Tilslutte brændeovn til skorsten?
Fra : Mr. D

Dato : 28-01-08 18:12

Jeg vil gerne have tilsluttet en brændeovn i min stue. Spørgsmålet er
bare om det er muligt idet skorstenen står på den anden side af en væg :S

Lad mig lave en fin lille illustrativ tegning (tværsnit) ;)

OVN
=========== (gips)
########### (leca-væg)
###########
(10cm mellemrum)
#####
##### (skorsten)
#####

Vil det være muligt/lovligt at tilslutte den her? Der er ikke andet
tilsluttet skorstenen.

Fra : Ann

Dato : 28-01-08 10:19

On 28 Jan., 18:12, "Mr. D" <verysecret@.com> wrote:
> [...]
>     #####    (skorsten)
>     #####
>
> Vil det være muligt/lovligt at tilslutte den her? Der er ikke andet

Ring til din skorstenfejer inden du går i gang med projektet - det er
alligevel ham som skal godkende dit projekt før du tager det i brug.
Det er det jo ærgerligt at bruge tid og penge på noget som måske ikke
kan godkendes.

hilsen

Ann

Fra : Carsten

Dato : 29-01-08 10:13

"Mr. D" <verysecret@.com> skrev i en meddelelse
> Jeg vil gerne have tilsluttet en brændeovn i min stue. Spørgsmålet er bare
> om det er muligt idet skorstenen står på den anden side af en væg :S

For det første: Ann (i anden posting) har fuldstændig ret
For det andet: Jeg har dog to - helt og aldeles ugennemtænkte -
løsningsmuligheder til dig...

1) slå et firkantet hul i gips + leca og lav en delvis indmuret løsning

eller

2) slå et "dørhul" i gips + leca og stil oven i hullet. Det meste af den vil
alligevel rage ud i stuen og afgive den nødvendige varme

I begge tilfælde skal du huske at få lagt ståltegl over hullet i væggen.

Carsten