Skifte sprog i word
Fra : Kasper Jensen

Dato : 01-02-08 03:20

Jeg kan ikke skifte sprog fra engelsk til dansk i stave kontrollen.
Hjælpen er lidt misvisende i word.

Kan nogen hjælpe?

Fra : Kasper Jensen

Dato : 01-02-08 03:23

On 1 Feb., 11:19, Kasper Jensen <kasper_jen...@jubii.dk> wrote:
> Jeg kan ikke skifte sprog fra engelsk til dansk i stave kontrollen.
> Hjælpen er lidt misvisende i word.
>
> Kan nogen hjælpe?

Ups det er vidst omvendt. Har noget shareware ordbog kørende på dansk,
ville bare gerne lige skifte tilbage til words egen. Men det er vidst
ikke ordbogen det er vælg af sprog som er problemet.

Fra : Morten Lind

Dato : 01-02-08 19:13

Kasper Jensen <kasper_jenzen@jubii.dk> wrote:

> Ups det er vidst omvendt. Har noget shareware ordbog kørende på dansk,
> ville bare gerne lige skifte tilbage til words egen. Men det er vidst
> ikke ordbogen det er vælg af sprog som er problemet.

Programmer>Systemindstillinger>International>Vælg Dansk.

M.

Fra : Kasper Jensen

Dato : 02-02-08 04:39

> Programmer>Systemindstillinger>International>Vælg Dansk.

Kan det virkelig være rigtigt? Kan man ikke i Word vælge at opfatte
markeret tekst eller et helt dokument som et bestemt sprog?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-02-08 13:10

> Kan det virkelig være rigtigt? Kan man ikke i Word vælge at opfatte
> markeret tekst eller et helt dokument som et bestemt sprog?

Nej, du gør det et eller andet sted fra "Tools" menuen. (Bruger ikke
office i privaten så jjeg kan ikke fortælle dig præcist hvor)

Det definerede sprog angives i den template dit dokument er basseret
på - Sådan er det i alle MS Office applikationer.

Fra : Finn Johannessen

Dato : 02-02-08 15:03

> Kan det virkelig være rigtigt? Kan man ikke i Word vælge at opfatte
> markeret tekst eller et helt dokument som et bestemt sprog?

Du kan i Word vælge de sprog, du har installeret ordbøger til, til hele
teksten, til afsnit og til dele af afnit, ja til enkelte ord. Det kommer
helt an på, hvordan du har formateret teksten med afsnitstypografier og
tegntypografier. Typografier laver man i Format-menupunktet: Typografier
(Styles).

Se evt.: Lille hjælp til sideopsætning i Microsoft Word (pdf)

som ligger her

<http://hjem.get2net.dk/finnjo>

Mvh
Finn Johannessen

Fra : Kasper Jensen

Dato : 02-02-08 15:05

> Se evt.: Lille hjælp til sideopsætning i Microsoft Word (pdf)
>
> som ligger her
>
> <http://hjem.get2net.dk/finnjo>

Det bliver jeg ikke meget klogere af der står
"sørger man for at skabe forbindelse mellem teksten og den passende
ordbog : man markerer teksten og vælger i Funk-
tioner-menuen under Sprog det ønskede sprog. Man kan nu vælge
stavekontrol i
Funktioner-menuen og få teksten kontrolleret for skrivefejl."

Funktioner menuen? hvor er den?

"du gør det et eller andet sted fra "Tools" menuen." som morten
skriver
Jeg kan bare ikke lige se hvor? I words hjælp står der at man skal
vælge language i tools den er der bare ikke.

Det er som om at noget som burde være super simpelt og ligge lige for,
er gemt væk i et stort "dumt" program som spilder min tid. Undskyld
jeg brokker mig men...

At vælge den stave kontrol man skal bruge alt efter om man skrive på
dansk eller engelsk er da noget de fleste bruger jævnligt med internet
forbindelse kloden rundt!

Men tak for hjælpen til jer som svarer.
Jeg trak min tekst ind i TextEdit hvor jeg nemt kan vælge sprog, der
går tabellen jo så bare i stykker. så...

Kasper

Fra : Finn Johannessen

Dato : 03-02-08 08:31

> [...]
> stavekontrol i
> Funktioner-menuen og få teksten kontrolleret for skrivefejl."

Marker teksten, gå så op i Funktioner-menuen = Tools-menuen og vælg
Sprog = Language. Derefter kan du i samme Funktioner-menu (= Tools-menu)
vælge Stavekontrol (= Spelling and Grammar...). Så svært er det altså
heller ikke!

Mvh
Finn Johannessen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 03-02-08 10:22

> Det bliver jeg ikke meget klogere af der står

Finns Word er nok ældre og/eller dansk.

1. Marker den ønskede tekst i Word.
2. Vælg "Tools/Language...
3. Vælg sprog fra listen og klik OK.

/Preben
--
The crazy ones, who think they can change the world
- are often the ones who do.