vinduet eller under loftet?

jeg ville placere den under vindue, eller andet sted tæt på gulvet, da min
lærdom siger mig at varme stiger op
og kulde falder ned.

men det er jo lidt enten eller, for hvis enheden har aircon funktion, bør
den jo side højt.

Fra : Ann

Dato : 04-02-08 10:13

On 4 Feb., 17:54, "Gert" <G...@lynghoy.dkkk> wrote:

> [...]
> og kulde falder ned.
>
> men det er jo lidt enten eller, for hvis enheden har aircon funktion, bør

Hej

Det bliver formentlig en af disse to:

http://www.treforentreprise.dk/default.aspx?m=2&i=612

hilsen

Ann

Fra : Jakob M

Dato : 06-02-08 19:22

>Det bliver formentlig en af disse to:
>
>http://www.treforentreprise.dk/default.aspx?m=2&i=612

Må man spørge hvad du skal give for den installeret ?. Bor selv i TreFors
område og overvejer noget lignende.

Mvh
Jakob

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-02-08 19:41

Ann ( ecj@ofir.dk ) skrev følgende i
> [...]
>
> Overvejer at afsige dødsdom over min træpilleovn, da den efterhånden
> går ud flere gange om dagen - og jo, der er træpiller i magasinet, den

Hvilken ovn, og hvilken pris? :)

Send evt. en mail hvis det er aktuelt.

- Martin

Fra : Carsten

Dato : 04-02-08 22:29

"Ann" <ecj@ofir.dk> skrev i en meddelelse

>Flere siger, at inderdelen skal placeres under vinduet og firmaet som
>jeg overvejer at købe den af siger, at den skal placeres så højt oppe
>som muligt.

Hvis den primært skal bruges til at (op)varme så skal den sidde under
vinduet (eller i det mindste i ca. 1m højde). Hvis i agter at bruge den om
sommeren som A/C så skal den højere op og sidde. Varm luft stiger til vejrs
og omvendt

En model som den du kigger på leverer så stor luftmængde at den sagtens kan
cirkulere luften i din stue (m.fl. rum) næsten uanset hvor den sidder.
Placér den dog ikke så den blæser direkte ind i et møbel

Jeg har selv 2 x Panasonic Inverter varmepumper. I de grønne vintre som vi
har haft i 2006/07 og nu her 07/08 yder de maksimalt. Hvis vi har en
døgntemperatur som i disse dage på +2 til +5 grd så bruger de ikke mange
kwh, men kan alligevel dække næsten hele mit hus (250 m2). Når døgntemp. når
lidt længere ned (-2 til +2) så skal de køre noget mere (= større
strømforbrug) og kan alligevel ikke helt dække hele huset.

De er næsten vedligeholdelsesfrie. Du skal støvsuge filtre ca. hver 14. dag.

Hilsen
Carsten

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 06-02-08 20:23

Carsten wrote:

> [...]
> døgntemperatur som i disse dage på +2 til +5 grd så bruger de ikke mange
> kwh, men kan alligevel dække næsten hele mit hus (250 m2).

At dække hele huset. Også med dørene lukket.?

Er det med luftkanaler så luften fordeles til hvert rum, eller hvordan.?

Jeg har lidt problemer med at forstå at de er placeret 1 m over gulvet,
men dækker hele huset. Jeg formoder at det består, af flere rum.?

Mvh.
Jørgen

Fra : Carsten

Dato : 06-02-08 22:22

"Jørgen Rasmussen" <rjo_ra@tdect-net.dk> skrev i en meddelelse

> At dække hele huset. Også med dørene lukket.?

Nej, klart - dørene skal stå åbne hvis luften skal nå derud (hurtigt). Mit
hus er heldigvis "ideelt" til varmepumper. Både stueplan og 1. sal er
primært nogle store rum. I stueplan har jeg to stuer "en suite" (altså en
stor dobbeltdør åbning - uden døre, da jeg har pillet dem ned). Fra den
mindste af de to stuer går ligeledes et dobbeltdør's hul ud til køkkenet.
Samlet areal for de tre rum er vel ca. 80 m2.
1. sal er en stor "gildestue" som er ca. 50 m2 - herfra alm. dør ud til
fordelingsentre til tre mindre rum. Her skal alle døre stå åbne for at
varmen når derind.

> Jeg har lidt problemer med at forstå at de er placeret 1 m over gulvet,
> men dækker hele huset. Jeg formoder at det består, af flere rum.?

Som jeg tidligere har skrevet så har placeringen (højt eller lavt) ikke det
store at sige i forbindelse med varmefordeling. Den kan "blæse" så mange
kubikmeter (m3) luft i timen, at den sagtens kan nå rundt i rummene - uanset
placering.

Carsten

Fra : sidse

Dato : 05-02-08 22:05

"Ann" <ecj@ofir.dk> wrote in message
[...]

Den skal sidde helt oppe under loftet.
Det med om varmen stiger om fra den er ligegyldigt da der jo er blæser på,
blæseren skal nok få varmen derned hvor den skal bruges.
En yderligere grund til at den skal placeres højt er netop at varmen stiger
op og blæseren derfor vil tage den varme luft oppe underloftet, hvor den jo
ikke gør nytte, og blæse ned/rundt.
Hvis den kun skulle bruges til aircondition ville det være mest
hensigtsmæssigt at placere den på gulvet.

Men uanset hvor det er mest korrekt at placere den, synes du så det vil se
særligt fikst ud under vinduet?

Henrik
www.ha-ts.dk

Fra : Ole V Jensen

Dato : 06-02-08 18:58

sidse <inge@spam.dk> wrote:

> Den skal sidde helt oppe under loftet.

> Men uanset hvor det er mest korrekt at placere den, synes du så det vil se
> særligt fikst ud under vinduet?

Jeg sad og så programmet Guld og grønne skove på DR1 i går, og der så
jeg de placerede indedelen ca. 1/2 meter over gulvet, men ikke under et
vindue.
Så den kan sikkert placeres begge steder.

Personligt ville jeg placere den under loftet, da den er mindst i vejen
der. Hvis den placeres lavt, kan man jo ikke sætte møbler foran, og jeg
tror også det nemt vil komme til at trække om benene.

mvh'
Ole-J

Fra : Jakob M

Dato : 06-02-08 19:20

Jeg talte med en montør om det samme. Han sagde at placeringen rent
varmemæssigt ikke var vigtig, netop fordi den selv cirkulerer luften med
blæseren. Men deres erfaring var at der var mindre rengøring med indedelen
højt placeret, da den så trækker mindre støv ind.

Mvh
Jakob

Fra : Ole V Jensen

Dato : 06-02-08 19:50

Jakob M <smoelf@gmail.com> wrote:

> Men deres erfaring var at der var mindre rengøring med indedelen
> højt placeret, da den så trækker mindre støv ind.

Den trækker da ikke støv ind.
Den laver varme fra væske som kondenseres, eller hvad det hedder, i en
udedel. Den eneste forbindelse mellem de to dele er et rør med væske og
så strøm.

mvh
Ole-J

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 06-02-08 21:05

On Wed, 06 Feb 2008 19:49:43 +0100, Ole V Jensen wrote:

> Den trækker da ikke støv ind.
> Den laver varme fra væske som kondenseres, eller hvad det hedder, i en
> udedel. Den eneste forbindelse mellem de to dele er et rør med væske og
> så strøm.

Mon ikke der menes at støv fra rummet (gulvtæpper, menneskelig aktivitet,
møbler etc.) har sværere ved at blive suget igennem indedelen når den
sidder højt?

--
JÅH

Fra : Jakob M

Dato : 06-02-08 21:07

> Den trækker da ikke støv ind.

Jo, men ikke udefra. Det støv der normalt altid er indendøre, selvom man
støvsuger, vil ende i indedelens støvfilter. Da støv har en tendes til at
lægge sig ved jorden suger indedelen mere op hvis den er ved jorden.

Mvh
Jakob

Fra : Carsten

Dato : 06-02-08 22:26

"Jakob M" <smoelf@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jo, men ikke udefra. Det støv der normalt altid er indendøre, selvom man
> støvsuger, vil ende i indedelens støvfilter. Da støv har en tendes til at
> lægge sig ved jorden suger indedelen mere op hvis den er ved jorden.

Det kan jeg bekræfte. Den skal støvsuges en gang ca. hver 2-3 uge. Hvis man
venter lidt for længe bliver filtrene (2 stk) helt sat til i støv/fnuller.
Det forringer dens evne til at "komme af med" varmen.

Carsten