Husmår
Fra : Heinrich Nielsen

Dato : 04-02-08 09:31

Hej NG
Jeg har været så uheldig at der er en husmår der er flyttet ind på loftet i
vores hus. Er der en eller nogen der har erfaring med hvordan man slipper af
med sådan en fyr igen?
Den kan jo lave en stor ravage i løbet af kort tid.

Fra : Carsten

Dato : 04-02-08 10:44

"Heinrich Nielsen" <heinrich.n@nielsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har været så uheldig at der er en husmår der er flyttet ind på loftet
> i vores hus. Er der en eller nogen der har erfaring med hvordan man
> slipper af med sådan en fyr igen?

Ingen personlig erfaring..

http://www.skovognatur.dk/DyrOgPlanter/Pattedyr/Rovdyr/husmaar/husmaar_paa_loft.htm

Carsten

Fra : Leonard

Dato : 04-02-08 11:12

On Mon, 4 Feb 2008 09:30:48 +0100, Heinrich Nielsen wrote:

> Jeg har været så uheldig at der er en husmår der er flyttet ind på loftet i
> vores hus. Er der en eller nogen der har erfaring med hvordan man slipper af
> med sådan en fyr igen?

Du kan være heldig at skræmme den væk med balloner.
En pose almindelige balloner pustes op og fordeles på loftet. Måren er
et legedyr, så når den opdager at de flytter sig vil den skubbe til dem
og det gør den så med et par skarpe kløer.
Jeg blev selv vækket af braget og hørte et vræl - måren kom først igen
året efter

Du kan også være uheldig, at måren ikke lader sig skræmme eller har
fundet længere ind, hvor du ikke kan komme til med balloner. Så må du
have en fælde, men det er ikke bare sådan lige at få lokket måren til at
gå i fælden. En jæger, der har erfaring med at fange mår kan være en
fordel til den opgave.

--
Leonard

Fra : Max

Dato : 04-02-08 12:31

Hej Heinrich

> loftet i vores hus. Er der en eller nogen der har erfaring med
> hvordan man slipper af med sådan en fyr igen?

Kontakt den lokale jagtforening, de har eksperterne og de
kommer så og sætter fælder op, gratis endda.

--
Mvh Max

Fra : - STAN -

Dato : 04-02-08 12:36

Mange siger også at de ikke bryder sig om larm.....
Prøv evt. med at stille en radio på loftet i nogle dage....

Fra : mikael

Dato : 04-02-08 11:43

On Feb 4, 9:30 am, "Heinrich Nielsen" <heinric...@nielsen.mail.dk>
wrote:
> [...]
> med sådan en fyr igen?
> Den kan jo lave en stor ravage i løbet af kort tid.

Hej
Nu er det ofte sådan, at hvor der kommer en mår ind , vil det hyppigt
gentage sig, måske fordi der er bestemte ruter...
Vi har haft besøg mange gange, og det der virker (for os) er at
montere lys på loftet med en sensor. Det bevirker at når der er
bevægelse deroppe tænder lyset.
Og det skræmmer åbenbart måren væk.
Mvh Mikael

Fra : Heinrich Nielsen

Dato : 05-02-08 18:01

Hej
Tak for alle svarene, det ser ikke ud til der er en endegyldig løsning.
Jeg er mest stemt for den med jagtforeningen og fælder. Så det vil jeg prøve
Så må vi sætte den ud igen langt væk herfra og håbe at den ikke finder vej
tilbage igen.

MVH
Heinrich

Fra : Leonard

Dato : 05-02-08 20:30

On Tue, 5 Feb 2008 18:01:20 +0100, Heinrich Nielsen wrote:

> Jeg er mest stemt for den med jagtforeningen og fælder. Så det vil jeg prøve
> Så må vi sætte den ud igen langt væk herfra og håbe at den ikke finder vej
> tilbage igen.

Næh, når du har en jæger til det, så lad ham skyde kræet ellers kommer
det bare tilbage igen
--
Leonard

Fra : Christian Stidsen

Dato : 05-02-08 23:02

Heinrich Nielsen skrev:
> [...]
> med sådan en fyr igen?
> Den kan jo lave en stor ravage i løbet af kort tid.

Vi havde held med at sætte en timer på lyset på loftet - 5 min. tændt,
10 min. slukket, 10 min. tændt o.s.v. - Måren er jo et nataktivt dyr, så
lidt variabel døgnrytme kunned en åbenbart ikke lide!
Derudover har vi prøvet at hænge bomuldsklude op der var dyppet i
hjortetaksolie - en forfærdelig stank må jeg sige. Godt det ikke var mig
der skulle bo på loftet!
Måren er meget afhængig af sin lugtesans, så en meget kraftig og skarp
lugt skulle efter sigende genere den.

Måren forsvandt - så noget må have virket!

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-02-08 03:41

On Feb 5, 11:02 pm, Christian Stidsen <csn...@stidsen.dk> wrote:
> [...]
> Derudover har vi prøvet at hænge bomuldsklude op der var dyppet i
> hjortetaksolie - en forfærdelig stank må jeg sige. Godt det ikke var mig

Hvor købte I hjortetaksolien henne, jeg skal bruge noget til mine pæle
i hestefolden, den ene hest tror den er en bæver.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Et forslag på at forhindre knivoverfald: 7 dages fængsel hvis man

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-02-08 13:07

> Hvor købte I hjortetaksolien henne, jeg skal bruge noget til mine
> pæle i hestefolden, den ene hest tror den er en bæver.

Du kan købe både hjortetaksolie og paradiklorbenzen (samme virkning)
hos Materialisten. Man bruger det også i naturen hvor dyr kan være
slemme til at gnave barken af træer.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-02-08 06:10

On Feb 6, 1:06 pm, "Tove Krieger" <minimiv_nosp...@privat.dk> wrote:

> Du kan købe både hjortetaksolie og paradiklorbenzen (samme virkning)
> hos Materialisten. Man bruger det også i naturen hvor dyr kan være
> slemme til at gnave barken af træer.

OK, så vil jeg tage til Matas, mange tak.

Fra : Morten Strandgaard

Dato : 23-02-08 17:08

"Heinrich Nielsen" <heinrich.n@nielsen.mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> slipper af med sådan en fyr igen?
> Den kan jo lave en stor ravage i løbet af kort tid.

Brug din giftsprøte til noget fornuftigt.
Salmiakspiritus blandet med vand 1/10.
Strøjtet udover hele loftet, samt rundt om huset, oppe under udhænget hvor
der er en mulighed for at måren kan komme ind.
Det har virket her hos os de sidste 5 år.

\\ Morten