Fra POP til IMAP
Fra : iSteen

Dato : 29-01-08 15:03

Har netop modtaget min flunkende nye MacBook - og det første jeg gjorde,
var at sætte Mail op.
Jeg bruger Gmail, og under opsætningen så jeg pludseligt, at man
anbefalede imap fremfor pop.
Jeg har altid brugt pop, men når nu det blev anbefalet....

Det tror jeg lige jeg skal vænne mig til.
Udover indbakke, sendt, spam og papirkurv i Mail, er der nu også en
ekstra mappe ved navn Gmail.

Jeg går umiddelbart ud fra, at denne mappe synkroniserer med min
Gmail-konto/server.

Hvad bruger I andre - pop eller imap?

Kan ikke rigtigt beslutte mig for, om jeg synes imap er smart - eller er
lidt sløvt at bruge.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 29-01-08 15:24

iSteen skrev:

> Hvad bruger I andre - pop eller imap?

IMAP og har gjort det siden jeg valgte at bruge .Mac

Før tilbød de fleste kun POP3 men jeg tror at IMAP er mere udbredt i dag...

jeg syntes IMAP er det eneste rigtige da ens postkasser og beskeder
altid er ens om man er hjemme eller på farten og uanset det antal
computere man anvender....

Fra : Palle Jensen

Dato : 29-01-08 15:29

On 2008-01-29 15:03:28 +0100, isteen@gmail.com (iSteen) said:

> Hvad bruger I andre - pop eller imap?

IMAP.

IMAP er praktisk i mange henseender.

Jeg har mit eget webhotel og bruger IMAP op imod det. Jeg er typen der
i perioder får et flip og vil prøve et nyt mailprogram. I POP3 tiden
hvor man er meget afhængig af klientens mailformater, sad jeg altid og
skulle finde tools der skulle konvertere det ene format til det andet.
Med IMAP er det ligegyldigt.

Og ved reinstalltioner osv, skal man heller ikke tænke på back-up osv.
Med mindre man selvfølgelig tror at ens udbyder brænder ned med alle
deres back-ups imens man reinstallerer.

Desuden er det rart at have alle ens mapper liggende på serveren så man
hvor som helst fra kan tilgå sine gamle mails "hjemme" på computeren.

Men det problem har man jo som udgangspunkt ikke når man anvender GMail.

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-08 17:05

isteen@gmail.com (iSteen) writes:

> Jeg bruger Gmail, og under opsætningen så jeg pludseligt, at man
> anbefalede imap fremfor pop.

Det er nyt.

> Jeg har altid brugt pop, men når nu det blev anbefalet....

Google vil gerne have så mange "rigtige data" hos dem selv som
overhovedet muligt. pop3 henter data ned lokalt, imap lader det blive
hos dem.

> Kan ikke rigtigt beslutte mig for, om jeg synes imap er smart - eller er
> lidt sløvt at bruge.

Afhænger af din forbindelse og hvor travlt du har. Jeg har kørt med
imap i mange år - det har været ok.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : iSteen

Dato : 29-01-08 17:18

> Google vil gerne have så mange "rigtige data" hos dem selv som
> overhovedet muligt. pop3 henter data ned lokalt, imap lader det blive
> hos dem.

Joo...ja, men det er lidt rodet at have flere tusinde emails liggende i
sin indbakke i Mail, er det ikke?
Sletter man dem i indbakken, så slettes de samtidigt på webmailen i
Gmail, er det rigtigt forstået?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-08 18:01

isteen@gmail.com (iSteen) writes:

> Joo...ja, men det er lidt rodet at have flere tusinde emails liggende i
> sin indbakke i Mail, er det ikke?

Du kan godt lave flere foldere over imap, og flytte rundt imellem dem og
så'rn.

> Sletter man dem i indbakken, så slettes de samtidigt på webmailen i
> Gmail, er det rigtigt forstået?

Det ville jeg forvente, men hvem ved hvad Google nu har fundet på.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Michael Knudsen

Dato : 29-01-08 10:20

On Jan 29, 3:03 pm, ist...@gmail.com (iSteen) wrote:

> Det tror jeg lige jeg skal vænne mig til.
> Udover indbakke, sendt, spam og papirkurv i Mail, er der nu også en
> ekstra mappe ved navn Gmail.

På min Mac bruger jeg Googles webinterface i en browser, da jeg endnu
ikke har fundet en klient, der bare tilnærmelsesvist passer lige så
godt til mig. Derimod bruger jeg Apples egen mailklient på min iPod,
og hvis den har noget til fælles med Apple Mail, kan du sikkert vælge,
hviken mappe du vil brug til sendte mails, slettede mail og så videre.
På min iPod smider jeg eksempelvis slettede mails i Googles "All
Mail". På den måde er mappen "Trash" på min iPod blot et synonym for
"All Mail", og mine mails bliver således blot arkiveret i bedste
Google-stil.

Jeg glæder mig til den morgen, jeg vågner op og hører, at Google og
Apple har fusioneret. Jeg har svært ved at forestille mig noget bedre!

--
Michael Knudsen

Fra : Bo Hovgaard Thomasen

Dato : 30-01-08 14:41

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:
> [...]
> "All Mail". På den måde er mappen "Trash" på min iPod blot et synonym
> for"All Mail", og mine mails bliver således blot arkiveret i bedste

Det kan også i Mail.app. Det gøres i menuen 'Postkasse/Brug denne
postkasse til/...'.

- Bo

--
- Bo

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-01-08 19:19

iSteen <isteen@gmail.com> wrote:

> Hvad bruger I andre - pop eller imap?

webfjæs

Fra : Palle Jensen

Dato : 30-01-08 17:44

On 2008-01-29 19:18:53 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> webfjæs

Den meget kendte POP3/IMAP dims.

Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 30-01-08 12:12

IMAP er især smart hvis man ofte er på farten: Jeg har selv en bærbar og en
stationær computer - den stationære bruger jeg til daglig, men når jeg er
hjemmefra, så skal jeg bare synkronisere mine IMAP-konti - og så har jeg en
komplet kopi af alle mine mails, fordi IMAP understøtter mappestrukturer.

IMAP understøtter endda kryptering, så man skal bekymre sig om at koble på
de gratis trådløse netværk.
Kristian Risager Larsen
http://kezze.dk

Fra : Steen

Dato : 30-01-08 14:26

On 2008-01-30 12:12:16 +0100, "Kristian Risager Larsen"
<nospam@localhost.kezze.dk> said:

> [...]
>
> IMAP understøtter endda kryptering, så man skal bekymre sig om at koble på

Hm!
Jeg synes IMAP gør programmet Mail utroligt langsommeligt at arbejde med.
Jeg ved ikke om det er Google, IMAP eller andet, men jeg synes hele
proceduren med emails ud og ind kører i tjære i dag.

Mærkeligt nok har jeg "POSTKASSER" og kontoen "GMAIL" stående - og de
synkroniserer sig ikke umiddelbart - lægger et skærmklip i dk.binaer,
så snart jeg har sendt denne post

Fra : Palle Jensen

Dato : 30-01-08 14:37

On 2008-01-30 14:26:07 +0100, Steen <isteen@gmail.com> said:

> Hm!
> Jeg synes IMAP gør programmet Mail utroligt langsommeligt at arbejde med.

Det må være GMail. Jeg kører på en postkasse hos eget hotel og der kan
jeg ikke mærke forskel på om det er POP3 eller IMAP. Jo dvs. hvis jeg
slår til at sendt post skal gemmes i "sendt post" på serveren så kan
jeg mærke det når jeg sender for så skal mails uploades til serveren
double-up.

> [...]
>
> Mærkeligt nok har jeg "POSTKASSER" og kontoen "GMAIL" stående - og de
> synkroniserer sig ikke umiddelbart - lægger et skærmklip i dk.binaer,

Tror ikke de er alle der har binære grupper. Heriblandt jeg selv. Kan
du ikke uppe det til www et sted?

Fra : Steen

Dato : 30-01-08 14:48

On 2008-01-30 14:37:14 +0100, Palle Jensen

Jo da - http://gemdet.nu/i/84063mail.jpg

Fra : Steen

Dato : 30-01-08 15:57

On 2008-01-30 14:47:57 +0100, Steen <isteen@gmail.com> said:

> Jo da - http://gemdet.nu/i/84063mail.jpg

Og efter et par timers brug, ser Mail således ud
http://gemdet.nu/i/39918mail2.jpg

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-08 09:39

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Og efter et par timers brug, ser Mail således ud
> http://gemdet.nu/i/39918mail2.jpg

Og? Hvad er det, du er utilfreds med? Der findes åbenbart forskellige
IMAP-løsninger, så der er lidt forskel på, hvordan de viser sig på ens
e-mailprogram. Det er vel noget at gøre med, hvilken serversoftware ens
udbyder benytter. Der er også forskel på, om man vælger, at Papirkurv,
Raklame osv. opbevares på server eller ens egen Mac.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Steen

Dato : 31-01-08 13:04

On 2008-01-31 09:38:36 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> udbyder benytter. Der er også forskel på, om man vælger, at Papirkurv,
> Raklame osv. opbevares på server eller ens egen Mac.

Ikke specielt utilfreds, bare lidt undrende.
Jeg har aldrig brugt IMAP før, så jeg er ikke vant til, at der
pludseligt lader til at optræde 2 konti i Mail.

Min almindelige indbakke (med tilhørende "sandt", "papirkurv" og "spam")
Deruder Gmail

De 2 konti indeholder ikke nødvendigvis de samme mails.

Det er bare de der forvirrer mig

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-08 14:07

> [...]

> Deruder Gmail
>
> De 2 konti indeholder ikke nødvendigvis de samme mails.

Det er heller ikke to konti, men det er forskellige postkasser eller
mapper i den samme konto. Nu er der det specielle, at Gmail åbenbart har
en "Alle e-mails". Den har jeg ikke på mine konti. Ellers ligger
indbakke og de andre foroven altid under "Postkasser". Som jeg skrev, er
der lidt forskel på de forskellige IMAP-løsninger. Mapperne med Sendt,
Papirkurv og Reklame er der også altid, og de indeholder e-mail, der
ligger på din computer. De tilsvarende konti under din Gmail længere
nede indeholder e-mail på serveren. Hvis du har flere konti, dukker der
en trekant op ud for hver af disse fire. Man kan klikke på den og åbne
den pågældende mappe på sine konti separat. Ligesom du kan klikke på
trekanten ud for Gmail.
Jeg har fire konti, og derfor har jeg fire undermapper under
"Indbakke". Jeg kan enten vælge bare Indbakke og se alle indkomne e-mail
blandet sammen. Jeg kan også vælge at klikke på en lille trekant ud for
"Indbakke", og så dukker de fire kontis indbakker op separat nedenunder,
og jeg kan vælge dem separat. To af mine konti er IMAP-konti, og de står
nedenunder nøjagtig som din Gmail.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-01-08 14:39

> [...]

> Mærkeligt nok har jeg "POSTKASSER" og kontoen "GMAIL" stående - og de
> synkroniserer sig ikke umiddelbart - lægger et skærmklip i dk.binaer,

Det skal de heller ikke .. de mapper du har i din gmail konto er
seperate fra de mapper du har lokalt. Dog synkroniserer mapperne under
din gmail konto med serveren så du også kan se din mail selvom du ikke
er online.

Og imap kan være sløvt hvis serveren eller internetforbindelsen har
problemer med at følge med....

/thomas