Økologisk mad
Fra : tp

Dato : 29-01-08 17:00

Ved ikke lige om det passer herinde, men kunne ikke finde andre grupper der
så mere egnede ud...

Vi vil gerne undgå pencilin, stråforkortere og alt muligt andet tilsat
maden, som godt kan undværes. Derfor køber vi økologi. På det seneste er
priserne dog gået fuldstændigt amok. Vi snakker 40-100% stigning på få
måneder. Det presser vores økonomi og da vi meget nødig vil væk fra
økologien, vil jeg høre jer om I kender andre veje?

Jeg har svært ved at tro på at det pludseligt er blevet så dyrt at
producere, så mit gæt er at nogle i salgsledet scorer fedt på at flere og
flere prioriterer økologi. Man kan jo få alt på nettet, er der nogle der
kender steder der gør sig i økologi eller gårdsalg eller er der andre
muligheder?

mvh tp, djursland

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 29-01-08 17:59

tp wrote:
> Ved ikke lige om det passer herinde, men kunne ikke finde andre grupper
> der så mere egnede ud...

Prøv gruppen der vedrører mad. Den ligger under kultur.!

Se www.usenet.dk for navn.

Mvh. Jørgen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-01-08 18:02

"tp" <skodskod@yahoo.com> writes:

> Ved ikke lige om det passer herinde, men kunne ikke finde andre
> grupper der så mere egnede ud...

dk.kultur.mad+drikke kunne være et bud.

> [...]
> og flere prioriterer økologi. Man kan jo få alt på nettet, er der
> nogle der kender steder der gør sig i økologi eller gårdsalg eller er

Man kunne måske dyrke det selv? Nettorvet.dk, aarstiderne.dk,
gaardbutikkendirekte.dk og så en oversigt:
http://www.okologi.dk/Eksterne/stalddor/Default.asp

Mvh Trine

Fra : Rosendal

Dato : 29-01-08 18:16

> [...]
> måneder. Det presser vores økonomi og da vi meget nødig vil væk fra
> økologien, vil jeg høre jer om I kender andre veje?

Nu bliver der jo ikke tilsat pencelin, stråforkorter eller andet til
fødevarer.......

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-08 19:41

"Rosendal" <nomail@nomail.de> skrev i en meddelelse

> Nu bliver der jo ikke tilsat pencelin, stråforkorter eller andet til
> fødevarer.......

Jo da, der bruges masser af antibiotika i dyreavl, enten forebyggende, som
behandling eller som vækstfremmer i f.eks svineavl.

Der bruges ligeledes masser stråforkorter i planteavl, samt alle mulige
andre midler, såsom pesticider, fungicider og insekticider.

Der bruges desværre også masser af ulovligt importerede stoffer, som smugles
ind i landet og bruges uden for veterinærmyndighedernes kontrol, både i
planteavl og dyreavl.

Fra : Rosendal

Dato : 03-02-08 17:14

> [...]
>
> Der bruges ligeledes masser stråforkorter i planteavl, samt alle mulige
> andre midler, såsom pesticider, fungicider og insekticider.

Det er da også noget andet end at det bliver tilsat maden......

> Der bruges desværre også masser af ulovligt importerede stoffer, som
> smugles
> ind i landet og bruges uden for veterinærmyndighedernes kontrol, både i
> planteavl og dyreavl.

Er det nogen rygter du har hørt eller er det noget du ved noget om ??

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-08 22:54

> Det er da også noget andet end at det bliver tilsat maden......

> Er det nogen rygter du har hørt eller er det noget du ved noget om ??

Jeg har stærk tilknytning til landbruget, og alle her på egnen med samme
stærke tilknytning til landbruget ved at det forholder sig sådan, og der er
da også jævnligt landmænd som bliver knaldet, både for smugleri af gifte og
brug af hormoner i dyreholdet.

Fra : Tomas Jensen

Dato : 14-02-08 01:37

Makulator skrev:
> [...]
> da også jævnligt landmænd som bliver knaldet, både for smugleri af gifte og

Nu forholder det sig sådan, at det ikke er lovligt at anvende
antibiotika hverken forebyggende eller som vækstfremmer i dyrehold.
Ligeledes er det sådan, at den enkelte landmand med husdyrhold er
tilknyttet en dyrlæge og får x gange kontrol/sundheds-besøg om året.
Ligeledes kan landmanden ikke uden videre få udleveret penicillin eller
anden antibiotika til sine dyr uden dyrlægebesøg, så det billede, du har
i dit hoved af umådeholden fråseri med antibiotika er vist kraftigt
forstørret - måske af medierne?? Der ud over er det forbudt at sprøjte
korn til fødevarer med stråforkorter. Alle de landmænd, som du og dine
naboer åbenbart har kendskab til, der uhæmmet indsmugler og vælter sig
i, som du skriver, gifte og hormoner, må være et folkefærd specielt for
din egn - jeg synes ikke, jeg har hørt, at det sku' være et større
problem. Selvfølgelig er der brådne kar inden for det konvensionelle
landbrug, der overtræder lovene. Men mon ikke også de findes i den
økologiske verden??
Noget helt andet er, at jeg savner argumenter for økologi gående på
dyrevælfærd. Det er meget godt, at du er så bekymret for din egen
sundhed, men hvad med de dyr, du får slået ihjel for at ku' spise dem.
Synes du ikke, det er mere væsentligt, at de bli'r behandlet godt i det
korte liv, de har , end den smule "gift", du evt. kommer til at
indtage?? (Undgå det kan du ikke, selv i grundvandet findes det)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-02-08 08:19

On Thu, 14 Feb 2008 01:36:33 +0100, Tomas Jensen
<hatofjern@jensen.tdcadsl.dk> wrote:

>Noget helt andet er, at jeg savner argumenter for økologi gående på
>dyrevælfærd. Det er meget godt, at du er så bekymret for din egen
>sundhed, men hvad med de dyr, du får slået ihjel for at ku' spise dem.

Lidt i samme tråd - men alligevel ikke.
Jeg isolerede oppe på loftet i forgårs - oven på det gamle isolering
dukkede gårdens regnskab fra 1975 op. Samtlige bilag - det er lidt skægt
at læse.
Dengang fik man op til 8,65 pr kg. levende grissebasse der blev leveret
til slagteriet. I går, 32 år senere, fik man 8,10 pr. kg grissebasse.
Sådan en udvikling må jo desværre gå ud over grisene.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-01-08 19:24

> maden, som godt kan undværes. Derfor køber vi økologi. På det seneste er
> priserne dog gået fuldstændigt amok. Vi snakker 40-100% stigning på få
> måneder.

Vi har i nok 20 år kunnet købe 2 kg mel for 6 kr og nu er den steget til 9
kr. Alle madvarer er de sidste par år steget forholdsvis meget, så du er
ikke alene om det - økologisk eller ej.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-01-08 20:09

On Tue, 29 Jan 2008 19:24:25 +0100, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Vi har i nok 20 år kunnet købe 2 kg mel for 6 kr og nu er den steget til 9
>kr. Alle madvarer er de sidste par år steget forholdsvis meget, så du er
>ikke alene om det - økologisk eller ej.

Jeg fandt en avis oppe på loftet, da jeg var i gang med at isolere - 25
år gammel var den. 2 kg sukker dengang var dyrere end de er i dag.
(Jaja, jeg ved godt der var en speciel afgift på sukker dengang)

I øvrigt syntes jeg det var på tide at visse fødevarer fik et
prismæssigt nøk opad. Desværre er det nok ikke ret meget af det som går
til producenten
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-01-08 22:32

> I øvrigt syntes jeg det var på tide at visse fødevarer fik et
> prismæssigt nøk opad. Desværre er det nok ikke ret meget af det som går
> til producenten

Næ, grisen får producenten stadig under 10 kr for pr. kg. Der er ikke noget
at sige til at der skæres hvor skæres kan.

Mvh Maria

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-02-08 01:50

On Feb 14, 8:18 am, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
> til slagteriet. I går, 32 år senere, fik man 8,10 pr. kg grissebasse.
> Sådan en udvikling må jo desværre gå ud over grisene.

Prøv at tænk dig hvor meget en svineproducent i 1975 ville have tjent
hvis han producerede samme antal som de store gør nu ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Utroligt hvad tegninger kan føre med sig.........

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-02-08 12:58

On Thu, 14 Feb 2008 00:49:31 -0800 (PST), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Prøv at tænk dig hvor meget en svineproducent i 1975 ville have tjent
>hvis han producerede samme antal som de store gør nu ?

Men netop fordi han producerer så mange flere grise nu, så bliver
grissebasserne stuvet endnu mere sammen og får det generelt dårligere
end dengang.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/